Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

Tror nog vi hade ännu högre temp än 55 grader på golvvärmen i vår truckverkstad, en gemensam stor panna för både uppvärmning kontorslokaler, matsal med element och golvvärmen i verkstan. 

 

Inte i själva golv värmen. Då det skulle göra att alla skulle bränna sig. Däremot håller värmesystemet från panna högre temperatur.

Element kräver högre temp på grund av att dom har mindre anläggnings yta.

Om det är kallt ute och elementet är väldigt varmt. Så kan du hålla fotsulan mot elementet som då med största sannolikhet är mycket lägre än 55 grader, så förstår du snabbt att detta är helt orealistiskt.

När du tappar i ett badkar håller väl vattnet inte mer än 40 till 45 grader. 55 betyder skållning i princip.

 

55 grader på golv värmen skulle väl ge bastu värme i rummet.

 

Tror nog inte du riktigt förstått skillnad på golvärme och radiator värme.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

30 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Inte i själva golv värmen. Då det skulle göra att alla skulle bränna sig. Däremot håller värmesystemet från panna högre temperatur.

Element kräver högre temp på grund av att dom har mindre anläggnings yta.

Om det är kallt ute och elementet är väldigt varmt. Så kan du hålla fotsulan mot elementet som då med största sannolikhet är mycket lägre än 55 grader, så förstår du snabbt att detta är helt orealistiskt.

När du tappar i ett badkar håller väl vattnet inte mer än 40 till 45 grader. 55 betyder skållning i princip.

 

55 grader på golv värmen skulle väl ge bastu värme i rummet.

 

Tror nog inte du riktigt förstått skillnad på golvärme och radiator värme.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Truckverkstadens betonggolv är garanterat minst 60cm tjockt, troligen mer då många av maskinerna väger över 50 ton med axeltryck som är förbjudna på allmänna vägar. Hallarna har över 1000 m2 i golvyta invändig takhöjd 8 m, med portar som ofta står öppna vintertid, knappast en miljö för barfotapromenader. 55 grader ger nog knappast en bastu där.

18 grader i luft var kravet enl. arbetsmiljöverket.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Truckverkstadens betonggolv är garanterat minst 60cm tjockt, troligen mer då många av maskinerna väger över 50 ton med axeltryck som är förbjudna på allmänna vägar. Hallarna har över 1000 m2 i golvyta invändig takhöjd 8 m, med portar som ofta står öppna vintertid, knappast en miljö för barfotapromenader. 55 grader ger nog knappast en bastu där.
18 grader i luft var kravet enl. arbetsmiljöverket.

Jepp jag kan naturligtvis inte uttala mig precist om anläggningar jag inte sett.
Men om man har golv värme och anser sig nödgad att pumpa ut 55 grader i systemet i golvet, så skulle nog jag påstå att värmeförlusterna måste vara enorma. Och att oavsett plattans tjocklek så skulle det bli enormt varmt i lokalen.

Jag skulle nog tro att dom kör fram 55 gradig värme till shuntarma som sen fördelar ut värmen på flera slingor utspridda i lokalen för att få rätt värme i lokalen. Även om dom säkert kompenserar upp en del värmebprtfall.

Med utifrån du beskriver skulle man ju nästan kunna tro att ni har ett mindre kärnkraftverk för att värma upp lokalen?


Det finns ju naturligtvis vedertagna metoder för att detta även på stora ytor.

Har man stora dörrar som måste stå öppet är det vanligaste att man sätter en areotemper som ser till att hålla värmen vid dörren.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Jepp jag kan naturligtvis inte uttala mig precist om anläggningar jag inte sett.
Men om man har golv värme och anser sig nödgad att pumpa ut 55 grader i systemet i golvet, så skulle nog jag påstå att värmeförlusterna måste vara enorma. Och att oavsett plattans tjocklek så skulle det bli enormt varmt i lokalen.

Jag skulle nog tro att dom kör fram 55 gradig värme till shuntarma som sen fördelar ut värmen på flera slingor utspridda i lokalen för att få rätt värme i lokalen. Även om dom säkert kompenserar upp en del värmebprtfall.

Med utifrån du beskriver skulle man ju nästan kunna tro att ni har ett mindre kärnkraftverk för att värma upp lokalen?


Det finns ju naturligtvis vedertagna metoder för att detta även på stora ytor.

Har man stora dörrar som måste stå öppet är det vanligaste att man sätter en areotemper som ser till att hålla värmen vid dörren.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk



Jag är ingen golvläggare men efter 1 minuts Google. Så hittar jag detta. Låter logiskt för mig iaf.

"Det är väldigt vanligt. Det som man måste tänka på är att ha en shunt, blandningsventilen, för du kan inte köra ut radiatorvattnet i golvvet. Det tål inte golvet. Vattnet i vanliga radiatorer håller kring 50 grader. Om du har 50 grader i golvvärme under ett parkettgolv då torkar det isär. Skulle du ha det under ett klinkergolv spricker fogarna. Shunten blandar radiatorvattnet med kallare vatten till rätt temperatur. "

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter


Och följande skriver LK angående temperatur i golv värmesystem.

Vilken är högsta tillåtna golvyttemperatur? 

Enligt BBR-99 (Boverkets Byggnadsregler) är högsta rekommenderade golvyttemperatur 26 ºC. Observera att golvyttemperatur inte ska förväxlas med systemtemperaturen, vilket är ett vanligt missförstånd. Det har t.o.m. resulterat i att man i vissa fall har ställt in max panntemperatur (systemtemperatur) på 26 ºC, vilket resulterat i att det inte blivit varmt i huset. Normal systemtemperatur ligger i intervallet 35 - 45 ºC vid årets ”kallaste dag”. 




Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Jag är ingen golvläggare men efter 1 minuts Google. Så hittar jag detta. Låter logiskt för mig iaf.

"Det är väldigt vanligt. Det som man måste tänka på är att ha en shunt, blandningsventilen, för du kan inte köra ut radiatorvattnet i golvvet. Det tål inte golvet. Vattnet i vanliga radiatorer håller kring 50 grader. Om du har 50 grader i golvvärme under ett parkettgolv då torkar det isär. Skulle du ha det under ett klinkergolv spricker fogarna. Shunten blandar radiatorvattnet med kallare vatten till rätt temperatur. "

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Rätt logiskt faktiskt....

Sen ett golv som håller 55gr, det skulle man inte kunna gå på, stick foten i 55gr vatten ock känn hur det känns 55555555

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Rätt logiskt faktiskt....
Sen ett golv som håller 55gr, det skulle man inte kunna gå på, stick foten i 55gr vatten ock känn hur det känns 55555555


Jo men i leifens fall har dom skor på sig, så, så det spelar ju ingen roll. 55555555 :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Jo men i leifens fall har dom skor på sig, så, så det spelar ju ingen roll. 55555555 [emoji4]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk



Ja bäst de har skor på sig, för exponeras man av 50gr vatten mer än 3 min så riskerar man 3:e gradens brännskada, så ett 55gr golv lär inte heller vara särskilt bra.....
Nicholas hade väl det hemma ?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Dagens asgarv!!!!

Kör ut 55 grader på golvet öch försök och gå på golvet sen.
Du kan ju sätta på badkarsblandaren med rent varmvatten (utan inblandning av kallvatten) och köra ln fötterna i detta så får du känna hur det känns att gå på ett golv om du skulle köra på 55 grader på golv värmen.
Det är därför man har en golvärmeshunt eftersom den sänker temperaturen i förhållande till vad som går till elementen som går på högre temperatur som teoretiskt kan då vara upp till 55 men sällan går högre än 45 grader.

55 grader är den temperaturen du bör hålla minst på varmvatten för att undvika legionella, tror du blandar ihop saker och ting, då 55 grader på golvvärmen skulle ge brännskador på fötterna.

En annan anledning till att det blir minst lika varmt pm man kör lägre temperatur på golvärmeshunt är att ytan på ett golv är mycket större i förhållande till uppvärmningsytan än vad ett element har. Således krävs det inte lika hög värme på ett golv som ett element för att värma ett rum.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Dagens asgarv.

Du har aldrig varit in i en bastu va.

Fysik verkar inte vara din starka sida.

Link to comment
Dela på andra sajter



Ja bäst de har skor på sig, för exponeras man av 50gr vatten mer än 3 min så riskerar man 3:e gradens brännskada, så ett 55gr golv lär inte heller vara särskilt bra.....
Nicholas hade väl det hemma ?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk



Ja det är nog därför han yrar.
Troligtvis har han drabbats av värmeslag?
')

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens asgarv.

Du har aldrig varit in i en bastu va.

Fysik verkar inte vara din starka sida.

 

Och hur många gånger har du sett en golvuppvärmd bastu?

555555 [emoji4]

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Och hur många gånger har du sett en golvvärmd bastu?
555555 :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Att kliva på ett golv som är 55 grader är ju inte alls som att stoppa foten i 55-gradigt vatten.  Du kan ju utan vidare sätta arslet på en sjuttiogradig bastulav. Handlar om överföringsförmåga bland annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att kliva på ett golv som är 55 grader är ju inte alls som att stoppa foten i 55-gradigt vatten.  Du kan ju utan vidare sätta arslet på en sjuttiogradig bastulav. Handlar om överföringsförmåga bland annat.

Apropå kunskaper i fysik va?
Skulle vara något att se dig kliva runt på ett 55 gradigt golv i strumplästen.
Har inte dumheten skickat dig till sjukan förr så lär du nog få erfara det då. [emoji188] [emoji3] [emoji3] [emoji3] [emoji3] [emoji3] [emoji3]

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:


Apropå kunskaper i fysik va?
Skulle vara något att se dig kliva runt på ett 55 gradigt golv i strumplästen.
Har inte dumheten skickat dig till sjukan förr så lär du nog få erfara det då. emoji188.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.pngemoji3.png

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Finns ju folk som går på glödande kol. Betydligt varmare än 55 grader ?

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Jo men i leifens fall har dom skor på sig, så, så det spelar ju ingen roll. 55555555 :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Ja, det är ju ingen friggebod med parkettgolv eller klinker heller som mästergooglarna hittar. ;) 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju folk som går på glödande kol. Betydligt varmare än 55 grader [emoji41]

Och hur många bostadsytor och lokaler med glödande kol som golv har du sett i ditt liv?

Tror nog att jämförelsen haltar ganska kraftigt.
:)
Tack för dagens andra prakt garv!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:


Och hur många bostadsytor och lokaler med glödande kol som golv har du sett i ditt liv?

Tror nog att jämförelsen haltar ganska kraftigt.
:)
Tack för dagens andra prakt garv!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Det är ju du som hänger upp dig på att vid 55 grader hamnar man på sjukhuset.

Väldigt olika på material och överföringsförmåga. Men som sagt, det är ju fysik.....

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev rolba:

Finns ju folk som går på glödande kol. Betydligt varmare än 55 grader ?

 

De är i rörelse, foten kyls när den lyfts, prova o stå på kolet en stund, blir inte så bra :)

Inte särskilt skönt o stå på 55gr golv heller, tex prova och stå stilla på uppvärmd sandstrand :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är ju ingen friggebod med parkettgolv eller klinker heller som mästergooglarna hittar. [emoji6] 
 


Nej men 55 grader på golvvärmen är i alla fall ganska orealistiskt, och skulle isåfall vara ganska unikt. Det enda sättet detta skulle kunna göra sig av med någon av all dess övetenergi som golvvärmen producerar är om man gjutit golvet helt utan underliggande isolering så att golv värmen går ut i marken under huset.
Oavsett golv tjockleken så strålar den ju avsevärd värme ut i lokalen.
Pannan håller säkert 70 grader. Varav man skickar ut en 55 grader på tilloppet för att få högre tempo till radiatorer, varav detta shuntas sen när det går ut i själva golv värmen.
Jag tror att du blandar begreppen utifrån var temperaturen på värmevattnet mäts.
Jag kan naturligtvis inte hävda att du ljuger.
Men stämmer det du säger så är eran värme anläggning unik.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

De är i rörelse, foten kyls när den lyfts, prova o stå på kolet en stund, blir inte så bra :)

Inte särskilt skönt o stå på 55gr golv heller, tex prova och stå stilla på uppvärmd sandstrand :)

Visst är det så. Men t.ex ett trägolv som är 55 grader kan du stå och gå på utan problem. Klinker däremot känns jävligt varmt. Och en vattenbalja med 55 grader är absolut inte att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Men t.ex ett trägolv som är 55 grader kan du stå och gå på utan problem

 

Gå på men inte särskilt trevligt, stå stilla jag tvivlar, inte särskilt länge iaf.

Sen lär ju trät/parkettet eller vad det nu är torka ut och spricka om det håller en temperatur på 55gr.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Gå på men inte särskilt trevligt, stå stilla jag tvivlar, inte särskilt länge iaf.

Sen lär ju trät/parkettet eller vad det nu är torka ut och spricka om det håller en temperatur på 55gr.

 

om du kör ut 55 grader vatten i en kort period blir inte golvet 55grader varmt

 

du mäste se på energi-mängden som pumpas ut i joule.

 

att titta sig blind på vatten-temperaturen är ett fel-tänk.

 

sedan får du betänka golvets termiska resistans  celcius per watt emot omgivningen.

 

nångonstans försvinner effekten annars vore uppvärmiomg inte nödvändig in the first place.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

om du kör ut 55 grader vatten i en kort period blir inte golvet 55grader varmt

 

Naturligtvis inte, men det nämndes väl tidigare golvtemperatur på 55gr, och det funkar ju inte.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju du som hänger upp dig på att vid 55 grader hamnar man på sjukhuset.
Väldigt olika på material och överföringsförmåga. Men som sagt, det är ju fysik.....


Ja i fysikens värld så trippar man runt några sekunder åt gången innan man är tvungen att gå ut.

Du kan ju inte vara på riktigt!

Man kan ju naturligtvis hävda att solen inte ger några brännskador som exempel, vilket den naturligtvis inte ger under kort exponeringstid. Men är exponeringstiden lång så ger ju solen oerhörda skador.
Och man måste väl på ett golv utgå ifrån att exponeringstiden för fötterna inte är jämförbar med att snabbt gå över glödande kol.
Det är ju rena dumheterna att ens överväga en dylika jämförelse.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Gå på men inte särskilt trevligt, stå stilla jag tvivlar, inte särskilt länge iaf.

Sen lär ju trät/parkettet eller vad det nu är torka ut och spricka om det håller en temperatur på 55gr.

 

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Naturligtvis inte, men det nämndes väl tidigare golvtemperatur på 55gr, och det funkar ju inte.

Det var just jämförelsen med 55 grader på golvet och att stoppa foten i vatten som är 55 grader som jag försökte förklara. Och som jag åxå skrev, man kan sitta i bastun på laven utan problem och den är varmare än 55 grader. Men jävlar om det sticker fram en spikskalle, då blir det brännskador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...