Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

Hahah den här tråden har potential..... 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 timmar sedan, skrev Stefan:

Du måste uppgradera din arsenal, 6,5x55 duger inte till gris!

//S

 

.300 Weatherby Magnum funkar fint...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
55 grader på golvvärmen, skojar du nu?
Jag kör max 28 grader på mitt system.


Jo. Klart man gör när allt är som det ska.

Men du får köra 70 kontinuerligt och 95 kortvarigt.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/produktsortiment_lk-golvvarme-2010.pdf&ved=0ahUKEwi-zYmomuPSAhWIDiwKHQeyB384ChAWCD4wAw&usg=AFQjCNFsLgwJdbk31J75itG1lix6K1nPqg

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

Du måste få oerhört varmt om du kör ut 55 grader, när jag har 28 grader så är det kallt( för Skåne) ute och jag har 20-21 grader inne visserligen så har vi isolering näst intill nybygge i det över 100 år gamla husets tak.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Du måste få oerhört varmt om du kör ut 55 grader, när jag har 28 grader så är det kallt( för Skåne) ute och jag har 20-21 grader inne visserligen så har vi isolering näst intill nybygge i det över 100 år gamla husets tak.


Om du kör ut 55 grader i 10 minuter.

Sedan stänger av 2 timmar blir det nog fin fint

Pulsbredds-modulering.

Ventiler till varje slinga.

Om du tex har blandat golvvärme med vanliga element på övervåningen eller andra rum måste du ha högre temp från värmepumpen.

Folk shuntar då med separat cirk pump till golvvärmen, enligt skolboken och rörisen fick sälja både pump och shunt och installation.

Eller så skiter man i det och pulsbredds modulerar golvet.

Men det blir nog en religiös fråga som allt annat.

DSC_0422.JPG
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

 


Om du kör ut 55 grader i 10 minuter.

Sedan stänger av 2 timmar blir det nog fin fint

Pulsbredds-modulering.

Ventiler till varje slinga.

Om du tex har blandat golvvärme med vanliga element på övervåningen eller andra rum måste du ha högre temp från värmepumpen.

Folk shuntar då med separat cirk pump till golvvärmen, enligt skolboken och rörisen fick sälja både pump och shunt och installation.

Eller så skiter man i det och pulsbredds modulerar golvet.

Men det blir nog en religiös fråga som allt annat.

DSC_0422.JPG

 

 

Hur styr du detta?

Jag har givare i varje rum som har golvvärme som reglerar med utgångspunkt från de max 28 graderna och det funkar kanon!

Kostnaden för systemet var helt ok då vi tog in prylarna från utlandet genom en vän till en bråkdel av det svenska handelspriset.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Hur styr du detta?
Jag har givare i varje rum som har golvvärme som reglerar med utgångspunkt från de max 28 graderna och det funkar kanon!
Kostnaden för systemet var helt ok då vi tog in prylarna från utlandet genom en vän till en bråkdel av det svenska handelspriset.


Lk, wirsbo etc har rumsreglering/slingreglering.

Dom blir bättre och smartare för varje år.

Dom är adaptiva och räknar ut efter en stund hur mycket dom måste stänga och öppna, tröghet etc

Dom vet oftast inget om utgående temp i slingan, dom vet bara hur varmt dom vill ha i rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

.300 Weatherby Magnum funkar fint...

Se där! så ska det låta!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Stefan:

Se där! så ska det låta!

//S

 

Har bara provat/lånat för evt köp, med rätt kula/laddning(laddat av nuvarande ägaren) så är det ett trevligt vapen som träffar det man pekar på med gott resultat.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 
55 grader på golvvärmen, skojar du nu?
Jag kör max 28 grader på mitt system.


Det är väl indiandans på golvet. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Om du kör ut 55 grader i 10 minuter.

Sedan stänger av 2 timmar blir det nog fin fint

Pulsbredds-modulering.

Ventiler till varje slinga.

Om du tex har blandat golvvärme med vanliga element på övervåningen eller andra rum måste du ha högre temp från värmepumpen.

Folk shuntar då med separat cirk pump till golvvärmen, enligt skolboken och rörisen fick sälja både pump och shunt och installation.

Eller så skiter man i det och pulsbredds modulerar golvet.

Men det blir nog en religiös fråga som allt annat.

DSC_0422.thumb.JPG.7fb9264f48aa9715c889c98b17366568.JPG


Dagens asgarv!!!!

Kör ut 55 grader på golvet öch försök och gå på golvet sen.
Du kan ju sätta på badkarsblandaren med rent varmvatten (utan inblandning av kallvatten) och köra ln fötterna i detta så får du känna hur det känns att gå på ett golv om du skulle köra på 55 grader på golv värmen.
Det är därför man har en golvärmeshunt eftersom den sänker temperaturen i förhållande till vad som går till elementen som går på högre temperatur som teoretiskt kan då vara upp till 55 men sällan går högre än 45 grader.

55 grader är den temperaturen du bör hålla minst på varmvatten för att undvika legionella, tror du blandar ihop saker och ting, då 55 grader på golvvärmen skulle ge brännskador på fötterna.

En annan anledning till att det blir minst lika varmt pm man kör lägre temperatur på golvärmeshunt är att ytan på ett golv är mycket större i förhållande till uppvärmningsytan än vad ett element har. Således krävs det inte lika hög värme på ett golv som ett element för att värma ett rum.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

popcorn-600x484.jpg.a677ba0dae45ddc3c07d0e63359f432b.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ofta funderat på varför du alltid verkar så arg när du skriver. Ofta vill du då "slå din uppfattning i huvudet" på andra. Och skriver gör du ju mycket och ofta.
Ibland tror jag att du skriver för att hävda dig på något vis. Men vad skulle vara nyttan med det?
Att smutskasta dig var väl en kraftig överdrift? Ok, lite retsam kanske jag var, om du tog illa vid dig så ber jag härmed om ursäkt för det.
Jag har läst en hel del av dina inlägg, och väldigt ofta håller jag helt med dig och skall just trycka på gillaknappen, när du på sista raden påstår nåt alldeles bakvänt som jag tycker då raserar hela inlägget.
De gånger jag lagt mig i (oftast) tekniska diskussioner, så vill jag nog hävda med bestämdhet att jag har haft ordentligt på fötterna. (Där skulle jag också kunnat hänvisa till arbetslivsmeriter i teknikens framkant, men känner mig obekväm med att göra det)
I denna saken, om rörförläggning, har jag ingen erfarenhet och uttalar mig därför inte. Men tycker väl ändå P3 har lite poänger i vad han skriver. Det har väl du också, men varför verkar du så aggresiv och skall ha rätt till 100% i allt?


Nu erkänner du ju att du inte har kunskap i ämnet vilket i och för sig är hedervärt. Vad som definitivt solkar ner detta och säger mer om dig än om mig, är att du 2 gånger oprovocerat varit inne i tråden och spritt dynga utan någon som helst anknytning till ämnet.
Jag måste ha retat upp dig enormt eftersom du tydligen måste göra så?
Och påståendet att jag är arg är ju nånting som får stå för dig.
Så är det i alla fall inte.
Jag har oftast stor respekt för den jag debatterar med, om det så är stefan5300 IL eller någon annan som P3 i denna tråd där vi har avvikande åsikt i en fråga men samma åsikt i det mesta eller någon annan som inte tycker som jag.
Så länge man inte som dig börjar sprida oprovocerat dynga förtjänar man faktisk respekt.

Dock är det svårt att hålla humöret när personer som dig, halkar in på bananskal, och kommer med rena personangrepp utan att vara ett dugg intresserad av att diskutera ämnet över huvudtaget och det är väl där gränsen går för mitt tålamod och humör.
Dock kan jag konstatera att detta är bara ett internetforum, och således nöjer jag mig med att tala om för dig vad jag tycker, så kan du sen tycka och tänka och agera hur du vill. För i verkliga livet bryr jag mig inte ett skit om vad du tycker och tänker eller gör eller vilka kunskaper du har, då du för mig endast är en ganska patetisk tråkig internet profil, utan anknytning till verkligheten.





Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Dagens asgarv!!!!

 

Kör ut 55 grader på golvet öch försök och gå på golvet sen.

Du kan ju sätta på badkarsblandaren med rent varmvatten (utan inblandning av kallvatten) och köra ln fötterna i detta så får du känna hur det känns att gå på ett golv om du skulle köra på 55 grader på golv värmen.

Det är därför man har en golvärmeshunt eftersom den sänker temperaturen i förhållande till vad som går till elementen som går på högre temperatur som teoretiskt kan då vara upp till 55 men sällan går högre än 45 grader.

 

55 grader är den temperaturen du bör hålla minst på varmvatten för att undvika legionella, tror du blandar ihop saker och ting, då 55 grader på golvvärmen skulle ge brännskador på fötterna.

 

En annan anledning till att det blir minst lika varmt pm man kör lägre temperatur på golvärmeshunt är att ytan på ett golv är mycket större i förhållande till uppvärmningsytan än vad ett element har. Således krävs det inte lika hög värme på ett golv som ett element för att värma ett rum.

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Du kan inte det där med joule.

 

Om betongen har en temperatur på 20 grader är 100 mm tjock.

 

Och du kör ut 55 grader i en 18mm pex. Och stänger av cirkulationen.

 

Vad blir slutliga temperaturen?

 

Hur stor del av den totala volymen som plattan utgör kommer utgöras av vattnet i slingan.

 

Finns en anledning till att hantverkare inte är konstruktörer.

 

Regler för rörmokare är nog bäst för dig som uppenbarligen är klen på naturlagarna.

 

Man drar sig till minnes diskussionen om den sugande pumpen där din förståelse för naturlagarna sviktade å det grövsta.

 

Naturlagar = verkligheten.

 

Håll dig till tumregler men låt andra som klarar det tänka fritt även om det uppenbart inte ligger för dig.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Nicholas:

 

Du kan inte det där med joule.

 

Om betongen har en temperatur på 20 grader är 100 mm tjock.

 

Och du kör ut 55 grader i en 18mm pex. Och stänger av cirkulationen.

 

Vad blir slutliga temperaturen?

 

Hur stor del av den totala volymen som plattan utgör kommer utgöras av vattnet i slingan.

 

Finns en anledning till att hantverkare inte är konstruktörer.

 

Regler för rörmokare är nog bäst för dig som uppenbarligen är klen på naturlagarna.

 

Man drar sig till minnes diskussionen om den sugande pumpen där din förståelse för naturlagarna sviktade å det grövsta.

 

Naturlagar = verkligheten.

 

Håll dig till tumregler men låt andra som klarar det tänka fritt även om det uppenbart inte ligger för dig.

 

 

 

 

Tror nog vi hade ännu högre temp än 55 grader på golvvärmen i vår truckverkstad, en gemensam stor panna för både uppvärmning kontorslokaler, matsal med element och golvvärmen i verkstan. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

 Du kan inte det där med joule.  

Om betongen har en temperatur på 20 grader är 100 mm tjock.

 

Och du kör ut 55 grader i en 18mm pex. Och stänger av cirkulationen.

 

Vad blir slutliga temperaturen?

 

Hur stor del av den totala volymen som plattan utgör kommer utgöras av vattnet i slingan.

 

Finns en anledning till att hantverkare inte är konstruktörer.

 

Regler för rörmokare är nog bäst för dig som uppenbarligen är klen på naturlagarna.

 

Man drar sig till minnes diskussionen om den sugande pumpen där din förståelse för naturlagarna sviktade å det grövsta.

 

Naturlagar = verkligheten.

 

Håll dig till tumregler men låt andra som klarar det tänka fritt även om det uppenbart inte ligger för dig.

 

 

 

 

 

 

Och varför menar du att man ska stänga av cirkulationen för??

Det är inte värmesystem anno 1940 vi pratar om här med själv cirkulation.

Man anpassar naturligtvis shunten till den temperaturen som man vill ha på golvet.

Om du tror att någon konstruktör (som arbetar professionellt som konstruktör på värmesystem) skulle förespråka 55 grader i golv värmesystemet med laborerarande av avstängda pumpar mm, så skulle jag påstå att du går på droger.

Den dagen som dina hemmssnickrade metoder visar sig fungera och anses bättre än vedertagen kunskap som branchen använder idag, ska även jag respektera den.

Innan det händer? Beteckna jag det du skriver som rent trams.

Risken att det aldrig händer är överhängande.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Surin P3:

Här en bild på bottenplattans gjutning.

38-40 cm tjock.

 

2015-11-27_10-33-21_HDR.jpg

Imponerande pool!

Bygger du den själv med lokala gubbar, eller firma? Finns det ritningar om man skulle våga sig på att bygga med bylaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Du kan inte det där med joule.
 

 


Hade du tänkt springa i ett ekorrhjul för att driva det hela när du stoppar cirkulationen. :)
Bäst du käkar upp dig så du orkar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Joule

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Hade du tänkt springa i ett ekorrhjul för att driva det hela när du stoppar cirkulationen. :)
Bäst du käkar upp dig så du orkar.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Joule

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

du kanske ska läsa den där wikin istället för att utsätta dig själv för mer lyteskomik.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 
du kanske ska läsa den där wikin istället för att utsätta dig själv för mer lyteskomik.
 



:) :) :)


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter



Att du inte ringer till uponor eller LK och erbjuder dom dina revelotunära idéer på golv värmens område?
Dom blir säkert helintresserade av så pass skarpa idéer och ger dig jobb. :)
Du får säker jobb som fritänkare hos dom? :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Att du inte ringer till uponor eller LK och erbjuder dom dina revelotunära idéer på golv värmens område?
Dom blir säkert helintresserade av så pass skarpa idéer och ger dig jobb. :)
Du får säker jobb som fritänkare hos dom? :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

dom har nog koll.

 

bara du som sviktar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

Imponerande pool!

Bygger du den själv med lokala gubbar, eller firma? Finns det ritningar om man skulle våga sig på att bygga med bylaget.

 

Är delägare i Isaan Pools.

Ett företag som jag och en betongnörd startade för ca 4 år sen.

 

Vi bygger alla pooler efter kundens önskemål och mått, men visst kan du få köpa ritningar om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Är delägare i Isaan Pools.

Ett företag som jag och en betongnörd startade för ca 4 år sen.

 

Vi bygger alla pooler efter kundens önskemål och mått, men visst kan du få köpa ritningar om du vill.

Borde man kanske veta, har varit inne på er hemsida flera ggr;)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...