Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

 
Menar du att alla som gjutit/flutit in golvvärmeslang har gjort fel?


Nej det menar jag inte.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Frigolit då man i alla fall behöver ha isolering för att få värmen att stråla uppåt.
Inget vidare optimalt om du har en golv platta och golv värmen även strålar nedåt så grunden värms.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

När vi byggde första verkstaden med ingjuten värmeslang 1991 så rekommenderades man att naja fast slangen i överkantsarmeringen.

Fungerar än idag och jag anser att det är ett tämligen energisnålt system tillsammans med en jordvärmepump.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-25 at 11:02, skrev janne_h:

 Sakfel??  

Eftersom densitet är hur man mäter materialets massa i förhållande till dess volym så beror sträckningen av röret på en förändring i densiteten av materialet. Annars är ju inte detta fysiskt möjligt.

Då sträckningen av röret du beskriver är en volymökning men massan är densamma och således förändras densiteten(tätheten i materialet) .

Det är ju inte så att det hoppar in lite atomer i röret utifrån så det kan sträcka sig(längdförändringen du beskriver) . Blir lite som man drar isär ett nät. Volymen ökar men massan är densamma. Materialets täthet minskar således vid sträckningen.

Men poängen i det hela är material stressningen då materialet rör sig och skrapar emot till exempel betong som kontentan av utvidgningen och återminskningen (kontraktionen) .

 

Här kan du läsa vad densitet är för något. Så kanske du förstår att det inte är sakfel som du hävdar.

 

https://www.studi.se/l/densitet

 

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PE finns ju som bekant i fler utföranden och har även olika egenskaper och densitet, densiteten är densamma i ett PE så länge det är intakt, man varnar t.ex. för att använda PE i VA nät nära områden med kontaminerat grundvatten emedan inga PE för det ändamålet har 100% densitet och kan få bismak o lukt från sådana områden, exempelvis soptippar...Kontraktion och expansion påverkar inte densiteten...som exempel på hur mycket ett PE rör kan förändra sig i längdled finns ett diagram även över det, du får googla själv. Att rören inte förändrar sig i ringstorlek utan i längd beror på tillverkningsmetoden, s.k. strängsprutning. 

PS det är inte atomer som "hoppar omkring" utan molekyler...DS

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

PE finns ju som bekant i fler utföranden och har även olika egenskaper och densitet, densiteten är densamma i ett PE så länge det är intakt, man varnar t.ex. för att använda PE i VA nät nära områden med kontaminerat grundvatten emedan inga PE för det ändamålet har 100% densitet och kan få bismak o lukt från sådana områden, exempelvis soptippar...Kontraktion och expansion påverkar inte densiteten...som exempel på hur mycket ett PE rör kan förändra sig i längdled finns ett diagram även över det, du får googla själv. Att rören inte förändrar sig i ringstorlek utan i längd beror på tillverkningsmetoden, s.k. strängsprutning. 
PS det är inte atomer som "hoppar omkring" utan molekyler...DS
 


Fast nu fanns det egentligen inget motsatsförhållande alls. Då mig veterligen ingen sagt om röret förändrar i ringstolek eller längd.

Vad jag reagerade på var att du skrev att jag hade sakfel, för att sedan skriva en massa saker som inte stod i kontrast till det jag skrivit överhuvudtaget.
Jag har bara påtalat att röret ändtar i densitet, vilket du verifierar fast med andra ord.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad ni diskuterar nu, Stefan har ju sagt som det är?

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Densitet är väl hur atomer och molekyler är packade.

Koefficient är hur olika atomer eller molekyler  utvidgas vid tillförsel av energi viket verkar vara frågan här.

Gumman sa precis när jag skrev detta att hon vill ha körkort i Thailand för 5000 bath.

Aldrig sa jag men det blir väl som det blir en molykyärt kaos.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Baa:

PE finns ju som bekant i fler utföranden och har även olika egenskaper och densitet, densiteten är densamma i ett PE så länge det är intakt, man varnar t.ex. för att använda PE i VA nät nära områden med kontaminerat grundvatten emedan inga PE för det ändamålet har 100% densitet och kan få bismak o lukt från sådana områden, exempelvis soptippar...Kontraktion och expansion påverkar inte densiteten...som exempel på hur mycket ett PE rör kan förändra sig i längdled finns ett diagram även över det, du får googla själv. Att rören inte förändrar sig i ringstorlek utan i längd beror på tillverkningsmetoden, s.k. strängsprutning. 

PS det är inte atomer som "hoppar omkring" utan molekyler...DS

 

:look_down: Du skriver ju nästan lika skojigt som janne_h. Hoppas att jag kan få "halka in på ett bananskal" och "sprida lite dynga" utan att janne_h får blodstörtning. :big_smile:

Jag gissar att du blandar ihop densitet med diffussionsresistivitet, där det senare betyder just förmåga att motstå transport av olika media genom materialet (oftast i gasform).

 

"Kontraktion och expansion påverkar inte densiteten".......Hmm, hur skulle en sådan förändring kunna ske utan att densiteten påverkas?

Röris har ju sagt att det inte hoppar in och ut atomer hur som helst. :doubt: Detta gäller säkert molekyler också. :look_down: Jo, jag vill nog påstå att densiteten förändras i ett omvänt förhållande till värmeutvecklingen.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Densitet är väl hur atomer och molekyler är packade.
Koefficient är hur olika atomer eller molekyler  utvidgas vid tillförsel av energi viket verkar vara frågan här.
Gumman sa precis när jag skrev detta att hon vill ha körkort i Thailand för 5000 bath.
Aldrig sa jag men det blir väl som det blir en molykyärt kaos.

Densitet är hur man mäter massan i förhållande till volymen.
Om du får en ändring i densitet så är det ungefär som du sträcker ut ett nät. Du har kvar samma vikt och trådar i nätet. Men det delar på sig och blir längre och sitter således inte lika tätt ihop. Detta sker då på atom/molekylnivå.
Men exemplet med nätet är så man förstår hur detta funkar.
Vid värme tillförsel så förändras detta. Men olika för olika material naturligtvis.

Exempel vatten som värms upp kan man ju se att det utvidgas (se en ångmaskin som exempel) detta är på grund av förändringar av vattnets densitet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändock pratar om vatten så är en kul grej att vatten är tyngst vid 4 plusgrader.

Det vill säga  att det blir inte is på sjön innan hela sjön har fyllt kravet 4 grader och lättare vatten kan frysa till is ovanpå.

Vatten är unikt.

Jämför densitet mellan is och flytande som ex.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Galten:

najtråd använder man väl knappast idag eller?

Nog tror jag att man fortfarande najar armering.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev rolba:

Nog tror jag att man fortfarande najar armering.

Tänkte mot plastslang känns lite.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Galten:

När vi ändock pratar om vatten så är en kul grej att vatten är tyngst vid 4 plusgrader.

Det vill säga  att det blir inte is på sjön innan hela sjön har fyllt kravet 4 grader och lättare vatten kan frysa till is ovanpå.

Vatten är unikt.

Jämför densitet mellan is och flytande som ex.

 

Här har du en tabell för vad vatten har för densitet vid olika temperaturer.

 

vatten_densitet.jpg.38921b38bf44135043bcfa9cb7997733.jpg

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

Här har du en tabell för vad vatten har för densitet vid olika temperaturer.

Har du en dito tabell för den plast som används till rören som har diskuterats så intensivt i tråden?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev janne_h:

Här har du en tabell för vad vatten har för densitet vid olika temperaturer.

 

vatten_densitet.jpg.38921b38bf44135043bcfa9cb7997733.jpg

Det där du kopierat in är ju direkt felaktigt, se t.ex vid 70grader, då visar din tabell 997,7 vilket är FEL!!!! vid 70grader är det 977,7! så nu spred du felaktigheter igen :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du en dito tabell för den plast som används till rören som har diskuterats så intensivt i tråden?
 
Fritz..


Nej eftersom det är ganska många olika plaster med olika egenskaper som diskuterats(PVC pel pem peh pex) . Vatten är lite som basic vad gäller densitet.
Kan säkert skilja sig mellan olika tillverkare av rör?


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Har du en dito tabell för den plast som används till rören som har diskuterats så intensivt i tråden?

 

Fritz..

Här har du i alla fall en tabell som talar om utvidgningen av LK,s Universalpex rör.

Man räknar i mm per meter här. Sä är röret till exempel 50 meter långt och det är ett LK universal A i tabellen till höger (X tabell till vänster) Som utvidgar sig minst. Så vid en temperaturökning från 20 grader till 40 grader som exempel, så utvidgas röret 3cm och drar sig tillbaka lika mycket vid en minskning av temperatur.

Detta enligt LK,s egna uträkningar. Man kan då även tänka sig vad som händer med röret enligt Nicholas rekommendationer där han vill spola igenom 55 grader en stund och sen stänga av och hålla på så fram och tillbaka.

 

 

 

lk utvidgning.PNG

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev janne_h:

Här har du i alla fall en tabell som talar om utvidgningen av LK,s Universalpex rör.

Man räknar i mm per meter här. Sä är röret till exempel 50 meter långt och det är ett LK universal A i tabellen till höger (X tabell till vänster) Som utvidgar sig minst. Så vid en temperaturökning från 20 grader till 40 grader som exempel, så utvidgas röret 3cm och drar sig tillbaka lika mycket vid en minskning av temperatur.

Detta enligt LK,s egna uträkningar. Man kan då även tänka sig vad som händer med röret enligt Nicholas rekommendationer där han vill spola igenom 55 grader en stund och sen stänga av och hålla på så fram och tillbaka.

 

 

 

lk utvidgning.PNG

Här är länken du hämtat infot ifrån http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf

Och hade du i din iver fortsatt och läst lite till i din länk så hade du lärt dig en sak till, jag klipper ut ifrån din länk....

Vid dold förläggning av ”nakna” LK PE-X rör i betong behövs inga expansionsupptagande anordningar då rören fixeras fast i betongen. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Här är länken du hämtat infot ifrån http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.29.b.1_projekteringsanvisning.pdf

Och hade du i din iver fortsatt och läst lite till i din länk så hade du lärt dig en sak till, jag klipper ut ifrån din länk....

Vid dold förläggning av ”nakna” LK PE-X rör i betong behövs inga expansionsupptagande anordningar då rören fixeras fast i betongen. :-)

 

Fast nu var det du som inte läste ordentligt. Detta handlar om där rören till exempel kommer ut mot en blandare, radiator eller dyligt. Så att rören inte ska släppa och åka in ifrån kopplingen.

Sitter rören dör fastgjutna i betong naket utan skyddsrör så händer inte det. Då sker expansionen bakom detta.

 

 

Expansionsupptagande anordningar

vid dold förläggning

Vid dold förläggning i betong av RiR med LK PE-X rör är det oerhört viktigt att tänka på expansionsupptagande anordningar. Förläggs inte rören med tillräckligt expansionsutrymme kan radiatorer/blandare släppa från sina fästen när höga temperaturskillnader uppnås från installationstillfället till att anläggningen är i full drift. Även expansion på rören kan ske vid fördelare med fara för att rören kan släppa från kopplingarna. Försäkra er om att rören drages upp i kopplingarna mot fördelare respektive radiatorer/blandare för att erhålla expansionsutrymme i tomröret. Vid dold förläggning av "nakna" LK PE-X rör i betong behövs inga expansionsupptagande anordningar då rören fixeras fast i betongen.

 

Så du ska nog inte ge dig in i polemik med sånt du inte förstår.

 

58d80d0ca3c17_expansion1.PNG.9ee896f8efc4c859cafc54f9fc3c086b.PNG

 

 

58d80d3451d0c_expansion2.PNG.5bf2a80b24736cdcd5cb84d32aa1c5b6.PNG

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

kalasbullen
4 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Fast nu var det du som inte läste ordentligt. Detta handlar om där rören till exempel kommer ut mot en blandare, radiator eller dyligt. Så att rören inte ska släppa och åka in ifrån kopplingen.

Sitter rören dör fastgjutna i betong naket utan skyddsrör så händer inte det. Då sker expansionen bakom detta.

 

 

Expansionsupptagande anordningar

vid dold förläggning

Vid dold förläggning i betong av RiR med LK PE-X rör är det oerhört viktigt att tänka på expansionsupptagande anordningar. Förläggs inte rören med tillräckligt expansionsutrymme kan radiatorer/blandare släppa från sina fästen när höga temperaturskillnader uppnås från installationstillfället till att anläggningen är i full drift. Även expansion på rören kan ske vid fördelare med fara för att rören kan släppa från kopplingarna. Försäkra er om att rören drages upp i kopplingarna mot fördelare respektive radiatorer/blandare för att erhålla expansionsutrymme i tomröret. Vid dold förläggning av "nakna" LK PE-X rör i betong behövs inga expansionsupptagande anordningar då rören fixeras fast i betongen.

 

Så du ska nog inte ge dig in i polemik med sånt du inte förstår.

 

58d80d0ca3c17_expansion1.PNG.9ee896f8efc4c859cafc54f9fc3c086b.PNG

 

 

58d80d3451d0c_expansion2.PNG.5bf2a80b24736cdcd5cb84d32aa1c5b6.PNG

 

 

Du har aldrig funderat på att ge dig?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Du har aldrig funderat på att ge dig?

 

 

8 timmar sedan, skrev kalasbullen:

Du har aldrig funderat på att ge dig?

 

Du har aldrig funderat på att skriva något med substans någon gång? Istället för att bara kommentera andra hela tiden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev janne_h:

Istället för att bara kommentera andra hela tiden.

 

Lär inte hända, var ju så under gamla nicket också, men stundtals lite fyndigare, iaf i början.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-17 at 09:34, skrev Nemo:

Skall dra lite nya vattenrör utomhus och undrar lite om de där svarta rören som ofta används vid kommunalt vatten fram till mätaren. Varför är det nästan ingen som använder dessa svarta rör istället för den fula ljusblå modellen?

Är de svarta rören mycket dyrare eller saknas det i sortiment jämfört med den blå varianten? Inbillar mig att kvaliteten är bättre på de svarta rören plus att de är snyggare. Varför används de inte vid privata installationer?

 

Nu har du fått 20 sidor information av proffsen, nå vilka rör ska du användaimag.jpg.2d3b0fd4c9619572b5b398a6a39e2a88.jpgf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.3575f938036f776f9fcdc8e948cb2692.jpg7.jpg.517732a5be2822a923e7bbcadb099821.jpgtrott.jpg.32e0031286ae70450e0228c1b66e3e69.jpgsmiley-clapping.png.6cf5986f1234c66008f564befbd4dba8.pngtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.2b0bd377e6d906db9b9bdf1e6b4ac12e.jpg?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Fast nu var det du som inte läste ordentligt. Detta handlar om där rören till exempel kommer ut mot en blandare, radiator eller dyligt. Så att rören inte ska släppa och åka in ifrån kopplingen.

Sitter rören dör fastgjutna i betong naket utan skyddsrör så händer inte det. Då sker expansionen bakom detta.

 

 

Expansionsupptagande anordningar

vid dold förläggning

Vid dold förläggning i betong av RiR med LK PE-X rör är det oerhört viktigt att tänka på expansionsupptagande anordningar. Förläggs inte rören med tillräckligt expansionsutrymme kan radiatorer/blandare släppa från sina fästen när höga temperaturskillnader uppnås från installationstillfället till att anläggningen är i full drift. Även expansion på rören kan ske vid fördelare med fara för att rören kan släppa från kopplingarna. Försäkra er om att rören drages upp i kopplingarna mot fördelare respektive radiatorer/blandare för att erhålla expansionsutrymme i tomröret. Vid dold förläggning av "nakna" LK PE-X rör i betong behövs inga expansionsupptagande anordningar då rören fixeras fast i betongen.

 

Så du ska nog inte ge dig in i polemik med sånt du inte förstår.

 

58d80d0ca3c17_expansion1.PNG.9ee896f8efc4c859cafc54f9fc3c086b.PNG

 

 

58d80d3451d0c_expansion2.PNG.5bf2a80b24736cdcd5cb84d32aa1c5b6.PNG

 

 

Läser du inte vad du kopierar in för texter.

Dagens asgarv :-):-)

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Nu har du fått 20 sidor information av proffsen, nå vilka rör ska du användaimag.jpg.2d3b0fd4c9619572b5b398a6a39e2a88.jpgf48d878cd49968734b77c8b119c8e17c.jpg.3575f938036f776f9fcdc8e948cb2692.jpg7.jpg.517732a5be2822a923e7bbcadb099821.jpgtrott.jpg.32e0031286ae70450e0228c1b66e3e69.jpgsmiley-clapping.png.6cf5986f1234c66008f564befbd4dba8.pngtSeLArP_Smiley_Zunge_135-1232025378.jpg.2b0bd377e6d906db9b9bdf1e6b4ac12e.jpg?

 

Får nog bli di blåa. :read:  Hittade en halvfull burk med svart färg i garaget. :)

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...