Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

25 minuter sedan, skrev Atom:

Det finns folk som, med all rätt, klagar på att det ältas i politiktrådarna. Politik är dock något väldigt subjektivt som kan ses på många plan och ur många olika vinklar så det är ändå inte så märkligt att diskussionerna emellanåt kan bli rätt långa.

 

Rör däremot. Rör känns inte riktigt som ett lika brett och upphetsande ämne. Nu har ni dock lyckats diskutera i 17 sidor om vattenrör. Inte vattenrör så där i största allmänhet utan frågan gällde skillnaden mellan svarta och blåa vattenrör.

 

5 inlägg. Kanske 10 inlägg om det går lite off topic eller skämtas lite. Här snackar vi 247 inlägg och då verkar vi ändå inte vara i närheten av att lösa frågan om varför svarta rör är dyrare än blåa rör och ingen har ens snuddat vid tanken på raka rör.

 

"Outgrundliga äro Herrans vägar" sägs det, rör-iga, skulle jag vilja tillägga.

 

Hur långt är ett rör? ??? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Hur långt är ett rör? ??? 

Ett långt eller kort?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:

Ett långt eller kort?

Mitt helrör var 35cm men är urdrucket nu, det var varken långt eller kort.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
5 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Hur långt är ett rör? ??? 

Beror på om det är rakt eller böjt?! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela röret skall tillverkas av ett långt hål, omgivet av stål eller plast och centrerat omkring kärnan av hålet.

Hela röret måste bestå av hål i hela dess längd, hålet skall dessutom vara lika långt som röret.

Inre diameter av röret får inte vara större än yttre diameter, annars hamnar hålet på utsidan.

Hela röret skall innehålla enbart hål så att vatten eller andra medel kan flyta fritt.

Långa rör skall märkas LÅNGA RÖR i var ände så att en inspektör lätt kan se om det är ett långt rör eller ett kort rör.

Extra långa rör skall märkas EXTRA LÅNGA RÖR och också märkas på mitten, så att inspektören slipper gå till någon av ändarna för att se om det är ett kort, långt eller extra långt rör om inspektören skulle råka ankomma till mitten av röret.

När rörböjar i 30, 45 elller 90 grader beställs, måste det anges om det skall vara vänster- eller högersvängda böjar. Rörgatan riskerar annars att svänga fel vid installationen.

På lodräta rör måste flödesriktningen anges, annars riskerar medlet i röret att krocka och/eller rinna fel väg.

Eventuella gängade rörkopplingar måste vara av vänster- eller högergängad typ. ALDRIG blandat! Om man blandar skruvas ju den ena av när den andra skruvas på.

Ett helrör är ekvivalent med två halvrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
29 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Hur långt är ett rör? ??? 

Det är faktiskt lite olika enligt rörmokarna på jobbet. Det beror helt och hållet på var de börjar och slutar ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Rör blir alltid länge i fakturan, säkert momsens fel ;)

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Frigolit då man i alla fall behöver ha isolering för att få värmen att stråla uppåt.
Inget vidare optimalt om du har en golv platta och golv värmen även strålar nedåt så grunden värms.


Skickat från min FRD-L09 +ia Tapatalk
 

 

 

                  ?

????

Varför uttalar du dig om sånt du inte förstår?

Hur skulle värmen sprida sig från golvvärme slangen om inte betongen låg runt slangen?

Håll dig du till avloppsrensning och överlåt golvvärmen till dom kan

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:

Förr var det bögarnas fel, numera sörlänningarnas !

Alltid sörlänningarnas fel, bögar jättetrevliga

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev BIGBOSS:

 

                  ?

????

Varför uttalar du dig om sånt du inte förstår?

Hur skulle värmen sprida sig från golvvärme slangen om inte betongen låg runt slangen?

Håll dig du till avloppsrensning och överlåt golvvärmen till dom kan

 

 

 

:D 

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att @Raggmunken borde fått lite indiskt filmmaterial i denna tråd :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Känns som att @Raggmunken borde fått lite indiskt filmmaterial i denna tråd :)

Rör dej inte i dom här röriga sakerna, du är nog rörig ändå:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Soengsang:

Förr var det bögarnas fel, numera sörlänningarnas !

Har det kommit en ny version för sörlänningar än?

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rören läggs nästan uteslutande under överkantsarmering, golvvärmerören skall av flera skäl ligga så högt som möjligt i betongplattan, ett av dem är att trögheten i systemet blir mindre. Ett stort problem med golvvärme i lite tjockare betongkonstruktioner är just trögheten, plattan blir varm, och förblir så även om det blir varmare ute, med övertemperatur som följd. Nu aktar man sig för att lägga rören för grunt då det försvårar framtida ombyggnader och infästningar i plattan. Så 60 mm  ner i betongen är ett minimum. 

Att man lägger rören i isoleringen har jag bara sett i något enstaka fall i renovering, aldrig i nyproduktion. Angående värmeutvidgningskoefficienten mellan plast och betong är det inga större problem då vidhäftningen mellan plast och betong är liten, skillnaden i utvidgningen är också relativt liten. Dock är det lite av en naturens nyck att betong och stål har i princip samma värmeutvidgningskoefficient, för här pratar vi om två helt skilda material som måste samverka i samma konstruktion till 100%. Det är vid långa konstruktioner man tar hänsyn till temperaturutvidgningen, ett rörs utvidgning i bredd är extremt försumbar i en platta, Newtons 3,e lag tar hand om det! 

Jag har hittills under mina år i byggbranschen (1981) aldrig sett att man har skyddsrör för golvvärmerör i en betongplatta, dock kan man med fördel ha det innan fördelaren så viss flexibilitet uppnås vid installationen.

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Hur långt är ett rör? ??? 

 

@janne_h kan säkert hjälpa dig med svaret på den frågan, han verkar veta allt.

Och om längden på röret skulle strida mot naturlagarna så är det inget problem, Jannes erfarenhet täcker upp för det. 

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.
Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Menar du att alla som gjutit/flutit in golvvärmeslang har gjort fel?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att alla som gjutit/flutit in golvvärmeslang har gjort fel?

Ja, han har fel!

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

:)

Visst är det kul, han är så bortspelad så det finns inte, men han ger sig ALDRIG! han är fanemig värre än BagdadBob hahahahahahahahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Stefan:

Ja, han har fel!

 

 

Jo, det är min uppfattning också.

Jag har deltagit i att gjuta/flyta in ett antal 1000 kvm golvvärme under åren, allt enligt konstruktörernas anvisningar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Stefan:

Ja, han har fel!

 

Så coolt, fyra ord från en som vet något dödar en hel diskussion.

 

 

Ändrades av MrChana
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev MrChana:

Så coolt, fyra ord från en som vet något dödar en hel diskussion ;-)

 

Var inte så säker, BagdadBob ger sig inte så lätt :D 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Jo, det är min uppfattning också.

Jag har deltagit i att gjuta/flyta in ett antal 1000 kvm golvvärme under åren, allt enligt konstruktörernas anvisningar.

Ja, inte kul att vara byggnadskonstruktör och få en arg rörmokare efter sig! Dock ingen skugga över rörmokare, men de bör hålla sig till det de är bra på!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Var inte så säker, BagdadBob ger sig inte så lätt :D 

 

Det här är ett utmärkt exempel på varför jag uppmuntrar mina döttrar att satsa på en teoretisk utbildning

Link to comment
Dela på andra sajter

                    ?

????

Varför uttalar du dig om sånt du inte förstår?

Hur skulle värmen sprida sig från golvvärme slangen om inte betongen låg runt slangen?

Håll dig du till avloppsrensning och överlåt golvvärmen till dom kan

 

 

 

 

 

Här har du exempel på vad jag pratar om.

 

För övrigt tycker jag att MPR är ganska tråkigt på det sättet att det verkar mera gå ut på att vara så otrevlig som möjligt och hitta sprickor i resonemang för att försöka sätta någon på plats.

Är detta bevis nog för att jag kanske inte sitter och snackar om saker jag inte förstår?

Och att gå ut så hårt som du gjorde säger nog mer om dig och dina kumskaperän om vad jag förstår!

 

 

http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/om-lk-golvvarme/vara-golvvarmesystem/ingjutning-i-betong/lk-systemskiva-30/

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...