Jump to content
IGNORERAD

Vattenrör, olika typer.


Nemo

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Nicholas:

Tappar bara tryck pga flödesförluster.

Vid noll flöde är trycket homogent även på 400meter.

Just, finns hos de flesta tillverkare ett diagram över flödesförlust på deras hemsidor.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 355
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    78

  • rolba

    23

  • Nicholas

    23

  • Surin P3

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

400 meter är en ansenlig längd där tryckförlusten skall tas med i beräkningen, det finns säkert någon på lokala VA verket som kan ge dig ett ungefärligt svar på vilket tryck deras ledning håller, men ta till i dimension, snåla inte och använd dig av egen tank som garanterar vatten när kommunala stannar, för det gör det då o då, var i Thailand du än befinner dig. 
För en så pass lång ledning skulle jag rekommendera PE, du får endast ett fåtal skarvpunkter jämfört med PVC som är i 5 eller 6 meters längder.
 
Sen är det ett sakfel som bl.a. rörmokarJanne använder, densiteten påverkas inte ett smack av vare sig värme eller annan yttrepåverkan, däremot utvidgas rören i längdled eftersom de är strängsprutade.  Därför skall PE läggas i sinuskurva (lite ormslingrigt lixom) så kontraktion (längdförändring från varma dagar till kalla nätter) inte sätter rören under sträckstressning, då påverkas såväl livslängd som hållfasthet. 

Vattenverket varnade för dåligt flöde och garanterade inte något vatten när vi anslöt oss. Kommer oftast ingenting vid vattenmätaren när anslutningen är bortkopplad. Har även haft en pump inkopplad men får inget vatten.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  Sen är det ett sakfel som bl.a. rörmokarJanne använder, densiteten påverkas inte ett smack av vare sig värme eller annan yttrepåverkan, däremot utvidgas rören i längdled eftersom de är strängsprutade.  Därför skall PE läggas i sinuskurva (lite ormslingrigt lixom) så kontraktion (längdförändring från varma dagar till kalla nätter) inte sätter rören under sträckstressning, då påverkas såväl livslängd som hållfasthet.  

 

 

 Sakfel??  

Eftersom densitet är hur man mäter materialets massa i förhållande till dess volym så beror sträckningen av röret på en förändring i densiteten av materialet. Annars är ju inte detta fysiskt möjligt.

Då sträckningen av röret du beskriver är en volymökning men massan är densamma och således förändras densiteten(tätheten i materialet) .

Det är ju inte så att det hoppar in lite atomer i röret utifrån så det kan sträcka sig(längdförändringen du beskriver) . Blir lite som man drar isär ett nät. Volymen ökar men massan är densamma. Materialets täthet minskar således vid sträckningen.

Men poängen i det hela är material stressningen då materialet rör sig och skrapar emot till exempel betong som kontentan av utvidgningen och återminskningen (kontraktionen) .

 

Här kan du läsa vad densitet är för något. Så kanske du förstår att det inte är sakfel som du hävdar.

 

https://www.studi.se/l/densitet

 

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev janne_h:

 Sakfel??  

Eftersom densitet är hur man mäter materialets massa i förhållande till dess volym så beror sträckningen av röret på en förändring i densiteten av materialet. Annars är ju inte detta fysiskt möjligt.

Då sträckningen av röret du beskriver är en volymökning men massan är densamma och således förändras densiteten(tätheten i materialet) .

Det är ju inte så att det hoppar in lite atomer i röret utifrån så det kan sträcka sig(längdförändringen du beskriver) . Blir lite som man drar isär ett nät. Volymen ökar men massan är densamma. Materialets täthet minskar således vid sträckningen.

Men poängen i det hela är material stressningen då materialet rör sig och skrapar emot till exempel betong som kontentan av utvidgningen och återminskningen (kontraktionen) .

 

Här kan du läsa vad densitet är för något. Så kanske du förstår att det inte är sakfel som du hävdar.

 

https://www.studi.se/l/densitet

 

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nästan rätt, fast tvärs om. :-)

Temperaturen orsakar en volymförändring som gör att densiteten förändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev rolba:

Nästan rätt, fast tvärs om. :-)

Temperaturen orsakar en volymförändring som gör att densiteten förändras.

Eller att vattnet i slangen får förändrad densitet och sträcker slangen?.
PE kanske inte har samma egenskaper som vatten?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så får vi inte glömma att i Thailand gäller inte vanliga fysiska lagar!

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev leifen:

Eller att vattnet i slangen får förändrad densitet och sträcker slangen?.
PE kanske inte har samma egenskaper som vatten?

Förvisso, men även ett tomt och trycklöst rör förändras ju åxå vid temeratursvängningar.

En annan sak som expertisen ännu inte nämnt är ju att även betongen expanderar eller krymper när tempen stiger eller sjunker så därför är påverkan väldigt liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev rolba:

Förvisso, men även ett tomt och trycklöst rör förändras ju åxå vid temeratursvängningar.

En annan sak som expertisen ännu inte nämnt är ju att även betongen expanderar eller krymper när tempen stiger eller sjunker så därför är påverkan väldigt liten.

Förvisso men Plastens Kofficient ( hur det nu stavas) är nog 3-4 gånger mer än betong o andra sidan är plast lite elastiskt

Undrar lite på livslängden på plast i Betong?

Den blir väl som knäckebröd efter några årtionden även utan yttre påverkan?

Tror dock inte på värmeslingor i Thailand;)

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Galten:

Förvisso men Plastens Kofficient ( hur det nu stavas) är nog 3-4 gånger mer än betong o andra sidan är plast lite elastiskt

Undrar lite på livslängden på plast i Betong?

Den blir väl som knäckebröd efter några årtionden?

Minst 26 år. Mitt system i verkstaden. Och där har det varit stora temperatursvängningar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev rolba:

Minst 26 år. Mitt system i verkstaden. Och där har det varit stora temperatursvängningar. 

Inga problem för vår generation alltså.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Plasten kommer expandera inåt i röret och inte på längden i det fallet den är ingjuten i en platta som slinga (golvvärme)
Kommer inte röra sig ett skit.

Teknisk livslängd i princip oändlig.

Era barn barns barn barns barn kommer kunna använda systemet utan problem.


Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Nicholas:

Plasten kommer expandera inåt i röret och inte på längden i det fallet den är ingjuten i en platta som slinga (golvvärme)
Kommer inte röra sig ett skit.

Teknisk livslängd i princip oändlig.

Era barn barns barn barns barn kommer kunna använda systemet utan problem.

 

Teoretiskt ja.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Galten:

Och så får vi inte glömma att i Thailand gäller inte vanliga fysiska lagar!

Vem pratar om golvvärme i Thailand, borde väl vara golvkyla i så fall.

Skit samma, när thailändska blir världsspråk blir det nog ordning på de fysiska lagarna i hela världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förvisso, men även ett tomt och trycklöst rör förändras ju åxå vid temeratursvängningar.
En annan sak som expertisen ännu inte nämnt är ju att även betongen expanderar eller krymper när tempen stiger eller sjunker så därför är påverkan väldigt liten.


Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.
Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller att vattnet i slangen får förändrad densitet och sträcker slangen?.
PE kanske inte har samma egenskaper som vatten?


Som jag har lärt mig så är det både vattnet som ökar i densitet och röret.
Det är på grund av densitets förändringen i vattnet i värmesystemet som gör att man behöver ett expansionskärl. Och skulle man inte ha det så skulle trycket från vattnet skjuta isär rören.
Det är därför det kan hända otäcka olyckor där pannor sprängs.
Var en gammal dam i Falkenberg en väldigt kall vinter som startade sin nedfrusna oljepanna. Tyvärr var det ispropp i röret till expansionen. Vilket resulterade i att den snabba trmperaturstegringen gjorde att pannan sprängdes på grund av densitets förändringen i vattnet. Och tanten som stod bredvid dog.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.
Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hur gör man urspårningar i betongen som man gjuter in golvvärmeslangen i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst tusan går det att köra ett golvvärmesystem med 55 grd även om det inte är optimalt och det är väl det Nicholas påpekar om jag inte fattar helt fel? 
Med separat rumsstyrning av golvvärmslingan och PID-regulator (proportionell, integrerande, deriverande) så är systemet i sig självt adaptivt och "lär sig" efter hand hur mycket golvvärmeventilen behöver öppna för att hålla temperaturen i rummet konstant.
Med en högre ingångstemperatur på vattnet så kommer regulatorn att automatiskt strypa flödet över ventilen så att cirkulationen minskar.
Och det kommer naturligtvis inte att innebära 55 grd heta golv eller för varma rum eftersom ventilen ju stänger helt om/när rumstempen är uppnådd.
Förmodligen innebär det dock lite hetare golv i början av slingan samt lite kallare i slutet än om man kör på en högre cirkulationshastighet och en lägre framledningstemperatur via en blandningsshunt. Och det är ju knappast optimalt, men visst fan skulle det fungera.
En golvvärmeshunt sätter ju bara ned temperaturen med ca 10 grd genom att blanda in returvatten i framledningen och inte är det ju någon som har 45 grader varma golv bara för det. 

Så visst kommer det fungera utan shunt som Nicholas skriver, bara inte exakt lika bra som med shunt eftersom man i all reglering strävar efter att nå så hög jämnhet som möjligt. Helst ska ju vattnet ha en temperatur så ventilen aldrig behöver jobba så länge utetemperaturen är konstant. Och med "jobba" menar jag då alltså stänga.

Ändrades av Kim

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör man urspårningar i betongen som man gjuter in golvvärmeslangen i?


Frigolit då man i alla fall behöver ha isolering för att få värmen att stråla uppåt.
Inget vidare optimalt om du har en golv platta och golv värmen även strålar nedåt så grunden värms.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-20 at 05:58, skrev janne_h:

 


Dagens asgarv!!!!

Kör ut 55 grader på golvet öch försök och gå på golvet sen.
Du kan ju sätta på badkarsblandaren med rent varmvatten (utan inblandning av kallvatten) och köra ln fötterna i detta så får du känna hur det känns att gå på ett golv om du skulle köra på 55 grader på golv värmen.
Det är därför man har en golvärmeshunt eftersom den sänker temperaturen i förhållande till vad som går till elementen som går på högre temperatur som teoretiskt kan då vara upp till 55 men sällan går högre än 45 grader.

55 grader är den temperaturen du bör hålla minst på varmvatten för att undvika legionella, tror du blandar ihop saker och ting, då 55 grader på golvvärmen skulle ge brännskador på fötterna.

En annan anledning till att det blir minst lika varmt pm man kör lägre temperatur på golvärmeshunt är att ytan på ett golv är mycket större i förhållande till uppvärmningsytan än vad ett element har. Således krävs det inte lika hög värme på ett golv som ett element för att värma ett rum.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hur var det nu med att köra 55grader ut i slingorna, har du fortfarande samma uppfattning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det nu med att köra 55grader ut i slingorna, har du fortfarande samma uppfattning?


Jepp det har jag. Men du verkar inte ha förstånd att förstå det du läser.

Så det spelar ingen roll.
Känns som att strö pärlor för svin, om man ska förklara något för dig.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Frigolit då man i alla fall behöver ha isolering för att få värmen att stråla uppåt.
Inget vidare optimalt om du har en golv platta och golv värmen även strålar nedåt så grunden värms.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Rören läggs på en distansskena oftast som har ett visst avstånd till frigoliten.

Alltså betong runt hela röret.

 

Mvh. SWED THAI.

Link to comment
Dela på andra sajter

 Ja det hade möjligen fungerat om betong och plast hade haft samma egenskaper vad gäller densitet vilket inte är fallet.

Rekomendationen är i alla fall att man om man ska gjuta in ett rör som riskerar tempraturskiftningar lägger röret i ett skyddsrör eller som golvvärme i urspårningar för att minska risken för läckage i framtiden.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 Densitet??

 

Värmeutvidgnings-koficient kanske du menar.

 

Du måste kliva av det här sluttande planet och sluta skämma ut dig.

 

 

Du är så snett ute både i praktik och teori rena rappakaljan.

 

 

 Det är som John Cleese i fawlty Tower, när han gräver sig ner djupare och djupare i gropen.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns folk som, med all rätt, klagar på att det ältas i politiktrådarna. Politik är dock något väldigt subjektivt som kan ses på många plan och ur många olika vinklar så det är ändå inte så märkligt att diskussionerna emellanåt kan bli rätt långa.

 

Rör däremot. Rör känns inte riktigt som ett lika brett och upphetsande ämne. Nu har ni dock lyckats diskutera i 17 sidor om vattenrör. Inte vattenrör så där i största allmänhet utan frågan gällde skillnaden mellan svarta och blåa vattenrör.

 

5 inlägg. Kanske 10 inlägg om det går lite off topic eller skämtas lite. Här snackar vi 247 inlägg och då verkar vi ändå inte vara i närheten av att lösa frågan om varför svarta rör är dyrare än blåa rör och ingen har ens snuddat vid tanken på raka rör.

 

"Outgrundliga äro Herrans vägar" sägs det, rör-iga, skulle jag vilja tillägga.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

Det finns folk som, med all rätt, klagar på att det ältas i politiktrådarna. Politik är dock något väldigt subjektivt som kan ses på många plan och ur många olika vinklar så det är ändå inte så märkligt att diskussionerna emellanåt kan bli rätt långa.

 

Rör däremot. Rör känns inte riktigt som ett lika brett och upphetsande ämne. Nu har ni dock lyckats diskutera i 17 sidor om vattenrör. Inte vattenrör så där i största allmänhet utan frågan gällde skillnaden mellan svarta och blåa vattenrör.

 

5 inlägg. Kanske 10 inlägg om det går lite off topic eller skämtas lite. Här snackar vi 247 inlägg och då verkar vi ändå inte vara i närheten av att lösa frågan om varför svarta rör är dyrare än blåa rör och ingen har ens snuddat vid tanken på raka rör.

 

"Outgrundliga äro Herrans vägar" sägs det, rör-iga, skulle jag vilja tillägga.

Förr var det bögarnas fel, numera sörlänningarnas !

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Soengsang said:

Förr var det bögarnas fel, numera sörlänningarnas !

 

Där blev det nog nästan syntax error. Med viss medlems logik finns det ett likhetstecken mellan bögar och sörlänningar så man kan, per definition, inte säga antingen eller då det är ett å samma, typ treenigheten fast här är det två, typ.

 

Som utsedd PK-elitist ska jag dra mitt strå till stacken i diskussionen. Alla rör som inte är rosa och gjorda av återanvända suddgummin bör beskattas med 600%.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...