Jump to content
IGNORERAD

Inget försäkringsskydd för rattfyllerister mer


Tallviking

Recommended Posts

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hela landet har problem med en undermålig utbildning, det visar väl om inte annat dom undersökningar som utförs, Thailand hävdar sig ju extremt dåligt där t.o.m fattigare grannländer ligger före.

Den höga nivå två medlemmar vill tillskriva den Thailändska skolan och lärarnas kunskaper har inget som helst stöd i verkligheten.

Men det kan möjligtvis påvisa att nivån på utbildningen är bättre i landets största städer, men det är ju en klen tröst när den absoluta majoriteten lever utanför dessa områden.

Mvh isan lover

Vem har påstått att nivån på thailändska skolan och dess lärares kunskaper är hög?

Även i "min by" i obygden i Isaan går det att prata på engelska med lärarna som jag känner (och rektorn som är en nära vän).

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 313
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    33

  • janne_h

    26

  • Soengsang

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nu är du ute och cyklar igen, även nivån på dom högre utbildningarna i Thailand är undermåliga vid en internationell jämförelse, det är ju därför alla rika, generalerna och politikerna skickar dina barn utomlands för att studera, blir mer och mer säker efter varje inlägg du gör på att du inte har dom kunskaper om den Thailändska skolan du påstår dig ha.

Många länder godkänner överhuvudtaget inte en Thailändsk Master Degree utan kompletteringar och tester.

Mvh isan lover

Hur många av era lärare har en Master Degree?  Tippar på någon enstaka % och inte nästan alla.

 

Fick just svar från en lärare på en större statlig skola i Korat med äldre elever att mindre än hälften där har en master degree och givetsvis ännu mindre ute i byar och på skolor med yngre elever. Fulla lärare förekommer inte alls på den statliga skolan dessutom.

Hon är trovärdigare än dig i dessa frågor i alla fall.

 

Sen finns det många förstklassiga lärosäten i Thailand som har internationella elever från hela världen. Kostar förstås men duktiga elever kan få stipendier till dom.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev frason:

 

Även i "min by" i obygden i Isaan går det att prata på engelska med lärarna som jag känner

 

Ursäkta en näsvis fråga; hur är det med de lärare du inte känner, kan de bra engelska?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många av era lärare har en Master Degree?  Tippar på någon enstaka % och inte nästan alla.
 
Fick just svar från en lärare på en större statlig skola i Korat med äldre elever att mindre än hälften där har en master degree och givetsvis ännu mindre ute i byar och på skolor med yngre elever. Fulla lärare förekommer inte alls på den statliga skolan dessutom.
Hon är trovärdigare än dig i dessa frågor i alla fall.
 
Sen finns det många förstklassiga lärosäten i Thailand som har internationella elever från hela världen. Kostar förstås men duktiga elever kan få stipendier till dom.


En av mina ingifta svågrar i familjen, har en bror som är professor i religion, på Maha Sarakams universitet. Han har massor av utländska studenter som kommer dit och studerar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Varför inte inse fakta, den Thailändska skolan har jättestora problem med just engelska, man har tusentals utlänningar som jobbar både ideellt och med lön för att hjälpa upp situationen, man har funderat på att skicka Thailändska lärare på kurs utomlands för att lära sig engelska, en tidigare PM ansåg att landet skulle behöva minst 10 000 utländska engelsklärare, juntan har tydligen bestämt sig för stt ta in tusentals Fillipinska engelska lärare, många Thailändare som arbetar som engelska lärare är inte behöriga, kan inte engelska själva och har inte haft det som huvudämne i dina studier o.s.v.

 

Jämförelser med omvärlden tyder på stora brister och problem med utbildningsnivån i Thailand, nu inför ASEAN är läget katastrofalt, grannländerna har bättre nivå på sin engelska och dom kommer med största sannolikhet att ta jobb ifrån Thailändarna, intresset för att hitta utbildad arbetskraft som kan tala engelska är stort och finns detta inte inom landet lär företag anställa utländsk språkkunnig personal.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev janne_h:

 


En av mina ingifta svågrar i familjen, har en bror som är professor i religion, på Maha Sarakams universitet. Han har massor av utländska studenter som kommer dit och studerar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Religion och då främst buddihismen är nog något Thailand är bättre på att lära ut än ex.vis engelska, ser inget konstigt i att utlänningar är intresserade av detta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Sen är det nog så att det är väldigt stor skillnad på skolorna i landets största städer och alla dom många tusen små byskolorna mitt i ingenstans långt ifrån allt, det är ju i princip noll procents chans att en bra och välutbildad lärare med bra betyg väljer en liten byskola, där skulle han få sämre lön, sämre utvecklingsmöjligheter och leva ett betydligt enklare och fattigare liv.

Myndigheterna har ju mer eller mindre också tvångsplacerat ut nyutexaminerade lärare på landsbygden, problemet är bara att dessa söker sig därifrån till större städer och skolor så fort dom får cahansen, små byskolor får hålla till godo med det som blir över och det är abaolut inte eliten.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Sen är det nog så att det är väldigt stor skillnad på skolorna i landets största städer och alla dom många tusen små byskolorna mitt i ingenstans långt ifrån allt, det är ju i princip noll procents chans att en bra och välutbildad lärare med bra betyg väljer en liten byskola, där skulle han få sämre lön, sämre utvecklingsmöjligheter och leva ett betydligt enklare och fattigare liv.
Myndigheterna har ju mer eller mindre också tvångsplacerat ut nyutexaminerade lärare på landsbygden, problemet är bara att dessa söker sig därifrån till större städer och skolor så fort dom får cahansen, små byskolor får hålla till godo med det som blir över och det är abaolut inte eliten.
Mvh isan lover

Jag bor inte i någon stor stad, mer än en tätort.
Upplever ljusår i skillnad till mycket vad du beskriver, men tror att det har att göra med att enl dig är er ort en utpräglad "röd by" vilket är föga utvecklande, dina beskrivningar bevisar ju det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Märkligt att dom inte lyckas lära ut detta till eleverna då, enligt myndigheterna är engelskalärarnas brist kunskapskap ett gigantiskt problem som tros ligga bakom landets mycket dåliga resultat vid internationella jämförelser, även många arbetsgivare klagar på brist på engelsktalande arbetssökande, många turister uppger också att engelskan i landet hsr stora brister.

 

Nu har vi åtminstone två Svenskar som ifrågasätter detta och hävdar motsatsen, intressant.

Mvh isan lover

 

 

Ingen av dom jobbar som engelskalärare men klarar sig ändå bra på engelska

 

Kanske inte minst för att dom idag tillbringar en hel del tid på internet och då inte bara på thaispråkiga hemsidor

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Sen är det nog så att det är väldigt stor skillnad på skolorna i landets största städer och alla dom många tusen små byskolorna mitt i ingenstans långt ifrån allt, det är ju i princip noll procents chans att en bra och välutbildad lärare med bra betyg väljer en liten byskola, där skulle han få sämre lön, sämre utvecklingsmöjligheter och leva ett betydligt enklare och fattigare liv.

Myndigheterna har ju mer eller mindre också tvångsplacerat ut nyutexaminerade lärare på landsbygden, problemet är bara att dessa söker sig därifrån till större städer och skolor så fort dom får cahansen, små byskolor får hålla till godo med det som blir över och det är abaolut inte eliten.

Mvh isan lover

Se där, nu har ju inte så många master degree diplom hos er. Starkt att du ändrade dig.

 

Sen ska dom dessutom behärska/lära sig ett språk till, nämligen lao för att kunna umgås med andra efter lektionerna.

Inte undra på att man ligger efter övriga landet.

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev leifen:

Se där, nu har ju inte så många master degree diplom hos er. Starkt att du ändrade dig.

 

Sen ska dom dessutom behärska/lära sig ett språk till, nämligen lao för att kunna umgås med andra efter lektionerna.

Inte undra på att man ligger efter övriga landet.

Hej

Problemet med ditt och TV,s resonemang är bara att vår skola inte alls är unik, det är nog snarare så dom flesta skolor i Thailand ser ut och fungerar ungefär som våran, därav dom dåliga PISA resultaten.

 

Hade en majoritet av skolorna haft duktiga och välutbildade lärare som ni båda tycks tro, som t.ex kunde prata bra engelska så hade naturligtvis PISA resultaten sett betydligt bättre ut, nu ligger dom i nivå med Afghanistan och även sämre än dom flesta grannländerna.

 

Vad är eran teori om varför Thailändska elever presterar så dåligt i internationella jämförelser om det nu inte beror på lärarna och själva skolan?

 

Varför såg både tidigare folkvalda regeringar och den nuvarande juntan det som ett problem att lärarna inte kan engelska, både dom civila regeringarna och den nuvarande juntan har ju föreslagit olika lösningar för att förbättra situationen, behöver man verkligen förbättra lärarnas engelska kunskaper enligt er när dom redan kan prata bra engelska?

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingår kunskaper i engelska i Pisa-testerna och gör lärarna Pisa-testet?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev frason:

Ingår kunskaper i engelska i Pisa-testerna och gör lärarna Pisa-testet?

Hej

Det man kan dra för slutsats av PISA resultaten är att skolan är undermålig och är i stort behov av reformer avsedda att höja kunskapsnivån hos eleverna, resultaten är junalarmerande, som tur är för Thailand så ingår inte engelska i PISA testet, hade så varit fallet så hade man med stödtsta sannolikhet rasat ytterligare ett 10 tal placeringar, för det finns absolut inget som tyder på att just engelskaundervisningen skulle vara bättre och mer framgångsrik än den undervisning som sker i andra ämnen på Thailändska.

 

Man behöver inte vistas länge i Thailand för att inse att behovet av bättre engelska utbildning är akut, problemet är ju också stt många engelska lärare inte heller kan engelska, hur ska då barnen kunna lära sig.

 

Juntan har ju föreslagit att man ska skicka lärare utomlands på kurs, sen planerar man också att ta in och anställa tusentals engelska lärare ifrån Fillipinerna, redan innan detta jobbar flera tusen Falanger också som engelska lärare, detta visar väl tydligt att det finns problem inom detta område, sen har vi ju nu ASEAN som kommer att utsätta Thailändarna för konkurrens utifrån, det är bråttom att få igång en hyfsad engelskaundervisning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-15 at 15:02, skrev Isan Lover:

Hej

Både poliser, lärare, anställda på olika myndigheter, militärer o.s.v dricker dagligen alkohol på lunchen och inte sällan i smyg även  under arbetstid, här har inget förändrat sig, varför tror t.ex du alla tar på sig hjälm i stan precis timmarna före polisens lunch, för att sedan köra utan när polisen har ätit och druckit färdigt.

 

Ett av Thailands största problem är att statligt anställda får ett livstidskontrakt och kan göra lite som dom vill när dom har varit anställda ett tag, dom underpresterar, är ineffektiva, kan dricka på jobbet, tjäna pengar på korruption och även missköta jobbet ganska rejält utan att drabbas alls, detta är en stor anledning till att ex.vis skolan redovisar så dåliga resultat.

Mvh isan lover

Och detta försvarar du!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det man kan dra för slutsats av PISA resultaten är att skolan är undermålig och är i stort behov av reformer avsedda att höja kunskapsnivån hos eleverna, resultaten är junalarmerande, som tur är för Thailand så ingår inte engelska i PISA testet, hade så varit fallet så hade man med stödtsta sannolikhet rasat ytterligare ett 10 tal placeringar, för det finns absolut inget som tyder på att just engelskaundervisningen skulle vara bättre och mer framgångsrik än den undervisning som sker i andra ämnen på Thailändska.

 

Man behöver inte vistas länge i Thailand för att inse att behovet av bättre engelska utbildning är akut, problemet är ju också stt många engelska lärare inte heller kan engelska, hur ska då barnen kunna lära sig.

 

Juntan har ju föreslagit att man ska skicka lärare utomlands på kurs, sen planerar man också att ta in och anställa tusentals engelska lärare ifrån Fillipinerna, redan innan detta jobbar flera tusen Falanger också som engelska lärare, detta visar väl tydligt att det finns problem inom detta område, sen har vi ju nu ASEAN som kommer att utsätta Thailändarna för konkurrens utifrån, det är bråttom att få igång en hyfsad engelskaundervisning.

Mvh isan lover

Är du bara ett troll eller är det så illa i er by, självklart kan inte Thailand konkurrera med mer utvecklade länder i ett PISA test. Landet har inte komepenta lärare och en regim som inte håller en högre standard än Afghanistan eller Sudan.

Så har det varit i generationer och är inte något nytt junta-påfund.

 

Trist är  väl att din region är minst 10 år efter centrala delen i dessa frågor.

Ändå framställer du det som ett paradis med  den sista friheten i detta land. Medborgare som inte ens kan sitt eget lands språk.

Frihet att skita i lagar, frihet att ha berusade lärare i skolan, frihet att ha en poliskår som prioriterar försäkringsbedrägeri före fyllkörningar.

Massarbetslöshet, tonårsgravititeter,  tobaksrökande 8 åringar, knarkande tonåringar.

 

 

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 minuter sedan, skrev Wangthong:

Och detta försvarar du!

Hej

Nej jag försvarar det inte, jag konstaterar bara hur det är.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Haha! Ja, nu börjar man försvara att många är duktiga i engelska. Thailändarna i stort är helt odugliga på engelska. Jag såg ett program där dom gjorde ett test på ett universitet i Bangkok. Genom att en amerikan gick fram till random elev och frågade några enkla frågor på engelska. Pinsamt var ordet.

Ni som pratar med dessa lärare och rektorer, spela gärna in ett samtal så vi få höra och få oss ett gott skratt.

Tanke på att det är så många som pratar så bra engelska i era barns skolor eller lärarna ni känner som jobbar i just dessa skolor, där måste ju eleverna vara väldigt duktiga på engelska! Vilket jag betvivlar starkt. Sen kanske man tycker en thailändare pratar bra engelska jämfört med en själv. Har ju hört en och annan svensk som pratar jättebra svengelska! [emoji16]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
50 minuter sedan, skrev leifen:

Är du bara ett troll eller är det så illa i er by, självklart kan inte Thailand konkurrera med mer utvecklade länder i ett PISA test. Landet har inte komepenta lärare och en regim som inte håller en högre standard än Afghanistan eller Sudan.

Så har det varit i generationer och är inte något nytt junta-påfund.

 

Trist är  väl att din region är minst 10 år efter centrala delen i dessa frågor.

Ändå framställer du det som ett paradis med  den sista friheten i detta land. Medborgare som inte ens kan sitt eget lands språk.

Frihet att skita i lagar, frihet att ha berusade lärare i skolan, frihet att ha en poliskår som prioriterar försäkringsbedrägeri före fyllkörningar.

Massarbetslöshet, tonårsgravititeter,  tobaksrökande 8 åringar, knarkande tonåringar.

 

 

 

 

Hej

Du verkar inte känna till något om hur stora delar av Thailands befolkning har det, enda in på,90-talet bedrev FN program för undernäring i Thailand, för inte alltför många år sedan var 40% analfabeter, landets fattigaste, minst utvecklade och mest eftersatta delar är norr, nordost och södra Thailand, vår by ligger i en region som tillhör landets fattigaste.

 

Självklart har områden med stor fattigdom och som bebos av etniska minoriteter ofta olika problem, t.ex massarbetslöshet, tonårsgravititeter,  tobaksrökande 8 åringar, knarkande tonåringar, m.m, men jag vill även lägga till folk som säljer sina kroppar, barn som tvingas växa upp med mor och far föräldrar istället för mamma och pappa o.s.v, men detta är väl inget unikt för vår by eller provins.

 

Just detta kännetecknar väl i princip alla fattiga och eftersatta områden som bebos av etniska minoriteter och det oavsett om det handlar om byar i Afrika, Asien eller Latin Amerika, dom har väl alla ungefär samma problem som i vår by, dom har kanske inte landets officiella språk som första språk, alkoholism, knark problem, dom är i högre grad arbetslösa, dom är fattigare, får sämre utbildning, dom säljer oftare sina kroppar och tvingas ofta lämna sina barn o.s.v.

 

Men det stämmer att jag trivs i deras sällskap, jag njuter av att se hur dom får det bättre, gillar deras lite lättsamma inställning där ett skratt aldrig är långt borta trots deras ibland utsatta läge både ekonomiskt och socialt, själv tycker jag t.o.m att dom på samhällets s.k baksida verkar ha det bättre i vissa avseenden, man har inte pengarna men man har varandra, behöver aldrig vara ensamma, dom  lever ett naturnära, mer avstressat och kanske mer harmoniskt liv än många betydligt rikare och välutbildade landsmän.

 

Jag önskar alla fattiga ett bättre liv, bättre utbildning, jobb, framtid och det oavsett om dom bor i Thailand eller något annat land, känner speciellt för dom s.k naturfolk som har fått sina länder (områden) övertagna av ett annat folk, t.ex genom kolonialisering, annektering eller i ett regelrätt krig, dessa etniska minoriteter får det ofta extra svårt eftersom dom oftast blir ett andra klassens medborgare i sitt nya hemland.

 

Deras gamla sätt stt leva slås i spillror, barnen får gå i skolan med ett nytt språk, deras gamla traditioner och kultur utsätts för påfrestningar, fattigdom och arbetslöshet splittrar familjerna, dålig utbildning gör det dessutom nästan omöjligt att förändra sin situation, hopplöshet, sysslolöshet leder till alkoholism och droger, så ser det ut på många platser jorden runt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Soengsang:


Jag bor inte i någon stor stad, mer än en tätort.
Upplever ljusår i skillnad till mycket vad du beskriver, men tror att det har att göra med att enl dig är er ort en utpräglad "röd by" vilket är föga utvecklande, dina beskrivningar bevisar ju det.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej

Så din slutsats är att fattigdom beror på om byn är röd eller ej, finns det överhuvudtaget några röda byar i Afrika, Latin Amerika och övriga Asien som också har stora problem med fattigdom, arbetslöshet, undernäring och dålig utbildning?

 

Mest röda byar skulle väl Indien ha med sina 100 tals miljoner fattiga enligt dina teorier?

 

Inse att det oftast handlar om etniska minoriteter i områden som medvetet har satts på undantag och haft en sämre utveckling än övriga, det är ingen slump att vissa områden och folkslag är fattigare och sämre utbildade än andra, den styrande eliten har velat ha det så.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
39 minuter sedan, skrev wUThai:

Haha! Ja, nu börjar man försvara att många är duktiga i engelska. Thailändarna i stort är helt odugliga på engelska. Jag såg ett program där dom gjorde ett test på ett universitet i Bangkok. Genom att en amerikan gick fram till random elev och frågade några enkla frågor på engelska. Pinsamt var ordet.

Ni som pratar med dessa lärare och rektorer, spela gärna in ett samtal så vi få höra och få oss ett gott skratt.

Tanke på att det är så många som pratar så bra engelska i era barns skolor eller lärarna ni känner som jobbar i just dessa skolor, där måste ju eleverna vara väldigt duktiga på engelska! Vilket jag betvivlar starkt. Sen kanske man tycker en thailändare pratar bra engelska jämfört med en själv. Har ju hört en och annan svensk som pratar jättebra svengelska! emoji16.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Hej

Tycker också att bra engelska lärare är en bristvara i Thailand, har nog inte träffat någon lärare ute i byarna på mina 33 års resor som pratar bättre engelska än en Svensk lågstadieelev, knappast någon rektor heller, visst kan vi med viss möda göra oss förstådda med varandra om vi håller oss till cheers, Happy New Year, how are You, nice to meet you o.s.v, men några större ordförråd verkar dom inte ha, om man kan skaplig Thai eller Lao byter dom flesta direkt.

 

Själv tvivlar jag inte på att det finns bra skolor i Thailand, bra lärare och rektorer o.s.v, det jag vänder mig emot är att det skulle vara det normala och vanliga i landet, så är det naturligtvis inte, det är undantag det handlar om och inte någon genomsnittlig nivå, skulle skolor, lärare och rektorer hålla en så hög nivå generellt som vissa påstår så hade Thailand inte befunnit sig i botten kunskapsmässigt utan på en betydligt högre nivå.

 

Frugans syster har sin son i en icke statlig skola i Udon Thani, visst har dom bra lärare, alla lektioner utom Thsiländska på engelska, når bra resultat o.s.v, men då kostar det 30 000 baht per månad också, detta plus boende, mat och kläder, hur många ute i byarna har råd med det?

 

Bra utbildning eller ej är en klassfråga i Thailand.

Mvh isan lover, 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-15 at 12:41, skrev Isan Lover:

Hej

Har kört utan hjälm och med några öl innanför västen sen jag fyllde 15 år utan en enda olycka och jag och har inga planer på att sluta med detta, möjligtvis om jag drabbas av någon sjukdom som påverkar balanssinnet.

Mvh isan lover

Detta är väl försvar av att köra berusad? Eller ska vi säga ett konstaterande att du inte tycker att det är något fel att köra berusad.

On 2017-03-15 at 14:20, skrev Isan Lover:

Hej

Vad det gäller hjälm så delar jsg Thailändarnas uppfattning att det är för varmt, tropiskt klimat med temperaturer på mellan 30-40 grader passar varken för mössa eller hjälm, sen finns det ju dom som hävdar att en heltäckande hjälm försämrar hörandet och kan utgöra en fara eftersom man inte hör fordon som kanske bara befinner sig någon meter bakom en.

Mvh isan lover

Här återkommer konstaterandet att du tycker att hjälm är en lag man inte betyder bry sig om.

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nej jag försvarar det inte, jag konstaterar bara hur det är.

Mvh isan lover

Du har skrivit många flera konstateranden där du bla tycker att det är helt ok att sitta och dricka med polisen som är i tjänst och det är ok att sedan både polis och andra ger sig ut och kör berusade. Tar lite tid att leta reda på alla dessa uttalanden du gjort där du "konstaterar" att du inte följer lagen.

 

Du kan väl inte mena att det är ok om polisen och du struntar i lagen men vissa andra ska ha behöva följa lagen. Hur ska vi veta vilka lagar som inte behöver följas och vilka som behöver följas. Samt hur vi ska veta vilken som behöver följa lagen och vilken som inte behöver. Sedan klagar du att inte lagen tillämpas lika!   

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
44 minuter sedan, skrev Wangthong:

Detta är väl försvar av att köra berusad? Eller ska vi säga ett konstaterande att du inte tycker att det är något fel att köra berusad.

Här återkommer konstaterandet att du tycker att hjälm är en lag man inte betyder bry sig om.

Du har skrivit många flera konstateranden där du bla tycker att det är helt ok att sitta och dricka med polisen som är i tjänst och det är ok att sedan både polis och andra ger sig ut och kör berusade. Tar lite tid att leta reda på alla dessa uttalanden du gjort där du "konstaterar" att du inte följer lagen.

 

Du kan väl inte mena att det är ok om polisen och du struntar i lagen men vissa andra ska ha behöva följa lagen. Hur ska vi veta vilka lagar som inte behöver följas och vilka som behöver följas. Samt hur vi ska veta vilken som behöver följa lagen och vilken som inte behöver. Sedan klagar du att inte lagen tillämpas lika!   

Hej

Jag tycker att konstatera är en bra benämning, ser man sig omkring så inser man snart att nästa inte en enda människa oavsett ålder, kön och nationalitet har hjälm, varför skulle då jag ha det?

 

Vad det gäller att ta sig en öl eller två och ändå klara av att köra hem så klarar över 95% av Europas befolkning detta, liksom en stor del av jordens övriga befolkning,, muslimska länder undantagna, samma sak i byn där alla bybor utan en som är nykterist gör likadant, varför skulle jag då agera annorlunda?

 

Hurvida detta är ok eller ej råder det naturligtvis olika uppfattningar om, men vi kan väl ändå konstatera att så är fallet.

 

Det finns mängder av lagar jorden runt och en del tar folk till sig och följer, andra saknar till viss del folklig förankring och då väljer man i vissa områden att bortse ifrån dessa, det kan junbero på tradition och kultur o.s.v, det är eller har åtminstone varit förbjudet att kuppa i Thailand ändå har Thailand näst intill världsrekord i just militärkupper.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
24 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tycker att konstatera är en bra benämning, ser man sig omkring så inser man snart att nästa inte en enda människa oavsett ålder, kön och nationalitet har hjälm, varför skulle då jag

ha det?

 

Vad det gäller att ta sig en öl eller två och ändå klara av att köra hem så klarar över 95% av Europas befolkning detta, liksom en stor del av jordens övriga befolkning,, muslimska länder undantagna, samma sak i byn där alla bybor utan en som är nykterist gör likadant, varför skulle jag då agera annorlunda?

 

Hurvida detta är ok eller ej råder det naturligtvis olika uppfattningar om, men vi kan väl ändå konstatera att så är fallet.

 

Det finns mängder av lagar jorden runt och en del tar folk till sig och följer, andra saknar till viss del folklig förankring och då väljer man i vissa områden att bortse ifrån dessa, det kan junbero på tradition och kultur o.s.v, det är eller har åtminstone varit förbjudet att kuppa i Thailand ändå har Thailand näst intill världsrekord i just militärkupper.

Mvh isan lover

En miljon flugor kan inte ha fel, ät skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tycker att konstatera är en bra benämning, ser man sig omkring så inser man snart att nästa inte en enda människa oavsett ålder, kön och nationalitet har hjälm, varför skulle då jag ha det?

 

Vad det gäller att ta sig en öl eller två och ändå klara av att köra hem så klarar över 95% av Europas befolkning detta, liksom en stor del av jordens övriga befolkning,, muslimska länder undantagna, samma sak i byn där alla bybor utan en som är nykterist gör likadant, varför skulle jag då agera annorlunda?

 

Hurvida detta är ok eller ej råder det naturligtvis olika uppfattningar om, men vi kan väl ändå konstatera att så är fallet.

 

Det finns mängder av lagar jorden runt och en del tar folk till sig och följer, andra saknar till viss del folklig förankring och då väljer man i vissa områden att bortse ifrån dessa, det kan junbero på tradition och kultur o.s.v, det är eller har åtminstone varit förbjudet att kuppa i Thailand ändå har Thailand näst intill världsrekord i just militärkupper.

Mvh isan lover

Det finns annat Thailand näst intill har världsrekord i. Dödlighet på vägarna är en annan där de nästan har världsrekord. Libyen var visst sämre. Du tror inte att de skulle ligga bättre till om de hade en poliskår som såg till att lagarna följdes?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett ganska enkelt svar på varför Thailändare är så dåliga på engelska.
Om man tittar på all TV som sänds så ser man att väldigt lite engelska filmer sänds, samt att om det sänds engelsktalande filmer så dubbas detta.

I Sverige är det ju precis tvärtom. Nästintill inget dubbas, och det är text till filmer mm. Och svensk tv sänder väldigt mycket engelsktalande tv.
Detta har ju gjort att svenskar har gjort sig kända världen över, att vara mycket duktiga på engelska trots att det inte är vårat hemland språk.

I Thailand spelar det ju mindre roll vilken engelska utbildning man får, så länge man inte får öva språket någonstans.
Jag möter ofta på folk igenom mitt jobb i Bangkok, som talar utmärkt engelska. Men det beror oftast på att dom har haft råd att resa utomlands och praktisera sina kunskaper. Alternativt så har dom tidigare studerat utomlands.
Att tro att en liten byskola ska höja nivån vad gäller engelska kunskaper, är bara ren cynism.
Det krävs nog lite mer från statens sida för att det ska bli verklighet.
Man kan ju börja med att sluta dubba filmer. För inte finns det många analfabeter kvar i Thailand så att det skulle behövas dubbas.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...