Jump to content
IGNORERAD

Inget försäkringsskydd för rattfyllerister mer


Tallviking

Recommended Posts

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev leifen:

Skulle nog påstå att det tillämpas i hela landet sen länge och då mot utländska försäkringsbolag som har dessa regler sen länge, reseförsäkringarna täcker inte vid fyllstyrningar.

Där har poliserna gladeligen hjälpt till att skriva förfalskade rapporter mot en lämpligt arvode. Mycket vanligt på turistöar som Koh Tao och Koh Phangan där det inte ens går att hyra en försäkrad moppe och naturligtvis har ingen turist kört i fyllan och skadat sig utan det står fallolycka, halkat vid promenad på halkiga stigar.

Turistorternas poliser på fastlandet hjälper förstås också till mot anpassat arvode så olycksfallsförsäkringen kan gälla.

 

Hade en farang i detta område som körde rakt ut i naturen med MC i fyllan och blev mycket allvarligt skadad, krossade ben på kroppen och i ansiktet. Vänner och anhöriga betalade 100.000b för en polisrapport där han blivit brutalt rånad och misshandlad så reseförsäkringen stod för akutsjukvård och hemtransport till Europa.

 

Nu kommer det nog också att användas för thai med ny lagstiftning, traditioner och erfarenhet finns redan inom poliskåren..

 

Hej

Lagar har ju oftast ett gott syfte men vare efterlevnaden eller resultatet blir inte alltid som lagstiftarna hade tänkt sig.

I Thailand fungerar och efterlevs enligt mig knappast några lagar alls, även om kosmetiska förändringar har inträffat dom sista 20 åren.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 313
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    33

  • janne_h

    26

  • Soengsang

    22

  • Tallviking

    20

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GreenValley
48 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lagar har ju oftast ett gott syfte men vare efterlevnaden eller resultatet blir inte alltid som lagstiftarna hade tänkt sig.

I Thailand fungerar och efterlevs enligt mig knappast några lagar alls, även om kosmetiska förändringar har inträffat dom sista 20 åren.

Mvh isan lover

Om någon enstaka lag trots allt skulle fungera så går det ju alltid att ändra den temporärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En jobbarkompis till mig körde full rakt ut på ett gärde, flög igenom framrutan och blev liggande på marken med svåra huvud och ryggradsskador, han fick ut ganska rejäla summor trots att han var full, detta var ju ett antal år sedan möjligt att det har ändrats nu.

Mvh isan lover

han skulle ta mej faan inte haft ett ruttet lingon, det är såna kräk som gör att premien är så hög

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Skulle nog påstå att det tillämpas i hela landet sen länge och då mot utländska försäkringsbolag som har dessa regler sen länge, reseförsäkringarna täcker inte vid fyllstyrningar.

Där har poliserna gladeligen hjälpt till att skriva förfalskade rapporter mot en lämpligt arvode. Mycket vanligt på turistöar som Koh Tao och Koh Phangan där det inte ens går att hyra en försäkrad moppe och naturligtvis har ingen turist kört i fyllan och skadat sig utan det står fallolycka, halkat vid promenad på halkiga stigar.

Turistorternas poliser på fastlandet hjälper förstås också till mot anpassat arvode så olycksfallsförsäkringen kan gälla.

 

Hade en farang i detta område som körde rakt ut i naturen med MC i fyllan och blev mycket allvarligt skadad, krossade ben på kroppen och i ansiktet. Vänner och anhöriga betalade 100.000b för en polisrapport där han blivit brutalt rånad och misshandlad så reseförsäkringen stod för akutsjukvård och hemtransport till Europa.

 

Nu kommer det nog också att användas för thai med ny lagstiftning, traditioner och erfarenhet finns redan inom poliskåren..

 

Sedan kan man ju skriva rapporter om mordfall så att dom skyldiga går fria. Har väl också hänt på turistöar!

Finns nog hur mycket som helst att göra för polisen för att hjälpa de skyldiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev GreenValley:

Om någon enstaka lag trots allt skulle fungera så går det ju alltid att ändra den temporärt.

Hej

Thailand är ju som bekant Thailand och där är inget omöjligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev in-ka:

han skulle ta mej faan inte haft ett ruttet lingon, det är såna kräk som gör att premien är så hög

 

Hej

Så resonerade en del på jobbet också, andra tyckte att det var ok att han fick lite plåster på såren,  åter andra tyckte att det var självklart att försäkringen skulle gälla även om man var full, då om någonsin hade man behov av en försäkring eftersom olycksrisken var större än vanligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Thailand är ju som bekant Thailand och där är inget omöjligt.

Mvh isan lover

 

Bara ordning o reda som verkar omöjligt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
44 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så resonerade en del på jobbet också, andra tyckte att det var ok att han fick lite plåster på såren,  åter andra tyckte att det var självklart att försäkringen skulle gälla även om man var full, då om någonsin hade man behov av en försäkring eftersom olycksrisken var större än vanligt.

Mvh isan lover

Jobbade du på Samhall?

Andelen anställda med någon form av intelligens verkar ju hur som helst ha varit i minoritet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra att försäkringen anpassas till internationell standard, kör du omkring full och kraschar din bil så får du skylla dig själv och betala för bilens skador själv.  Sen tror jag alla förstår att försäkringen fortfarande ersätter kostnader för sjukvård och andra skador som rattfyllot orsakat i sin väg.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wangthong:

Sedan kan man ju skriva rapporter om mordfall så att dom skyldiga går fria. Har väl också hänt på turistöar!

Finns nog hur mycket som helst att göra för polisen för att hjälpa de skyldiga.

Ja, dessa öar går nog i en egen division, men vad gör det då det väller in turister hela tiden som lämnat hjärnan hemma.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Försäkringsskyddet skulle ju även försvinna för fartdårar på vägarna då de utsätter andra medtrafikanter för stora faror, fartdårarna som kör i 150-200 km/tim kan ju till och med vara farligare i trafiken än en fyllskalle som kör i 25-30 km/tim men det är ju svårt att bevisa att någon kört för fort.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

Försäkringsskyddet skulle ju även försvinna för fartdårar på vägarna då de utsätter andra medtrafikanter för stora faror, fartdårarna som kör i 150-200 km/tim kan ju till och med vara farligare i trafiken än en fyllskalle som kör i 25-30 km/tim men det är ju svårt att bevisa att någon kört för fort.

 

Skyddet borde även försvinna för nyktra som kör alldeles för sakta.

Finns många undersökningar som visar att köra för sakta, alltså hålla märkbart långsammare tempo än övriga trafikanter är lika farligt eller farligare än att köra för fort.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Skyddet borde även försvinna för nyktra som kör alldeles för sakta.

Finns många undersökningar som visar att köra för sakta, alltså hålla märkbart långsammare tempo än övriga trafikanter är lika farligt eller farligare än att köra för fort.

 

Nja, skulle vilja påstå att det alltid är farligare/förenat med större risker att hålla en hög hastighet jämfört med en låg. Förstår dock vad du menar. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Skyddet borde även försvinna för nyktra som kör alldeles för sakta.

Finns många undersökningar som visar att köra för sakta, alltså hålla märkbart långsammare tempo än övriga trafikanter är lika farligt eller farligare än att köra för fort.

 

Att köra långsammare än övriga trafikanter är nog inte farligt men de som ligger bakom kan ju bli desperata och göra tokiga omkörningar så att det blir olyckor på så sätt. 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Nja, skulle vilja påstå att det alltid är farligare/förenat med större risker att hålla en hög hastighet jämfört med en låg. Förstår dock vad du menar. :)

 

50 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Att köra långsammare än övriga trafikanter är nog inte farligt men de som ligger bakom kan ju bli desperata och göra tokiga omkörningar så att det blir olyckor på så sätt. 

 

 

Eftersom jag skrev "märkbart långsammare", så håller jag ändå fast vid mitt tidigare inlägg.

Att t.ex. köra 50 på en väg där alla andra håller 120 är enligt mig farligare än att någon kör 150. 

 

Tycker också att man ser alldeles för tok på många som kör för sakta än de som kör för fort i Thailand.

Det är sällan någon kör om mig när jag håller 120, men det är väldigt ofta jag måste köra om nån som kör för sakta på t.ex. 110 väg och dessutom ligger i helt fel fil.

 

Men rest fysiskt så är det ju farligare att köra in i en bergsvägg i 150 än i 50. Om det är det ni syftar på. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

 

Eftersom jag skrev "märkbart långsammare", så håller jag ändå fast vid mitt tidigare inlägg.

Att t.ex. köra 50 på en väg där alla andra håller 120 är enligt mig farligare än att någon kör 150. 

Tycker också att man ser alldeles för tok på många som kör för sakta än de som kör för fort i Thailand.

Det är sällan någon kör om mig när jag håller 120, men det är väldigt ofta jag måste köra om nån som kör för sakta på t.ex. 110 väg och dessutom ligger i helt fel fil.

 

Men rest fysiskt så är det ju farligare att köra in i en bergsvägg i 150 än i 50. Om det är det ni syftar på. :D 

 

Det kan jag nog hålla med om men vad tror du det beror på, synen kanske.

 

Hur många gamla gubbar i trafiken som kör väldigt långsamt har glasögon, jag skulle nog vilja säga väldigt få och varför skulle thailändare ha bättre syn än till exempel svenska gamla gubbar.

 

Men det vore ju kul om det gick att mäta en test i bilen där jag inte kör över 50 km/tim och du inte kör under 120 km/tim, om vem som är med i flest situationer.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev stefan5300:

 

Men det vore ju kul om det gick att mäta en test i bilen där jag inte kör över 50 km/tim och du inte kör under 120 km/tim, om vem som är med i flest situationer.

 

Garanterat du, men om du inte märker det, så förstärker det ju bara mitt påstående.

Jag menar att om du kör i 50 på en 110-väg och jag får bromsa duktigt och byta fil pga dig, så är "situationen" orsakad av dig och inte mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Garanterat du, men om du inte märker det, så förstärker det ju bara mitt påstående.

Jag menar att om du kör i 50 på en 110-väg och jag får bromsa duktigt och byta fil pga dig, så är "situationen" orsakad av dig och inte mig.

 

Men om jag  kör ut från en korsning där jag bedömt att bilen jag ser långt bort håller hastigheten men gör inte det utan kör 50 km för fort och hinner fram till mig för snabbt och det uppstår en situation, vems är felet då.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Surin P3:

Att t.ex. köra 50 på en väg där alla andra håller 120 är enligt mig farligare än att någon kör 150. 

Att jämföra någon som kör 70km/h långsammare än normalhastigheten med någon som kör 30 snabbare än densamma känns väl lite sisådär.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

 

Men om jag  kör ut från en korsning där jag bedömt att bilen jag ser långt bort håller hastigheten men gör inte det utan kör 50 km för fort och hinner fram till mig för snabbt och det uppstår en situation, vems är felet då.

 

Mestadels ditt. Eftersom du missbedömt bilens hastighet. Du ska ju in på "hans" väg.

Men självklart också bilens, som kör alldeles för fort på en 50-väg (eller vad det nu är).

 

Precis nyss, skrev Fritz:

Att jämföra någon som kör 70km/h långsammare än normalhastigheten med någon som kör 30 snabbare än densamma känns väl lite sisådär.

 

Fritz..

 

Ser jag inte alls som "sisådär", eftersom det är just det som förekommer på vägarna.

Händer mycket oftare att folk kör 50 (eller till och med under det; cyklar, moppar och traktorer mm), än 150 på 110-vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 timmar sedan, skrev stefan5300:

Försäkringsskyddet skulle ju även försvinna för fartdårar på vägarna då de utsätter andra medtrafikanter för stora faror, fartdårarna som kör i 150-200 km/tim kan ju till och med vara farligare i trafiken än en fyllskalle som kör i 25-30 km/tim men det är ju svårt att bevisa att någon kört för fort.

Hej

Håller med och jag tycker inte att försäkringen skulle gälla någon dom bryter mot lagen och t.ex kör mot rött ljus, kör för fort, kör på folk på övergångsställen, genar genom spärrområden och orsakar en krock, kör mot enkelriktat, kör om när man har möte och orsaka en olycka, krockar med ett fordon som har dåliga däck, belysning eller bromsar, om chauffören ser dåligt och kör utan glasögon, o.s.v.

Varför ska försäkringen täcka folk som medvetet begår lagbrott och utsätter andra för fara?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Det kan jag nog hålla med om men vad tror du det beror på, synen kanske.

 

Hur många gamla gubbar i trafiken som kör väldigt långsamt har glasögon, jag skulle nog vilja säga väldigt få och varför skulle thailändare ha bättre syn än till exempel svenska gamla gubbar.

 

Men det vore ju kul om det gick att mäta en test i bilen där jag inte kör över 50 km/tim och du inte kör under 120 km/tim, om vem som är med i flest situationer.

Hej

Håller med, mängder av äldre förare verkar se dåligt i Thsilsnd men saknar ändå glasögon, detta märks väldigt tydligt på landet efter mörkrets inbrott, då börjar dom fordon man möter vingla, blinka med helljuset eller t.o.m vägra blända av, har åkt med många äldre bilförare som garanterat hade behövt glasögon, även busschaufförer som har visat tydliga tecken på dålig syn.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

 

Ser jag inte alls som "sisådär", eftersom det är just det som förekommer på vägarna.

Händer mycket oftare att folk kör 50 (eller till och med under det; cyklar, moppar och traktorer mm), än 150 på 110-vägar.

Sådant beteende kan man bli bötfälld för, fast det är nog lika vanligt som att en medlem av mittfilsmaffian bötfälls på E4:an mellan Stockholm och Södertälje.

http://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-han-korde-for-sakta-180579/

 

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev leifen:

Skulle nog påstå att det tillämpas i hela landet sen länge och då mot utländska försäkringsbolag som har dessa regler sen länge, reseförsäkringarna täcker inte vid fyllstyrningar.

Där har poliserna gladeligen hjälpt till att skriva förfalskade rapporter mot en lämpligt arvode. Mycket vanligt på turistöar som Koh Tao och Koh Phangan där det inte ens går att hyra en försäkrad moppe och naturligtvis har ingen turist kört i fyllan och skadat sig utan det står fallolycka, halkat vid promenad på halkiga stigar.

Turistorternas poliser på fastlandet hjälper förstås också till mot anpassat arvode så olycksfallsförsäkringen kan gälla.

 

Hade en farang i detta område som körde rakt ut i naturen med MC i fyllan och blev mycket allvarligt skadad, krossade ben på kroppen och i ansiktet. Vänner och anhöriga betalade 100.000b för en polisrapport där han blivit brutalt rånad och misshandlad så reseförsäkringen stod för akutsjukvård och hemtransport till Europa.

 

Nu kommer det nog också att användas för thai med ny lagstiftning, traditioner och erfarenhet finns redan inom poliskåren..

 

 Ett återkommande påstående. Har du någon källa på det? Finns en lag?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...