Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand


Ban phutsa

Recommended Posts

On 2017-09-03 at 19:17, skrev Galten:

Ni har också satt film i fönstren för solstrålning?

Hos oss blev det också vid bygget och trodde vi var lite unika;)

Under vintern skall det målas också hos oss mot solstrålning och kanske få ner värmen lite inomhus.

Under sommarn gissar jag att utomhustemperaturen snittar 33grader i Bang Sarey på dagen.

 

DSC01408.JPG

En liten fråga som jag inte vet av nån konstig annledning, betalar man nån fast avgift på elet till huset även

om man inte är där, te.x månadsvis utan förbrukning

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ban phutsa

    76

  • Galten

    33

  • Boa52

    21

  • Jonte J

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

5 minuter sedan, skrev Boa52:

En liten fråga som jag inte vet av nån konstig annledning, betalar man nån fast avgift på elet till huset även

om man inte är där, te.x månadsvis utan förbrukning

Fråga frugan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

En liten fråga som jag inte vet av nån konstig annledning, betalar man nån fast avgift på elet till huset även

om man inte är där, te.x månadsvis utan förbrukning

När jag bodde i Thailand så var Thaksin vid makten, och då var allt under 300B per månad gratis :D

Idag vet jag ej hur det ligger till.

 

Ändrades av Cavemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev Mankan:

Fråga frugan

Skulle inte fråga om hon kunde svara, hennes syster brukar betala elräkningen när vi varit där, skitlite, men nu kommer en 

" räkning " från systern för fast avgift, tror det är båg men ni som bor där vet säkert

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Cavemannen:

När jag bodde i Thailand så var Thaksin vid makten, och då var allt under 300B per månad gratis :D

Idag vet jag ej hur det ligger till.

 

I tjejens hemby är det gratis upp tom 50kW/mån, var det i varje fall för ca 4 år sedan.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om elen exakt men vi betalar underhåll för huset.

Gräsklippning, bevattningsvatten, sophämtning,  vaktat område  och vem vet.

Gummans syrror sköter sådant.

Om man bortser från trädgårdsmästarn som vi fick tag på sista dagen innan vi åkte i somras, Vårat vakt som knäckte extra och han tog hela1400 bath i månaden.

Ordinarie sa upp sig när de såg nyanlagda gräsmattan och tyckte väl att det blev för mycket jobb:sure:

Tror det andra sammanlagt var 11 000bath i månaden för fyra år sedan.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev uptoyou:

I tjejens hemby är det gratis upp tom 50kW/mån, var det i varje fall för ca 4 år sedan.

Gör en clirre :rap:

Måste tillägga att om man förbrukar över 50 kW/mån så får man betala  för allt, alltså även för dom första 50kW.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten fråga som jag inte vet av nån konstig annledning, betalar man nån fast avgift på elet till huset även
om man inte är där, te.x månadsvis utan förbrukning

Vi betalar 38,22 Thb + moms 7% per månad.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror också på vilken mätare/abonnemang man har om man kan få gratis el.

5A mätaren kan ge gratis el.

Men inte 15A mätaren, den kostar oavsett hur lite man använder.

Så fick jag det förklarat för mig senast när jag frågade varför vi aldrig fick gratis el i vårt hus i byn och svärmor i grannhuset hade det i princip varje månad.

 

Sedan krävs det också tre månader i rad under 50kW i förbrukning och då blir månad tre och framåt gratis, så långe du inte överskrider 50kW.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har 15A i Thailand, billigt om man jämför med Sverige där 20 A gick på 1785 sek för senaste kvartalet.







Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

En liten fråga som jag inte vet av nån konstig annledning, betalar man nån fast avgift på elet till huset även

om man inte är där, te.x månadsvis utan förbrukning

Vi betalar nån liten skitsumma när vi inte är där. Tror det är mellan 40-50 baht i månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev rolba:

Vi betalar nån liten skitsumma när vi inte är där. Tror det är mellan 40-50 baht i månaden.

Lite olika svar men det är kanske som allting i Thai,olika regler. Litar inte på systern och hennes man dom enda i byn som jag

inte tycker är justa. Vi lämnat pengar till dom varje år för att betala såna här saker men nu vill dom ha mera. Tackar för svaren

och avslutar frågan, vill inte förstöra Ban phutsas byggtråd

Link to comment
Dela på andra sajter

var sitter säkringen till el-mätaren

vi har 15 Am , men när dom byggde så var det 2 svetsar + lite annat oxså utan att säkringen gick

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev thaiola:
var sitter säkringen till el-mätaren
vi har 15 Am , men när dom byggde så var det 2 svetsar + lite annat oxså utan att säkringen gick


Mätaren har ingen säkring utan ingående el säkras i huset. De två längst till vänster på bilden.

De kanske kopplade svetsaran före elen gick via husets säkringar. Elleverantören rekommenderade oss detta istället för att koppla in svetsen i vägguttag.e0662c3993a4d78d583afc7b6446bce1.jpg

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Ändrades av rowa
fel
Link to comment
Dela på andra sajter


Mätaren har ingen säkring utan ingående el säkras i huset. De två längst till vänster på bilden.

De kanske kopplade svenskarna före elen gick via husets säkringar. Elleverantören rekommenderade oss detta istället för att koppla in svetsen i vägguttag.e0662c3993a4d78d583afc7b6446bce1.jpg&key=2571d13f1dfe7a3a0445a9858786c31ffeb4c360e10fea545e4cfa28e2121bd6

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk




Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev rowa:



Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

 

9 minuter sedan, skrev rowa:



Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 




Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Ändrades av rowa
dubbelpost vg ta bort
Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer bra det. De brukar koppla in sig före säkringarna

När de svetsade på framsidan hos oss kopplade de in sig direkt på elmätaren

20131224_085655.thumb.jpg.ef2470292f2fa290b3d3fcda107d552a.jpg

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

på el-verket frågar dom vilken säkring man vill ha 5-10-15 Am

så dom måste ? ha en säkring någon stans !

jag vet att vi har säkrings-skåp i huset  men fore skåpet  då ?

jag har 60 Am i mitt skåp 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev thaiola:

på el-verket frågar dom vilken säkring man vill ha 5-10-15 Am

så dom måste ? ha en säkring någon stans !

jag vet att vi har säkrings-skåp i huset  men fore skåpet  då ?

jag har 60 Am i mitt skåp 

Det står två siffror på mätarna.

T.ex. 15 (45), då 15 är vid normalfall och 45 är max.

Det betyder att den mäter korrekt upp till 45A, men klarar lite mer än så. Hur mycket mer den klarar, får man läsa sig till i specifikationerna.

 

Efter lite huvudräkning med miniräknaren, så kom jag fram till att vi nyttjar ca 7-8Ah i genomsnitt hos oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Surin P3:

Det står två siffror på mätarna.

T.ex. 15 (45), då 15 är vid normalfall och 45 är max.

Det betyder att den mäter korrekt upp till 45A, men klarar lite mer än så. Hur mycket mer den klarar, får man läsa sig till i specifikationerna.

 

Efter lite huvudräkning med miniräknaren, så kom jag fram till att vi nyttjar ca 7-8Ah i genomsnitt hos oss.

Nu har ni ju fortsatt om el mätare. Fick inget svar är det nån fast avgift i Thai om man inte är där 10 mån per år

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev thaiola:

på el-verket frågar dom vilken säkring man vill ha 5-10-15 Am

så dom måste ? ha en säkring någon stans !

jag vet att vi har säkrings-skåp i huset  men fore skåpet  då ?

jag har 60 Am i mitt skåp 

När vi byggde tidigare så satte svågern in 40A (möjligen 60A). Jag dömde ut hans jobb och sa att det  var ingen mening att ha en så stor säkring eftersom det var säkrat lägre i stolpen. Vi hade en stor hetsig diskusion om detta som inte ledde någonstans. Till slut så tänkte jag att nu ska jag visa honom. 

 

Jag frågade vad som skulle hända om vi kortslöt efter säkringen. Han sa att säkringen skulle lösa. Jag sa att det skkulle lösa i stolpen. När vi kortslöt så hände absolut ingenting (annat än att ledningen blev varm). Vi avbröt och jag var väldigt förvånad att det inte bröt i stolpen. Jag sa att vi skulle kortsluta innan säkringen han satt upp. Vi gjorde det med samma resultat som tidigare. Inget hände annat än att ledningen blev varm. Så vi avbröt även den gången efter en 30s eller något mera.  

 

Matningen till huset är 2,5mm2 ca 25m lång ifrån mätaren i stolpen.  Jag blev väldigt förvånad att ingen säkring gick. Han sa att stolpen var avsäkrad för 6A. Om det vore så skulle naturligtvis den säkringen gått, och det vore absolut ingen mening att ha en 40A säkring efter den. Nu var det ju ändå ingen mening att ha säkringen eftersom inget hände när den skulle lösa ut och skydda ledningen.  Jag stod där och såg ut som ett frågetecken och han ansåg att han vunnit. När jag sa att hans dyra fina säkring var värdelös som inte löste ut blev han fundersam och ville inte fortsätta diskutera.  

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Nu har ni ju fortsatt om el mätare. Fick inget svar är det nån fast avgift i Thai om man inte är där 10 mån per år

Tittade på mina räkningar och såg att den fasta avgiften verkar vara 38.22 baht + moms per månad (förmodligen en avläsningsavgift).

 

Du får hänga med lite här. Det är ju redan flera stycken som har sagt att det handlar om 40-50 baht i månaden. :rules:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wangthong:

När vi byggde tidigare så satte svågern in 40A (möjligen 60A). Jag dömde ut hans jobb och sa att det  var ingen mening att ha en så stor säkring eftersom det var säkrat lägre i stolpen. Vi hade en stor hetsig diskusion om detta som inte ledde någonstans. Till slut så tänkte jag att nu ska jag visa honom. 

 

Jag frågade vad som skulle hända om vi kortslöt efter säkringen. Han sa att säkringen skulle lösa. Jag sa att det skkulle lösa i stolpen. När vi kortslöt så hände absolut ingenting (annat än att ledningen blev varm). Vi avbröt och jag var väldigt förvånad att det inte bröt i stolpen. Jag sa att vi skulle kortsluta innan säkringen han satt upp. Vi gjorde det med samma resultat som tidigare. Inget hände annat än att ledningen blev varm. Så vi avbröt även den gången efter en 30s eller något mera.  

 

Matningen till huset är 2,5mm2 ca 25m lång ifrån mätaren i stolpen.  Jag blev väldigt förvånad att ingen säkring gick. Han sa att stolpen var avsäkrad för 6A. Om det vore så skulle naturligtvis den säkringen gått, och det vore absolut ingen mening att ha en 40A säkring efter den. Nu var det ju ändå ingen mening att ha säkringen eftersom inget hände när den skulle lösa ut och skydda ledningen.  Jag stod där och såg ut som ett frågetecken och han ansåg att han vunnit. När jag sa att hans dyra fina säkring var värdelös som inte löste ut blev han fundersam och ville inte fortsätta diskutera.  

Har inte sett några säkringar ute i stolpen eller vid mätaren

 

Bara inne i huset

 

Vår mätare är på 3x15 (45) A

 

 

 

 

P1000964.JPG

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Nemo:

Du får hänga med lite här. Det är ju redan flera stycken som har sagt att det handlar om 40-50 baht i månaden. :rules:

Huva, då får man ju dra ner på en dunk i månaden.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Tallviking:

Har inte sett några säkringar ute i stolpen eller vid mätaren

 

Bara inne i huset

 

Vår mätare är på 3x15 (45) A

 

 

 

 

P1000964.JPG

Det var thailändaren som påstod att det var säkrat ute i stolpen. Oavsett detta är det osäkert att säkra 2,5mm2 med 40 eller 60A. Men så kan det bli i Thailand. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...