Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand


Ban phutsa

Recommended Posts

Gubbarna gnetar på mellan regnskurarna;)ligger på budget, egentligen bara 2 lite högre poster kvar som är fönster 64000b och elen mellan 70-120000b vilket iof inte är jättedyrt. Bara förvånad att dom börjar med väggar före taket är väl kanske skitsamma så länge det blir bra:D

 

received_789358427911668.jpeg.9684716907402988418e010c46d206a2.jpegreceived_789357787911732.jpeg.2ad27a21a99594ef3e8e7e6f36b1d2dc.jpegreceived_789356947911816.jpeg.94cb7e7ad63371767d2b56e7105e9c05.jpegreceived_789356657911845.jpeg.4fa0087003aa1f8e90f56c82680d614e.jpegreceived_789356651245179.jpeg.08606640a0f4d4fdbf6afe07ae8d21d0.jpegreceived_789356651245179.jpeg.08606640a0f4d4fdbf6afe07ae8d21d0.jpeg

received_789357831245061.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ban phutsa

    76

  • Galten

    33

  • Boa52

    21

  • Jonte J

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Slänger in lite bilder efter dagens jobb, hade funderingar på dubbel vägg med luftspalt för att slippa se pelarna i hörnen men har blivit avrådd från flera håll att det inte gör någon nytta annat än husera för råttor å kryp. Bara att vänja sig:D

received_789927771188067.thumb.jpeg.940fd5d9fba82fa5451571aedd87ee82.jpegreceived_789927767854734.thumb.jpeg.3b0d16e10aebc8038955acd471882481.jpegreceived_789927751188069.thumb.jpeg.98f5a73a823efb6f43736bac09717c46.jpegreceived_789927737854737.thumb.jpeg.2d5c1f936c26c98604f3e1fb28f18ded.jpegreceived_789927697854741.thumb.jpeg.bcecea3840e6e50eed8f89e1b7c950dd.jpegreceived_789927657854745.thumb.jpeg.46a114639cc27b5eef97fbc96dfba71f.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

hade funderingar på dubbel vägg med luftspalt för att slippa se pelarna i hörnen men har blivit avrådd från flera håll att det inte gör någon nytta annat än husera för råttor å kryp.

 

Synd att du inte gjorde det, för det gör en väldig nytta temperaturmässigt.

Och inga råttor kommer åt luftspalten om man gör rätt.

 

Vi har tre tomter med hus och alla byggda på olika sätt i Surin.

Vanliga enkla väggar med gråblock, lättbetongblock, röda tegelstenar och sist men inte minst dubbla gråblock med luftspalt.

(En ny byggnad på g, byggd med Viva board, väggreglar i stål och isolering, mer om det i kommande tråd.)

 

Det överlägset svalaste och definitivt tystaste husen hittills är de med dubbla gråblock med luftspalt.

Efter några mätningar temperaturmässigt, ligger man på ca 7-8 grader svalare väggar när solen legat på från morgon till runt middag med dubbla block.

 

Huvudhuset (om ett par år) kommer vi att avancera lite till och köra dubbla väggar med luftspalt, vända på gråblocken, fylla med betong för bättre isolering och ännu lägre ljudnivå.

Lite överkurs, men jag har spenderat en hel del tid i ett sånt hus och det är extremt trevligt att kunna få det tyst om man vill inomhus.

 

Men ditt bygge blir säkert kanonbra ändå. 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Ban phutsa:

hade funderingar på dubbel vägg med luftspalt för att slippa se pelarna i hörnen men har blivit avrådd från flera håll att det inte gör någon nytta annat än husera för råttor å kryp

En av de få saker jag ångrar angående "mitt" husbygge var att vi inte gjorde dubbel vägg med isolerad luftspalt på sydsidan. Nu har vi enkelvägg, och det blir fett varmt, och ffa dyrt att kyla ner då värmestrålningen genom väggen är markant på sydsidan.

 

Råttor finns det många sätt att hålla borta, men bygga om kåken är inte lika lätt......

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Synd att du inte gjorde det, för det gör en väldig nytta temperaturmässigt.

Och inga råttor kommer åt luftspalten om man gör rätt.

 

Vi har tre tomter med hus och alla byggda på olika sätt i Surin.

Vanliga enkla väggar med gråblock, lättbetongblock, röda tegelstenar och sist men inte minst dubbla gråblock med luftspalt.

(En ny byggnad på g, byggd med Viva board, väggreglar i stål och isolering, mer om det i kommande tråd.)

 

Det överlägset svalaste och definitivt tystaste husen hittills är de med dubbla gråblock med luftspalt.

Efter några mätningar temperaturmässigt, ligger man på ca 7-8 grader svalare väggar när solen legat på från morgon till runt middag med dubbla block.

 

Huvudhuset (om ett par år) kommer vi att avancera lite till och köra dubbla väggar med luftspalt, vända på gråblocken, fylla med betong för bättre isolering och ännu lägre ljudnivå.

Lite överkurs, men jag har spenderat en hel del tid i ett sånt hus och det är extremt trevligt att kunna få det tyst om man vill inomhus.

 

Men ditt bygge blir säkert kanonbra ändå. 

Är ju inte försent ännu, har ringt för kostnad med dubbel vägg med luftspalt

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

En av de få saker jag ångrar angående "mitt" husbygge var att vi inte gjorde dubbel vägg med isolerad luftspalt på sydsidan. Nu har vi enkelvägg, och det blir fett varmt, och ffa dyrt att kyla ner då värmestrålningen genom väggen är markant på sydsidan.

 

Råttor finns det många sätt att hålla borta, men bygga om kåken är inte lika lätt......

Vad för isolering använder man? Räcker det inte med dubbel vägg med luftspalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

Vad för isolering använder man? Räcker det inte med dubbel vägg med luftspalt.

Det funkar säkert hyfsat utan isolering, men om man ändå bemödat sig med tid och pengar för att göra dubbelvägg känns det konstigt att inte isolera.

Har du tänkt isolera innertaket funkar det säkert med samma material. Alternativt spruta in vanlig väggisolering i de väggarna som är dubbla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir inte dubbel vägg med luftspalt, får bli på nästa hus:y2:

Vädret verkar varit bättre sista veckan märks på bygget, fick lite bilder idag.

Frågade när taket kommer upp, imon om det inte regnar blev svaret.received_248278842320212.thumb.jpeg.b516214a0d4ffdedb0273840d52d7ba9.jpegreceived_248278932320203.thumb.jpeg.04649dc4a677a9fbb81656b66e8fc647.jpegreceived_248388668975896.thumb.jpeg.06fb63fd966d3703a4b2571eb5ee9340.jpegreceived_248389678975795.thumb.jpeg.e245c8c88bb2a7efb150bc8feadd152d.jpegreceived_248278712320225.thumb.jpeg.385579c7379891b2263ab06808cbe24a.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Att utföra ytterväggarna som en ventilerad/isolerad skalmursvägg (dubbelvägg) är en mycket god idé, det kostar naturligtvis en hel del extra.

Men man får en mycket svalare insida på väggen samt att ljudklimatet blir avsevärt mycket bättre och att fula synliga pelare försvinner.

Stillastående luft är ingen bra lösning då varm luft ska ledas bort. Fri, ventilerad luftspalt är det som gäller! 

Det är viktigt att säkra ett luftflöde med luftspalter i underkant och i överkant på väggen, dessa skall naturligtvis förses med insektsnät av metall.

Jag har gjort en enkel skiss på en lite "lyxig" yttervägg anpassad för det thailändska klimatet:

 594943e8603f7_Capture3218.thumb.JPG.b1e2e20d9beb03fcabd6f8d91f641435.JPG

 

Förklaringar till skissen:

Inre delen av skalmuren utförs först, en aluminiumbeklädd isolering monteras på insidan.

Ca 30 mm luftspalt mellan isolering och den yttre murstenen.

Nu har vi en isolerad fri luftspalt! Nu ska den ventileras:

Här har jag två förslag:

1. Ganska bökigt, men effektivt. Sval luft leds in från skuggan under huset i luftspalten via ingjutna VP-rör.
När luften värms upp i väggen stiger den uppåt i konstruktionen och bildar ett sug, den svalare luften tvingas då uppåt.

Aluminiumfolien reflekterar värmestrålningen från isoleringen mot luftspalten där luften stiger uppåt för att sedan ventileras ut i överkant vägg.

Så länge den yttre delen av väggen är varmare än den inre kommer en liten "skorstenseffekt" få luften i rörelse, även under natten.

Vid tät grundläggning bör några ventiler monteras i kantbalken för att få ett luftflöde, märk väl att detta handlar inte om några stora luftflöden.

2. Det andra alternativet är att lämna varannan stötfog i den yttre delen av väggen öppen (som i Sverige, men då pga fukt).

Effekten blir den liknande men inte lika effektiv samt att det är mindre estetiskt i fasaden, dock kan man få ett lite spännande mönster i underkant av väggen.

Detta kräver lite noggrannhet av de som putsar fasaden. I båda alternativen krävs det att de som murar väggarna är noga med att inte låta fogbruk ramla ner i luftspalten och täppa till lufttillflödet.

Det är knappt att svenska murare klarar av att förstå det, hur skulle detta gå i Thailand då?

En god idé kan vara att göra en fallkil av bruk i botten av luftspalten så ev inträngande fukt leds ut mot det yttre murverket.

 

Övriga "kylande effekter"

Taket.

Naturligtvis bör även vinden ventileras och isoleras, värmestrålningen från yttertaket, som har en väldigt stor exponeringsyta mot solen, transporteras lätt ner mot innertaket och värmer upp det.

Även här gäller principen för reflektion och cirkulation, ett par solcellsdrivna utsugsfläktar monterade vid nock/högpunkt gör susen!

Takfötterna bör vara väl tilltagna så viss skuggeffekt uppnås på vägg och fönster, temperaturen i skugga och i direkt solsken är mycket stor.

Materialvalet av yttertaket är en intressant fråga, ett tunt plåttak leder in värmen till vinden snabbt och ger upphov till extremt höga temperaturer under dagen, men kyls av snabbt under natten (förutsatt luftcirkulation).

Ett material med hög densitet tar längre tid att värma upp, men avger värme under längre tid. Ett kul experiment är att "sprinkla"  ett tungt tak, alltså ha några vattenspridare på taket som med jämna mellanrum sprida ut lite vatten på taket.

När vatten avdunstar krävs energi, den energin tas från materialet med den större densiteten ( prova att slicka lite på en fläck på ovansidan av handen, blås på den. Blås sedan på en "oslickad" yta (inget snusk nu) vilken är svalast?)

Sedan är frågan om denna åtgärd är vart pengarna i jämförelse med en AC! Sedan lär man bli totalt idi*tförklarad som farang om man vattnar taket!

Fönster.

Fönster är en energibov, både i varma och kalla klimat, dock bör man välja 2 glas isoler i Thailand, en inte allt för stor kostnad, men ger en enormt stor komfort både vad det gäller värme och ljud.

Vill man lyxa till det finns det behandlingar av det yttre glaset som gör att värme har svårare att tränga in, dock hindrar det ljusinsläppet minimalt.

Placering av fönster/rum

Här finns en del att tänka på, det finns egentligen ingen"södersol" i Thailand, under nästan hela dagen står solen i en vinkel mellan 5-15 grader, typ! Sovrum bör alltså förläggas i nordlig till helst nordostlig riktning och fönsterytan bör minimeras.

 

Innan vi slutar för idag tar vi lite ljudproblem som käre P3 var inne på!

Akustik är en ganska avancerad vetenskap även i vanliga byggnader.

Ljud består av energivågor i olika våglängder, från höga till låga (diskant är hög och bas är låg).

Olika materials densitet är bra på att absorbera olika våglängder i ljudet, även ytstrukturen är av största vikt.

Jag tänker inte gå in djupare på detta nu, men ljud hatar att byta medium och yta.

Låt oss anta:

Om ljudvågor först träffar ett tungt material absorberas en stor del av de låga frekvenserna, alltså basljuden.

Träffar sedan ljudet en luftspalt med extremt ringa densitet, för att sedan övergå i en lätt isolering reduceras även ljudet de högre frekvenserna. (diskant)

En oregelbunden yta splittrar upp ljudet och låter det lättare absorberas!

Då var det slut för ikväll, jag hoppas att vi kan diskutera dessa punkter och komma fram till ännu mera kloka lösningar!

Jag vill dock poängtera att många av dessa lösningar inte är ekonomiskt försvarbara i nuläget!

//S  

 

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Mineral ull huserar alla möjliga sorts kryp.

Tex humlor, råttor etc.

Skulle ta något fastare.
Typ extruderad polystyren eller inget alls.

Möjligen expanderad polystyren.

Nu ska jag inte spamma mer här.



ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Nicholas:

Mineral ull huserar alla möjliga sorts kryp.

Tex humlor, råttor etc.

Skulle ta något fastare.
Typ extruderad polystyren eller inget alls.

Möjligen expanderad polystyren.

Nu ska jag inte spamma mer här.



ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4
 

Nej för tusan, alla parametrar måste diskuteras!

//S

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Nicholas:

Mineral ull huserar alla möjliga sorts kryp.

Tex humlor, råttor etc.

Skulle ta något fastare.
Typ extruderad polystyren eller inget alls.

Möjligen expanderad polystyren.

Nu ska jag inte spamma mer här.



ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4
 

Dock bör du notera vinklar och lutningar på konstruktionen! Skulle nog bara skrivit "isolering med skick av aluminiumfolie"

Rätt där!

 

 

Ändrades av Stefan

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Stefan:

Hej!

Att utföra ytterväggarna som en ventilerad/isolerad skalmursvägg (dubbelvägg) är en mycket god idé, det kostar naturligtvis en hel del extra.

Men man får en mycket svalare insida på väggen samt att ljudklimatet blir avsevärt mycket bättre och att fula synliga pelare försvinner.

Stillastående luft är ingen bra lösning då varm luft ska ledas bort. Fri, ventilerad luftspalt är det som gäller! 

Det är viktigt att säkra ett luftflöde med luftspalter i underkant och i överkant på väggen, dessa skall naturligtvis förses med insektsnät av metall.

Jag har gjort en enkel skiss på en lite "lyxig" yttervägg anpassad för det thailändska klimatet:

 594943e8603f7_Capture3218.thumb.JPG.b1e2e20d9beb03fcabd6f8d91f641435.JPG

 

Förklaringar till skissen:

Inre delen av skalmuren utförs först, en aluminiumbeklädd isolering monteras på insidan.

Ca 30 mm luftspalt mellan isolering och den yttre murstenen.

Nu har vi en isolerad fri luftspalt! Nu ska den ventileras:

Här har jag två förslag:

1. Ganska bökigt, men effektivt. Sval luft leds in från skuggan under huset i luftspalten via ingjutna VP-rör.
När luften värms upp i väggen stiger den uppåt i konstruktionen och bildar ett sug, den svalare luften tvingas då uppåt.

Aluminiumfolien reflekterar värmestrålningen från isoleringen mot luftspalten där luften stiger uppåt för att sedan ventileras ut i överkant vägg.

Så länge den yttre delen av väggen är varmare än den inre kommer en liten "skorstenseffekt" få luften i rörelse, även under natten.

Vid tät grundläggning bör några ventiler monteras i kantbalken för att få ett luftflöde, märk väl att detta handlar inte om några stora luftflöden.

2. Det andra alternativet är att lämna varannan stötfog i den yttre delen av väggen öppen (som i Sverige, men då pga fukt).

Effekten blir den liknande men inte lika effektiv samt att det är mindre estetiskt i fasaden, dock kan man få ett lite spännande mönster i underkant av väggen.

Detta kräver lite noggrannhet av de som putsar fasaden. I båda alternativen krävs det att de som murar väggarna är noga med att inte låta fogbruk ramla ner i luftspalten och täppa till lufttillflödet.

Det är knappt att svenska murare klarar av att förstå det, hur skulle detta gå i Thailand då?

En god idé kan vara att göra en fallkil av bruk i botten av luftspalten så ev inträngande fukt leds ut mot det yttre murverket.

 

Övriga "kylande effekter"

Taket.

Naturligtvis bör även vinden ventileras och isoleras, värmestrålningen från yttertaket, som har en väldigt stor exponeringsyta mot solen, transporteras lätt ner mot innertaket och värmer upp det.

Även här gäller principen för reflektion och cirkulation, ett par solcellsdrivna utsugsfläktar monterade vid nock/högpunkt gör susen!

Takfötterna bör vara väl tilltagna så viss skuggeffekt uppnås på vägg och fönster, temperaturen i skugga och i direkt solsken är mycket stor.

Materialvalet av yttertaket är en intressant fråga, ett tunt plåttak leder in värmen till vinden snabbt och ger upphov till extremt höga temperaturer under dagen, men kyls av snabbt under natten (förutsatt luftcirkulation).

Ett material med hög densitet tar längre tid att värma upp, men avger värme under längre tid. Ett kul experiment är att "sprinkla"  ett tungt tak, alltså ha några vattenspridare på taket som med jämna mellanrum sprida ut lite vatten på taket.

När vatten avdunstar krävs energi, den energin tas från materialet med den större densiteten ( prova att slicka lite på en fläck på ovansidan av handen, blås på den. Blås sedan på en "oslickad" yta (inget snusk nu) vilken är svalast?)

Sedan är frågan om denna åtgärd är vart pengarna i jämförelse med en AC! Sedan lär man bli totalt idi*tförklarad som farang om man vattnar taket!

Fönster.

Fönster är en energibov, både i varma och kalla klimat, dock bör man välja 2 glas isoler i Thailand, en inte allt för stor kostnad, men ger en enormt stor komfort både vad det gäller värme och ljud.

Vill man lyxa till det finns det behandlingar av det yttre glaset som gör att värme har svårare att tränga in, dock hindrar det ljusinsläppet minimalt.

Placering av fönster/rum

Här finns en del att tänka på, det finns egentligen ingen"södersol" i Thailand, under nästan hela dagen står solen i en vinkel mellan 5-15 grader, typ! Sovrum bör alltså förläggas i nordlig till helst nordostlig riktning och fönsterytan bör minimeras.

 

Innan vi slutar för idag tar vi lite ljudproblem som käre P3 var inne på!

Akustik är en ganska avancerad vetenskap även i vanliga byggnader.

Ljud består av energivågor i olika våglängder, från höga till låga (diskant är hög och bas är låg).

Olika materials densitet är bra på att absorbera olika våglängder i ljudet, även ytstrukturen är av största vikt.

Jag tänker inte gå in djupare på detta nu, men ljud hatar att byta medium och yta.

Låt oss anta:

Om ljudvågor först träffar ett tungt material absorberas en stor del av de låga frekvenserna, alltså basljuden.

Träffar sedan ljudet en luftspalt med extremt ringa densitet, för att sedan övergå i en lätt isolering reduceras även ljudet de högre frekvenserna. (diskant)

En oregelbunden yta splittrar upp ljudet och låter det lättare absorberas!

Då var det slut för ikväll, jag hoppas att vi kan diskutera dessa punkter och komma fram till ännu mera kloka lösningar!

Jag vill dock poängtera att många av dessa lösningar inte är ekonomiskt försvarbara i nuläget!

//S  

 

 

Jag tackar för lektionen med dubbel vägg me luftspalt, intressant det du skriver får ha det i bakhuvudet om det blir ett hus till i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Stefan:

Nej för tusan, alla parametrar måste diskuteras!

//S

 

Vad jag är rädd för är dessa förbaskade småmyror. Finns det inte risk att de tar en fristad i dessa mellanväggar?

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Stefan:

Sedan är frågan om denna åtgärd är vart pengarna i jämförelse med en AC! Sedan lär man bli totalt idi*tförklarad som farang om man vattnar taket!

 

 

Inte om de gör det själva

 

Angångshallen på Sukhothais flygplats konstruerades så från början....

 

 

 

/Enis 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Wangthong:

Vad jag är rädd för är dessa förbaskade småmyror. Finns det inte risk att de tar en fristad i dessa mellanväggar?

I torpargrunderna lägger dom ju slang som dom trycker in gas i, emot termiter. Borde väl funka med en sådan slang i botten på väggen också.

Vet ej hur ofta dom gör detta.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Stefan:

Hej!

Att utföra ytterväggarna som en ventilerad/isolerad skalmursvägg (dubbelvägg) är en mycket god idé, det kostar naturligtvis en hel del extra.

Men man får en mycket svalare insida på väggen samt att ljudklimatet blir avsevärt mycket bättre och att fula synliga pelare försvinner.

Stillastående luft är ingen bra lösning då varm luft ska ledas bort. Fri, ventilerad luftspalt är det som gäller! 

Det är viktigt att säkra ett luftflöde med luftspalter i underkant och i överkant på väggen, dessa skall naturligtvis förses med insektsnät av metall.

Jag har gjort en enkel skiss på en lite "lyxig" yttervägg anpassad för det thailändska klimatet:

 594943e8603f7_Capture3218.thumb.JPG.b1e2e20d9beb03fcabd6f8d91f641435.JPG

 

Förklaringar till skissen:

Inre delen av skalmuren utförs först, en aluminiumbeklädd isolering monteras på insidan.

Ca 30 mm luftspalt mellan isolering och den yttre murstenen.

Nu har vi en isolerad fri luftspalt! Nu ska den ventileras:

Här har jag två förslag:

1. Ganska bökigt, men effektivt. Sval luft leds in från skuggan under huset i luftspalten via ingjutna VP-rör.
När luften värms upp i väggen stiger den uppåt i konstruktionen och bildar ett sug, den svalare luften tvingas då uppåt.

Aluminiumfolien reflekterar värmestrålningen från isoleringen mot luftspalten där luften stiger uppåt för att sedan ventileras ut i överkant vägg.

Så länge den yttre delen av väggen är varmare än den inre kommer en liten "skorstenseffekt" få luften i rörelse, även under natten.

Vid tät grundläggning bör några ventiler monteras i kantbalken för att få ett luftflöde, märk väl att detta handlar inte om några stora luftflöden.

2. Det andra alternativet är att lämna varannan stötfog i den yttre delen av väggen öppen (som i Sverige, men då pga fukt).

Effekten blir den liknande men inte lika effektiv samt att det är mindre estetiskt i fasaden, dock kan man få ett lite spännande mönster i underkant av väggen.

Detta kräver lite noggrannhet av de som putsar fasaden. I båda alternativen krävs det att de som murar väggarna är noga med att inte låta fogbruk ramla ner i luftspalten och täppa till lufttillflödet.

Det är knappt att svenska murare klarar av att förstå det, hur skulle detta gå i Thailand då?

En god idé kan vara att göra en fallkil av bruk i botten av luftspalten så ev inträngande fukt leds ut mot det yttre murverket.

 

Övriga "kylande effekter"

Taket.

Naturligtvis bör även vinden ventileras och isoleras, värmestrålningen från yttertaket, som har en väldigt stor exponeringsyta mot solen, transporteras lätt ner mot innertaket och värmer upp det.

Även här gäller principen för reflektion och cirkulation, ett par solcellsdrivna utsugsfläktar monterade vid nock/högpunkt gör susen!

Takfötterna bör vara väl tilltagna så viss skuggeffekt uppnås på vägg och fönster, temperaturen i skugga och i direkt solsken är mycket stor.

Materialvalet av yttertaket är en intressant fråga, ett tunt plåttak leder in värmen till vinden snabbt och ger upphov till extremt höga temperaturer under dagen, men kyls av snabbt under natten (förutsatt luftcirkulation).

Ett material med hög densitet tar längre tid att värma upp, men avger värme under längre tid. Ett kul experiment är att "sprinkla"  ett tungt tak, alltså ha några vattenspridare på taket som med jämna mellanrum sprida ut lite vatten på taket.

När vatten avdunstar krävs energi, den energin tas från materialet med den större densiteten ( prova att slicka lite på en fläck på ovansidan av handen, blås på den. Blås sedan på en "oslickad" yta (inget snusk nu) vilken är svalast?)

Sedan är frågan om denna åtgärd är vart pengarna i jämförelse med en AC! Sedan lär man bli totalt idi*tförklarad som farang om man vattnar taket!

Fönster.

Fönster är en energibov, både i varma och kalla klimat, dock bör man välja 2 glas isoler i Thailand, en inte allt för stor kostnad, men ger en enormt stor komfort både vad det gäller värme och ljud.

Vill man lyxa till det finns det behandlingar av det yttre glaset som gör att värme har svårare att tränga in, dock hindrar det ljusinsläppet minimalt.

Placering av fönster/rum

Här finns en del att tänka på, det finns egentligen ingen"södersol" i Thailand, under nästan hela dagen står solen i en vinkel mellan 5-15 grader, typ! Sovrum bör alltså förläggas i nordlig till helst nordostlig riktning och fönsterytan bör minimeras.

 

Innan vi slutar för idag tar vi lite ljudproblem som käre P3 var inne på!

Akustik är en ganska avancerad vetenskap även i vanliga byggnader.

Ljud består av energivågor i olika våglängder, från höga till låga (diskant är hög och bas är låg).

Olika materials densitet är bra på att absorbera olika våglängder i ljudet, även ytstrukturen är av största vikt.

Jag tänker inte gå in djupare på detta nu, men ljud hatar att byta medium och yta.

Låt oss anta:

Om ljudvågor först träffar ett tungt material absorberas en stor del av de låga frekvenserna, alltså basljuden.

Träffar sedan ljudet en luftspalt med extremt ringa densitet, för att sedan övergå i en lätt isolering reduceras även ljudet de högre frekvenserna. (diskant)

En oregelbunden yta splittrar upp ljudet och låter det lättare absorberas!

Då var det slut för ikväll, jag hoppas att vi kan diskutera dessa punkter och komma fram till ännu mera kloka lösningar!

Jag vill dock poängtera att många av dessa lösningar inte är ekonomiskt försvarbara i nuläget!

//S  

 

 

Behövs väl en Ångspärr på denna vägg. Den bör väl ligga på utsidan om rockwollen.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför krångla till med dubbla väggar när det finns lättbetongblock  att tillgå .............

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev SWED THAI:

I torpargrunderna lägger dom ju slang som dom trycker in gas i, emot termiter. Borde väl funka med en sådan slang i botten på väggen också.

Vet ej hur ofta dom gör detta.

 

Mvh. SWED THAI

 

Jag har en tid tänkt lägga till en vägg till i mitt hus för att få lite bättre isolering både mot värme men även mot ljud. Att jag slipper de fula pelarna är ju ingen nackdel heller. Det som håller tillbaka mig är just rädslan för myrorna. Känns inte som jag är övertygad att gasslang hjälper. Men det är värt att kolla vidare på.

 

1 timme sedan, skrev Janne:

Varför krångla till med dubbla väggar när det finns lättbetongblock  att tillgå .............

Om man redan har ett bygge som inte har lättbetongblock, kanske. Visst skulle jag bygga med lättbetongblock om jag bygger idag. Förra gången han jag inte med innan de satt igång. Antar även att jag skulle haft svårt att driva igenom ett lättbetongsbygge då, om jag varit på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför spekulera i svenska termer? ta hjälp av en BRA byggare i er närhet i Thailand och ni får svar på alla era frågor.

Jag gissar(vet) att t.ex SurinP3 är ingen byggare och har aldrig jobbat med detta, och därmed är hans kunskaper på den nivån...Men hans polare Alan har jobbat med detta i hela sitt liv och kan detta på sinna 5 fingrar, likt många av oss andra som jobbat med detta i hela våra liv.

Typ Stefan m.fl(inkl mig) kan ju de svenska termerna, men de funkar inte alltid i Thailand även om mycket är det samma :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SWED THAI:

Behövs väl en Ångspärr på denna vägg. Den bör väl ligga på utsidan om rockwollen.

 

Mvh. SWED THAI

Nix!
Det behövs ingen ångspärr i en väggkonstruktion som denna av flera skäl. 

1. murstenarna kan "magasinera" ev fukt
2. luftspalten ventilerar bort ev fukt
3. temperaturskillnaden är för liten för att en daggpunkt skall inträffa i väggen.
//S  

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Cavemannen:

Varför spekulera i svenska termer? ta hjälp av en BRA byggare i er närhet i Thailand och ni får svar på alla era frågor.

Jag gissar(vet) att t.ex SurinP3 är ingen byggare och har aldrig jobbat med detta, och därmed är hans kunskaper på den nivån...Men hans polare Alan har jobbat med detta i hela sitt liv och kan detta på sinna 5 fingrar, likt många av oss andra som jobbat med detta i hela våra liv.

Typ Stefan m.fl(inkl mig) kan ju de svenska termerna, men de funkar inte alltid i Thailand även om mycket är det samma :-) 

Var ligger du ångspärren om du har mineralull i väggen i Thailand? Nu menar jag en väggtyp som Stefan ritat upp.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SWED THAI:

Var ligger du ångspärren om du har mineralull i väggen i Thailand? Nu menar jag en väggtyp som Stefan ritat upp.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

En ångspärr behövs inte i en skalmursvägg (isolerad) även i Sverige, det är bara med lätta konstruktioner det är nödvändigt.

Men jag förstår din mening!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Stefan:

Nix!
Det behövs ingen ångspärr i en väggkonstruktion som denna av flera skäl. 

1. murstenarna kan "magasinera" ev fukt
2. luftspalten ventilerar bort ev fukt
3. temperaturskillnaden är för liten för att en daggpunkt skall inträffa i väggen.
//S  

Ok köper de svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Stefan:

En ångspärr behövs inte i en skalmursvägg (isolerad) även i Sverige, det är bara med lätta konstruktioner det är nödvändigt.

Men jag förstår din mening!

//S

Därefter min fråga. I Thailand är ju hålstenen 6,7 cm tjock. ( Knäckebröd)

Mögelproblemet i Sverige är ju störst på sommaren. Normalt tror ju folk att det bildas mer mögel på vintern.

 

Mvh. SWED THAI

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...