Jump to content
IGNORERAD

Ni som byggt hus i Thailand


Ban phutsa

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎03‎-‎31 at 08:16, skrev Ban phutsa:

Efter att vi velat fram å tillbaka med ritningen har vi äntligen bestämt hur vi vill ha det.

Vi har skickat en planskiss till byggherren på våra sommarstuga.

Han va till land office igår och lämnade in vår ritning, tydlig sitter det arkitekt där som gör om till byggritningar.

Dom kommer förbereda hål så vi kan börja bygget 4 maj som va en bra  dag enligt munken.

58ddf427f324a_RitningThailand001.thumb.jpg.37b102b8f04df670342abacfa33d1833.jpg

Lägg till möjlighet för utekök.

over 100 kvadrat är inte illa vi har något liknande eller lite mer men jag är ute 90% av den vakna tiden och kärringen gillar Thaiuteplatsen med kök tvätt och hela kalaset så inne är vi inte mycket.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 364
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Ban phutsa

    76

  • Galten

    33

  • Boa52

    21

  • Jonte J

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev Galten:

Lägg till möjlighet för utekök.

over 100 kvadrat är inte illa vi har något liknande men jag är ute 90% av den vakna tiden och kärringen gillar Thaiuteplatsen med kök tvätt och hela kalaset så inne är vi inte mycket.

Har allt tänkt på det, tanken är att bygga en uteplats på 40m2 (tak å inga väggar) där vi kommer ha gasol kök och grill även framdraget vatten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde detta förra året kostnad kanske 20 000 bath men så har vi också en diskho med lite avställning

Gumman fick välja färg men det blev bra i alla fall?

DSC02747.JPG

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Min hustru har också byggt ett utekök, det kostade 10.000 bath.

Det är där och vid kolgrillen all thaimat lagas.

Inomhus har vi ett enkelt kök som funkar bra.

Har man en massa pengar och inte har något bättre att använda dom till så absolut

investera i dyra kök, men det är ändå uteköket som kommer att användas.

20170325_093544 (Custom).jpg

10404294_10205048710311343_1665595892742923333_n.jpg

20170325_091826 (Custom).jpg

20170325_091855 (Custom).jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall kanske tillägga att kolgrill är träkol direkt på marken med några stenar runtom.

Inte någon tjusig grill som vi är vana vid i Sverige och det som tillagas är ofta delikat.

 

Erkki, vad menar du med att "Kostnaderna ligger precis som i Sverige på kök och badrum."

Mellan 5 och 20.000SEK per kvm i Sverige för badrum.

Vårt nya badrum här är på ca 9 kvm efter lägsta Sverigeberäkningen (plastmatta) skulle det gå på 45.000SEK.

Det gjorde det naturligtvis inte, långt långt därunder, jag vet inte exakt hur mycket.

Jag har tidigare berättat vad hela bygget gick på och badrummet var en liten del av detta.

 

Detta är ett vinterboende för oss, hus vi inte kan äga.

Jag vet att det finns hus som byggs i "villaområden" där man har en form av ägande.

Men nu är vi ute på landet, ofta i Isaan.

 

Av fem faranghus här i närheten har tre faranger blivit utkastade.

Jag vet, det händer inte mig, men satsa inte mer än ni kan förlora och behåll er trygghet hemma i Sverige.

Dom fantastiskt underbara fruarna eller flickvännerna har ofta väldigt bråttom att bygga, det kan man förstå.

Sälj inte hus eller lägenhet för att bygga här.

Det kan vara helt underbart men det kan också sluta med totalkatastrof och det är inte ovanligt.

 

Dela gärna med er av era erfarenheter, härligt med en levande diskussion.

 

 http://kostnadsguiden.se/badrumsrenovering-kostnad-och-tips/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi bestämt oss, så här kommer sommarstugan att bli.
Altan kommer bli lite större närmare bestämt 2 meter till utåt på hela altanlängan likaså en större toa istället för dom 2 mindre, pelaren i mitten kommer bli en skiljevägg mot carporten på 3 meter ut mot köket.

Allt är godkänt å klart från land office, 20 april börjar dom gräva för att vi skall kunna resa första pelare den 4 maj när vi kommer ner.

 

received_753083021539209.jpeg.778973b482f6b4807bb7dbdc7cdabcb8.jpegreceived_753082934872551.thumb.jpeg.4ec0f9dd043d1034d2445eefac0944bc.jpegreceived_753082784872566.thumb.jpeg.f2063820a980dadaaebb400cff5c9fc2.jpegreceived_752646221582889.thumb.jpeg.378b492246aab79638cb38cb97c8d601.jpegreceived_752646201582891.thumb.jpeg.2e96d9ec0d9acd3114b0cb087b228fbb.jpeg

received_753082738205904.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär nu är priset för arbetet spikat
Byggherren ville ha 400000b för arbetet, jag sa 300000 efter lite kohandling slutade det på 320000b så räknar man om det blir det ca 2000b m2 kommer ju bli mer yta med större altan mer tak överhängande och en liten tvättstuga bakom köket.
Känner mig nöjd med arbetskostnaden
Kunde säkert gått ner lite till men vill ha en nöjd bygg gubbe när han arbetar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade ju velat ha en privat toalett och dusch som utgick från sovrummet. men det är ju jag det.

Nu har du som jag ser det 2 offentliga toaletter som alla kommer att svina ner i.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎04‎-‎10 at 23:23, skrev Ban phutsa:

Nu har vi bestämt oss, så här kommer sommarstugan att bli.
Altan kommer bli lite större närmare bestämt 2 meter till utåt på hela altanlängan likaså en större toa istället för dom 2 mindre,

 

5 minuter sedan, skrev scorpio63:

Jag hade ju velat ha en privat toalett och dusch som utgick från sovrummet. men det är ju jag det.

Nu har du som jag ser det 2 offentliga toaletter som alla kommer att svina ner i.

Blev bara en toalett enligt tidigare inlägg :) 

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev scorpio63:

Jag hade ju velat ha en privat toalett och dusch som utgick från sovrummet. men det är ju jag det.

Nu har du som jag ser det 2 offentliga toaletter som alla kommer att svina ner i.

Varför låser du inte huset,varför ska snyltgästerna till din familj ha tillgång till huset?.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev uptoyou:

 

Blev bara en toalett enligt tidigare inlägg :) 

Ok, jag kollade bara på sista inlägget, förlåt mig.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev L200:

Varför låser du inte huset,varför ska snyltgästerna till din familj ha tillgång till huset?.

 

Fråga han som har huset, inte mig:-)

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev L200:

Varför klagar du..

Nu förstår jag inte?

Ban phutsa har byggt ett hus och visar ritningar.

Jag kommenterar det om toaletter och du kommenterar mig.

Är citeringsfunktionen galen igen eller är det något annat som strular?

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev scorpio63:

Nu förstår jag inte?

Ban phutsa har byggt ett hus och visar ritningar.

Jag kommenterar det om toaletter och du kommenterar mig.

Är citeringsfunktionen galen igen eller är det något annat som strular?

Läste lite fel,sorry

Link to comment
Dela på andra sajter

No problemo.

Blev bara lite fundersam.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Jag hade ju velat ha en privat toalett och dusch som utgick från sovrummet. men det är ju jag det.

Nu har du som jag ser det 2 offentliga toaletter som alla kommer att svina ner i.

Kommer att bli toalett i vårt rum dörr är felplacerad på planskissen.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev L200:

Varför låser du inte huset,varför ska snyltgästerna till din familj ha tillgång till huset?.

 

Finns ingen annan än min fru och våra barn som har tillgång till vårt hus när det blir färdigt, när vi inte är där står det tomt detta är klarlagt i byn:stop:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Fråga han som har huset, inte mig:-)

 

För mig blir det enkelt, nästan hela släkten bor i Sverige:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

Kommer att bli toalett i vårt rum dörr är felplacerad på planskissen.

Bra tänkt.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

Nu förstår jag inte?

Ban phutsa har byggt ett hus och visar ritningar.

Jag kommenterar det om toaletter och du kommenterar mig.

Är citeringsfunktionen galen igen eller är det något annat som strular?

Ett förtydligande, huset är inte byggt än vi åker ner 1 maj å startar bygget:)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Ban phutsa:

Ett förtydligande, huset är inte byggt än vi åker ner 1 maj å startar bygget:)

Jag förstod det även om jag inte skrev så.

Gå in på länken floorplanner.com så kan du rita upp ditt hus gratis och se hur det blir om du inte har annat.

Jag ser dina bilder och det är skitsnyggt, men jag personligen skulle placerat annorlunda.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev scorpio63:

Jag förstod det även om jag inte skrev så.

Gå in på länken floorplanner.com så kan du rita upp ditt hus gratis och se hur det blir om du inte har annat.

Jag ser dina bilder och det är skitsnyggt, men jag personligen skulle placerat annorlunda.

Tack för tipset ang floorplanner, tur vi har olika smak annars hade husen blivit tråkiga:)

Men jag uppskattar feedback oavsett om synen ej är samma på hur man skall bygga, rätt som det är får man ett tips man inte tänkt på;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...