Jump to content
IGNORERAD

Stoppad i passkontrollen med trasigt pass.


Fager

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Han kanske har en realistisk verklighetsuppfattning?

Jag fick uppfattningen att han bor i Thailand. Med vänlig hälsning, Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    22

  • Surin P3

    16

  • Herluf

    16

  • Jonte J

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

27 minuter sedan, skrev Jonte J:

Jag fick uppfattningen att han bor i Thailand. Med vänlig hälsning, Jonte

Och även fast jag bor i Thailand kan jag väl ha en realistisk verklighetsuppfattning om Sverige?

Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev möljis:

Och även fast jag bor i Thailand kan jag väl ha en realistisk verklighetsuppfattning om Sverige?

Eller hur?

Ok vi har delade meningar om vad realistisk verklighetsuppfattning står för. Nu avslutar jag denna konversation . Med vänlig hälsning,  jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev möljis:

SatanG,

kanonbra inlägg, håller helt med dig. Vill heller inte flytta tillbaka till Sverige, där loppet är kört

 

Sverige, landet som numera har framtiden bakom sig.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, nu är det ingen som tycker att tråden är förstörd. Trots långa inlägg som jag får se om jag orkar ägna mig åt lite senare så är det nu ingen som gnäller över att tråden skulle vara förstörd. Det var förstås bara så att åsikten inte passade. Får man bara ha en åsikt här. Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?

Jag tycker det är ganska fantastiska påståenden här. Själv reser jag till Thailand p.g.a. vädret, naturen, prisläget, innevånarna (Som enligt många här tydligen skulle vara förhatliga utlänningar om de kom till Sverige), och ett något sånär bekymmersfritt leverne med utflykter, barbesök m.m. men politiskt är ju landet en katastrof! Finns det verkligen någon här som tycker att Sverige ska styras på det där viset. Ni reser väl för sjuttsingen inte till Thailand p.g.a. att ni tycker att det landet fungerar bättre än Sverige?

Nä ni reser, och kanske t.o.m. flyttar till Thailand för att ni har lyckats jobba ihop pengar i Sverige, pengar som möjliggjort det. Det är inte många Thailändare som kan drömma om att göra samma sak. Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället? Det är ju bara skitsnack!    

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Batting:

Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället?

Nä, det är nog mer för att min fru är därifrån. Det kan varken hon eller jag rå för. Och det sista vi behöver är nån gåsleverkommunist som har åsikter om att hennes man flyttar till hennes hemland.

Men fortsätt du med ditt bekymmersfria leverne och barbesök (soi 6?) för dina pengar, så fortsätter vi andra att leva våra liv med de kort vi blivit tilldelade här i livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Märkligt, nu är det ingen som tycker att tråden är förstörd. Trots långa inlägg som jag får se om jag orkar ägna mig åt lite senare så är det nu ingen som gnäller över att tråden skulle vara förstörd. Det var förstås bara så att åsikten inte passade. Får man bara ha en åsikt här. Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?

Jag tycker det är ganska fantastiska påståenden här. Själv reser jag till Thailand p.g.a. vädret, naturen, prisläget, innevånarna (Som enligt många här tydligen skulle vara förhatliga utlänningar om de kom till Sverige), och ett något sånär bekymmersfritt leverne med utflykter, barbesök m.m. men politiskt är ju landet en katastrof! Finns det verkligen någon här som tycker att Sverige ska styras på det där viset. Ni reser väl för sjuttsingen inte till Thailand p.g.a. att ni tycker att det landet fungerar bättre än Sverige?

Nä ni reser, och kanske t.o.m. flyttar till Thailand för att ni har lyckats jobba ihop pengar i Sverige, pengar som möjliggjort det. Det är inte många Thailändare som kan drömma om att göra samma sak. Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället? Det är ju bara skitsnack!    

Vem har påstått det? Är det någon som ondgjort sig över utlänningar som besöker Sverige p.g.a. väder,natur Prisläget etc?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Batting:

 Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?
 

Många bittra HPs finns det iaf. ;)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Batting:

Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?

Nä, långt ifrån. Trodde du inte att det fanns fler :sure:

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Batting:

Ni reser väl för sjuttsingen inte till Thailand p.g.a. att ni tycker att det landet fungerar bättre än Sverige?

 

Jag bor här för att jag tycker att Thailand fungerar bättre än Sverige.

Ur nästintill alla synvinklar i mitt fall.

 

Jag har dock inget emot att semestra nån vecka om året i Sverige eller annat nordiskt land.

Link to comment
Dela på andra sajter

" Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället? Det är ju bara skitsnack!"

 

Nej, Batting, det är inte skitsnack. Jag tycker som Surin P3 att det mesta fungerar bättre här än i Sverige. Bortsett från detta med visum och besök

på immigration, fast även där tycker jag Thailand gör rätt, man håller ordning på dom inflyttade, så är det mindre problem och krångel med

det mesta här. Du kanske skulle flytta hit ett halvår eller nåt och testa, istället för att tycka att vi som bor här pratar skit.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Batting:

Märkligt, nu är det ingen som tycker att tråden är förstörd. Trots långa inlägg som jag får se om jag orkar ägna mig åt lite senare så är det nu ingen som gnäller över att tråden skulle vara förstörd. Det var förstås bara så att åsikten inte passade. Får man bara ha en åsikt här. Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?

Jag tycker det är ganska fantastiska påståenden här. Själv reser jag till Thailand p.g.a. vädret, naturen, prisläget, innevånarna (Som enligt många här tydligen skulle vara förhatliga utlänningar om de kom till Sverige), och ett något sånär bekymmersfritt leverne med utflykter, barbesök m.m. men politiskt är ju landet en katastrof! Finns det verkligen någon här som tycker att Sverige ska styras på det där viset. Ni reser väl för sjuttsingen inte till Thailand p.g.a. att ni tycker att det landet fungerar bättre än Sverige?

Nä ni reser, och kanske t.o.m. flyttar till Thailand för att ni har lyckats jobba ihop pengar i Sverige, pengar som möjliggjort det. Det är inte många Thailändare som kan drömma om att göra samma sak. Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället? Det är ju bara skitsnack!    

Ett mycket bra inlägg tycker en icke SD. Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Batting:

Märkligt, nu är det ingen som tycker att tråden är förstörd. Trots långa inlägg som jag får se om jag orkar ägna mig åt lite senare så är det nu ingen som gnäller över att tråden skulle vara förstörd. Det var förstås bara så att åsikten inte passade. Får man bara ha en åsikt här. Är alla SverigeDemokrater i det här forumet?

Jag tycker det är ganska fantastiska påståenden här. Själv reser jag till Thailand p.g.a. vädret, naturen, prisläget, innevånarna (Som enligt många här tydligen skulle vara förhatliga utlänningar om de kom till Sverige), och ett något sånär bekymmersfritt leverne med utflykter, barbesök m.m. men politiskt är ju landet en katastrof! Finns det verkligen någon här som tycker att Sverige ska styras på det där viset. Ni reser väl för sjuttsingen inte till Thailand p.g.a. att ni tycker att det landet fungerar bättre än Sverige?

Nä ni reser, och kanske t.o.m. flyttar till Thailand för att ni har lyckats jobba ihop pengar i Sverige, pengar som möjliggjort det. Det är inte många Thailändare som kan drömma om att göra samma sak. Vill ni påstå att ni flyttar till Thailand för att ni tycker att deras samhälle fungerar bättre än det Svenska samhället? Det är ju bara skitsnack!    

 

Inte fan reste jag till Thailand första gången för 29 år sedan för att jag var intresserad av det thailändska samhället, det hade jag i Sverige fast svenskt, nä det var sex, drugs and rock´n´roll som hägrade men det fanns ju i och för sig i Sverige också men inte på långa vägar lika kul upptäckte jag:haha:.

Är numera tillsammans med thailändska sedan 20 år varav varit gifta i 15 år och bott här på heltid i snart 3 år och samhället intresserar mig lika lite nu som då, kan ju inte påverka det så mycket.

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag bor här för att jag tycker att Thailand fungerar bättre än Sverige.

Ur nästintill alla synvinklar i mitt fall.

 

Jag har dock inget emot att semestra nån vecka om året i Sverige eller annat nordiskt land.

 

Thailand har många fördelar.

Men inte tusan kan man väl påstå att det "fungerar bättre " i Thailand.

 

När jag jobbar i Sverige ringer jag bara ett samtal, så har jag det jag vill ha. Här i Thailand har man tur om man överhuvudtaget kan hitta en leverantör som kan leverera grejor utan att beställa varan från något annat land.

Servicen för turister fungerar bättre i Thailand. Men ska man bedriva proffisionell verksamhet, så är det en kraftig överdrift att påstå att saker fungerar bättre i ett land där folk inte litar på varandra.

Får man dom perspektiven så kommer man till insikt om att Sverige är ett ganska bra land att verka och göra affärer i.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Thailand har många fördelar.

Men inte tusan kan man väl påstå att det "fungerar bättre " i Thailand.

 

När jag jobbar i Sverige ringer jag bara ett samtal, så har jag det jag vill ha. Här i Thailand har man tur om man överhuvudtaget kan hitta en leverantör som kan leverera grejor utan att beställa varan från något annat land.

Servicen för turister fungerar bättre i Thailand. Men ska man bedriva proffisionell verksamhet, så är det en kraftig överdrift att påstå att saker fungerar bättre i ett land där folk inte litar på varandra.

Får man dom perspektiven så kommer man till insikt om att Sverige är ett ganska bra land att verka och göra affärer i.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Just det. Man bor i Thailand just för att slippa detta. :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett par exempel på det "enkla" Thailand.

Som många vet så bygger och utvecklar jag spolaggregat här.

Jag har för 2 veckor sedan (tillsammans med min fru för att slippa språkförbistringar) åkt till våran leverantör som levererar slang (hydralslang) och efterfrågat en speciell typ av slang som kräver minst 350 bar 5000 psi men är väger lite.

När dom återkommer till min fru så har dom minsann hittat en slang med jättebra pris  på hela 2175 psi, som inte ens motsvarar hälften av det arbetstryck jag efterfrågat(godag yxskaft). Till slut ger vi upp och säger att vi tar vanlig slang eftersom lättvikts slangen inte går att uppbringa. När vi kommer till slangaffären igår, så vill dom sälja på oss en 330 bar slang. Vilket naturligtvis inte går. Eftersom den riskerar att  sprängas när man går över det tryck slangen är specad för. Detta trots att vi varje gång vi pratat med dom sagt minst 350 bar.

 

Ok nästa case. Vi skulle stamspola i ett huskomplex där vi varit tidigare och spolat. Tyvärr har inte dom skött betalningarna så bra. Så jag har i den skriftliga offerten skrivit KONTANT betalning. Och gjort klart det för han som är manager där. För att säkerställa att han förstått att han måste ha kontanter hemma på kontoret som täcker vårat offererade pris för att vi ska jobba. När jag kom dit i morse så visade det sig att han inte hade en enda baht på kontoret. Utan nu behöver en faktura i förskott för att kunna kvittera ut pengarna från sitt huvudkontor. Problemet var att han inte sagt ett ord om detta. Och planen var väl att han trodde att vi skulle jobba ändå och ge dom kredit när vi ändå åkt dit.

 

Företagsräkningar. Det måste stå företagets namn på kvittot. Och således om man ska betala en faktura, och betalar den på 7/11, så godkänner inte revisorn aka skatteverket det kvittot. Utan räkningen måste betalas på banken, Som även kan vara olika banker beroende på vilken bank mottagaren har.

 

Kreditkort för företag utfärdas överhuvudtaget inte. Så alla transaktioner in och ut sker cash(gäller att alltid ha en fet sedelbunt med sig om man ska handla).

 

 

I Sverige ringer man ett samtal och har leverans nästa dag, med en faktura.

Inkommande betalningar sker via plusgiro eller bankgiro inköp görs via kreditkort för företagets räkning. Eller på räkning om man har kredit vilket inte är speciellt svårt att få i Sverige.

Bankbetalningar sker i internetbanken. Och kan skötas ifrån Thailand om man vill.

 

För mig så låter det som överlägset enklare att leva i Sverige än i Thailand.

Självklart har Thailand en viss frihet som Sverige inte har. Och är man pensionär så kan ju Thailand te sig enklare?

Men att det skulle vara enklare i Thailand över lag för gemene man.... Låt mig skratta!

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Thailand har många fördelar.

Men inte tusan kan man väl påstå att det "fungerar bättre " i Thailand.

 

När jag jobbar i Sverige ringer jag bara ett samtal, så har jag det jag vill ha. Här i Thailand har man tur om man överhuvudtaget kan hitta en leverantör som kan leverera grejor utan att beställa varan från något annat land.

Servicen för turister fungerar bättre i Thailand. Men ska man bedriva proffisionell verksamhet, så är det en kraftig överdrift att påstå att saker fungerar bättre i ett land där folk inte litar på varandra.

Får man dom perspektiven så kommer man till insikt om att Sverige är ett ganska bra land att verka och göra affärer i.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Jag skrev ur mitt perspektiv. 

Menade mer personligt.

 

Men jag är ändå delaktig i flera verksamheter och vi har inte några problem med vare sig små eller stora produkter. Leverans inom två dagar oftast.

Mail eller telefon fungerar för oss.

 

Tullen fungerar oftast bra, Skatteverket ok, immigration oftast bra osv.

Det stora pluset här tycker jag är att man kan diskutera med dem. De är hjälpsamma här känns det som.

 

Men visst kan ditt och andras område vara knepigt, men jag skrev som sagt ur mitt perspektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Jag skrev ur mitt perspektiv. 
Menade mer personligt.
 
Men jag är ändå delaktig i flera verksamheter och vi har inte några problem med vare sig små eller stora produkter. Leverans inom två dagar oftast.
Mail eller telefon fungerar för oss.
 
Tullen fungerar oftast bra, Skatteverket ok, immigration oftast bra osv.
Det stora pluset här tycker jag är att man kan diskutera med dem. De är hjälpsamma här känns det som.
 
Men visst kan ditt och andras område vara knepigt, men jag skrev som sagt ur mitt perspektiv.


Nu upplever jag det inte så svårt att resonera med myndigheter i Sverige.

Men visst går det att resonera med myndigheter även i Thailand. Same same but different, när det gäller det.

Men problemet ofta i Thailand är alla dessa tidstjuvar som tror att jag har omåttligt med tid att jamsa med dom.

Och just detta att om man inte kan hitta en produkt vad det nu vara månne. Så kan man inte tappa ansiktet och säga att den inte finns. Utan man ersätter produkten med något sämre som alla vet inte håller måttet.
Men då tycker man att man fullgjort sin uppgift.

Eller kunder som tycker att vi ska åka genom hela Bangkok och spendera flera timmar, för att titta på deras grejor, så dom kan bestämma sig när vi kommit fram om dom ska ha jobbet gjort eller inte. Och när dom av beställer jobbet på plats inte vill betala med hänvisning till att vi inte gjort något.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Nu upplever jag det inte så svårt att resonera med myndigheter i Sverige.

Men visst går det att resonera med myndigheter även i Thailand. Same same but different, när det gäller det.

Men problemet ofta i Thailand är alla dessa tidstjuvar som tror att jag har omåttligt med tid att jamsa med dom.

Och just detta att om man inte kan hitta en produkt vad det nu vara månne. Så kan man inte tappa ansiktet och säga att den inte finns. Utan man ersätter produkten med något sämre som alla vet inte håller måttet.
Men då tycker man att man fullgjort sin uppgift.

Eller kunder som tycker att vi ska åka genom hela Bangkok och spendera flera timmar, för att titta på deras grejor, så dom kan bestämma sig när vi kommit fram om dom ska ha jobbet gjort eller inte. Och när dom av beställer jobbet på plats inte vill betala med hänvisning till att vi inte gjort något.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Låter som det är lättare att inte vara rörmokare i Thailand. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Låter som det är lättare att inte vara rörmokare i Thailand. [emoji4]

Jag upplever det nog mera som ett generellt problem i Thailand.
Sen kanske det jag håller på kräver lite högre teknisk kompetens från dom jag jobbar med.
Men det finns ju en anledning till att utländska ingenjörer kan få jobb på Thailändska byggen att leda och fördela.
Att vi faranger oftast tar våran uppgift på allvar höjer ju kvalitén.

Och mycket av problemen som jag ser är att Thailändare lär sig från skolan att bli informerad hur det ska gå till i detalj, än att själv sätta sig in i hur det faktiskt funkar och komma med kreativa lösningar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev janne_h:


Jag upplever det nog mera som ett generellt problem i Thailand.
Sen kanske det jag håller på kräver lite högre teknisk kompetens från dom jag jobbar med.
Men det finns ju en anledning till att utländska ingenjörer kan få jobb på Thailändska byggen att leda och fördela.
Att vi faranger oftast tar våran uppgift på allvar höjer ju kvalitén.

Och mycket av problemen som jag ser är att Thailändare lär sig från skolan att bli informerad hur det ska gå till i detalj, än att själv sätta sig in i hur det faktiskt funkar och komma med kreativa lösningar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Jo, vi ger 10 års garanti på stora delar av våra jobb, så då är det bra att chefen är på plats själv.

Men det handlar ju inte om något så avancerat som rörmokeri. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Jo, vi ger 10 års garanti på stora delar av våra jobb, så då är det bra att chefen är på plats själv.

Men det handlar ju inte om något så avancerat som rörmokeri. :D 

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du arbetar med? Med vänlig hälsning, Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jonte J:

Nu blev jag väldigt nyfiken på vad du arbetar med? Med vänlig hälsning, Jonte

 

Delägare i poolbyggeri. Själva betongstommen ger vi 10 års garanti på.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Delägare i poolbyggeri. Själva betongstommen ger vi 10 års garanti på.

Tack för svaret. Jag har fått uppfattningen att en pool i Thailand kostar lika mycket som  i Sverige? . Mvh Jonte

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Jonte J:

Tack för svaret. Jag har fått uppfattningen att en pool i Thailand kostar lika mycket som  i Sverige? . Mvh Jonte

 

Förmodligen mer.

Genomsnittspriset för oss ligger på runt 200.000 Kr

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...