Jump to content
IGNORERAD

Stoppad i passkontrollen med trasigt pass.


Fager

Recommended Posts

Guest wUThai
 
Hade han belastat thailändska skattebetalare så hade jag kunnat köpa ditt resonemang, men nu är det inte riktigt samma sak när någon bekostar sitt uppehälle kontra försörjs  av  ett lands skattebetalare. Asyl söker man i det första säkra land man kommer till, inte så långt bort man kan komma efter att ha passerat ett antal säkra länder, ja om nu skyddsskäl är den primära orsaken till asylansökan.   
 
 


Inte bara det. Han försörjer sin kärleks familj med! [emoji16]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    22

  • Surin P3

    16

  • Herluf

    16

  • Jonte J

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev wUThai:

 


Inte bara det. Han försörjer sin kärleks familj med! emoji16.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Det förtäljer inte historian. Han kan ju lika väl bo där med en svensk fru eller vara singel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-06 at 06:02, skrev Fager:

 

Drömsemester blev en mardröm

 

Egon och Lena Petersson skulle vara en månad i Thailand. Men när de kom fram hamnade de i ett rum på flygplatsen i 20 timmar, innan de sattes på ett plan hem.

”Vi blev behandlade som terrorister”, säger en förskräckt Lena Petersson.

 

I torsdags reste Egon och Lena Petersson till Thailand. Framför sig hade trelleborgarna en månads semester i Thailand att se fram mot.

Efter en mellanlandning i Moskva kom de till Thailand på fredagsmorgonen. Men vid passkontrollen började mardrömmen. Det visade sig att en sida i Egons pass var utrivet.

– Detta var inget jag visste något om. Det har legat i byrålådan i över ett år. Jag förstår inte hur detta kan ha hänt. Men jag tyckte att passkontrollanten slet upp passet väldigt hårt, säger Egon Petersson.

Sidan nio och tio saknades i passet. Säkerhetspersonal på flygplatsen bad Egon och Lena att följa med in i ett rum.

– När vi klivit in i rummet stängde de dörren bakom oss. Då såg vi att det inte fanns något handtag på insidan, berättar Egon.

De blev kvar i rummet i 20 timmar.

– Vi kunde inte duscha och det var jättekallt där inne och vi frös. De sa att vi fick knacka på dörren om vi ville ha mat, berättar Lena.

De försökte förklara att de ville komma i kontakt med svenska ambassaden. Men säkerhetspersonalen ignorerade deras önskan.

– De sa bara no, no hela tiden, säger Egon.

Lena fick beskedet att hon fick komma in i landet om hon ville.

– Men jag ville inte resa utan Egon. Vi har sparat för att komma iväg på den här resan så blir det så här. Jag är så irriterad över hur de kan behandla oss så här, säger Lena.

När Egon förstod att han inte skulle bli insläppt i landet bad han om att de skulle få åka hem.

– Först skulle de ha 50 000 kronor för två biljetter hem, då blev jag irriterad att de försökte lura oss på pengar, säger Egon.

Det slutade med att flygplatspersonalen ordnade en hemresa för honom och att Lena fick betala 10 000 kronor för sin hemresa.

– Vi ville bara hem när det blev så här, vi hoppas vi får tillbaka de pengarna, säger Egon.

– Det här är en stor skandal. Och när vi skulle hem ledde de oss till planet som om vi vore fångar, säger Lena.

Natten till lördagen kom de hem igen. De hade bokat resan själva via nätet och det bolag som de bokade resan med har de inte kunnat nå.

Och de har också försökt få kontakt med svenska ambassaden för att få hjälp.

– Det var fruktansvärt att bli behandlad på det här sättet, säger Lena.

– Vi vill varna andra att man måste ha koll på sitt pass, annars kan det gå så här, säger Egon.

 

Källa: http://www.trelleborgsallehanda.se/trelleborg/dromsemester-blev-en-mardrom/

 

Fager.

Hej

Har råkat ut för något liknande och fick lite problem, för mig var det den sidan med fotot på som har lossnat, infästningen sprack och det hände när passkontrollanten vek upp passet och bände sidorna hårt isär för att få det att stanna i ett öppet läge, då knakade det till och sidan lossnade, men han släppte igenom mig ändå och sa att passet måste bytas ut hemma i Sverige.

 

Jag nöjde mig dock med att stoppa in den sidan i det genomskinliga  plastfodral som jag hade på passet, reste med det ytterligare några gånger till och ingen märkte något, men helt plötsligt kom jag till en kontrollant som drog ur sidan ur fodralet och påpekade att detta egentligen var olgiltigt och måste bytas ut, det gjorde jag direkt när jag kom hem.

 

Enligt passkontrollanten skulle alltså t.om en lös sida i passet göra att det var ogiltigt, att sidor fattas är nog snäppet värre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 
Det förtäljer inte historian. Han kan ju lika väl bo där med en svensk fru eller vara singel.


Nja, feta Ulla har han nog lämnat hemma för inte fan bosätter man sig i Jomtien med Ulla. Har han hus så förmodar jag att han har en liten darling som sköter om honom och ekonomin! [emoji4]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, wUThai said:

 


Nja, feta Ulla har han nog lämnat hemma för inte fan bosätter man sig i Jomtien med Ulla. Har han hus så förmodar jag att han har en liten darling som sköter om honom och ekonomin! emoji4.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Undrar just hur längre det blir tillåtet för en svensk gobbe att åka till Pattaya på egen hand? Ulla håller i passet och måste skriva på fullmakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Undrar just hur längre det blir tillåtet för en svensk gobbe att åka till Pattaya på egen hand? Ulla håller i passet och måste skriva på fullmakt.


Hehe.. Själv undrar jag hur länge det dröjer innan dom sparkar ut alla långliggande falanger från Thailand!? [emoji4]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, wUThai said:

 


Hehe.. Själv undrar jag hur länge det dröjer innan dom sparkar ut alla långliggande falanger från Thailand!? emoji4.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Ja det blir typ baltutlämningen. Uniformerade stränga tanter åker ner till Thailand med stora fartyg......undrar om gobbarna kastar sina svenska pass i det läget?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Dubbelt medborgarskap har många sambos/fruar till medlemmarna här och jag har aldrig hört att det är några som helst problem med detta, min sambo måste visa upp båda sina pass i immigration vid hemresa från Thailand varje gång så sker detta utan några konstigheter.

Det är skillnad på att ha thaipass och annat lands pass. Glöm ej att Thailand egentligen inte tillåter dubbelt medborgarskap. 

Försök aldrig att åka till USA med två pass från olika länder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Nej, det är redan så många som fyllt i med kloka åsikter, tex Raggmunken och Soengsang. Har du läst det och är fortfarande förvirrad?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det måste vara du som är förvirrad och läser och inte förstår vad du läser, Jag har inte skrivit ett enda inlägg i denna tråd.

Det är ofta du inte läser förrän du svarar på nåt, mycket förvirrad måste du vara. Nu har jag kommit med ett inlägg:rap:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herluf:

Kan vi inte starta en grupp till Batting och Boa52, den humanitära stormakts tråden? Så kan vi andra fortsätta diskutera passfrågorna.

Detta inlägg menar jag, skämmes på dej tammefan

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Boa52 said:

Det måste vara du som är förvirrad och läser och inte förstår vad du läser, Jag har inte skrivit ett enda inlägg i denna tråd.

Det är ofta du inte läser förrän du svarar på nåt, mycket förvirrad måste du vara. Nu har jag kommit med ett inlägg:rap:

Roligt att höra av dig igen Boa.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Raggmunken:

 

Hade han belastat thailändska skattebetalare så hade jag kunnat köpa ditt resonemang, men nu är det inte riktigt samma sak när någon bekostar sitt uppehälle kontra försörjs  av  ett lands skattebetalare. Asyl söker man i det första säkra land man kommer till, inte så långt bort man kan komma efter att ha passerat ett antal säkra länder, ja om nu skyddsskäl är den primära orsaken till asylansökan.   

 

 

Det där inlägget förstår jag ingenting av. Jag skriver väl mest om hans attityd. Att han är en vinst för Thailands ekonomi förstår jag.
Är det så du vill att det ska vara även i Sverige. Alla som kommer till Sverige ska vara rika och lönsamma?
Dom fattiga som verkligen skulle behöva få komma in skiter vi i. Är det så du menar? Annars förstår jag inte inlägget.
Vi ska skita i alla olönsamma även om de är skyddsbehövande? :37:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
16 timmar sedan, skrev Batting:

Jo det ska jag förklara för dig. De som är motståndare till emigranter är så enkelspåriga så de kommer in på det ämnet Vad fan man än pratar om. Dom har en rent sjuklig fixering.

Det är möjligt.

Och du var ju tydligen tvungen att hugga på.

Nu är hela tråden förstörd för att ni inte kan lägga av utan bara maler på om. samma saker. 

Det är sånt här trams i div trådar som gör att man slutar skriva på MPR.

 

Ni kan gott starta en egen grupp och tjafsa i den istället.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där inlägget förstår jag ingenting av. Jag skriver väl mest om hans attityd. Att han är en vinst för Thailands ekonomi förstår jag.
Är det så du vill att det ska vara även i Sverige. Alla som kommer till Sverige ska vara rika och lönsamma?
Dom fattiga som verkligen skulle behöva få komma in skiter vi i. Är det så du menar? Annars förstår jag inte inlägget.
Vi ska skita i alla olönsamma även om de är skyddsbehövande? :37:



Det verkar som vissa tycker att Sverige är ett socialnät för all värdens fattiga?
Det är ju ganska konstigt typ av skyddsbehov där man passerar massor av säkra länder för att sedan ta sig till Sverige, och påstå att man är i skyddsbehov.

Är man i skyddsbehov bör man naturligtvis få asyl i ett säkert land. Men det är långtifrån samma sak som att själv specifikt välja ut det land man vill söka asyl i.
Sånt kallas social turism.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Varför skulle han inte kunna ha en dålig pension menar du?

Som om det inte räckte med att konstatera att ingen fattigpensionär kan hålla sig med dubbla boenden i två världsdelar, så var vi ute och åt en bit några kvällar senare. Då fick han mästra och köra med kyparen på Akvavit och skryta om vilken fantastisk lön han haft som yrkesverksam. Om han inte sett till att få en bra pension så får han skylla sig själv, men som sagt. Ingen fattigpensionär lever så där.

F.ö. så ska det till rätt så mycket för att ändra den pension som man ska få enligt lagen. Det ska väl till en ny pensionsreform o.s.v.
Det räcker liksom inte med att det kommer in lite flyktingar. "Oj hoppsan nu drar vi ner pensionen för Kalle Karlsson, och ger mer till Ali Baba istället!"
Det känns som ett aning förenklat synsätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Batting:

Det där inlägget förstår jag ingenting av. Jag skriver väl mest om hans attityd. Att han är en vinst för Thailands ekonomi förstår jag.
Är det så du vill att det ska vara även i Sverige. Alla som kommer till Sverige ska vara rika och lönsamma?
Dom fattiga som verkligen skulle behöva få komma in skiter vi i. Är det så du menar? Annars förstår jag inte inlägget.
Vi ska skita i alla olönsamma även om de är skyddsbehövande? :37:

 

Så alla världens fattiga tycker du ska komma till Sverige och leva på vår välfärd? Du verkar vara en sån där naiv krake som tror att den svenska skattkistan är outsinlig. Tror du på Schyfferts naiva kostnadskalkyl också, att om du avstår från två Quattro Stagionis, en stor Fanta och ett Netflixabonnemang så är samhällsekonomin säkrad och vi kan öppna gränserna för fri social turism?  

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev JJC:

Det är skillnad på att ha thaipass och annat lands pass. Glöm ej att Thailand egentligen inte tillåter dubbelt medborgarskap. 

Försök aldrig att åka till USA med två pass från olika länder. 

 

Det finns absolut inget olagligt i att ha två nationaliteter, enligt thailändsk lag.

Gammal skröna (eller kan ju ha varit lag för länge sen) som tas för sanning med jämna mellanrum.

 

Det finns till och med lagar som gäller endast för sådana som har två medborgarskap.

T.ex. Nationality Act, kapitel 2, sektion 15, där det klart står att om en thailändsk person som även har annat medborgarskap, kan ansöka om att avsäga sig sitt thailändska medborgarskap.

Men det är upp till ministeriet att godta eller avslå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Det finns absolut inget olagligt i att ha två nationaliteter, enligt thailändsk lag.

Gammal skröna (eller kan ju ha varit lag för länge sen) som tas för sanning med jämna mellanrum.

 

Det finns till och med lagar som gäller endast för sådana som har två medborgarskap.

T.ex. Nationality Act, kapitel 2, sektion 15, där det klart står att om en thailändsk person som även har annat medborgarskap, kan ansöka om att avsäga sig sitt thailändska medborgarskap.

Men det är upp till ministeriet att godta eller avslå.

Hej

Jag tror faktiskt att det var olagligt en gång i tiden att ha dubbla medborgarskap som Thailändare, men det hör man inget om längre så förmodligen är det borttaget.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror faktiskt att det var olagligt en gång i tiden att ha dubbla medborgarskap som Thailändare, men det hör man inget om längre så förmodligen är det borttaget.

Mvh isan lover

 

Kan ju så vara, men enligt lagtext ifrån 1965, så var det lagligt.

Fast visst, det kan ju finnas nån på MPR som minns att det var olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Surin P3:
 
Kan ju så vara, men enligt lagtext ifrån 1965, så var det lagligt.
Fast visst, det kan ju finnas nån på MPR som minns att det var olagligt.

 

 


Det är ju till och med så att enligt lag ska thaimedborgare som reser in på annat lands pass bli behandlad juridiskt som icke thai. Min fru fick böta för overstay i Thailand för några år sedan. Att hon både viftade med Thai pass och thai id, sket dom fullständigt i.
Hur skulle dylika kunna ske om dubbla medborgarskap var förbjudna?
Sverige dock hade tills för några år sedan förbud mot dubbla medborgarskap

Det är nu tillåtet i Sverige.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
29 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Kan ju så vara, men enligt lagtext ifrån 1965, så var det lagligt.

Fast visst, det kan ju finnas nån på MPR som minns att det var olagligt.

Hej

Då levde nog bara tron om att det skulle vara olagligt kvar bland Thailändskor enda in på 80-talet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Då levde nog bara tron om att det skulle vara olagligt kvar bland Thailändskor enda in på 80-talet.

Mvh isan lover

 

Och tydligen fortfarande lite här och där.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Som om det inte räckte med att konstatera att ingen fattigpensionär kan hålla sig med dubbla boenden i två världsdelar, så var vi ute och åt en bit några kvällar senare. Då fick han mästra och köra med kyparen på Akvavit och skryta om vilken fantastisk lön han haft som yrkesverksam. Om han inte sett till att få en bra pension så får han skylla sig själv, men som sagt. Ingen fattigpensionär lever så där.

F.ö. så ska det till rätt så mycket för att ändra den pension som man ska få enligt lagen. Det ska väl till en ny pensionsreform o.s.v.
Det räcker liksom inte med att det kommer in lite flyktingar. "Oj hoppsan nu drar vi ner pensionen för Kalle Karlsson, och ger mer till Ali Baba istället!"
Det känns som ett aning förenklat synsätt. 

Enligt lagen så får man inte köra för fort heller, ändå så sker det varje dag med 100 tusen bilar på Sveriges vägar! Lagen, jo tjena!:sure:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Det finns absolut inget olagligt i att ha två nationaliteter, enligt thailändsk lag.

Gammal skröna (eller kan ju ha varit lag för länge sen) som tas för sanning med jämna mellanrum.

 

Det finns till och med lagar som gäller endast för sådana som har två medborgarskap.

T.ex. Nationality Act, kapitel 2, sektion 15, där det klart står att om en thailändsk person som även har annat medborgarskap, kan ansöka om att avsäga sig sitt thailändska medborgarskap.

Men det är upp till ministeriet att godta eller avslå.

Dubbla medborgarskap!
(Citizenship Act of 2508, Section 22.)
En person som är thailändsk medborgare och som fått ett utländskt medborgarskap eller som avstått sitt thailändska medborgarskap eller fått detta återkallat, ska förlora sitt thailändska medborgarskap.

Den thailändska regeringen tillåter av princip inte sina medborgare att inneha dubbla medborgarskap enligt Thai citizenship (Citizenship Act of 2508, Section 22.) men om andra länder (t.ex. Sverige) går med på att
bevilja ett svenskt medborgarskap till en thailändsk medborgare, kan hon/han dock behålla sitt thailändska medborgarskap enligt nu gällande regler enligt thailändska utrikesdepartementet.

Om den thailändske medborgaren använder det andra medborgarskapet/passet (t.ex. det svenska) vid inresan till Thailand, kommer hon/han att omfattas av lagstiftningen som gäller för utlänningar. Om hon/han däremot använder
sitt thailändska medborgarskap/pass vid inresan till Thailand, har hon/han samma rättigheter och skyldigheter som andra thailändska medborgare.

Immigration No 2009.142/882 lated 26 Feb 2009. Guidline, Passport holder with dependants or individual with 2 passport.
Den thailändska passkontrollen ska endast tillåta att samma pass används vid inresa i riket som vid utresa.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...