Jump to content
IGNORERAD

57-åring dödad av hundar i Buang Kan


MPR Nyheter

Recommended Posts

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Tänk att man ska behöva förklara saker i detalj för att folk ska förstå det dom inte vill förstå. Om du cyklar och hunden springer, så är risken ganska liten att godiset hamnar under nosen på hunden. Hunden måste således använda nosen och spåra upp godiset var det nu hamnade. Går man i långsam hastighet så är det ganska enkelt att kasta godiset i princip direkt till hunden.
Hur du kan få detta till att jag talar emot mig själv är obegripligt. Det är dessutom så att man kommit fram till hur viktig tidsaspekten är för en hund. Och därför har klicker som exempel blivit populär som dressyrmetod. Det handlar om att ljudet från klicket betyder att belöning är på väg(vilket man börjar med att lära hunden) . Detta för att det går mycket fortare att trycka på en klicker i exakt rätt ögonblick än att langa fram en godisbit för att skapa rätt associationer i hundens hjärna.
Om du lär hunden sitt och klickar samtidigt som rumpan på hunden landar i marken. Då får hunden bilden när den sitter och klicket som den lärt sig betyder godis samtidigt. Och kopplar samman dessa i hjärman.
Om det dröjer några sekunder så kopplar hunden belöningen med stor sannolikhet till något annat som hände just då, vilket fördröjer dressyr processen.
I fallet med cykeln så kan hunden med stor sannolikhet se det som en belöning för att ha sökt efter godiset med nosen istället för jakten. Och överhuvudtaget inte koppla detta till cykeln. Dock är risken stor att samma sak händer nästa dag eftersom den inte lärt sig varken bu eller bä om cykeln. Annat än att med tiden så blir cykeln något positivt som genererar godis. Och jakten handlar då mera om godiset än om att jaga en inkräktare på reviret.
Cykeln blir således en kompis.


Tidsaspekten är även anledningen till varför hundar inte fattar nånting, när dumskallar till hundägare bestraffar hundar som kissar inne. Dom klarar inte av associationen 1 timme efter att det hänt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Så du menar att man bör ha med sig korvbitar i fickorna och slänga till hunden och ändå få acceptera att bli biten?!

För att efter ett dussin gånger blivit biten, så går det upp för hunden att cykeln egentligen är en kompis?

 

Nä, då håller jag nog på Leifens metod, att ha med sig ett PVC-rör i beredskap.

Har också funderat på pepparspray, kan det var användbart, eller är det svårt att använda i fartvinden?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 347
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    79

  • stefan5300

    30

  • Soengsang

    14

  • frogfish

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 
Ja det är dom säkert men när de inte är det så blir det så mycket värre än med småhundar, denna trådstart är ju bara ett exempel av många.
Ohhh han är så snäll och bra med barn har visst ägaren till någon pitbullblandning i kvarteret sagt. Ändå gör hunden utfall mot småbarn som leker och maiden som oftast rastar den får kämpa duktigt med honom när ett barn kommer cyklande eller springande. Eventuell livsfara för barn ska undvikas, jag har svårt att förstå varför friheten att äga hund ska få innebära inskränkningar/fara för andra människor. 300,000 ägarlösa hundar är den officiella siffran för Bkk, dessa är ett jävla bekymmer för massor med människor och borde skjutas av på en gång. Ta alla andra hundar som är lösa också, ägare eller inte, så blir det bättre och folk slipper cykla omkring med mat i fickorna. 
 
/ SatanG


Detta för att många ägare av stora hundar är naiva idi*ter som tror att bara för att hunden är lojal och snäll mot ägaren, men så är den lika snäll mot alla andra.
När det gäller barn så är ju dom jätteroliga för hunden. Då dom springer omkring och viftar med armarna. Ungefär som en räv på en rävjakt.
Hunden vill vara med och leka. Men en stor hund leker inte på samma nivå som ett barn. Utan hundars lek är att kampa med varandra. Kolla in två valpar som leker och biter varandra.
Hunden ser ju barnet som en annan hund som man kan leka hund lekar med. Och barn är inte riktigt på den nivån.

Detta är ett problem speciellt i Thailand. Där ägare av stora hundar har tunnelseende och ser inte skillnaden på hundar och barn "för han är ju så snäll".
Det är ju bara kräva att han håller hunden avskild från barnen.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Sakhon:

Så du menar att man bör ha med sig korvbitar i fickorna och slänga till hunden och ändå få acceptera att bli biten?!

För att efter ett dussin gånger blivit biten, så går det upp för hunden att cykeln egentligen är en kompis?

 

Nä, då håller jag nog på Leifens metod, att ha med sig ett PVC-rör i beredskap.

Har också funderat på pepparspray, kan det var användbart, eller är det svårt att använda i fartvinden?

En tazer är gångbart i vår by. Bara ljudet gör att djur med ont uppsåt väljer att ta en annan väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Detta för att många ägare av stora hundar är naiva idi*ter som tror att bara för att hunden är lojal och snäll mot ägaren, men så är den lika snäll mot alla andra.
När det gäller barn så är ju dom jätteroliga för hunden. Då dom springer omkring och viftar med armarna. Ungefär som en räv på en rävjakt.
Hunden vill vara med och leka. Men en stor hund leker inte på samma nivå som ett barn. Utan hundars lek är att kampa med varandra. Kolla in två valpar som leker och biter varandra.
Hunden ser ju barnet som en annan hund som man kan leka hund lekar med. Och barn är inte riktigt på den nivån.

Detta är ett problem speciellt i Thailand. Där ägare av stora hundar har tunnelseende och ser inte skillnaden på hundar och barn "för han är ju så snäll".
Det är ju bara kräva att han håller hunden avskild från barnen.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Men här har du ju helt rätt! :sure:

Fast hur gör du det fetmarkerade i Thailand? :doubt:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En tazer är gångbart i vår by. Bara ljudet gör att djur med ont uppsåt väljer att ta en annan väg.


Vore ballt om man kunde använda sig av en tazer i politiker trådarna. :)

Bara ljudet av en tazer skulle skrämma iväg korruptions förespråkarna :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev frogfish:

En tazer är gångbart i vår by. Bara ljudet gör att djur med ont uppsåt väljer att ta en annan väg.

Jag har funderat också på en sådan, borde vara effektivt (om man inte missar).

Har du provat, eller sett den i funktion mot arga hundar?

 

Edit: Jag tänkte på en sådan med utskjutande pilar. En modell utan pilar kanske man kunde montera på framändan av en käpp?

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Vore ballt om man kunde använda sig av en tazer i politiker trådarna. :)

Bara ljudet av en tazer skulle skrämma iväg korruptions förespråkarna :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Skulle gärna använda en sån på riktigt i arslet på de svenska politikerna själva. Nåja, på ca 87% av dem i alla fall.

Ändrades av Sakhon
Link to comment
Dela på andra sajter

Men här har du ju helt rätt! :sure:
Fast hur gör du det fetmarkerade i Thailand? :doubt:
 


Nu har ju inte jag några sådana problem i min närhet. Har inga större problem med vare sig hundar eller grannar ö.h.t .
Men hade jag haft det hade jag nog åkt till sport avdelningen på fashion Island och inhandlat ett baseboll trä. Och gjort ett hembesök där jag klargjort mina krav om inte ägaren hörsammat klagomål på detta.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Vore ballt om man kunde använda sig av en tazer i politiker trådarna. :)

Bara ljudet av en tazer skulle skrämma iväg korruptions förespråkarna :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Och det skulle vara jag?

 

Jaja, jag har åtminstone gjort mitt bästa för att göda korruptionen i kungadömet på sistone. Självförvållade problem med visumet löstes utan problem med en liten lapp med en bild på kungen. Inget jag skäms för, då ett möjligt alternativ kunde vara böter på 10-tusentals baht eller kanske ännu värre då mitt visum var ogiltigt. Men vi gör alla olika val. En del väljer det senare istället för att smörja maskineriet (dock inte jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Sakhon:

Jag har funderat också på en sådan, borde vara effektivt (om man inte missar).

Har du provat, eller sett den i funktion mot arga hundar?

Frugan har en (utan pilar) som hon praktiserat med gott resultat. Tidigare blev hon attackerad ofta av hundar i byn, numera avviker byrackorna direkt när de ser henne. Bara ljudet från tazern kan tömma hela gatan, så odjuren verkar förstå att det är nåt man inte ska mucka med.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Frugan har en som hon praktiserat med gott resultat. Tidigare blev hon attackerad ofta av hundar i byn, numera avviker byrackorna direkt när de ser henne. Bara ljudet från tazern kan tömma hela gatan, så odjuren verkar förstå att det är nåt man inte ska mucka med.

Ok, är det en sådan som blixtrar och sprakar i "pistolmynningen". Utan utskjutande pilar?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Sakhon:

Ok, är det en sådan som blixtrar och sprakar i "pistolmynningen". Utan utskjutande pilar?

Japp. Men den ser väl mer ut som en gammal mobiltelefon med piggar i ena kortänden. Inköpt på lower Sukhumvit.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev frogfish:

Japp. Men den ser väl mer ut som en gammal mobiltelefon med piggar i ena kortänden.

Vad kostar en sådan i runda slängar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
Hur det går när människor mutar vilda och halvvilda djur med godsaker har vi ju sett många exempel på, värsta exemplet är väl apor på diverse platser som utsiktsplatser, tempel och rastplatser som vänjer sig vid att matas av människor, tror nästan att fler människor bits av dessa matade apor än av gathundar.
 
Även björnar, lejon, älgar m.m matas ju av människor med ibland förödande resultat, många djur som vänjer sig med att matas blir aggressiva om någon människa kommer i deras närhet och saknar mat, visst kan man rädda sig själv genom att kasta mat åt ett håll och själv passa på att smita ifrån platsen men någon riktig lösning på problemet är det ju inte.
 
Nästa människa som kommer kanske inte har någon mat och då ligger denne eller hans fordon nog lite illa till.
Mvh isan lover


Snacka om att blanda äpplen och päron för att få retoriken att gå ihop.
Även om vi pratar om gathundar så fungerar deras hjärnor som en tamhund även om deras erfarenheter ger dom en annan värdsbild.
Jag vet inte varför du envisas att sammankoppla hundar med björnar apor lejon mm. Som inte överhuvudtaget är djur som lämpar sig som husdjur att leva i symbios med människan. Om man matar vilda djur ger det effekter. Matar du en hund är nog det värsta som kan hända att ni blir kompisar.
Men vad spelar det för roll för dig. Du kommer säkert med ytterligare galna exempel för att försöka bevisa att våld mot hundar är bra och lärorikt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Sakhon:

Vad kostar en sådan i runda slängar?

Jag minns faktiskt inte, var några år sen. Men det var ingen förmögenhet, kanske runt 1000 baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte endast bara en hund som följer cykeln som ska belönas, oftast är dom flera som jagar i grupp.
 
Ta ett studiebesök till en by i storleken 1000 innevånare i landsbygd och promenera runt sen solen gått ned.


Visst är det så. Men i ditt fall handlar det inte om belöning utan avledning.
Om du har 4 hundar som springer efter dig. Och du kastar 1 godisbit. Så kommer hundarna att betee sig som barn på tivoli under godisregn. Dom ger sig alla i riktning mot godiset och avbryter jakten.
Även om det sen blir slagsmål om godisbiten, så bryr du ju dig knappast om det. Du är ju långt borta innan dom är klara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Senaste gången i byn hade jag köpt pepparspray som var tänkt till en otäck rottweiler.

När inte den fanns kvar längre så hade jag inte på mig sprayen då jag inte har något

problem med de andra hundarna. De gläfser mest men lugnar snart ner sig när jag

inte gör någon notis om dem.

 

Sista kvällen kom dock två nya bekantskaper där jag önskade att jag hade haft med

mig sprayen. Blev räddad av svågern i sista stund men jag undrar om det är någon

som provat?

 

Hundar har ju så mycket känsligare näsa så det borde sätta dem ur spel totalt och det

utan bestående men. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att man bör ha med sig korvbitar i fickorna och slänga till hunden och ändå få acceptera att bli biten?!

För att efter ett dussin gånger blivit biten, så går det upp för hunden att cykeln egentligen är en kompis?

 

Nä, då håller jag nog på Leifens metod, att ha med sig ett PVC-rör i beredskap.

Har också funderat på pepparspray, kan det var användbart, eller är det svårt att använda i fartvinden?

 

Nä jag menar att om du hade lite läsförståelse så skulle du inte gå i polemik med mig om saker jag aldrig yttrat.

Själva meningen med avledningen är ju att slippa bli biten varje gång.

 

Jag kan bara se det du skriver som att du inte vill förstå eftersom du redan från början bestämt dig för att det jag skriver är trams.

 

Det jag förordar bygger på beprövad vetenskap om hundars psyke.

Varken mer eller mindre.

Morot fungerar bättre än piska på hundar. Det är vedertaget.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Nä jag menar att om du hade lite läsförståelse så skulle du inte gå i polemik med mig om saker jag aldrig yttrat.

Själva meningen med avledningen är ju att slippa bli biten varje gång.

 

Jag kan bara se det du skriver som att du inte vill förstå eftersom du redan från början bestämt dig för att det jag skriver är trams.

 

Det jag förordar bygger på beprövad vetenskap om hundars psyke.

Varken mer eller mindre.

Morot fungerar bättre än piska på hundar. Det är vedertaget.

 

Hundar som blir piskade blir nästan alltid aggressiva!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Ingenting är lätt i början. Börja öva på detta när du träffar vänners hundar. Då kommer du upptäcka att du får en annan reaktion av hunden.

När du sen är övertygad om att det fungerar på snälla hundar som du känner. Så är det lä'ttare att övertyga sig själv om att det fungerar.

Det är nämligen där hemligheten ligger i att övertyga sig själv, så man utstrålar icke rädsla.

När jag var ung var jag inte det minsta hundrädd. I stort sett var eller blev jag kompis med alla hundar man stötte på. När jag var 27 blev jag första gången hundbiten. Av en finnspets. Jag kände hunden sedan tidigare, och den kom och mötte mig i trappen gick ner bakom mig och bet mig i vaden. Jag vände mig om och sparkade till den med det andra benet. Därefter stod den och morrade, visade tänder och tuggade fradga. Ägaren sa att den aldrig betett sig så förr. Men det var lögn, minst två ggr tidigare hade den bitit folk sista tiden. Några veckor efter att den bitit mig så bet den en till och dom tog bort den. 

Jag blev inte speciellt hundrädd av den gången.

 

Nästa gång var några år senare. Vi skulle hälsa på hos en familj som vi inte kände så bra. De hade en hund som brukade springa löst på gården. Hade pratat med dom någon gång tidigare på gården där hunden sprang löst. Denna gång var ingen ute. Jag ringer på och ägaren öppnar, pratar med honom och han säger att han ska klä på sig så kommer han ut och vi ska åka iväg. När jag går tillbaka mot bilen springer hunden efter mig och biter mig i benet bakifrån och drar sedan därifrån. När ägaren kommer till bilen så säger jag att hunden bet mig. Han tror mig inte förrän jag visar bitmärken i träningsoverolbyxorna och i benet. Hunden en collie typ Lassie, är borta fast han ropar på den. 

 

Nästa gång blev jag överfallen av en ilsken stor tysk schäfer. som alla visste var folkilsken. Den ägdes av zigenare och hade bitit flera andra. Jag klarade mig genom att slänga mig bakom en dörr jag, lyckades hålla igen, medans schäfern attackerade den. Efter den gången har jag aldrig lyckats bli bekväm med hundar som det var tidigare. Än hur många snälla hundar jag känner går det ofta åt helvete när jag kommer i närheten av en okänd hund.  Gotlands vakthundar undantagna.

 

Förut cyklade jag en hel del i Thailand men nu fungerar det inte för alla attackerande hundar. Funderar på att skaffa ett kraftigt stun gun.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Visst är det så. Men i ditt fall handlar det inte om belöning utan avledning.
Om du har 4 hundar som springer efter dig. Och du kastar 1 godisbit. Så kommer hundarna att betee sig som barn på tivoli under godisregn. Dom ger sig alla i riktning mot godiset och avbryter jakten.
Även om det sen blir slagsmål om godisbiten, så bryr du ju dig knappast om det. Du är ju långt borta innan dom är klara.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Du är nog bättre på hundras psyke och beteende än människans.

 

Den som har blivit biten och är rädd för hundar, kanske bara rädd för har sett någon annan blivit tilltygad av ilskna hundar eller känner olust för lösa hundar går inte att övertyga med dina förklaringar.

 

Är man rädd så biter inga ord om att köpa något billigt hundgodis som lösning.

 

Testa att övertyga flygrädda om att det är det ofarligaste färdsättet med fakta eller de som har skräck för att åka färjor för att det statistiskt händer förlisningar väldigt sällan.

 

Lugna en hundrädd thai eller en annan rädd svensk med att säga att den är kanske bara är en hund på hundra som är farlig, resten är ju snälla om man beter sig på ett korrekt sätt.

 

 

Värre blir den förklaringen då det springer minst 500 lösa hundar i samhället man bor i.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är nog bättre på hundras psyke och beteende än människans.
 
Den som har blivit biten och är rädd för hundar, kanske bara rädd för har sett någon annan blivit tilltygad av ilskna hundar eller känner olust för lösa hundar går inte att övertyga med dina förklaringar.
 
Är man rädd så biter inga ord om att köpa något billigt hundgodis som lösning.
 
Testa att övertyga flygrädda om att det är det ofarligaste färdsättet med fakta eller de som har skräck för att åka färjor för att det statistiskt händer förlisningar väldigt sällan.
 
Lugna en hundrädd thai eller en annan rädd svensk med att säga att den är kanske bara är en hund på hundra som är farlig, resten är ju snälla om man beter sig på ett korrekt sätt.
 
 
Värre blir den förklaringen då det springer minst 500 lösa hundar i samhället man bor i.


Nej jag har nog inte utgett mig för att vara någon människopsykolog heller.
Det tråkiga är ju även att rädsla är nånting som hundar känner av eftersom det färgar av sig i kropps språket, som hundar är experter på att läsa av.

Nej dom tips jag ger fungerar på hundar. Men sen är det mycket upp till människan att kunna övertyga sig själv om att man klarar av det.
Men om du ändå cyklar i dessa områden som hundarna finns. Kan det ju inte skada att prova med godis?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det där med att kasta godis från cykeln köper jag inte. Kommer bara att göra saken värre. Hundar är väldigt smarta och kommer att koppla cykeln till godis. Dom ser ju var det kommer från. Gör det ett par gånger sen har du en hel kennel efter dig så fort det dyker upp en cykel.

 

Här är ett exempel på smarta hundar, mor och son. Bra mycket klokare än många människor och då inte enbart politiker:

 

Toesen.jpg.9103c43641eeb1200adb26b0c0c6577e.jpg

 

20160723_165144.thumb.jpg.731e973dcc71103bab925ff16675d3c6.jpg

 

20160510_164517.jpg

 

Kan inte ta bort den här bilden så den får väl ligga kvar då. 

 

Midsommar 2003 009.jpg

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev janne_h:

 


Snacka om att blanda äpplen och päron för att få retoriken att gå ihop.
Även om vi pratar om gathundar så fungerar deras hjärnor som en tamhund även om deras erfarenheter ger dom en annan värdsbild.
Jag vet inte varför du envisas att sammankoppla hundar med björnar apor lejon mm. Som inte överhuvudtaget är djur som lämpar sig som husdjur att leva i symbios med människan. Om man matar vilda djur ger det effekter. Matar du en hund är nog det värsta som kan hända att ni blir kompisar.
Men vad spelar det för roll för dig. Du kommer säkert med ytterligare galna exempel för att försöka bevisa att våld mot hundar är bra och lärorikt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

Det verkar vara dags at förtydliga vissa saker innan du svävar iväg alldeles för långt, jag är absolut inte hundrädd, är uppväxt med hundar, blir oftast väldigt lätt kompis med dom flesta hundar jag möter och det t.o.m utan att ge dom godis, även hundar jag inte känner brukar lägga sig på rygg och låta mig klia dom på magen, jag använder normalt inget våld alls i mitt umgänge med hundar, våra relationer byggs upp på förtroende och vänskap.

 

Men jag tvekar absolut inte ett ögonblick att ta till våld mot hundar som attackerar människor och utgör ett hot mot skolbarn, åldringar, cyklister och MC förare, enligt mig ska detta inte tolereras, skulle min eller någon av släktens alla hundar bete sig på detta sätt skulle vi naturligtvis avliva den omdedelbart.

 

Min erfarenhet är att en hund som biter barn en gång ofta kommer att göra detta igen och igen, det är nästan alltid välkända och återkommande hundar som ligger bakom överfallen på folk i byn, t.ex den hund som bet min son i ansiktet i skolan för tre år sedan, det visade sig att denna helsvarta och ganska storvuxna hund med tydliga inslag ifrån import hade bitit många skolbarn genom åren, en rad tjejer och killar i olika åldrar pekade alla ut denna hund och påstod att den hade bitit även dom, ägaren tog då sitt ansvar och avlivade den.

 

Själv går jag runt i byn både på kvällstid och nattetid, många hundar i byn känner mig och viftar på svansen när jag kommer, men sen har vi några rötägg som inte är kontaktbara, dessa skäller oupphörligt och gör utfall mot alla som passerar på "deras" gata, det spelar ingen roll om det är grannen som passerar deras hus ett flertal gånger om dagen eller helt okända människor, alla oavsett kön, ålder och ärende utsätts för attacker.

 

Skulle man vara rädd för hundar så kan man nog knappast vistas i en by på landet, det vimlar av hundar i alla storlekar, med och utan päls, snälla och elaka, aggressiva och vänliga, alla springer lösa och gör lite som dom vill, dom allra flesta nöjer sig dock med att se den egna tomten som sitt revir och bevakar detta, men några ser tydligen även gatan utanför tomten som en del av reviret och anfaller därför även cyklister, gångare, mc förare och andra fordon.

 

Med importen av utländska hundar kommer nya och större hundraser in som schäfer, rottweiler och s.k mördarhundar, hur det ska sluta när dessa får yngla av sig och beblanda sig med alla andra vanliga hundar som springer lösa ute i byarna vågar jag inte tänka på, tror definitivt inte att det kommer att bli bättre.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Nej jag har nog inte utgett mig för att vara någon människopsykolog heller.
Det tråkiga är ju även att rädsla är nånting som hundar känner av eftersom det färgar av sig i kropps språket, som hundar är experter på att läsa av.

Nej dom tips jag ger fungerar på hundar. Men sen är det mycket upp till människan att kunna övertyga sig själv om att man klarar av det.
Men om du ändå cyklar i dessa områden som hundarna finns. Kan det ju inte skada att prova med godis?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Svågern tog hand om en gatukorsning som en annan familj funderade på att avliva pga att den bet folk. Dom fick ordning på hunden och den var var rätt skaplig efter några månader. De bor lite bakom vårt hus och det är inte såmycket folk som går in där på baksidan. En sak tålde den dock inte, obekanta berusade. Frugans yngre bror har en fiskdamm längre in och han tillbringar mycket tid där. Ofta kom ju hans kompisar dit under den tid han var glad i flaskan. Var de berusade fick de se upp. De kanske inte var berusade när de kom men var de berusade när de skulle tillbaka var det inte nådigt. Hunden förde ett jäkla liv då och bet löst i benen, några fick byxbenen sönderslitna. Annars en jättefin hund. 

 

Efter en tid hade fyllskallarna lärt sig att ta en annan väg, under många år var det inga bekymmer. Sedan började vi köpa loti av en kille som körde förbi på stora vägen med en trehjulig moppe. Vi skulle alltid ha loti. Både dottern, jag och ibland också frugan och andra i släkten. Killen tutade alltid när han kom och hunden kom också. Han fick normalt inte vara på framsidan då många hundar blev överkörde på stora vägen. Sedan fanns ju alltid risken att han skulle ge sig på någon fyllskalle. 

 

Oftast fick loti killen massor med beställningar när han stannade hos oss. Han brukade medan han väntade på att någon skulle dyka upp börja göra någon loti. Oftast kom någon innan han var klar och talade om vilken fyllning de ville ha. Hunden hade lärt sig känna igen tutan och visste att när lotikillen kom var det ok att gå på framsidan. Ofta tyckte ju dottern att det var ok att han följde med när det vankades loti. Så det var nog hon som rådde för det. Lotikillen kom på att hunden inte sa nej till en loti. Så hunden fick en loti lite nu och då. Till slut blev hunden så förtjust i loti att han morrade och sa ifrån om han blev bortglömd. Vi åkte hem och lotiförsäljningen minskade. Hunden hade ändå koll på tutan på eftermiddagen och rusade ut och skulle ha sin loti. Om lotikillen inte stannade så drog hunden efter och bet i benen. 

 

Lotikillen smet till sist förbi där vi bodde. Om tog andra sidan vägen och inte tutade någonstans i närheten av vårt hus kunde han smita förbi. Tutade han för nära så hade han en hund som väntade på honom och skulle ha sin loti. Vägen är 2,5 filer i vardera riktning och mycket trafik så tutade killen inte på länge så kunde han smita förbi på andra sidan vägen. Om tutan hördes skulle hunden över på andra sidan om han blev upptäckt. Till slut gjorde killen en kringgående rörelse på flera km för att slippa hunden.

 

Flera år senare blev de tvungna att ta bort hunden då han började ge sig på barn som cyklade ute på stora vägen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...