Jump to content
IGNORERAD

57-åring dödad av hundar i Buang Kan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
24 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Jag önskar fler kunde lära sina hundar att inte skälla på allt och alla som går förbi. Irriterande som fan!

 

/ SatanG

Hej

Tycker jag också, sen tycker jag ju att en hund som skäller på allt och alla även om ingen av dom har för avsikt att gå in på tomten är en ganska värdelös vakthund, med ett konstant skällande avtrubbas man ju och vet aldrig om det är allvar eller ej.

 

Min hund som är lärd att inte skälla på folk ute på gatan reagerar ju först när det är befogat, detta innebär att jag vet om någon eller något försöker ta sig in eller befinner sig på vår tomt t.ex nattetid, eftersom det är ovanligt att han skäller går jag upp och kollar vad det är.

Ännu så länge har det aldrig varit någon tjuv, kanske en katt på taket eller i köket, en orm på gräsmattan eller en annan hund som har tagit sig in någonstans, men eftersom det är så sällan som han larmar vill jag alltid veta vad det är som händer.

 

Hunden blir glad när jag kommer ut mitt i natten och jag kollar vad han skällde på, klappar och berömmer honom för agerandet, är det en giftig orm så går den till dom sälla jaktmarkerna, är det en katt, råtta eller hund fixar han det själv.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 347
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    79

  • stefan5300

    30

  • Soengsang

    14

  • frogfish

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

9 minuter sedan, skrev hasseryd:

podxh2p58o1b0sg[1].jpg

 

Bra att du tog upp ämnet. :)  Jag undrar om det är någon som vet vad man ska preparera en korv special med, gärna ett namn på thai? De där råttgifterna som finns i de flesta butiker räcker inte för större djur.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/11/2017 at 09:18, skrev janne_h:

 


Till och börja med så är det du ser som att hunden skäms inte skam.

Vad hunden gör är naturligtvis att den reagerar på dig vad du har lärt den vad den får göra.

En hund är inte som en människa. Det vill säga att den inte resonerar sig fram i hjärnan om vad som är rätt och fel. Den utgår ifrån sina instinkter. Varken mer eller mindre. Sen kan man lära hunden beteenden.
Men när man vill göra en hund till ansvarig för att den biter människor har man fel. Om en hund gör detta så är den naturligtvis inte medveten om detta är rätt eller fel.
Den bara gör detta och skäms naturligtvis inte över detta efteråt.

En hund som vänder sig om med sänkt blick och ser ut att skämmas, visar undetlägsenhet och kapulitation, vilket inte har ett dugg med skam känslor som människor har. Utan är en reaktion på människans utspel, och vad den lärt sig utifrån situationen.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Jag var dum nog en gång att försöka sära på 2 av mina hundar som slogs när jag var på halvfyllan, det bar sig inte bättre än att fick ett hugg i låret, gjorde inget med hunden utan åkte direkt till sjukstugan i byn för att få såren tvättade.

 

När jag kom hem efter cirka 1 timme och satte mig i soffan på altanen så kom hunden som bet mig upp på altanen med lågt huvud, slokade öron, såg allmänt moloken ut och hoppade upp i soffan och lade sig tätt intill mig vilket den aldrig gjort vare sig före eller efter hon bet mig, den visste mycket väl vad den gjort, skämdes och att det var fel det hon gjort.

 

Sedan får du skriva precis vad du vill om vad hundar vet om rätt eller fel, normala hundar är dumma djur.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Bra att du tog upp ämnet. :)  Jag undrar om det är någon som vet vad man ska preparera en korv special med, gärna ett namn på thai? De där råttgifterna som finns i de flesta butiker räcker inte för större djur.

Hej

Själv tycker jag absolut inte att man ska använda råttgift mot hundar, dom går en mycket plågsam död tillmötes, sen finns det ju även risk för att andra hundar eller katter än den man tänkt avliva äter detta och dör.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

Själv tycker jag absolut inte att man ska använda råttgift mot hundar, dom går en mycket plågsam död tillmötes, sen finns det ju även risk för att andra hundar eller katter än den man tänkt avliva äter detta och dör.

Mvh isan lover

 

 

Jo, men vad är det fok använder för något? De där råttgiften som säljs i vanliga butiker är ju bara snacks för hundar. Man måste använda enorma mängder av dem om de ska funka på djur större än råttor. Måste ju finnas nåt annat som används för detta ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tycker jag också, sen tycker jag ju att en hund som skäller på allt och alla även om ingen av dom har för avsikt att gå in på tomten är en ganska värdelös vakthund, med ett konstant skällande avtrubbas man ju och vet aldrig om det är allvar eller ej.

 

Min hund som är lärd att inte skälla på folk ute på gatan reagerar ju först när det är befogat, detta innebär att jag vet om någon eller något försöker ta sig in eller befinner sig på vår tomt t.ex nattetid, eftersom det är ovanligt att han skäller går jag upp och kollar vad det är.

Ännu så länge har det aldrig varit någon tjuv, kanske en katt på taket eller i köket, en orm på gräsmattan eller en annan hund som har tagit sig in någonstans, men eftersom det är så sällan som han larmar vill jag alltid veta vad det är som händer.

 

Hunden blir glad när jag kommer ut mitt i natten och jag kollar vad han skällde på, klappar och berömmer honom för agerandet, är det en giftig orm så går den till dom sälla jaktmarkerna, är det en katt, råtta eller hund fixar han det själv.

Mvh isan lovet

 

Hundar är rätt så smarta djur och minns saker mycket väl.

 

Det kan gå förbi samma thaigubbe 10 gånger på en dag och hundarna skäller lika mycket varje gång så han har säkert gjort dem något men när Arnold Layne här från forumet besöker mig en gång om året så säger hundarna inte ett dugg utan de möter honom med viftande svans och är glada.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Jo, men vad är det fok använder för något? De där råttgiften som säljs i vanliga butiker är ju bara snacks för hundar. Man måste använda enorma mängder av dem om de ska funka på djur större än råttor. Måste ju finnas nåt annat som används för detta ändamål.

Hej

Det finns många olika gifter, den starkaste är den som försäljare åker runt och säljer i byarna, det giftet är blått och i form av små kulor.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Jag var dum nog en gång att försöka sära på 2 av mina hundar som slogs när jag var på halvfyllan, det bar sig inte bättre än att fick ett hugg i låret, gjorde inget med hunden utan åkte direkt till sjukstugan i byn för att få såren tvättade.

 

När jag kom hem efter cirka 1 timme och satte mig i soffan på altanen så kom hunden som bet mig upp på altanen med lågt huvud, slokade öron, såg allmänt moloken ut och hoppade upp i soffan och lade sig tätt intill mig vilket den aldrig gjort vare sig före eller efter hon bet mig, den visste mycket väl vad den gjort, skämdes och att det var fel det hon gjort.

 

Sedan får du skriva precis vad du vill om vad hundar vet om rätt eller fel, normala hundar är dumma djur.

 

Skämmas har med moral att göra. Hundar har ingen moral känsla om rätt och fel överhuvudtaget.

Jag var inte närvarande och har aldrig träffat din hund. Så jag kan bara tala i generella termer.

Men om du kommer hem från sjukan så ser ju hunden naturligtvis att du har ont och reagerar på det. Den ser att du inte beter dig normalt och reagerar på ditt kroppspråk.

Den kan då förstå att något är fel och därav visa underkastelse för att blidka dig, utan att koppla detta till specifik händelse.

En hund sitter inte i efterhand och begrundar om den gjorde fel eller rätt för en timme sedan. Den går vidare och lever och reagerar på det som händer här och nu.

Och det är bland annat det som är så fantastiskt med hundar. Den går inte som en människa och surar för något som hände för en timme sedan (eller kör arga leken ett par dagar [emoji4] ) , utan den viftar på svansen och går vidare.

 

Men om du nu vill ha det till att dina hundar känner skam, får du väl tro det. Alla blir saliga på sin tro. Och det skadar ju ingen!

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

 

Skämmas har med moral att göra. Hundar har ingen moral känsla om rätt och fel överhuvudtaget.

Jag var inte närvarande och har aldrig träffat din hund. Så jag kan bara tala i generella termer.

Men om du kommer hem från sjukan så ser ju hunden naturligtvis att du har ont och reagerar på det. Den ser att du inte beter dig normalt och reagerar på ditt kroppspråk.

Den kan då förstå att något är fel och därav visa underkastelse för att blidka dig, utan att koppla detta till specifik händelse.

En hund sitter inte i efterhand och begrundar om den gjorde fel eller rätt för en timme sedan. Den går vidare och lever och reagerar på det som händer här och nu.

Och det är bland annat det som är så fantastiskt med hundar. Den går inte som en människa och surar för något som hände för en timme sedan (eller kör arga leken ett par dagar emoji4.png ) , utan den viftar på svansen och går vidare.

 

Men om du nu vill ha det till att dina hundar känner skam, får du väl tro det. Alla blir saliga på sin tro. Och det skadar ju ingen!

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Fortfarande samma nonsens och påhitt, jag hade inte alls ont när jag kom hem från sjukstugan det var som vilken dag som helst, varför reagerar inte de andra hundarna om jag nu mått så dåligt, alla 7 borde ju reagerat lika dant om de nu inte vet något eller minns.

 

Du får väl tro vad du vill om hundar men efter att ha haft hundar i familjen och i min närhet sedan slutet av 50- talet så har jag lärt mig en hel del om hundar och andra djur som finns på landsbygden.

 

Hundar kan verkligen bli sura och minnas, vi hade en collie som var hur snäll som helst, en dag kom det hem en gubbe från grannbyn, spände ögonen i hunden och sa hu vilken ful hund, hunden blev helt galen och glömde aldrig den gubben så varje gång han kom på besök fick vi låsa in hunden, där var det inget svansviftande.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Fortfarande samma nonsens och påhitt, jag hade inte alls ont när jag kom hem från sjukstugan det var som vilken dag som helst, varför reagerar inte de andra hundarna om jag nu mått så dåligt, alla 7 borde ju reagerat lika dant om de nu inte vet något eller minns.

 

Du får väl tro vad du vill om hundar men efter att ha haft hundar i familjen och i min närhet sedan slutet av 50- talet så har jag lärt mig en hel del om hundar och andra djur som finns på landsbygden.

 

Hundar kan verkligen bli sura och minnas, vi hade en collie som var hur snäll som helst, en dag kom det hem en gubbe från grannbyn, spände ögonen i hunden och sa hu vilken ful hund, hunden blev helt galen och glömde aldrig den gubben så varje gång han kom på besök fick vi låsa in hunden, där var det inget svansviftande.

 

Och vem har påstått att hundar har dåligt minne?

 

Hunden kopplar naturligtvis människor och händelser till varandra.

Dock fungerar inte deras hjärnor på ett resonerande vis.

Det du påstår går naturligtvis mot all forskning i ämnet.

Men om du vill tro att hundar har skamkännslor så får du tro det.

Den gubben du beskrev upplevdes naturligtvis obehaglig. Och när gubben dyker upp igen så kopplar hunden bilden i sinnet på den otäcka gubben och det som hände och reagerar mot det när han ser gubben igen, inget konstigt alls.

Däremellan finns inte gubben i hundens sinne överhuvudtaget.

Medans en människa kan hå och fundera i dagar på ett resonerande vis över en oförätt.

Till och med basunera ut det i social media för att få medhåll om hur dum denna person är.

 

Du drar en massa exempel som du tar för givet att dessa stödjer din hemma snickrade teori i ämnet.

Jag litar dock mera på dom som forskat i ämnet som visat att hundar har inga skamkännslor

 

Studie: Hunden skäms inte – den är rädd http://www.aftonbladet.se/a/M0nkm

 

http://fof.se/tidning/2010/2/i-huvudet-pa-en-hund

 

 

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2014/03/24/skam-kan-hunden-kanna-skam/

 

 

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

De kan onekligen se bra skyldiga ut i vart fall.
 
 

Jepp men det är inte skuldkänslor!
Juste video för övrigt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
52 minuter sedan, skrev Fredman:

De kan onekligen se bra skyldiga ut i vart fall.

 

 

Hunden vet att den gjort fel dock känner den ingen skam.. den visar rädsla och undergivenhet. Janne, har rätt angående att en hund inte känner skam. Ta hundarna här i tråden som bet ihjäl 57:åringen. Du hade kunnat leka med hundarna 5 minuter efter att dom bitit ihjäl 57:åringen och hundarna hade lekt och inte känt nån skam oavsett om dom bitit ihjäl nån innan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Hundar är rätt så smarta djur och minns saker mycket väl.

 

Det kan gå förbi samma thaigubbe 10 gånger på en dag och hundarna skäller lika mycket varje gång så han har säkert gjort dem något men när Arnold Layne här från forumet besöker mig en gång om året så säger hundarna inte ett dugg utan de möter honom med viftande svans och är glada.

Om alla går och nynnar på en Pink Floyd låt, så blir hundarna lugna!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Stefan:

Om alla går och nynnar på en Pink Floyd låt, så blir hundarna lugna!

//S

 

Ja de gillar nog inte en Isaangnolande thaigubbe.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev wUThai:

Hunden vet att den gjort fel dock känner den ingen skam.. den visar rädsla och undergivenhet. Janne, har rätt angående att en hund inte känner skam. Ta hundarna här i tråden som bet ihjäl 57:åringen. Du hade kunnat leka med hundarna 5 minuter efter att dom bitit ihjäl 57:åringen och hundarna hade lekt och inte känt nån skam oavsett om dom bitit ihjäl nån innan. 

 

Hur vet du det, hade du gått fram till hundarna och lekt med dem efter att du sett dem bita ihjäl 57-åringen eller sagt till din grabb att spring och lek med hundarna som bet ihjäl den gamla farbrorn där borta, jag hade hållt mig så långt borta som mojligt från de hundarna.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Skämmas har med moral att göra. Hundar har ingen moral känsla om rätt och fel överhuvudtaget.

Jag var inte närvarande och har aldrig träffat din hund. Så jag kan bara tala i generella termer.

Men om du kommer hem från sjukan så ser ju hunden naturligtvis att du har ont och reagerar på det. Den ser att du inte beter dig normalt och reagerar på ditt kroppspråk.

Den kan då förstå att något är fel och därav visa underkastelse för att blidka dig, utan att koppla detta till specifik händelse.

En hund sitter inte i efterhand och begrundar om den gjorde fel eller rätt för en timme sedan. Den går vidare och lever och reagerar på det som händer här och nu.

Och det är bland annat det som är så fantastiskt med hundar. Den går inte som en människa och surar för något som hände för en timme sedan (eller kör arga leken ett par dagar emoji4.png ) , utan den viftar på svansen och går vidare.

 

Men om du nu vill ha det till att dina hundar känner skam, får du väl tro det. Alla blir saliga på sin tro. Och det skadar ju ingen!

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

Så kan det nog vara, men att de lever i nuet vet i tusan! Jag hade för många år sedan en tax som var en mycket duktig jakthund, spårhund och en fantastisk familjehund.

När vi skulle jaga släppte jag ut honom så att han kunde hälsa på alla i jaktlaget, lika så när vi hade rast så fick han gå fri, det vart naturligtvis lite korv och annat gott från jägarna i laget.

Han hade sin egen ritual, alla skulle hälsas på och luktas, slickas på, men han han var lika glad åt alla. Ingen i jaktlaget hade problem med att gå fram till ett djur som skjutits i ett drev från han.

Så en dag var det dags att jaga rådjur i en såt vi kallade för Barken, ett ganska stort område med storskog med ett stort dike i mitten som vi kallade "graven". Åström fick passet vid graven, nästan alla drev passerade där, men det var trångt och krävdes snabba och duktiga skyttar på det passet. 
Det tog inte lång stund innan Maxie, taxen, fick full fart och drevet var på gång, det buktade genom skogen ett flertal gånger innan det var dags för graven, Åström fällde rådjuret precis när det hoppade över graven.
Han tog sats och hoppade över, men i samma ögonblick kom Maxie för att lugga rådjuret, det bar sig inte bättre än att Åström föll över hunden. Åström berättade att allt gick bra och att Maxie inte vart skadad, han backade bara lite och tittade på Åström.
Nästa gång det var dags för jakt var ritualen den samma för Maxie, ut ur bilen och hälsa på alla, så kom han fram till Åström, hunden ryggade tillbaka, morrade, för att sedan gå med viftande svans till nästa gubbe.
Så fortsatte det år efter år, vid rast så vart det dags för lite korv, Åström försökte ge Maxie korv, men icke! han passerade honom med onda ögon. Vi försökte även med att en annan person gav han Åströms korvar, han var glad när han kom fram till personen, men när han kände lukten av korven morrade han och gick glatt vidare till nästa jägare. Så fortsatte det i 7 år till, Åström älskade Maxie, men Maxie hatade honom!

//S

Hundar är fantastiska, men jag verkligen hatar dem i byn!

 

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
8 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Hur vet du det, hade du gått fram till hundarna och lekt med dem efter att du sett dem bita ihjäl 57-åringen eller sagt till din grabb att spring och lek med hundarna som bet ihjäl den gamla farbrorn där borta, jag hade hållt mig så långt borta som mojligt från de hundarna.

Mja, läser man på lite och försöker förstå hur en hund fungerar så begriper man att en hund inte känner skam. Gör dig själv en tjänst och googla lite angående hur en hund känner skam eller inte. Återkom gärna med en rapport där det visar att en hund känner skam. Sen det sista du skriver visar ju bara din okunnighet om hur hundar fungerar! Vadå att du skulle hålla dig borta så långt borta från hundarna? Det är dina hundar som i detta fallet... dom lyssnar till dig och lyder dig... ja, om man inte är en idi*t där hundarna styr dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev wUThai:

Mja, läser man på lite och försöker förstå hur en hund fungerar så begriper man att en hund inte känner skam. Gör dig själv en tjänst och googla lite angående hur en hund känner skam eller inte. Återkom gärna med en rapport där det visar att en hund känner skam. Sen det sista du skriver visar ju bara din okunnighet om hur hundar fungerar! Vadå att du skulle hålla dig borta så långt borta från hundarna? Det är dina hundar som i detta fallet... dom lyssnar till dig och lyder dig... ja, om man inte är en idi*t där hundarna styr dig. 

 

Nu har inte jag diskuterat mina hundar utan hundarna som bet ihjäl 57-åringen men skulle du säga till din grabb att spring och lek med hundarna där borta som precis bet ihjäl farbrorn.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic.

 

Det verkar ju finnas en del här på forumet som är bra pålästa både praktiskt och teoretskt om hundars beteende, så är det någon som vet vad det beror på att hundar och katter inte alltid trivs med varandra, utan är som hund och katt kan man säga.

 

Mina thaihundar hatar katter medan våra hundar i Sverige oftast gillat katter.

 

Här vaktar våra hundar på en katt som de jagade och som tog sin tillflykt till ett träd.

IMG_0935.JPG.99a9dcee6ec8ca6b4342dfb1a135318a.JPGIMG_0937.JPG.454eefe2689c3e4662ea339b2169d4a1.JPGIMG_0936.thumb.JPG.bcef62ba50bfc2e5fb13285559ee9591.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kan det nog vara, men att de lever i nuet vet i tusan! Jag hade för många år sedan en tax som var en mycket duktig jakthund, spårhund och en fantastisk familjehund. När vi skulle jaga släppte jag ut honom så att han kunde hälsa på alla i jaktlaget, lika så när vi hade rast så fick han gå fri, det vart naturligtvis lite korv och annat gott från jägarna i laget.

Han hade sin egen ritual, alla skulle hälsas på och luktas, slickas på, men han han var lika glad åt alla. Ingen i jaktlaget hade problem med att gå fram till ett djur som skjutits i ett drev från han.

Så en dag var det dags att jaga rådjur i en såt vi kallade för Barken, ett ganska stort område med storskog med ett stort dike i mitten som vi kallade "graven". Åström fick passet vid graven, nästan alla drev passerade där, men det var trångt och krävdes snabba och duktiga skyttar på det passet. 

Det tog inte lång stund innan Maxie, taxen, fick full fart och drevet var på gång, det buktade genom skogen ett flertal gånger innan det var dags för graven, Åström fällde rådjuret precis när det hoppade över graven.

Han tog sats och hoppade över, men i samma ögonblick kom Maxie för att lugga rådjuret, det bar sig inte bättre än att Åström föll över hunden. Åström berättade att allt gick bra och att Maxie inte vart skadad, han backade bara lite och tittade på Åström.

Nästa gång det var dags för jakt var ritualen den samma för Maxie, ut ur bilen och hälsa på alla, så kom han fram till Åström, hunden ryggade tillbaka, morrade, för att sedan gå med viftande svans till nästa gubbe.

Så fortsatte det år efter år, vid rast så vart det dags för lite korv, Åström försökte ge Maxie korv, men icke! han passerade honom med onda ögon. Vi försökte även med att en annan person gav han Åströms korvar, han var glad när han kom fram till personen, men när han kände lukten av korven morrade han och gick glatt vidare till nästa jägare. Så fortsatte det i 7 år till, Åström älskade Maxie, men Maxie hatade honom!

//S

Hundar är fantastiska, men jag verkligen hatar dem i byn!

 

 

 

Att hundar lever i nuet betyder inte på något sätt att dom har dåligt minne. Deras minne är oftast utmärkt. Dock är reaktonerma hos en hund situations bundet.

Så om en hund ser din kompis så minns han honom och genom detta förnimmer vad som hände.

När man säger att hundar lever i nuet betyder att dom bryr sig inte om vad som hände för en stund sedan. Därför förstår dom bara utifrån det som händer nu. Vilket inte har ett skit med minnet att göra. Utan att hundens hjärna fungerar annorlunda än en människa.

Du ser reaktioner som du upplever som mänskliga. Men ur hundens perspektiv är något helt annat.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite off topic.
 
Det verkar ju finnas en del här på forumet som är bra pålästa både praktiskt och teoretskt om hundars beteende, så är det någon som vet vad det beror på att hundar och katter inte alltid trivs med varandra, utan är som hund och katt kan man säga.
 
Mina thaihundar hatar katter medan våra hundar i Sverige oftast gillat katter.
 
Här vaktar våra hundar på en katt som de jagade och som tog sin tillflykt till ett träd.
IMG_0935.JPG.99a9dcee6ec8ca6b4342dfb1a135318a.JPGIMG_0937.JPG.454eefe2689c3e4662ea339b2169d4a1.JPGIMG_0936.thumb.JPG.bcef62ba50bfc2e5fb13285559ee9591.JPG
 


Kan ju vara så som inte är helt ovanligt att hunden när den var liten var för het på gröten angående katten och vart riven?.
Då minns hunden detta precis som din kompis, och passar sig sen för katter.
Har inte detta hänt så kan dom vara kompis med katten. Ofta upp till hur vresig katten är.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Kan ju vara så som inte är helt ovanligt att hunden när den var liten var för het på gröten angående katten och vart riven?.
Då minns hunden detta precis som din kompis, och passar sig sen för katter.
Har inte detta hänt så kan dom vara kompis med katten. Ofta upp till hur vresig katten är.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Varför hund och katt inte alltid trivs så bra tillsammans fick jag reda på långt innan google´s tid.

 

Det beror helt enkelt på att en glad hund viftar på svansen medan en irriterad eller arg katt kan röra på svansen, så när en glad svansviftande hund kommer mot en katt så tror katten att hunden är arg och tänker attackera.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

På soien i Pranburi var en kattmadam gatans drottning, hon gick stolt mitt i gatan och alla hundar backade för henne.

Dom hade säkert haft närkontakt och mindes detta. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

På soien i Pranburi var en kattmadam gatans drottning, hon gick stolt mitt i gatan och alla hundar backade för henne.

Dom hade säkert haft närkontakt och mindes detta. 

Hej

Det finns ju katter som kan ta för sig, en riktig Svensk bondkatt t.ex, vi har haft flera som förutom att släpa hem massor av sorkar och möss även har anfallit både hundar och rävar, dom brukade springa rakt emot hundar och rävar, hoppa upp på ryggen och riva dom mot ögonen, hundar och rävar får panik, rusar runt och skriker och ylar eftersom den inte kommer åt katten.

 

Efter några såna attacker kommer aldrig hunden eller räven nära katten mer, dom sticker så fort dom ser katten som skjuter rygg och ser dubbelt så stor ut som den är, men en gång var en granne hemma med en grythund tränad på grävling, då fick katten problem, den rusade som vanligt mot hunden, men innan den kom upp på ryggen högg hunden katten som satt fast i dess käftar, jag fick sparka till hunden innan den spottade ut och släppte katten.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...