Jump to content
IGNORERAD

57-åring dödad av hundar i Buang Kan


MPR Nyheter

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Han hade säkert kunnat hävda det om 3 åringen befunnit sig på hans gård när det hände.
Nu är den naturliga följdfrågan vad hunden överhuvudtaget hade bland barnen att göra.
Eller menade ägaren att hunden borde ut och leka med barnen som en naturlig del i uppväxten.

Avlivning borde vara konsekvensen av detta (av ägaren alltså).
Den sista idi*ten är inte född ännu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Hunden då?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 347
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    79

  • stefan5300

    30

  • Soengsang

    14

  • frogfish

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Han hade säkert kunnat hävda det om 3 åringen befunnit sig på hans gård när det hände.
Nu är den naturliga följdfrågan vad hunden överhuvudtaget hade bland barnen att göra.
Eller menade ägaren att hunden borde ut och leka med barnen som en naturlig del i uppväxten.

Avlivning borde vara konsekvensen av detta (av ägaren alltså).
Den sista idi*ten är inte född ännu.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Han borde ha fått en riktig omgång på polisstationen när han gör sin motanmälan  usch vilken människa

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hunden då?

 

/ SatanG

 

Avlivar man ägaren så blir han säkert omhändertagen.

Med en så korkad ägare så kan i princip vilken hund som helst betee sig som den gjorde.

Jag har ingen aning om hundens mentala status.

Kan därför inte uttala mig självklart om hundens öde.

Dock ligger väl avlivning nära till hands även där. Då risken att en ägare med dylika inställning inte skadat hundens psyke är relativt liten.

I Sverige hade polisen tagit hand om hunden för att utvärdera den mentala statusen på hunden.

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har faktiskt aldrig haft några problem med hundar i vår by. Visst kan någon gläffsa lite ibland men jag har aldrig haft något behov av en käpp eller liknande vid promenader i byn. Tvärtom så brukar de flesta hundar gilla mig. Jag kanske luktar speciellt gott ;)

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt aldrig haft några problem med hundar i vår by. Visst kan någon gläffsa lite ibland men jag har aldrig haft något behov av en käpp eller liknande vid promenader i byn. Tvärtom så brukar de flesta hundar gilla mig. Jag kanske luktar speciellt gott [emoji6]
 
 


Vem vet?
Kanske byns ledare tar sin uppgift på allvar i din by, och ser till att ptoblemhundar försvinner.
I shangrila i Udon så verkar som dom lämnat över problemet till medborgargarden som står med käppar och stenar i högsta hugg. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Avlivar man ägaren så blir han säkert omhändertagen.

Med en så korkad ägare så kan i princip vilken hund som helst betee sig som den gjorde.

Jag har ingen aning om hundens mentala status.

Kan därför inte uttala mig självklart om hundens öde.

Dock ligger väl avlivning nära till hands även där. Då risken att en ägare med dylika inställning inte skadat hundens psyke är relativt liten.

I Sverige hade polisen tagit hand om hunden för att utvärdera den mentala statusen på hunden.

 

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Har hunden på eget bevåg sprungit in på en annan tomt och attackerat en treåring behövs det knappast någon utvärdering av den mentala statusen.

Omhändertagen borde den bli, med basebollträ som knäcker ryggraden på den. Sen kan skiten slängas i buskarna och självdö långsamt.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
1 minut sedan, skrev janne_h:

 


Vem vet?
Kanske byns ledare tar sin uppgift på allvar i din by, och ser till att ptoblemhundar försvinner.
I shangrila i Udon så verkar som dom lämnat över problemet till medborgargarden som står med käppar och stenar i högsta hugg. :)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Så du tror inte heller att det är mitt rakvatten?

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Har hunden på eget bevåg sprungit in på en annan tomt och attackerat en treåring behövs det knappast någon utvärdering av den mentala statusen.
Omhändertagen borde den bli, med basebollträ som knäcker ryggraden på den. Sen kan skiten slängas i buskarna och självdö långsamt.
 
/ SatanG


Hmm hur tänkte du nu?
Menar du på fullt allvar att hunden har så pass mycket förstånd att den redan på morgonen när den vaknade planerade dådet i detalj..
Det är naturligtvis människor som brustit genom att hunden sluppit ut överhuvudtaget, allra helst om den är benägen att bita folk.

Med samma retorik är det ju bara att anklaga bilen för att ha gjort fel om du skulle krocka.
Hundar förstår inte ett skit om rätt och fel. Så är det bara. Och det är dessutom någon som släpper ut hunden (medvetet eller omedvetet). Dock har människor ansvar eftersom en människa kan förstå att hundar och okända 3 åringar hör inte ihop och bör se till att det inte händer.

Det är förvånande att så många vill förmänskliga hundar så fort dylika händer.
Vilket i sig förmodligen förklarar till viss del hur det osannolika kunde hända.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du tror inte heller att det är mitt rakvatten?
[emoji6]

Möjligt att vi använder samma rakvatten?

:)

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-03-08 at 13:30, skrev janne_h:

 


Gå till en hund affär och inhandla något billigt hundgodis som du har i fickorna när du cyklar. När en hund jagar cykeln så kastar du en godisbit bakom dig. Med stor sannolikhet kommer hunden att tvärstanna och leta efter godiset du just kastade på marken. Kan va en korvbit eller vad som helst som hundar gillar.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Hej

 

Skulle du kunna ge mig en rekommendation angående hur mycket korv jag bör ta med mig på mina cykelturer?

Det är 12-15 mil varje gång. Om jag väljer att cykla på mindre vägar så passerar jag ett inte föraktligt antal byar

på dessa 15 mil........  Hur många hundjävlar tror du skäller och jagar mig på dessa turer?

Det var tamejfan det dummaste jag läst någonsin, att ha hundgodis eller korv med sig. Du skojar väl, antar jag?

Faktum är att hundproblemet är avsevärt större än trafikproblemet, varför jag numera väljer att cykla mina 15 mil

på större vägar. Detta är jäkligt trist.

 

Mycket tokigheter kan man läsa på ett forum......

 

mvh

biker

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Hmm hur tänkte du nu?
Menar du på fullt allvar att hunden har så pass mycket förstånd att den redan på morgonen när den vaknade planerade dådet i detalj..
Det är naturligtvis människor som brustit genom att hunden sluppit ut överhuvudtaget, allra helst om den är benägen att bita folk.

Med samma retorik är det ju bara att anklaga bilen för att ha gjort fel om du skulle krocka.
Hundar förstår inte ett skit om rätt och fel. Så är det bara. Och det är dessutom någon som släpper ut hunden (medvetet eller omedvetet). Dock har människor ansvar eftersom en människa kan förstå att hundar och okända 3 åringar hör inte ihop och bör se till att det inte händer.

Det är förvånande att så många vill förmänskliga hundar så fort dylika händer.
Vilket i sig förmodligen förklarar till viss del hur det osannolika kunde hända.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Rent nonsens, det syns mycket väl på en hunds kroppspråk när den skäms och vet att den har gjort fel,  det har synts på mina hundar i alla fall.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev biker:

Hej

 

Skulle du kunna ge mig en rekommendation angående hur mycket korv jag bör ta med mig på mina cykelturer?

Det är 12-15 mil varje gång. Om jag väljer att cykla på mindre vägar så passerar jag ett inte föraktligt antal byar

på dessa 15 mil........  Hur många hundjävlar tror du skäller och jagar mig på dessa turer?

Det var tamejfan det dummaste jag läst någonsin, att ha hundgodis eller korv med sig. Du skojar väl, antar jag?

Faktum är att hundproblemet är avsevärt större än trafikproblemet, varför jag numera väljer att cykla mina 15 mil

på större vägar. Detta är jäkligt trist.

 

Mycket tokigheter kan man läsa på ett forum......

 

mvh

biker

 

 

 

Helt riktigt, godis utdelas när någon ska berömmas och gjort något bra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Hmm hur tänkte du nu?
Menar du på fullt allvar att hunden har så pass mycket förstånd att den redan på morgonen när den vaknade planerade dådet i detalj..
Det är naturligtvis människor som brustit genom att hunden sluppit ut överhuvudtaget, allra helst om den är benägen att bita folk.

Med samma retorik är det ju bara att anklaga bilen för att ha gjort fel om du skulle krocka.
Hundar förstår inte ett skit om rätt och fel. Så är det bara. Och det är dessutom någon som släpper ut hunden (medvetet eller omedvetet). Dock har människor ansvar eftersom en människa kan förstå att hundar och okända 3 åringar hör inte ihop och bör se till att det inte händer.

Det är förvånande att så många vill förmänskliga hundar så fort dylika händer.
Vilket i sig förmodligen förklarar till viss del hur det osannolika kunde hända.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

 

Du kanske är omedveten om att olyckor ibland sker pga tekniska fel på bilen och inte brist hos föraren? 

 

Skitsamma, jag trodde alla var överens om att hundar som attackerar mäniskor och i synnerhet försvarslösa barn troligen kommer göra det igen och bör avlivas. Är du av en annan åsikt?

Det är, för mig, inte särskilt betydelsefullt om hunden aldrig kan se skillnad på rätt och fel vilket jag tror att de i många fall kan. Har den smitit ut, gått in på annans trädgård och där attackerat en treårig flicka så måste den naturligtvis vara bortom räddning. För familjens upprättelse och en varning till hundägaren borde hunden även avlivas på plats. Det kan farsan få nöjet att göra tycker jag.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev janne_h:

 En dag stod det en indisk tjärring och gormade att hon skulle minsann anmäla oss till kommunen, för att vi hade en vakthund (enligt henne) som minsann var olaglig.
 

 

 

Du skulle ha bett och få se hennes uppehållstillstånd. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Du kanske är omedveten om att olyckor ibland sker pga tekniska fel på bilen och inte brist hos föraren? 

 

Skitsamma, jag trodde alla var överens om att hundar som attackerar mäniskor och i synnerhet försvarslösa barn troligen kommer göra det igen och bör avlivas. Är du av en annan åsikt?

Det är, för mig, inte särskilt betydelsefullt om hunden aldrig kan se skillnad på rätt och fel vilket jag tror att de i många fall kan. Har den smitit ut, gått in på annans trädgård och där attackerat en treårig flicka så måste den naturligtvis vara bortom räddning. För familjens upprättelse och en varning till hundägaren borde hunden även avlivas på plats. Det kan farsan få nöjet att göra tycker jag.

 

/ SatanG

 

Eller en däckexplosion eller ett bromsrör som gått av.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev janne_h:

 Nu är det ju så att hundar är ju inga robotar som går att styra med precision och stänga av vissa oönskade funktioner.

Schäfer speciellt är väldigt vaktiga av naturen, då detta är framavlat. Ännu värre är det med ninja, det är den riktiga vakthunden som väger hela 4 kilo men tror själv att han är en bjässe på minst 40 kilo.

Han är dvärgpinscher. Och tyskarna har avlat fram sen rasen för att skälla när det kommer någon.

 

Visst är det möjligt med väldig ansträngning att få hundarna att sluta skälla vid stängslet. Men i princip skulle detta kräva att jag inte kunde ha hundarna fritt på gården.

Och så länge dom stannar inom tomten, inte skäller på okristliga tider och stör grannarna. Så anser jag inte att det är något problem. Dessutom är det buskar dessutom efter stängslet.

Så jag ser problemet som litet.

Det är i alla fall liten risk för inbrott.

 

Och folk blir inte bara kränkta över att hundar skäller. Jag tycker att folk blir kränkta över det mesta idag.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

Har för mig att vi hade en diskussion om skällande hundar förra året, där du bestämt hävdade att det var ägarnas fel att hundar står och skäller hela tiden på folk som går förbi. Jag påstod att det var fel i huvudet på dessa små bjäbbhundar, som står för det mesta skällandet, i alla fall häromkring. Du verkar ha ändrat åsikt sen sist. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev kenke:

Nu får en 3 åring skulden för att hon bet hunden först enligt hundägaren  hur i helvete tänker man igentligen    suck

 

 

Nja, det vore väl inte första gången att ett barn har varit orsaken till en hundattack.

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Du kanske är omedveten om att olyckor ibland sker pga tekniska fel på bilen och inte brist hos föraren? 

 

Skitsamma, jag trodde alla var överens om att hundar som attackerar mäniskor och i synnerhet försvarslösa barn troligen kommer göra det igen och bör avlivas. Är du av en annan åsikt?

Det är, för mig, inte särskilt betydelsefullt om hunden aldrig kan se skillnad på rätt och fel vilket jag tror att de i många fall kan. Har den smitit ut, gått in på annans trädgård och där attackerat en treårig flicka så måste den naturligtvis vara bortom räddning. För familjens upprättelse och en varning till hundägaren borde hunden även avlivas på plats. Det kan farsan få nöjet att göra tycker jag.

 

/ SatanG

 

Faan, öppna inte den maskburken igen. Kommer du inte ihåg senast det behandlades om olyckor och hundar.......   :D

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Rent nonsens, det syns mycket väl på en hunds kroppspråk när den skäms och vet att den har gjort fel,  det har synts på mina hundar i alla fall.


Till och börja med så är det du ser som att hunden skäms inte skam.

Vad hunden gör är naturligtvis att den reagerar på dig vad du har lärt den vad den får göra.

En hund är inte som en människa. Det vill säga att den inte resonerar sig fram i hjärnan om vad som är rätt och fel. Den utgår ifrån sina instinkter. Varken mer eller mindre. Sen kan man lära hunden beteenden.
Men när man vill göra en hund till ansvarig för att den biter människor har man fel. Om en hund gör detta så är den naturligtvis inte medveten om detta är rätt eller fel.
Den bara gör detta och skäms naturligtvis inte över detta efteråt.

En hund som vänder sig om med sänkt blick och ser ut att skämmas, visar undetlägsenhet och kapulitation, vilket inte har ett dugg med skam känslor som människor har. Utan är en reaktion på människans utspel, och vad den lärt sig utifrån situationen.



Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej
 
Skulle du kunna ge mig en rekommendation angående hur mycket korv jag bör ta med mig på mina cykelturer?
Det är 12-15 mil varje gång. Om jag väljer att cykla på mindre vägar så passerar jag ett inte föraktligt antal byar
på dessa 15 mil........  Hur många hundjävlar tror du skäller och jagar mig på dessa turer?
Det var tamejfan det dummaste jag läst någonsin, att ha hundgodis eller korv med sig. Du skojar väl, antar jag?
Faktum är att hundproblemet är avsevärt större än trafikproblemet, varför jag numera väljer att cykla mina 15 mil
på större vägar. Detta är jäkligt trist.
 
Mycket tokigheter kan man läsa på ett forum......
 
mvh
biker
 
 


Med tanke på att du kallar det tokigheter så är det väl bara att fortsätta som vanligt.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Har för mig att vi hade en diskussion om skällande hundar förra året, där du bestämt hävdade att det var ägarnas fel att hundar står och skäller hela tiden på folk som går förbi. Jag påstod att det var fel i huvudet på dessa små bjäbbhundar, som står för det mesta skällandet, i alla fall häromkring. Du verkar ha ändrat åsikt sen sist. [emoji4]


Vore kanske bättre om vi diskuterar utefter vad jag skriver, och inte utefter dom ord du stoppar i min mun.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
16 timmar sedan, skrev Krille:

 

Ja visst kan jag hålla med om att det gått för långt och är lite hysteriskt. När jag var liten fick man ju nästan skylla dig själv om man blev biten av en hund och numera blir folk "kränkta" om en hund skäller på dem :D

 

Samtidigt kan man ju också förstå att barn kan bli rädda om en schäfer står och skäller på dem när de går förbi. Sen kan jag väl tycka att man får tåla det så länge hunden är innanför stängsel.

 

Själv kan jag väldigt lite om hundar men undrar ändå varför ni inte vänjer honom av med att skälla på folk som går förbi? Enda gången det är något positivt är väl om man har hunden just som vakthund? I annat fall är det knappast  speciellt trevligt för er heller? Om inte annat skulle ni slippa gormande kärringar ;)

 

/Krille

Hej

Själv skulle jag aldrig tolerera att en hund står och skäller på folk utan anledning, både för att den skrämmer folk, stör grannarna och stör oss själva om vi vill sova, vi har ju haft några hundar genom åren i Thailand men aldrig någon som skäller utan anledning.

 

Ta vår nuvarande hund Kafä, han observerar naturligtvis folk på gatan utanför men skäller bara på förståndshandikappade precis som alla andra hundar i byn, skolbarn, åldringar och cyklister o.s.v som bara passerar vårt hus på gatan skäller han naturligtvis inte på, detta oavsett om grinden till tomten är stängd eller öppen.

 

Först när folk kommer fram till grinden och vill gå in på tomten börjar han morra om han inte känner dessa, t.ex försäljare o.s.v, fortsätter en okänd person, orm, katt eller annan hund in på tomten då tar han i och skäller ordentligt, då brukar jag, pojken eller frugan kolla vad som är på gång.

 

Det passerar ju folk dygnet runt på gatan utanför huset, på dagtid är det ju skolbarn, försäljare och övriga bybor, nattetid gummitappare, råttfångare och andra som letar efter grodor o.s.v, skulle han skälla bara för att dessa går på gatan förbi vårt hus skulle det ju bli som hos grannarna mitt emot och näst intill omöjligt för alla i området att sova, knepet som jag ser det är att lära hunden att gatan inte tillhör det område han ska vakta, staketet eller muren till tomten ska vara gränsen och först när någon passerar denna ska han reagera.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Rent nonsens, det syns mycket väl på en hunds kroppspråk när den skäms och vet att den har gjort fel,  det har synts på mina hundar i alla fall.

Hej

Absolut, glömmer aldrig min morfars olika jakthundar han hade genom åren, gjorde dom något sattyg hemma och han sa ifrån på skarpen med ett högt och tydligt FY DIG, GÅ OCH LÄGG DIG så hängde öronen på hunden, han slog ned blicken, gick med böjt huvud till sin korg och såg ut som om han skulle börja gråta, sen när morfar inte var arg längre brukade han ropa på hunden som genast kom med svansen viftande i vädret, kjelsjuk och glad igen

 

Sen har vi ju vår egen hund som är lärd att inte gå in i köket, inte ta något på bordet o.s.v, han går till köksdörren som vi aldrig behöver stänga, ligger där och tittar på alla godsaker, men han går inte in, samma sak med mat på bordet ute på altanen, vi kan lämna mat framme och gå därifrån, han rör det aldrig.

 

Detta är stor skillnad på frugans storasysters hundar, dom springer ideligen in i köket och stjäl mat så fort en dörr är öppen och ingen ser dom, lämnar man mat på bordet i sekunder utan uppsikt så är det snart rent, dom gapar och skäller på sina hundar, men nu är det naturligtvis försent, detta skulle dom lärt hundarna när dom var små.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Själv skulle jag aldrig tolerera att en hund står och skäller på folk utan anledning, både för att den skrämmer folk, stör grannarna och stör oss själva om vi vill sova, vi har ju haft några hundar genom åren i Thailand men aldrig någon som skäller utan anledning.

 

Ta vår nuvarande hund Kafä, han observerar naturligtvis folk på gatan utanför men skäller bara på förståndshandikappade precis som alla andra hundar i byn, skolbarn, åldringar och cyklister o.s.v som bara passerar vårt hus på gatan skäller han naturligtvis inte på, detta oavsett om grinden till tomten är stängd eller öppen.

 

Först när folk kommer fram till grinden och vill gå in på tomten börjar han morra om han inte känner dessa, t.ex försäljare o.s.v, fortsätter en okänd person, orm, katt eller annan hund in på tomten då tar han i och skäller ordentligt, då brukar jag, pojken eller frugan kolla vad som är på gång.

 

Det passerar ju folk dygnet runt på gatan utanför huset, på dagtid är det ju skolbarn, försäljare och övriga bybor, nattetid gummitappare, råttfångare och andra som letar efter grodor o.s.v, skulle han skälla bara för att dessa går på gatan förbi vårt hus skulle det ju bli som hos grannarna mitt emot och näst intill omöjligt för alla i området att sova, knepet som jag ser det är att lära hunden att gatan inte tillhör det område han ska vakta, staketet eller muren till tomten ska vara gränsen och först när någon passerar denna ska han reagera.

Mvh isan lover

 

Jag önskar fler kunde lära sina hundar att inte skälla på allt och alla som går förbi. Irriterande som fan!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...