Jump to content
IGNORERAD

57-åring dödad av hundar i Buang Kan


MPR Nyheter

Recommended Posts

Precis nyss, skrev wUThai:

 


Ja, jag har haft hund. Men vad spelar det för roll?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Ok, du har ingen hund.

Spelar väl ingen större roll, undrade mest pga att du verkade så intresserad.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 347
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • janne_h

    79

  • stefan5300

    30

  • Soengsang

    14

  • frogfish

    14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest wUThai
 

Ok, du har ingen hund.

Spelar väl ingen större roll, undrade mest pga att du verkade så intresserad.

 

Ja, det är ganska intressant. Jag tycker att den forskningen angående hundars påstående att känna ånger eller känna skam. Är faktiskt en rätt logisk förklaring om hur dom kommit fram till det resultatet.

 

 

 

Hittade denna artikeln. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M0nkm/studie-hunden-skams-inte--den-ar-radd

 

 

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley

Synd att SLU lämnat forumet, visserligen var kattspråket hans specialitet men så olikt hundspråket är det väl inte? :crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev GreenValley:

Syns att SLU lämnat forumet, visserligen var kattspråket hans specialitet men så olikt hundspråket är det väl inte? :crazy:

 

Nu har jag bara läst första och sista sidan i tråden men nog hade SLU´s kunskaper behövts i tråd som denna :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

 


Du får tror precis som Stefan. Forskning visar på annat. Jag vet vad jag tror på. Det finns hur mycket som helst på nätet angående hundars känslor. Bara och söka på nätet.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Med egen erfarenhet av flera egna hundar och flera hundar hos olika släktingar under  min uppväxt så känns det för min del inte som något större behov av gåggel i detta fallet, men vi är alla olika.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
Syns att SLU lämnat forumet, visserligen var kattspråket hans specialitet men så olikt hundspråket är det väl inte? :crazy:


Både Stefan och uglyfarang verkar ju bemästra detta med att prata med hundar. Så SLU hade nog fått höra att han endast bemästra kattspråk! [emoji3][emoji3]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Både Stefan och uglyfarang verkar ju bemästra detta med att prata med hundar. Så SLU hade nog fått höra att han endast bemästra kattspråk! emoji3.pngemoji3.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Är det katten som har sagt detta?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 
Är det katten som har sagt detta?


Jepp! [emoji3]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Jepp! emoji3.png

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

Det var som fan, han lovade att inget säja!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev wUThai:

 


Det är det väl ingen som sagt nåt annat om? Hunden kan känna rädsla och undergivenhet. Det är det nog ingen som betvivlar. Men det är en stor skillnad mot att känna skam eller ånger.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Hej

Ok då förstår jag vad du menar.

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev wUThai:

 

Ja, det är ganska intressant. Jag tycker att den forskningen angående hundars påstående att känna ånger eller känna skam. Är faktiskt en rätt logisk förklaring om hur dom kommit fram till det resultatet.

 

 

 

Hittade denna artikeln. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/M0nkm/studie-hunden-skams-inte--den-ar-radd

 

 

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

 

 

 

 

 

”Titta, nu skäms han!” Hur ofta har du inte hört detta från en hundägare – eller sagt det själv? Det är dock inte skam hunden känner när den ger dig den där blicken. Det är rädsla, visar en amerikansk studie.

 

Det var som jag trodde, en amerikansk studie och forskning. Det vore nog bättre om de studerade och hade forskning på det egna folket:doubt:

 

Tror mer på Svensk forskning.

 

Hundar kan skämmas

Faktum är att hundar faktiskt kan känna både orättvisa och skam, berättar Per Jensen.

– Vi vet det dels genom att man har studerat deras beteende i situationer där hundarna gör förbjudna saker vi vet att deras beteende ändrar sig då, speciellt mot ägaren. Sen har man också mätt saker som stresshormoner puls, precis som du och jag om vi gör någonting som vi inte riktigt får och vi vet om att det här egentligen inte är riktigt okey att göra då får vi en ökning av stresshormoner pulsen sticker i väg, exakt samma sak händer hos hundarna, säger han.

 

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev janne_h:

 

Nu är det ju koppel tvång i Sverige.

Men vad bryr du dig om lagar och förordningar?

Enda inskränkningen på koppeltvånget är som i mitt fall att hundarna är inom inhägnat område, eller om man har så pass pli på hunden att den kan gå utan koppel. Dock inte mer än 2 meter från ägaren.

Vissa tider får hundar inte gå lösa alls på grund av djurlivet i skog och mark inte ska störas.

 

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

 

 

 

 

Inte alltid men då är vi lika goda kålsupare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
16 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Jag kan inte komma på en enda hund jag sett kopplad när jag varit i yxbyn utanför Buriram.

Sist jag var där började jag googla runt priser på airguns.

 

/ SatanG

Har jag påstått att hundar är kopplade? Fatta inte varför alla gapar om att dom aldrig ser kopplade hundar i Thailand? Det enda jag säger är att oansvariga hundägare inte fattar att man ska ha hunden kopplad när är man ute och gå med den! Och det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta att majoriteten av Thailändare inte begriper hur man tar hand om en hund. Sen att falanger med hund beter sig på samma vis är ju rätt beklämmande. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
8 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

 

”Titta, nu skäms han!” Hur ofta har du inte hört detta från en hundägare – eller sagt det själv? Det är dock inte skam hunden känner när den ger dig den där blicken. Det är rädsla, visar en amerikansk studie.

 

Det var som jag trodde, en amerikansk studie och forskning. Det vore nog bättre om de studerade och hade forskning på det egna folket:doubt:

 

Tror mer på Svensk forskning.

 

Hundar kan skämmas

Faktum är att hundar faktiskt kan känna både orättvisa och skam, berättar Per Jensen.

– Vi vet det dels genom att man har studerat deras beteende i situationer där hundarna gör förbjudna saker vi vet att deras beteende ändrar sig då, speciellt mot ägaren. Sen har man också mätt saker som stresshormoner puls, precis som du och jag om vi gör någonting som vi inte riktigt får och vi vet om att det här egentligen inte är riktigt okey att göra då får vi en ökning av stresshormoner pulsen sticker i väg, exakt samma sak händer hos hundarna, säger han.

 

Ja, du och Pelle får tror vad ni vill. Jag väljer att tror på dom förklaringar som ges för att hundar inte kan känna skam eller ånger. Förklaringarna för det är faktiskt väldigt logiska.

 

Tror inte vi kommer längre än så här.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag säger är att oansvariga hundägare inte fattar att man ska ha hunden kopplad när är man ute och gå med den!

Om hunden är ute själv då??


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Om hunden är ute själv då??


Sent from my SM-A910F using Tapatalk



Ehh? Hur menar du? Om hunden springer lös själv och det är någons hund? Eller menar du en herrelös hund? Är det någons hund så är det väl en oansvarig ägare och borde aldrig ha någon hund! Det är väl ganska glasklart? Vad skulle jag annars mena? Att alla springer omkring med ett koppel och kopplar första bästa herrelösa hund de ser? [emoji3]

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev wUThai:

Har jag påstått att hundar är kopplade? Fatta inte varför alla gapar om att dom aldrig ser kopplade hundar i Thailand? Det enda jag säger är att oansvariga hundägare inte fattar att man ska ha hunden kopplad när är man ute och gå med den! Och det behöver man ju inte vara ett geni för att fatta att majoriteten av Thailändare inte begriper hur man tar hand om en hund. Sen att falanger med hund beter sig på samma vis är ju rätt beklämmande. 

Hej

Är definitivt inget föredöme med att ha hunden i koppel, men jag är nöjd med hur han uppför sig, när vi går tillsammans på byns gator håller han sig så nära mig att jag kan ta på honom och det utan koppel, åker jag moppe i 18-20 km springer han bredvid också så nära att jag kan ta på honom, med salengen står eller sitter han på sidovagnen,  är jag besöker någonn annan i dennes hus, lägger han sig utanför och väntar tills jag kommer ut igen.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Har läst tråden ett tag o tycker alla åsikter är intressanta o en del förnuftiga.vill säga att jag haft hund i över 30 år,både "fjollhundar" såsom labrador o fransk bulldog men även vassare hundar. Jag bor på landet o låter jyckar gå fritt o litar till 100 % på dom.Tyvärr är min erfarenhet att låter man hundar gå i flock lösa och dom börjar vässa o hetsa då kan det tyvärr gå illa.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev vilja:

Hej. Har läst tråden ett tag o tycker alla åsikter är intressanta o en del förnuftiga.vill säga att jag haft hund i över 30 år,både "fjollhundar" såsom labrador o fransk bulldog men även vassare hundar. Jag bor på landet o låter jyckar gå fritt o litar till 100 % på dom.Tyvärr är min erfarenhet att låter man hundar gå i flock lösa och dom börjar vässa o hetsa då kan det tyvärr gå illa.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

Hej

Detta har jag också varit inne på tidigare i en annan tråd, tycker att hundar som har samlats i flock efter mörkrets inbrott kan vara hotfulla och aggressiva, det verkar som om dom sporrar och hetsar varandra på något vis, kanske väcks vilddjuret i dom lite under såna förhållanden, vi stöter på dåna här flockar ibland kvälls och nattetid ute på småvägarna bland risfält och gummiodlingar, känns lite otrevligt faktiskt, är man hundrädd måste det vara en traumatisk upplevelse.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev wUThai:

Ja, du och Pelle får tror vad ni vill. Jag väljer att tror på dom förklaringar som ges för att hundar inte kan känna skam eller ånger. Förklaringarna för det är faktiskt väldigt logiska.

 

Tror inte vi kommer längre än så här.

 

 

 

 

 

 

Pelle är bästimag.jpg.e16e7a4f483421a60871b95221a1fc76.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎14 at 02:01, skrev stefan5300:

 

 

”Titta, nu skäms han!” Hur ofta har du inte hört detta från en hundägare – eller sagt det själv? Det är dock inte skam hunden känner när den ger dig den där blicken. Det är rädsla, visar en amerikansk studie.

 

Det var som jag trodde, en amerikansk studie och forskning. Det vore nog bättre om de studerade och hade forskning på det egna folket:doubt:

 

Tror mer på Svensk forskning.

 

Hundar kan skämmas

Faktum är att hundar faktiskt kan känna både orättvisa och skam, berättar Per Jensen.

– Vi vet det dels genom att man har studerat deras beteende i situationer där hundarna gör förbjudna saker vi vet att deras beteende ändrar sig då, speciellt mot ägaren. Sen har man också mätt saker som stresshormoner puls, precis som du och jag om vi gör någonting som vi inte riktigt får och vi vet om att det här egentligen inte är riktigt okey att göra då får vi en ökning av stresshormoner pulsen sticker i väg, exakt samma sak händer hos hundarna, säger han.

 

 

Och läser man hela texten så står även följande att läsa innan det du klippte in.

 

"Mycket tyder dock på att hundar

faktiskt kan känna skam, säger Per Jensen.

Det vet vi genom att studera deras

beteende och mäta stresshormoner

och puls i situationer där de gör förbjudna

saker.

Per Jensen berättar om en undersökning

där hundar lämnades ensamma

med en korv i ett rum, efter uppmaning

från ägarna att de absolut inte fick röra

korven. När ägarna kom in i rummet

igen kunde flera av dem se på sin hund

om den hade tagit korven eller inte.

– Det är något i hundens beteende

som avslöjar den. Det kan handla om

subtila saker som att den flackar med

blicken, undviker att titta på platsen

där korven legat eller slickar sig lite mer

om nosen än vanligt, säger Per Jensen.

"

 

Om man skriver "mycket tyder dock", så betyder det att man inte har vetenskapligt underlag för att påstå att det faktiskt är så.

Han gissar och tror med andra ord.

Att hunden är medveten om när den gör förbjudna saker och blir stressad är inte riktigt samma sak  som att hunden faktiskt känner skam över det den gjort.

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Detta har jag också varit inne på tidigare i en annan tråd, tycker att hundar som har samlats i flock efter mörkrets inbrott kan vara hotfulla och aggressiva, det verkar som om dom sporrar och hetsar varandra på något vis, kanske väcks vilddjuret i dom lite under såna förhållanden, vi stöter på dåna här flockar ibland kvälls och nattetid ute på småvägarna bland risfält och gummiodlingar, känns lite otrevligt faktiskt, är man hundrädd måste det vara en traumatisk upplevelse.

Mvh isan lover

Jo jag och flera andra har i tråden tidigare skrivit att även helt normala hundar kan i flock hetsa varandra till att jaga och döda någon.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Och läser man hela texten så står även följande att läsa innan det du klippte in.

 

"Mycket tyder dock på att hundar

faktiskt kan känna skam, säger Per Jensen.

Det vet vi genom att studera deras

beteende och mäta stresshormoner

och puls i situationer där de gör förbjudna

saker.

Per Jensen berättar om en undersökning

där hundar lämnades ensamma

med en korv i ett rum, efter uppmaning

från ägarna att de absolut inte fick röra

korven. När ägarna kom in i rummet

igen kunde flera av dem se på sin hund

om den hade tagit korven eller inte.

– Det är något i hundens beteende

som avslöjar den. Det kan handla om

subtila saker som att den flackar med

blicken, undviker att titta på platsen

där korven legat eller slickar sig lite mer

om nosen än vanligt, säger Per Jensen.

"

 

Om man skriver "mycket tyder dock", så betyder det att man inte har vetenskapligt underlag för att påstå att det faktiskt är så.

Han gissar och tror med andra ord.

Att hunden är medveten om när den gör förbjudna saker och blir stressad är inte riktigt samma sak  som att hunden faktiskt känner skam över det den gjort.

 

 

 

Så läser inte jag det, det är din läsförståelse som är kass.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Så läser inte jag det, det är din läsförståelse som är kass.

Så ditt sätt att tolka saker du läser, skulle vara vägledande för andra personers läsförståelse menar du?

Du har nog problem med mer än bara förståelse hur saker och ting hänger ihop överhuvudtaget !

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev janne_h:

Så ditt sätt att tolka saker du läser, skulle vara vägledande för andra personers läsförståelse menar du?

Du har nog problem med mer än bara förståelse hur saker och ting hänger ihop överhuvudtaget !

 

Och allt har jag garanterat lärt mig efter dig.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...