Jump to content
IGNORERAD

Höjd ålder för cigarettköp i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Soengsang:


Är du dum i huvudet?
Jag dricker för det första inte Chang!
Och eftersom att jag bor här måste du väl begripa att jag per år träffar och umgås med mycket fler naturfolk ön både dig och ditt runkobjekt IL?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Verkar inte så för du har åsikter som inte stämmer någonstans, sörlänning, Huvaligen så tokig du är.

Bra att man hittar en sörlänning som är en sörlänning:rap:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    11

  • evert 1

    5

  • leifen

    5

  • hakke

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Verkar inte så för du har åsikter som inte stämmer någonstans, sörlänning, Huvaligen så tokig du är.
Bra att man hittar en sörlänning som är en sörlänning:rap:

Ang åsikter så ska du nog ligga lite lågt[emoji16]


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett långsiktigt nötande av relevant information ger effekt på sikt. Tror att det även kommer att fungera i Thailand, framförallt eftersom ungdomen blir mer och mer utbildad.

Självklart kommer ett flertal och då framför allt outbildad ungdom att strunta i  lagar och regler så länge det nu går men i.o.m. att den stora massan blir mer och mer medveten och utbildningsnivån höjs kommer lagar och regler att på sikt även efterlevas i Thailand.

Troligtvis handla mångt och mycket om en generationsfråga - nästa generation som växer upp kommer att göra stora förändringar även i Thailand.

Se bara på vad som skett i Sverige de senaste 30 åren.

Massor av nya lagar och regler, en djävla massa plastkort (onödiga s.k.utbildningsbevis) som anammas av var och en utan protester.

Detta fans inte ens i fantasin för 30 år sedan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore nu när det ändo är junta och förbjuda tobak helt.

Hur det efterlevs är en annan sak.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Galten:

Angående cigaretter vad är det för olja de stryker på cigaretten ibland?

 

Kan du utveckla lite?

 

Den enda olja jag sett som då droppas på ciggen är "cannabisolja"...

Blir lite annan effekt på ciggen sedan... :waaaht: 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Boa52:

Verkar inte så för du har åsikter som inte stämmer någonstans, sörlänning, Huvaligen så tokig du är.

Bra att man hittar en sörlänning som är en sörlänning:rap:

 

Kvalitetsturist.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nu var det inte ett land, utan en by där alla verkar skita i allt behövs nog folk med lite disciplin och vett för att få ordning där 8 åringar tillåts att röka, knarket florerar och de vuxna naturmänniskorna skiter i alla lagar!

För övrigt så gör väl soldaterna ett bra jobb, lugnt o fint i Thailand.

 

Javisst behövs det så att det blir lika drogfritt som i storstäderna.......     Har du sett "småungarna" som går omkring med en plastpåse med lim i Bangkok?

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Javisst behövs det så att det blir lika drogfritt som i storstäderna.......     Har du sett "småungarna" som går omkring med en plastpåse med lim i Bangkok?

Absolut håller med dig, men hade föreställt mig IL:s by som ett ställe där naturmänniskorna bryr sig varandra, och inte accepterar att grannens barn på 8 år röker.
Så den idyll han beskrivit framstår numera som ett drogträsk där naturmänniskorna totalt skiter i varandra.
Det får mig att må illa, det är mer ordning i vår snabbt utvecklande lilla Isaanstad, skiten han har i sin by accepteras inte här.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:


Absolut håller med dig, men hade föreställt mig IL:s by som ett ställe där naturmänniskorna bryr sig varandra, och inte accepterar att grannens barn på 8 år röker.
Så den idyll han beskrivit framstår numera som ett drogträsk där naturmänniskorna totalt skiter i varandra.
Det får mig att må illa, det är mer ordning i vår snabbt utvecklande lilla Isaanstad, skiten han har i sin by accepteras inte här.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Nja, nu är det ju så att i Thailand lägger man sig normalt inte i grannars eller andras familjeproblem.  :)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Nja, nu är det ju så att i Thailand lägger man sig normalt inte i grannars eller andras familjeproblem.  :)

Nu tror jag att 8 åringarnas cigarettrökning inte sker i hemmen med familjen ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Nu tror jag att 8 åringarnas cigarettrökning inte sker i hemmen med familjen ;) 

 

Förmodligen inte. Vad jag menar är att man normalt inte lägger sig i andras problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Förmodligen inte. Vad jag menar är att man normalt inte lägger sig i andras problem.

 

Nej, inte till dem det rör i alla fall!

Men man pratar gärna om andra och skapar mer problem för dem... :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎03‎-‎04 at 12:31, skrev Isan Lover:

Hej

Kanske ett vettigt beslut att lagstifta om detta men det kommer väldigt mycket nya lagar och regler just nu, frågan är bara om dom får någon som helst betydelse?

 

Det är ju inte speciellt många av landets tidigare lagar som efterlevs, beivras och påverkar folks beteende, den här riskerar nog att bli lika framgångsrik som cykelbanorna och det gamla förbudet mot prostitution.

 

Sen kan man ju tycka att det är märkligt att juntan ser rökning som ett problem och vidtar åtgärder mot detta, men samtidigt själva använder sig av tortyr och vägrar vidta åtgärder för att stoppa detta trots kritik ifrån både Amnesty och HRW.

Mvh isan lover

Är det syjunta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-05 at 11:17, skrev evert 1:

Ett långsiktigt nötande av relevant information ger effekt på sikt. Tror att det även kommer att fungera i Thailand, framförallt eftersom ungdomen blir mer och mer utbildad.

Självklart kommer ett flertal och då framför allt outbildad ungdom att strunta i  lagar och regler så länge det nu går men i.o.m. att den stora massan blir mer och mer medveten och utbildningsnivån höjs kommer lagar och regler att på sikt även efterlevas i Thailand.

Troligtvis handla mångt och mycket om en generationsfråga - nästa generation som växer upp kommer att göra stora förändringar även i Thailand.

Se bara på vad som skett i Sverige de senaste 30 åren.

Massor av nya lagar och regler, en djävla massa plastkort (onödiga s.k.utbildningsbevis) som anammas av var och en utan protester.

Detta fans inte ens i fantasin för 30 år sedan.

Hej

Visst brukar nya lagar få någon slags effekt i dom flesta länder men Thsiland verkar inte höra till dessa, känner knappast till någon lag som efterlevs i Thailand utom dom extremt hårda LM-lagarna, den verkar dom flesta respektera.

 

För övrigt kommer jag inte på en enda lag som folket verkligen har tagit till sig och efterlever i någon större omfattning, man behöver ju bara vistas i landet några dagar för att inse att dom flesta vardagliga lagar som folk kommer i kontakt med ideligen nonchaleras totalt.

 

Ta bara som exempel när juntan utlovade krafttag mot trafikbrott och då inte minst rattfylleri inför nyår 2015, alla distrikt i landet skulle ha trafikkontroller på sina större vägar, fordon skulle kontrolleras, körkort kollas och inte minst nykterheten, fordon skulle beslagtas o.s.v allt med ett syfte nämligen att minska antalet olyckor, antalet skadade och antalet dödade, vad blev då resultatet?

 

I nio länder av tio skulle naturligtvis både antal olyckor, skadade och dödade sjuknka, men i Thailand ökade dessa istället, detta tycker jag tyder på att viljan att efterleva lagar är låg, liksom att möjligheterna att påverka människor åt rätt är relativt liten.

 

Sen verkar det inte som om det bara är Thailändare som struntar i landets lagar, satt en kväll vid ingången till Nutty Park i Udon Thani och till min förvåning noterade jag att högst en falang på tio hade hjälm på sig när dom anlände till barerna och jag tror inte att så många av dom tänkte lämna sina moppar där efter barrundan, när man läser vad folk skriver här på forumet så verkar det ju bara vara jag som inte använder hjälm, och som kan tänka mig att köra efter några öl, det gäller åtminstone inte inUdon Thani, där tillhör jag uppenbarligen en stor majoritet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-06 at 05:03, skrev leifen:

Nu tror jag att 8 åringarnas cigarettrökning inte sker i hemmen med familjen ;) 

Hej

Helt rätt, det handlar om smygrökning bakom skolan och inne i ett buskage där ingen ser barnen.

Det smygröktes på skolorna under min uppväxt också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-05 at 12:29, skrev samet:

 

Kan du utveckla lite?

 

Den enda olja jag sett som då droppas på ciggen är "cannabisolja"...

Blir lite annan effekt på ciggen sedan... :waaaht: 

Hej

Röker inte själv men tror att det kan handla om menthol.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man jämför hur många som hade hjälm på sig i Pattaya för 15 år sedan med idag så tycker jag att det har skett en stor förändring.

Likaså så förekommer kontroller av alkohol regelbundet (även om det sist bara verkade gälla faranger).

Så lagar ger nog effekt på sikt beroende på hur hårt man kontrollerar och informerar om dem.

Men man måste ha verktygen innan man kan bygga ett hus......

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Jolo:

Om man jämför hur många som hade hjälm på sig i Pattaya för 15 år sedan med idag så tycker jag att det har skett en stor förändring.

Likaså så förekommer kontroller av alkohol regelbundet (även om det sist bara verkade gälla faranger).

Så lagar ger nog effekt på sikt beroende på hur hårt man kontrollerar och informerar om dem.

Men man måste ha verktygen innan man kan bygga ett hus......

Hej

Att man märker skillnad i Pattaya, Bangkok, Hua Hin o.s.v håller jag med om, men hur stor skillnad är det ute i byarna långt ifrån dessa platser?

 

Men totalt sett så kan man ju ändå konstatera att förändringar sker, numera åker ju inte folk på tågen och bussarnas tak, stötfångarna på bussarna har inte heller stående passagerare som förr o.s.v, men på lastbilar och pickups ser man fortfarande arbetare sitta på toppen av lasten.

Men det kommer nog att ta väldigt lång tid innan hela landet är beredda att ta till dig och följa dom lagar som stiftas i Bangkok, tror inte på några större förändringar under min livstid, är 58 år nu.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Beteendet att dricka och därefter köra bil har ändrats radikalt enligt mig. Under vinterns semester var det ingen i thaifamiljen som drack en enda öl före det skulle köras bil. Tidigare år hände det varje gång att några Leo konsumerades innan bilkörning. Jag frågade varför och de var rädda för polisen och det var de aldrig förut, så någon förändring har skett under juntan till det bättre. Detta var i Bangkok/Chochengsao-området så visst går det att förändra thaiares beteende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett land som är befolkat av folk med ärthjärnor behöver många och strikta lagar, tyvärr är efterlevnaden minimal.

Åldersgräns på cigarettinköp är en skitsak, bättre vore en lag om ALKOLÅS på ALLA motorfordon - även "mopeder".

Detta vore även bra för alla feta falanger, borde minska hjärtinfarkterna med flera 100 %:D

Varför inte detta ännu införts är för mig en gåta:sick:

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
On 04/03/2017 at 13:39, skrev leifen:

Nu är det nog bortkastat med nya regler och lagar då naturfolken utanför Bangkok skiter i vad som beslutas i huvudstaden.

 

On 05/03/2017 at 08:05, skrev leifen:

Förstår du trivs där, rökande 8 åringar, knarkande tonåringar och ordningsmakten på fyllan.

 

Du har ju predikat att ta seder och kultur dit man kommer, så nu blir det fickpengar till grabben så han kan hänga med de jämnårigas traditioner.

 

On 05/03/2017 at 15:14, skrev leifen:

Behövs inte några talanger alls för att bli polis i den byn. ;) 

 

Absurt låg nivå på dina kommentarer i den här tråden.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev Wanchai:

Beteendet att dricka och därefter köra bil har ändrats radikalt enligt mig. Under vinterns semester var det ingen i thaifamiljen som drack en enda öl före det skulle köras bil. Tidigare år hände det varje gång att några Leo konsumerades innan bilkörning. Jag frågade varför och de var rädda för polisen och det var de aldrig förut, så någon förändring har skett under juntan till det bättre. Detta var i Bangkok/Chochengsao-området så visst går det att förändra thaiares beteende.

Hej

Noterar att även detta handlade om ett Bangkok område, här har det som sagts tidigare förändrats en del, men hur är det 10 mil - 50 mil därifrån i småstäder och på ren landsbygd, enligt mig är skillnaden marginell där.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-06 at 02:41, skrev Nemo:

 

Javisst behövs det så att det blir lika drogfritt som i storstäderna.......     Har du sett "småungarna" som går omkring med en plastpåse med lim i Bangkok?

Hej

Precis, rökning, sniffning, alkohol och knark är absolut ett problem bland barn och ungdomar även i Bangkok området, några medlemmar vill göra detta till ett glesbygdsproblem som bara finns i den lilla byn långt ifrån civilisationen, men så är det naturligtvis inte.

 

Vi hade smygrökande barn redan i min ungdom, tänker då på skolan där dom första eleverna började röka redan i mellanstadiet, precis som Thsiländska skolbarn gömde dom sig t.ex på toaletten, bakom gymnastiksalen eller i lekparken.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2017-03-06 at 02:56, skrev Soengsang:


Absolut håller med dig, men hade föreställt mig IL:s by som ett ställe där naturmänniskorna bryr sig varandra, och inte accepterar att grannens barn på 8 år röker.
Så den idyll han beskrivit framstår numera som ett drogträsk där naturmänniskorna totalt skiter i varandra.
Det får mig att må illa, det är mer ordning i vår snabbt utvecklande lilla Isaanstad, skiten han har i sin by accepteras inte här.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Hej

Det handlar inte om att acceptera eftersom barnen smygröker, känner ingen förälder i byn som accepterar att 8-10 åringar röker, precis som i Sverige då sker detta i smyg.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det handlar inte om att acceptera eftersom barnen smygröker, känner ingen förälder i byn som accepterar att 8-10 åringar röker, precis som i Sverige då sker detta i smyg.

Mvh isan lover

 

Ok, såpass nu.....det är rätt stor skillnad på din inledande text där du skrev att i er by röker (rökar) 8-10 åringar, men nu är det alltså tjuvröker bakom buskarna......rätt stor skillnad i dessa två påståenden.

Men att nu ändrat till tjuvröker är ju klädsamt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...