Jump to content
IGNORERAD

4G-surf i Thailand


NiceBeaver

Recommended Posts

Kjell & CO har just nu ett grymt pris på en 4G-router.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar/tp-link-m7300-med-3-startpaket-p97300

Köpte en som jag tänkte ta med till Thailand då vi inte längre har fast internet i huset. Men vad jag undrar är vilket telebolag som är bäst på surf. Var inne och kollade True och AIS men deras sidor är lite röriga och det enda jag hittar är paket med samtal och lite surf. Någon som vet var man kan fylla på typ 10 GB, liknande som finns i Sverige.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • NiceBeaver

    8

  • Nemo

    6

  • uptoyou

    6

  • leifen

    5

Mest aktiva i denna tråd

Kjell & CO har just nu ett grymt pris på en 4G-router.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar/tp-link-m7300-med-3-startpaket-p97300
Köpte en som jag tänkte ta med till Thailand då vi inte längre har fast internet i huset. Men vad jag undrar är vilket telebolag som är bäst på surf. Var inne och kollade True och AIS men deras sidor är lite röriga och det enda jag hittar är paket med samtal och lite surf. Någon som vet var man kan fylla på typ 10 GB, liknande som finns i Sverige.


Kolla in den här sidan. De lista alla operatörer och paket.

https://thaiprepaidcard.com/3g-data-plans-for-12call-dtac-and-true/

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev apknug:

 


Kolla in den här sidan. De lista alla operatörer och paket.

https://thaiprepaidcard.com/3g-data-plans-for-12call-dtac-and-true/
 

 

 

Kanon. Tack. Svar på 8 minuter. MPR när det är som bäst.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

Kjell & CO har just nu ett grymt pris på en 4G-router.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar/tp-link-m7300-med-3-startpaket-p97300

Köpte en som jag tänkte ta med till Thailand då vi inte längre har fast internet i huset. Men vad jag undrar är vilket telebolag som är bäst på surf. Var inne och kollade True och AIS men deras sidor är lite röriga och det enda jag hittar är paket med samtal och lite surf. Någon som vet var man kan fylla på typ 10 GB, liknande som finns i Sverige.

 

Alla de olika bolagen har bra dealer.

 

Gäller att kolla vilket bolag som har bra hastighet just hos dig.

Jag använder AIS, funkar kanon hos mig, men inte lika bra när vi är hemma i byn...

 

Så täckning/hastighet skall vara det första du kollar. Inte stirra dig blind på ett bolag eller ett speciellt pris.

Man blir ju tokig på långsamt internet! :waaaht:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta får man en 4G router i ett paket med internet i Thailand, finns en fara med att ta med en egen router och stoppa in ett sim-kort i.

 

Hade med mig min egen 4G router till Filippinerna men upptäckte att man fick både en router och internetpaket till halva priset än att bara köpa ett sim-kort med internet.
Nu kör jag i Thailand min iPhone som router och det fungerar kanon för en laptop och två smartphone. 

 

Brukar använda paket om 10-12GB i veckan för drygt 120thb hos AIS med super high speed.

Finns billigare för obegränsat data i en vecka för 79thb men då sänkas hastigheten till 512kb/s, som duger rätt bra.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla också upp så den router du köpt här har de frekvensband som används av operatörerna i Thailand. Det kan skilja där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

Kolla också upp så den router du köpt här har de frekvensband som används av operatörerna i Thailand. Det kan skilja där

Ja, förmodligen fungerar inte denna routern på deras 3G då dom har andra band/frekvenser. Kan även saknas band för deras 4G.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev uptoyou:

Ja, förmodligen fungerar inte denna routern på deras 3G då dom har andra band/frekvenser. Kan även saknas band för deras 4G.

 

Mycket möjligt men för 400 kr är det värt att chansa. Men det står i beskrivningen att den täcker ett antal frekvenser i 4G och man kan nedgradera den till 3G.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

 

Men det står i beskrivningen att den täcker ett antal frekvenser i 4G och man kan nedgradera den till 3G.

Det sköter den själv, men har den inte banden så hjälper det inte.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev NiceBeaver:

 

Mycket möjligt men för 400 kr är det värt att chansa. Men det står i beskrivningen att den täcker ett antal frekvenser i 4G och man kan nedgradera den till 3G.

Varför då, en 4G router i Thailand kostar bara 250 kr ink. fri surf i en månad.

Sen köper man för 250b till 900b per månad beroende på hastighet och datamängd.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev leifen:

Varför då, en 4G router i Thailand kostar bara 250 kr ink. fri surf i en månad.

Sen köper man för 250b till 900b per månad beroende på hastighet och datamängd.

 

Det visste jag inte. Vi får se hur det går.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎26 at 12:16, skrev NiceBeaver:

 

Det visste jag inte. Vi får se hur det går.

Lustigt att en av nyheterna från MPR Nyheter skulle handla om ditt ämne.

Tex där vi har huset Isaan är det mobila bredbandet totalt verdeläst, speciellt efter att man la ner 3G-nätet och bara kör 4G för data.

 

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎25 at 12:36, skrev NiceBeaver:

Kjell & CO har just nu ett grymt pris på en 4G-router.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobilt-bredband/routrar/tp-link-m7300-med-3-startpaket-p97300

Köpte en som jag tänkte ta med till Thailand då vi inte längre har fast internet i huset. Men vad jag undrar är vilket telebolag som är bäst på surf. Var inne och kollade True och AIS men deras sidor är lite röriga och det enda jag hittar är paket med samtal och lite surf. Någon som vet var man kan fylla på typ 10 GB, liknande som finns i Sverige.

 

Routern är låst till operatören 3, jag har försökt låsa upp olika operatören 3 mobiler och surfsticka, men de har ej lyckats låsa upp dessa i Thailand 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
23 minuter sedan, skrev lillamannen:

 

Routern är låst till operatören 3, jag har försökt låsa upp olika operatören 3 mobiler och surfsticka, men de har ej lyckats låsa upp dessa i Thailand 

Det står ju " ej operatörslåst" i kjell och co beskrivning

 

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev hasseigöteborg:

Det står ju " ej operatörslåst" i kjell och co beskrivning

 

Ahh, jag som läste bara första meningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev lillamannen:

 

Routern är låst till operatören 3, jag har försökt låsa upp olika operatören 3 mobiler och surfsticka, men de har ej lyckats låsa upp dessa i Thailand 

Denna är inte låst, läs på Kjelles hemsida. Säljs inte specifikt av Tre, måste vara någon specialare som Kjell säljer.

Annars är det så att Tre låser allt som säljs fast att det är stoppat av PTS.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
On 2017-02-28 at 10:40, skrev lillamannen:

 

Routern är låst till operatören 3, jag har försökt låsa upp olika operatören 3 mobiler och surfsticka, men de har ej lyckats låsa upp dessa i Thailand 

 

Kolla med dessa om du behöver låsa upp mobil eller router:   http://www.formedlingshuset.se/

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Då så, dags för en första utvärdering av denna router. Den är så liten att den ryms i byxfickan och enligt uppgift ska batteriet hålla i minst 10 timmar.

Vi gick på en marknad och såg en kvinna som sålde SIM-kort. Där slipper man att registrera det. Min fru valde ett från DTAC som heter Go No Limit, Super 4G. Senare var vi i ett köpcentrum och passade på att gå in till DTAC-center för att kolla vilka alternativ som fanns. Det var kanske tur då dom behövde aktivera kortet för enbart surf.

Nåväl, valde snikvarianten med väldigt sakta hastighet då alla varningar här gjorde mej försiktig. Inte så mycket pengar förlorade om det inte skulle funka. Väl i huset så slog jag på datorn och kopplade upp mej mot routern. Dom fick kontakt med varandra men det gick inte att ansluta till internet. Skit, fel frekvenser trodde jag. Öppnade routern och insåg att jag hade satt i SIM-kortet åt fel håll. Efter att ha åtgärdat denna lilla fadäs fick jag kontakt med det så populära nätet.

Bara för att testa har jag nu en hastighet på 512kb. Finns även 1MB och 4MB. Man kan välja 1, 7 eller 30 dagar. Ska tanka snabbare i veckan och enligt uppgift ska det gå att göra på 7/11. Nu behöver vi bara betala när vi behöver det, då jag använder dator och frun Ipad. Resten av familjen Thai använder telefonen när dom är här så då behöver vi inte köpa abonnemang på ADSL.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här följer den sista utvärderingen om denna router. Vi laddade på med 4mb/s och då blev det sprutt. Frun kollade Youtube samtidigt som jag hämtade bilder från mail och det var inga problem.

Enda bökiga är när man ska ladda mer surf. Går man in på 7/11 så hamnar pengarna bara på numret. Sedan måste man se till vilken tjänst man vill ha. Då krävs det att man har en telefon som är hyfsat gammal att svälja ett stort SIM-kort om man ska kunna utföra det. Alternativet är att gå in i en butik, i vårt fall DTAC, som kan lägga in det direkt i systemet.

Har även testat att ladda upp bilder på en blogg jag har. Det gick faktiskt fortare än när vi hade fast surf i huset. Så slutbetyget blir 4 Kenta av 5. Fan rätt schysst alltså. :haha:

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Här följer den sista utvärderingen om denna router. Vi laddade på med 4mb/s och då blev det sprutt. Frun kollade Youtube samtidigt som jag hämtade bilder från mail och det var inga problem.

Enda bökiga är när man ska ladda mer surf. Går man in på 7/11 så hamnar pengarna bara på numret. Sedan måste man se till vilken tjänst man vill ha. Då krävs det att man har en telefon som är hyfsat gammal att svälja ett stort SIM-kort om man ska kunna utföra det. Alternativet är att gå in i en butik, i vårt fall DTAC, som kan lägga in det direkt i systemet.

Har även testat att ladda upp bilder på en blogg jag har. Det gick faktiskt fortare än när vi hade fast surf i huset. Så slutbetyget blir 4 Kenta av 5. Fan rätt schysst alltså. :haha:

Trevligt att det funkar bra. :)
Är det något av dessa du kör med https://www.dtac.co.th/en/search/package/index.html?fta=ao&aos=aopr&aopop=&aopet=NET&aopep1=501&aopen=&aopep2=&aopett=&aopep3= ?

 

Jag brukar köra paketet med 12GB / 799b.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

Här följer den sista utvärderingen om denna router. Vi laddade på med 4mb/s och då blev det sprutt. Frun kollade Youtube samtidigt som jag hämtade bilder från mail och det var inga problem.

Enda bökiga är när man ska ladda mer surf. Går man in på 7/11 så hamnar pengarna bara på numret. Sedan måste man se till vilken tjänst man vill ha. Då krävs det att man har en telefon som är hyfsat gammal att svälja ett stort SIM-kort om man ska kunna utföra det. Alternativet är att gå in i en butik, i vårt fall DTAC, som kan lägga in det direkt i systemet.

Har även testat att ladda upp bilder på en blogg jag har. Det gick faktiskt fortare än när vi hade fast surf i huset. Så slutbetyget blir 4 Kenta av 5. Fan rätt schysst alltså. :haha:

Så, vad gör du nästa gång? Tar med samma router eller köper en med surf på plats?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev uptoyou:

Så, vad gör du nästa gång? Tar med samma router eller köper en med surf på plats?

Varför skulle man köpa en till router om man redan har en?

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frason:

Varför skulle man köpa en till router om man redan har en?

Om du läser tråden från början så förstår du kanske anledningen. Ledtråd: du får en router i startpaketet som har rätt band för Thailand, oftast är routern "gratis" i startpaketet . Vi använder inte samma band i Europa och Asien.

Ändrades av uptoyou

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, vad gör du nästa gång? Tar med samma router eller köper en med surf på plats?

Den får vara kvar här. Min frus syster har en gammal dator som står här. Vill hon använda den kan hon ladda på för en period. Om inte får den ligga i en låda tills nästa resa.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...