Jump to content
IGNORERAD

Nya regler kommer att stoppa körkortsförnyelse


stjp8729

Recommended Posts

3 timmar sedan, skrev janne_h:

För övrigt blir jag lite förvånad över det man diskuterar i denna tråd.
Hur många planerar att skriva ut sig ur Sverige. För att sedan åka till Sverige och jobba som taxi buss eller lastbilschaufför?
Om man skriver ut sig så förutsätter i alla fall jag att man skrinlagt planer på att jobba i dessa yrken (eller att jobba i Sverige överhuvudtaget) ?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Jag är busschaffis nu och vill ha just den möjligheten då vi tänker flytta till Thailand när vi kan. Kanske en sommar då det alltid behövs förare så det gäller att förnya körkortet innan vi drar. Sedan får man väl hitta en lösning när det är dags att förnya. Samma gäller YKB. Trist att EU krånglar till det. Jag tror att jag skulle få svårt att få jobb med thailändskt körkort.

"Att försöka är första steget till att misslyckas" - Homer Simpson

-NICE BEAVER!!! -Thank you, I just had it stuffed. (Leslie Nielsen & Pricilla Presley i Nakna Pistolen)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Surin P3

    9

  • janne_h

    8

  • Tallviking

    8

  • rolba

    8

Mest aktiva i denna tråd

2 timmar sedan, skrev apknug:

 


Så knepet när man kommer hem till Sverige med sitt sedan länge utgångna svensk körkort, som skall förnyas, är att säga att man skickat in det för utbyte.

Då blir det varken böter eller olovlig körning.

Problem solved!

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

 

Tyvärr funkar inte det. Säger man så till polisen kollar dom med transportstyrelsen och har inget kommit till dom inom några dagar åker du på böter ändå

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit samma finns snart inga trafikpoliser kvar,bara och köra på:rap:

4star.gifThumbsUp.gifThumbsDwn.gif

“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Tyvärr funkar inte det. Säger man så till polisen kollar dom med transportstyrelsen och har inget kommit till dom inom några dagar åker du på böter ändå

 

Men eftersom jag inte har skrivit på och mottagit någon bot så måste de skicka det till åklagare som utfärdar ett straff föreläggande. Och det kommer de inte att kunna delge mig då jag är utflyttad och efter två år är det preskriberat.

 

Samtidigt som man naturligtvis lägger förnyelsen på lådan samma dag om man vill han ett nytt körkort.[emoji23]

 

Hängselbyxor med livrem ,[emoji9][emoji1][emoji1][emoji1]

 

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev janne_h:

 


Om du nu måste förlänga. Så går det säkert att skaffa en adress och skriva in dig. För att sedan skriva ut dig. Ett svenskt körkort räcker ju i några år. Så det behöver ju inte ske speciellt ofta.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

 

Så lätt verkar det inte vara

 

"Förslaget innebär att man måste vara permanent bosatt i Sverige eller studera i Sverige sedan minst sex månader för att kunna förnya sitt svenska körkort."

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev rolba:

Så lätt verkar det inte vara

 

"Förslaget innebär att man måste vara permanent bosatt i Sverige eller studera i Sverige sedan minst sex månader för att kunna förnya sitt svenska körkort."

 

Går ju att tolka på olika sätt.

 

Du ska vara permanent bosatt. Alltså inskriven.

Eller... studerat sedan minst 6 månader.

 

För det verkar ju lite lustigt om man som svensk medborgare bosatt i Sverige inte ska kunna förnya sitt körkort de första sex månaderna.

 

Men man vet ju aldrig... :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Går ju att tolka på olika sätt.

 

Du ska vara permanent bosatt. Alltså inskriven.

Eller... studerat sedan minst 6 månader.

 

För det verkar ju lite lustigt om man som svensk medborgare bosatt i Sverige inte ska kunna förnya sitt körkort de första sex månaderna.

 

Men man vet ju aldrig... :) 

Så om man studerar ska man köra utan i sex månader då? :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev rolba:

Så om man studerar ska man köra utan i sex månader då? :-)

 

Är du student, ska du åka buss eller tunnelbana.

Det har de inte tänkt på...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Surin P3:

 

Är du student, ska du åka buss eller tunnelbana.

Det har de inte tänkt på...

Om man vill uppgradera sitt körkort och går i körskola så är väl det åxå studier?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev rolba:

Om man vill uppgradera sitt körkort och går i körskola så är väl det åxå studier?

 

Kan tänka mig att det är lite så de tänker.

Studier kan vara kortare, medan en inflyttning är permanent, rent teoretiskt.

 

Men jag kan ha fel... 

De är lika logiska i Sverige som Somchai i Nakhon Nowhere. :D 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rolba:

Förslaget innebär att man måste vara permanent bosatt i Sverige

Om du skriver in dig så är du direkt permanent bosatt. Man kan aldrig hävda från myndigheters sida att du inte är permanent bosatt när du är medborgare i landet och inskriven. Att du sen 3 månader senare skriver ut dig igen hör ju inte hit. Det är ju ingen som har med det att göra.

Det där med 6 månader betyder någon som studerar på uppehållstillstånd som ej är svensk medborgare. Den personen kan då köra på sitt eget lands körkort under tiden.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev rolba:

Jag har en husbuss som kräver C-kort. Är ju bra om man kan flytta runt den när man är på Sverigebesök. Blir ju lite träligt att campa tre månader på polarns bakgård.

 

En kompis har en stor(över3500Kg) husbil som får framföras på B-kort, varför måste du ha c-kort?

Är det en racebuss dvs gammal persontrafiksbuss?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

En kompis har en stor(över3500Kg) husbil som får framföras på B-kort, varför måste du ha c-kort?

Är det en racebuss dvs gammal persontrafiksbuss?

 

Skillnad på husbil och husbuss, kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev janne_h:

Om du skriver in dig så är du direkt permanent bosatt. Man kan aldrig hävda från myndigheters sida att du inte är permanent bosatt när du är medborgare i landet och inskriven. Att du sen 3 månader senare skriver ut dig igen hör ju inte hit. Det är ju ingen som har med det att göra.

Det där med 6 månader betyder någon som studerar på uppehållstillstånd som ej är svensk medborgare. Den personen kan då köra på sitt eget lands körkort under tiden.

 

Själv ska jag ansöka om ett nytt innan reglerna träder i kraft så behöver man inte tänka på det de kommande 10 åren iaf.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Skillnad på husbil och husbuss, kanske.

 

Det är det jag är nyfiken på.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

En kompis har en stor(över3500Kg) husbil som får framföras på B-kort, varför måste du ha c-kort?

Är det en racebuss dvs gammal persontrafiksbuss?

 

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Skillnad på husbil och husbuss, kanske.

Det går att besikta vissa tyngre bussar som personbil klass 2.

Men då är bland annat lastutrymmet begränsat och man måste ha "högfartsdäck" på dem. Ett tag var de bara godkända i Sverige så det blev problem om man ville semestra utomlands. Men jag tror de lättat på det nu.

Vidare får de bara framföras med B-kort om man tagit det före ett visst årtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev thaiola:

vilken Mc får man kora på ett Thaikorkort i Sverige

 

Om du har ett MC-kort i Thailand och har varit utskriven i minst ett år från Sverige, så får du köra vilken MC som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Om du har ett MC-kort i Thailand och har varit utskriven i minst ett år från Sverige, så får du köra vilken MC som helst.

 

Förutsatt att du är över 24 år (A-kort)

 

Vet inte hur det fungerar om man är under 24 eller under 18 (A1 och A2-kort)

 

Thailand har också en gräns vid 19 år för olika stora cylindervolymer (tror det är 125cc)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

 

Det går att besikta vissa tyngre bussar som personbil klass 2.

Men då är bland annat lastutrymmet begränsat och man måste ha "högfartsdäck" på dem. Ett tag var de bara godkända i Sverige så det blev problem om man ville semestra utomlands. Men jag tror de lättat på det nu.

Vidare får de bara framföras med B-kort om man tagit det före ett visst årtal.

Så här skriver transportstyrelsen numera.

Krav för personbil klass II

Körkortskrav: En personbil klass II som har en totalvikt under 3,5 ton kan köras med behörighet B. Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton.

En personbil klass II som är tyngre än 3,5 ton kräver behörighet C1 eller C. Vill man dra ett släp med sin tunga husbil krävs behörighet C1E eller CE.

B-behörighet som förvärvats före den 1 juli 1996 ger rätt att köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton om behörigheten inte har varit återkallad efter detta datum.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Personbil/

 

Numera verkar det inte gå att besikta ett fordon tyngre än 3500kg för B-kort. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Förutsatt att du är över 24 år (A-kort)

 

Vet inte hur det fungerar om man är under 24 eller under 18 (A1 och A2-kort)

 

Thailand har också en gräns vid 19 år för olika stora cylindervolymer (tror det är 125cc)

 

Thailändska gränserna är 15 år upp till 110cc och 18 år för över 110cc.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken Mc får man kora på ett Thaikorkort i Sverige

Samtliga.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag frågade transportstyrelsen och fick ett svar.

 

Om du blir permanent boende i Sverige igen efter varit utlandsboende kan du kontakta körkortsavdelningen på 0771-818181 så hjälper vi dig. Har du kvar den svenska körkortsbehörigheten i vägtrafikregistret kan du begära att vi sänder dig nytt underlag för tillverkning av ditt nya svenska körkort.

Om din svenska körkortsbehörighet inte finns kvar kan du ansöka om utbyte med dispens (utbyte kan i normalfallet enbart ske gällande körkort från EES-länder) för att få tillbaka ditt svenska körkort. Att ansöka om dispens/undantag har du stöd från körkortsförordningen, avsnittet om undantag under 8 kap. Bemyndiganden m.m., se 10§, punkt 4 och 6. 

Har du fler frågor om körkort kan du skriva igen eller  ringa oss vardagar 08-16:30 på 0771-818181

Med vänlig hälsning
Nathalie Levin 

Körkortsavdelningen

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...