Jump to content
IGNORERAD

Fyra thailändska städer får nedgrävna elkablar


MPR Nyheter

Recommended Posts

Den thailändska regeringen godkände under tisdagen en budget på 11,6 miljarder baht som den Provinsiella elektricitetsmyndigheten (PEA) ska använda för att dra alla elkablar i Chiang Mai, Hat Yai, Pattaya och Nakhon Ratchasima under marken.
Kobsak Phutrakul från premiärministerns kansli sade att pilotprojektet med att lägga alla elkablar under marken i de fyra nyckelstäderna utgör en stor justering av systemet för elöverföring. Det kommer även göra stadslandskapet vackrare, tillade han. Merparten av budgeten – 8,75 miljarder – kommer komma i form av inhemska lån, medan resten tas från PEA:s ficka.
När arbetet i de fyra första städerna har slutförts kommer PEA gå vidare till att utföra samma projekt i ytterligare åtta större städer i landet.

 

1402004.jpg.2746b44c61591d8d6636c0270aec38e4.jpg
Källa

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Wangthong:

Kan ju inte bli värre än telefonsoppan!

20170211_143832.thumb.jpg.f3796e3588cf22be3e1b7048a480485d.jpg

Så där såg det ut i teleskåpen i Sverige på sjuttiotalet. Hur det är nu har jag ingen koll på.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev rolba:

Så där såg det ut i teleskåpen i Sverige på sjuttiotalet. Hur det är nu har jag ingen koll på.

Innan televerket försvann hörde jag någon uppgift om att 70% av de nergrävda kablarna i telenätet hittade de bara ena änden på. Sanningshalten på det påståendet har jag ingen aning om.

Idag är de jäkligt snabba på att säga att det finns ingen kabel. När jag flyttade från huset och sa upp det fasta abonnemanget var det omöjligt att få tillbaka. Ingen hade plockat bort någon kabel i närheten av huset. Förmodligen var den losskopplad i kopplingsskåpet i telestationen men de vill inte koppla in det fasta nätet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev rolba:

Så där såg det ut i teleskåpen i Sverige på sjuttiotalet. Hur det är nu har jag ingen koll på.

 

Det skulle vara intressant att veta, var i Sverige har du sett kopplingsskåp som såg ut så?

 

Mvh

Gammal Televerkare

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Galten:

Alla dessa kablar i en röra under jord blir nog en j----a soppa;)

Jag tror nog faktiskt att de har en plan och kommer att dokumentera på ett vettigt sätt. 

 

De stora kabelvägarna kommer nog att fungera bra. Det som kan bli problem är väl hur de ska skydda kablarna närmast ut mot abonnent för grävskador. 

Jag måste erkänna att jag är imponerad hur bra elen fungerar i den del av Thailand där vi har huset. Trots att hängledningarna ser ut som skatbon fungerar det faktiskt. Tror ej att det förekommer mer strömavbrott här än i Sverige!

 

Dagens distribution där de har högspänning över lågspänningskablarna och matar ner lågspänning med en trafo när behov finns är effektivt. Att gräva ner hela bibban högspänning, trafos och lågspänningsdistrubition är helt klart en utmaning, men jag tror nog att de fixar det.  

 

Telefonen är jag inte riktigt lika imponerad av. I Sverige har vi ett tillförlitligt telefonnät. I Thailand har jag inte upplevt samma driftsäkerhet. Det har faktiskt blivit bättre de sista åren. Det beror väl på att mer och mer av teletjänsterna övergår till trådlöst. När det var som värst på 90-talet hade vi nog tre veckors telefon på en månad.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nog är väl dom svarta "skatbona" ledningar för Internet och TV eller?

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev biker:

 

Det skulle vara intressant att veta, var i Sverige har du sett kopplingsskåp som såg ut så?

 

Mvh

Gammal Televerkare

Gävle, Skutskär, Älvkarleby, Marma. Ca 1970.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Fritz:

Men nog är väl dom svarta "skatbona" ledningar för Internet och TV eller?

 

Fritz..

Det blir nog ganska mycket kvar i stoilparna.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

rHej :)

 

Inte bra.... Som nu drog dom 400 meter fiber på 30 minuter för mig... I framtiden får dom gräva upp gatan på grund av sättningar som gör att dom ej får igenom fibern i röret, då kommer det att ta år innan men får in fiber.. Nej i luften skall alla ledningar vara, tänk bara vad en jordbävning skulle kunna ställa till med i Bangkok!!!

 

Då kommer halva Bangkok vara strömlöst i månader innan dom har grävt upp alla kabla och rör.. Och inte nog med det, sen skall rör och kablar ner i marken igen, och sen skall det fyllas igen, och sen till råga på allt läggas nya plattor...

 

Ha en kanonbra dag!

:wai:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...