Jump to content
IGNORERAD

Är den här Datorn Prisvärd?


hasseryd

Recommended Posts

Jag läser var inte orolig om det. 

Om dator är långsamt? Snabbaste processor hjälper inte om dator är nedskräpad med gamla program som ligger och tickar, gamla filer och annat som lagras på HD

och som kräver processorkraft. Jag håller med wutan, gammal dator behöver inte var skräp. Underhåll behövs.

Jag har hemma några gamla burkar mellan 10 och 5 år gamla. De funkar hur bra som helst. Jag har även en Amiga uppkopplat i närverket tillsammans med en SiliconGrafix från början på 90 talet.

De enda råd får man här är köp det snabbaste det dyraste så blir du nöjd. Det blir man inte alltid. Särskild om du kan inte utnyttja det du köpte.

Du själv har säkert en dyr smartphone. Du eller någon annan betalade mycket för den. Använder du den till fullo?

Använder du t.ex. tall syntes. Hur många som kopplar upp sina telefoner i bilar via bluetooth för att skippa håla i telefonen när de svarar eller vill ringa samtal medan de kör. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    15

  • Nemo

    10

  • LOSForever

    9

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev hasseryd:

Tack det var ju många tips och kontentan blir nog "Köp inte denna Burk"

Men anars hur är Lazada generelt? Bra ställe att köpa på? och varför skriver dom "Priset sänkt med 50% " det var ju därför jag hmmm fastnade för den Datorn men.....Har den verkligen kostat 12 000 b?

En annan fundering är att låta nån Dataservice firma  bytta/uppgradera en del komponenter på min gamla Burk? Skulle det vara Bra eller Bu? Den är knapt 5 år och Prestandan....vetefaan.. men jag har Win 7?

 

 

Posta en lista på vad du har för hårdvara på datorn.    Windowsknappen+R, skriv msinfo32 i rutan som dyker upp, copy paste eller en skärmdump och posta här.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev JJC:

Jag läser var inte orolig om det. 

Om dator är långsamt? Snabbaste processor hjälper inte om dator är nedskräpad med gamla program som ligger och tickar, gamla filer och annat som lagras på HD

och som kräver processorkraft. Jag håller med wutan, gammal dator behöver inte var skräp. Underhåll behövs.

Jag har hemma några gamla burkar mellan 10 och 5 år gamla. De funkar hur bra som helst. Jag har även en Amiga uppkopplat i närverket tillsammans med en SiliconGrafix från början på 90 talet.

De enda råd får man här är köp det snabbaste det dyraste så blir du nöjd. Det blir man inte alltid. Särskild om du kan inte utnyttja det du köpte.

Du själv har säkert en dyr smartphone. Du eller någon annan betalade mycket för den. Använder du den till fullo?

Använder du t.ex. tall syntes. Hur många som kopplar upp sina telefoner i bilar via bluetooth för att skippa håla i telefonen när de svarar eller vill ringa samtal medan de kör. 

 

 

 

 

 

 

Den kunskap man behöver för att avgöra sådan finns inte i manualer. Det du pratar om är mestadels sådant man får genom erfarenhet

 

Den processor han föreslog var en extremt långsam och skall man köpa något nytt skall man inte köpa något som är skräp redan från början. Ser du något konstigt i att alla avråder honom från att köpa den ?

 

Idag är man förvånad hur mycket "icketekniskt" kunniga, främst i de yngre generationerna utnyttjar av sina tekniska prylar

 

Och ytterst få av dom läser manualer för att använda sina prylar. Dom är numera så enkelt konstruerade och så användarvänliga att manualer mer eller mindre är ute om man inte skall in i verkligt udda och ovanliga funktioner och då är det oftast enklare att söka efter informationen på nätet än att leta efter den i en manual

 

Du tänker väldigt "gammaldags" tycker jag. Världen har utvecklats mycket de senaste åren och kunskap och erfarenhet finns inte i manualer längre.

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Den kunskap man behöver för att avgöra sådan finns inte i manualer. Det du pratar om är mestadels sådant man får genom erfarenhet

 

Den processor han föreslog var en extremt långsam och skall man köpa något nytt skall man inte köpa något som är skräp redan från början. Ser du något konstigt i att alla avråder honom från att köpa den ?

 

Idag är man förvånad hur mycket "icketekniskt" kunniga, främst i de yngre generationerna utnyttjar av sina tekniska prylar

 

Och ytterst få av dom läser manualer för att använda sina prylar. Dom är numera så enkelt konstruerade och så användarvänliga att manualer mer eller mindre är ute om man inte skall in i verkligt udda och ovanliga funktioner och då är det oftast enklare att söka efter informationen på nätet än att leta efter den i en manual

 

Du tänker väldigt "gammaldags" tycker jag. Världen har utvecklats mycket de senaste åren och kunskap och erfarenhet finns inte i manualer längre.

 

Eller så har jag läst och försätter att läsa.

Igår kväll var jag bjuden på fint singelmalt hos en bekant som köpte en TV för 40000 SEK som han endast till igår kunde byta kanaler på samt höja och sänka volymen.

Idag kan han mycket mera bl.a. surfa på internet ställa in bioljud och lite till. Han kommer inte att använda fler funktioner för att han orkar inte att lära sig.

Han köpte denna tv just för att han fick råd KÖP för att det är det enda som duger idag. 

Sedan kollade vi på nätet vad han skulle kunna köpa istället. Prisskillnad är ca. 25 till 30 tusen kronor.

Man kan ha roligare för de pengarna eller?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev JJC:

är det skrivarprogram som åker ut så kanske behöver du uppdatera den. 

Jag har aldrig haft problem med 10 och jag började använda den redan under utvecklingsstadiet.

 

 

10 verkar fortfarande vara under utvecklingsstadiet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

W 10 har problem med uppdateringarna, på min arbetsdator är inställningarna så att inte uppdatera, men den gjorde så ändå...o hamnde u en hopplös lopp med ett mjukvarulås vi har installerade på arbetsdatorer.

Liknande hände på min privata Windows dator jag hade ett tag.

Men W10 är ett riktigt trevligt OP för att komma från MS, skulle inte tveka på det om jag köpte en ny Windows dator.

Vist du kan och vet vad du ska uppdatera.

Men MAC dator är det inget som slår om man vill ha det bekymmersfritt, men förstår dig som spelnörd 55555

 

Så hade jag också på mina datorer, men det duger inte för Pyttemjuk att datorägaren ska ha någon makt över sin egendom så det går inte längre.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Så hade jag också på mina datorer, men det duger inte för Pyttemjuk att datorägaren ska ha någon makt över sin egendom så det går inte längre.


Mmmm du har till och med mer makt över iOS, men gillar ändå W10.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev hasseryd:

dator.jpg

Win 7 service pack 1?

Du har en 64 bitars dator som skulle funka bra om du sätter i mera minne. Bara för att surfa behöver du inte kosta på en ny burk. Min rekommendation.

Uppdatera minne och windows. Rensa hårddisken.

 

Vad jag förstår så finns du i CNX. Gå till Panthip korsningen Changklan Rd Sridontchai Rd och kolla med någon av de serviceverkstäder som finns där.

eller KadSuanKaew på HuaiKaew rd. vägen till Zoo och Doi Suthep .

Många duktiga grabbar som kan hjälpa dig.

Ändrades av JJC
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Har W10 men kör denna på datorn  http://www.classicshell.net/

Det var bättre förr :sure:

 

Nej snälla Kenneth släpp sargen och gå vidare ;)

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Broskan:

 

Nej snälla Kenneth släpp sargen och gå vidare ;)

 

//Broskan

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med JJC ang. mer minne. Köp 2GB så att du har 4 totalt, räcker alldeles utmärkt. En tusenlapp eller så i kostnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev JJC:

Win 7 service pack 1?

Du har en 64 bitars dator som skulle funka bra om du sätter i mera minne. Bara för att surfa behöver du inte kosta på en ny burk. Min rekommendation.

Uppdatera minne och windows. Rensa hårddisken.

 

Vad jag förstår så finns du i CNX. Gå till Panthip korsningen Changklan Rd Sridontchai Rd och kolla med någon av de serviceverkstäder som finns där.

eller KadSuanKaew på HuaiKaew rd. vägen till Zoo och Doi Suthep .

Många duktiga grabbar som kan hjälpa dig.

Hade problem med laptopen och lämnade in.

efter 3 timmar ringde de att det kostade drygt tusen bath så jag hämtade den och en liten krets som de hävdade att de bytte.

Jag är en nöjd kund så det är inte det men oftast kan de leka lite med tangenter och fixa.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med JJC ang. mer minne. Köp 2GB så att du har 4 totalt, räcker alldeles utmärkt. En tusenlapp eller så i kostnad.


Varför ligga på minimum?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:


Varför ligga på minimum?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:


Varför ligga på minimum?

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Minneskapslar är billiga idag. Kolla med manualen hur mycket tål motherboard och sätta i det. Köp inte de billigaste minneskapslarna. Hastigheten på minnena ska motsvara hastighet på processors minneshantering. 

Hastigheten på dator kommer att öka 3-4 gånger direkt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Hur menar du?


4 gb

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Minneskapslar är billiga idag. Kolla med manualen hur mycket tål motherboard och sätta i det. Köp inte de billigaste minneskapslarna. Hastigheten på minnena ska motsvara hastighet på processors minneshantering. 

Hastigheten på dator kommer att öka 3-4 gånger direkt.

 


inte lätt för@Nemo att veta, han är kvar på 1995 :)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:


4 gb

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Nja, jag tänkte att eftersom han har en tvåa nu så kan han ju köpa till sig en tvåa till och se vad skillnaden blir. Det är ju klart att om han har t st 1 GB nu och det inte finns plats för fler, då kan han ju fundera på 2 4GB.

Skillnaden mellan 4 och 8 GB är inte märkbar vid vanlig websurfning.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:


4 gb

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Apropå kontroll över operativa systemet i Windows så rekommenderar jag detta.

De kontroll du får över dator kommer du aldrig att uppnå i iOS

 

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå kontroll över operativa systemet i Windows så rekommenderar jag detta.

De kontroll du får över dator kommer du aldrig att uppnå i iOS

 

GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}


Lite kryptiskt inlägg där, menar du att man kan nöja sig med 4gb i interminne 2017?
Jag kör minst 8 alla dagar i veckan!

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Soengsang:


Lite kryptiskt inlägg där, menar du att man kan nöja sig med 4gb i interminne 2017?
Jag kör minst 8 alla dagar i veckan!

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Skapa en tom mapp på skrivbordet, kopiera den kryptiska texten och byt namn på mappen med den .

sedan klicka på den nya mappen för att öppna den. Försiktig så du ändrar inte för mycket.

 

Angående minne så man borde alltid fylla på det som går på motherboard, kostnadsskillnad är liten men vinsten stor  

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...