Jump to content
IGNORERAD

Kunskaper


Batting

Recommended Posts

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Havet:

Inte mycket substans i dina inlägg

Ena stunden är dina idoler lejda av jänkarna , nästa så har Thailändarna tagit värvning.... Åkte de över till USA då för träningen? Parris Island?  Haha...

 

Du försöker måla upp en bild av modiga Thailändare som "går i första ledet" och äter ormar och myrägg medans mörkrädda Amerikanska soldater kommer efter

bärandes på Coca-cola och hamburgare....   Passa dig för att snacka på det viset om du skulle träffa på en riktig Vietnam-vet som varit i stridande förband nån gång.....

 

De Thailändska regeringstrupperna var stationerade utanför Bien Hoa, det var över 10 000 man.  De utmärkte sig genom att syssla med drogförsäljning mm så till

den grad att de blev åtskilda Amerikanska och övriga koalitionstrupper. 

Så duktiga va´de .......

Mpr-medlem YNWA skrev om det i Vietnamkrigs-tråden också. Thailändska trupper deltog inte vid några fronter överhuvudtaget.

 

Det gjordes försök att Syd-Vietnamesiska trupper skulle jobba ihop med Marinkårstrupperna, farsan berättade, det gick inte alls. 

Syd-Vietnameserna kunde ligga och sova på vakt osv. Helt opålitliga plus dåligt utbildade. Så det blev stopp på det.

 

Så USA:s regering har dragit in pensioner för Thailändare som tog värvning och tjänstgjorde i Vietnam? Källa på det tack.

Farsan (Svensk medb.) gick in i Marinkåren, åkte frivilligt till Vietnam, var där i 14 månader.  Han har pension från staterna, men jag ska höra

för säkerhets skull hur det ligger till med ersättningen från USMC.

 

De Thailändare som du refererar till var förmodligen lego-soldater som stred mot Patet Lao.  Möjligt/troligt att de hade Amerikanska rådgivare.

De stred inte med ( eller framför) Amerikanska trupper.

 

Thailands värdefulla bidrag i kriget bestod av att de upplät baser åt jänkarna, som de fick betalt för. Trupperna var det inte mycket med...

 

"Sen är ju Vietnamkriget inte det första kriget där Västerlänningar använder sig av lokalbefolkningen till svåra och farliga uppdrag i främmande miljö,"

Sluta insinuera att Thailändarna utförde svåra och farliga uppdrag åt USA,  lägg ner eller kom med bevis

Som bevis räknas inte när Somchai drar en story vid by-mötet....

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej

Ja jag tror nog att alla som har besökt Thailand en enda gång inser att Thailändare förmodligen är helt överlägsna betydligt mer hemtama i djungeln än Amerikanare, det måste ju ha varit en skrämmande upplevelse för dom att befinna sig på en plats man inte kände till, med djur, ormar och insekter man inte kände till och samtidigt riskera att trampa på minor och bli skjuten.

 

Sen är det väl inte direkt någon jätteöverraskning att både Amerikanare och Thailändare framhåller sitt eget mod och hjältemodiga insatser, det ligger väl i människans natur att göra det.

 

Och du får gärna fortsätta romantisera och glorifiera Amerikanarna och deras insatser ii Vietnamkriget, själv minns jag tyvärr även mord, massakrer, våldtäkter, barn med brinnande napalm på sig, giftbesprutning o.s.v som ger missbildade barn ännu.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 172
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    19

  • Batting

    18

  • Havet

    14

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On ‎2‎/‎9‎/‎2017 at 09:31, skrev wUThai:

 

 


Inga thailändare i Vietnamkriget?

Tog en minut att googla upp.

http://thevietnamwar.info/Thailand-involvement-vietnam-war/

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Ta en minut till då och läs mitt inlägg igen.  Det gällde de Amerikanska Marinkårstrupperna med bas i Da Nang, där fanns inga Thailändska trupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Havet:

Ta en minut till då och läs mitt inlägg igen.  Det gällde de Amerikanska Marinkårstrupperna med bas i Da Nang, där fanns inga Thailändska trupper.

Hej

Stridande förband ifrån den reguljära Thailändska armen inne i Vietnam har nog ingen sagt sig känna till, men däremot att enskilda individer och grupper har stridit för USA, antingen för pengar eller av andra skäl t.ex en etnisk minoritet.

 

Själv har jag inte uttalat mig om någon särskild bas eller plats utan avser hela konfliktområdet Vietnam och Laos.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stridande förband ifrån den reguljära Thailändska armen inne i Vietnam har nog ingen sagt sig känna till, men däremot att enskilda individer och grupper har stridit för USA, antingen för pengar eller av andra skäl t.ex en etnisk minoritet.

 

Själv har jag inte uttalat mig om någon särskild bas eller plats utan avser hela konfliktområdet Vietnam och Laos.

Mvh isan lover

Det var wUThai som missupfattade mitt inlägg

b747 fattade inte heller men hen kollar hellre på film.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Gjorde en sökning på Thai soldater i Vietnamkriget och fann det här,

1969 satte Thailand tydligen in 12 000 stridande soldater i Syd Vietnam på USA.s sida, även 26 000 frivilliga Thailändare deltog tydligen också, så det kanske inte är så konstigt att jag och Steven i Yashoton har sprungit på några av dessa.

 

351 Thailändare dog och 1358 skadades i Vietnamkriget, så dom uppgifter som har förekommit tidigare i tråden om att inga Thailändare deltog är uppenbarligen helt felaktiga.

 

Jag trodde själv inte att Thailand bidrog med reguljära stridande förband utan trodde att det mer rörde sig om "frivilliga" som mot betalning stred och såna fanns det uppenbarligen 26 000 av.

 

http://thevietnamwar.info/Thailand-involvement-vietnam-war

 

Thailand: Launching Open Front

In 1969, Thai government deployed more than 12,000 combat troops, which included Queen’s Cobras and Black Panther Division of Royal Army Volunteer Force, to counter the guerilla forces in the South Vietnam. Additionally, it had also dispatched around 26,000 volunteer recruits (Aspinall, 2010). The number gradually peaked to 15% of the total Thai regular Army by 1971 (Kislenko, 2004). They got training from the United States Army in the training camps set up close to the borders. The U.S. deployed US 606th Commando squadron to train Thai forces in anti-insurgency operations (Stanton, pp. 278-280). In addition to the ground troops, Thai Air Force crews were also trained and deployed, under the project named “Project Water Pump”, to attack guerrilla hideouts in Laos and neighbouring strongholds (Castle, 1993, pp. 73-74). The exit of Thai troops from South Vietnam completed in April 1972 (Kislenko, 2004).

Photo credit: ood.vdo http://www.facebook.com/ood.vdo

Thai Casualties

Thai troops comprising regular and volunteer men proved more effective and deadly against the guerrillas due to awareness of local geography and culture of the region as compared to the U.S. troops who were alien to the region. However, Thailand’s involvement in the direct conflict was not without cost. As a reaction to Thai aggressive policies, guerilla attacks in its North-eastern borders of Thailand multiplied and their presence increased in thousands – penetrating Laos and Thai soils. In 1967, 138 people including 78 government officials were assassinated by guerrillas in the bordering regions (Kislenko, 2004). These guerrillas were allegedly receiving training and aid from North Vietnam and People’s Republic of China. Moreover, they even received support of various communist groups within Thai soils. A guerilla attack on Udorn air base caused the loss of several US C-141 and F-4D aircraft as well as HU-43 helicopters and wounded 5 service personnel of the US and Thai forces (Administrative History of the United States Information Agency, Volume 1). The insurgents launched several similar attacks at several bordering locations and villages in Thailand and Laos. In total, 351 Thai troops were killed in action while some 1,358 men wounded in the Vietnam W

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det här med uppgifterna om 12 000 stridande Thailändska soldater i Syd Vietnam, 26 000 "frivilliga" stridande Thailändare, 351 dödade och 1358 skadade Thailändare i Vietnamkriget tog visst bort intresset ifrån experternas sida att diskutera ämnet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunskaper i all ära, jag är den förste att uppskatta gammal hederlig svensk allmänbildning, men lyckas man inte omsätta sin kunskap i någon vettig färdighet så är den inte mycket värd.

 

En av mina bästa och äldsta kompisar skulle nog kunna utmana om SM-guldet i TP, vinna vilken musik-quiz som helst och ställa upp i 10,000-kronorsfrågan på så skilda områden som West Hams historia och hårdrockens dito. Han har dock aldrig lyckats behålla något vettigt jobb eller relation. En trevlig kille att dela ett flak Mariestads och lösa världens alla problem med men ingen jag skulle anställa om jag hade ett företag, ens om det sorterade glasspinnar.   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎09 at 09:31, skrev wUThai:

 


Inga thailändare i Vietnamkriget?

Tog en minut att googla upp.

http://thevietnamwar.info/Thailand-involvement-vietnam-war/

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

Vi hade en mekanisk verkstad till granne i Bkk, tillbringade många kvällar vid ägarnas stenbord och löste världsproblem...

Det var 4 bröder som drev den, de 2 äldsta hade varit med i Vietnamkriget och även fått utbildning på luftvärnsrobotsystem i USA, en av gubbarna visade stolt upp ett kursintyg där han var kursetta (bäst i klassen) på nån av kurserna, i konkurrens med Amerikanska elever.

 

De hade jobbat för Japanska företag som ingenjörer i Thailand, men tyckte det var mycket trevligare att vara egna företagare (skatteverket i Thailand gör ju inte allt de kan för att krossa småföretagare).

Den yngste brodern var i min ålder och jobbade på Microsoft som "problemlösare" med nätverk med hela Sydostasien som arbetsplats, så deras mamma hade inga idi*ter till söner :haha:

Alla pratar bra engelska.

 

Goa gubbar som alltid drack LEO, men de hade alltid ett par Chang undanstoppade i kylen till mej, och jag bjöd ofta igen, det fanns ju öl att köpa dygnet runt, alla dagar på året.

 

Tyvärr har de flyttat, men inte så långt, så jag letar upp dem när jag kommer "hem" till Bangkok igen.

 

MVH Tommy

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎02‎-‎11 at 01:56, skrev Isan Lover:

Hej

Ja jag tror nog att alla som har besökt Thailand en enda gång inser att Thailändare förmodligen är helt överlägsna betydligt mer hemtama i djungeln än Amerikanare, det måste ju ha varit en skrämmande upplevelse för dom att befinna sig på en plats man inte kände till, med djur, ormar och insekter man inte kände till och samtidigt riskera att trampa på minor och bli skjuten.

 

Sen är det väl inte direkt någon jätteöverraskning att både Amerikanare och Thailändare framhåller sitt eget mod och hjältemodiga insatser, det ligger väl i människans natur att göra det.

 

Och du får gärna fortsätta romantisera och glorifiera Amerikanarna och deras insatser ii Vietnamkriget, själv minns jag tyvärr även mord, massakrer, våldtäkter, barn med brinnande napalm på sig, giftbesprutning o.s.v som ger missbildade barn ännu.

Mvh isan lover

 

Du som varit i Thailand några gånger borde väl veta att det finns Miljontals Thailändare som aldrig skulle sätta sin fot i djungeln? Betongbarn alltså...

Min svågers son har nyligen avslutat sin Värnplikt i Thailand och där kan man prata betongbarn på riktigt, född och uppvuxen i BKK och hade max varit på utflykt till "Djungeln" några gånger innan Värnplikten.

 

Frugan är uppväxt på landet i Angthong, norr om huvudstaden, med Mormor och Morfar, eftersom Mamma drev restaurang i Bangkok, trots det skulle hon aldrig käka insekter eller råttor

Du drar alla Thai och Amerikaner över en kam, och du har förstås fel...

 

Sen att det förekom övergrepp i några fall av USAs soldater stämmer, samt att civila och även barn drabbades ibland stämmer, det har jag också sett på film, dokumentärer och sett bildbevis på, men en gång till... Dra inte alla över en kam, det blir bara fel.

 

Att krig är skrämmande är knappast nåt som bara unga Amerikanska soldater tycker, krig är farligt, man kan bli svårt skadad och till och med dödad, människor som inte blir skrämda av krig är på något sätt störda i huvudet.

 

MVH Tommy

 

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Tommy:

Du som varit i Thailand några gånger borde väl veta att det finns Miljontals Thailändare som aldrig skulle sätta sin fot i djungeln? Betongbarn alltså...

Min svågers son har nyligen avslutat sin Värnplikt i Thailand och där kan man prata betongbarn på riktigt, född och uppvuxen i BKK och hade max varit på utflykt till "Djungeln" några gånger innan Värnplikten.

 

Frugan är uppväxt på landet i Angthong, norr om huvudstaden, med Mormor och Morfar, eftersom Mamma drev restaurang i Bangkok, trots det skulle hon aldrig käka insekter eller råttor

Du drar alla Thai och Amerikaner över en kam, och du har förstås fel...

 

Sen att det förekom övergrepp i några fall av USAs soldater stämmer, samt att civila och även barn drabbades ibland stämmer, det har jag också sett på film, dokumentärer och sett bildbevis på, men en gång till... Dra inte alla över en kam, det blir bara fel.

 

Att krig är skrämmande är knappast nåt som bara unga Amerikanska soldater tycker, krig är farligt, man kan bli svårt skadad och till och med dödad, människor som inte blir skrämda av krig är på något sätt störda i huvudet.

 

MVH Tommy

 

 

Hej

Håller med om att massor av Thailändare och då främst dom i städerna som kanske är lika främmande för och vilse i djungeln som Amerikanare, men dessa brukar nog ofta slippa lumpen eller alternativt köpa sig fria ifrån den.

 

Vad jag förstår efter att ha pratat med mina vänner i byn så är det främst barn till fattiga småbönder ifrån landsbygden som tvingas in i det militära, har fått trampa runt i minfälten på gränsen till Kambodja och Burma o.s.v.

 

Så var det väl även till viss del i USA har jag förstått, för rika som Bush fanns det möjlighet att få göra militärtjänsten på hemmaplan o.s.v, tydligen fanns det olika sätt att slippa undan på, gott om pengar och kontakter hjälpte tydligen.

 

Men dom Thailändare som frivilligt tog värvning hos Amerikanarna och agerade spanare i och bakom fiendens linjer var nog ganska tuffa tror jag, det var nog dessutom helt klart en fördel att känna till alla djungelns ljud, växter och djur, har svårt att tänka mig några som hade klarat detta bättre än ungdomar uppväxta under enkla förhållanden, uta el, rinnande vatten och som var vana att vistas ute i naturen även nattetid.

 

Vad jag förstår belönades en del av dessa med medaljer av Amerikanarna för visat mod, tapperhet och för att ha räddat andra, men du hsr helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam, det finns alltid undantag.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med om att massor av Thailändare och då främst dom i städerna som kanske är lika främmande för och vilse i djungeln som Amerikanare, men dessa brukar nog ofta slippa lumpen eller alternativt köpa sig fria ifrån den.

 

Vad jag förstår efter att ha pratat med mina vänner i byn så är det främst barn till fattiga småbönder ifrån landsbygden som tvingas in i det militära, har fått trampa runt i minfälten på gränsen till Kambodja och Burma o.s.v.

 

Så var det väl även till viss del i USA har jag förstått, för rika som Bush fanns det möjlighet att få göra militärtjänsten på hemmaplan o.s.v, tydligen fanns det olika sätt att slippa undan på, gott om pengar och kontakter hjälpte tydligen.

 

Men dom Thailändare som frivilligt tog värvning hos Amerikanarna och agerade spanare i och bakom fiendens linjer var nog ganska tuffa tror jag, det var nog dessutom helt klart en fördel att känna till alla djungelns ljud, växter och djur, har svårt att tänka mig några som hade klarat detta bättre än ungdomar uppväxta under enkla förhållanden, uta el, rinnande vatten och som var vana att vistas ute i naturen även nattetid.

 

Vad jag förstår belönades en del av dessa med medaljer av Amerikanarna för visat mod, tapperhet och för att ha räddat andra, men du hsr helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam, det finns alltid undantag.

Mvh isan lover

Hej såg en "kunskap" som åkte förbi nyss, sex äldre gubbar på en saleng, prova de du

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎12‎/‎2017 at 11:46, skrev Isan Lover:

Hej

Gjorde en sökning på Thai soldater i Vietnamkriget och fann det här,

1969 satte Thailand tydligen in 12 000 stridande soldater i Syd Vietnam på USA.s sida, även 26 000 frivilliga Thailändare deltog tydligen också, så det kanske inte är så konstigt att jag och Steven i Yashoton har sprungit på några av dessa.

 

351 Thailändare dog och 1358 skadades i Vietnamkriget, så dom uppgifter som har förekommit tidigare i tråden om att inga Thailändare deltog är uppenbarligen helt felaktiga.

 

Jag trodde själv inte att Thailand bidrog med reguljära stridande förband utan trodde att det mer rörde sig om "frivilliga" som mot betalning stred och såna fanns det uppenbarligen 26 000 av.

 

http://thevietnamwar.info/Thailand-involvement-vietnam-war

 

Thailand: Launching Open Front

In 1969, Thai government deployed more than 12,000 combat troops, which included Queen’s Cobras and Black Panther Division of Royal Army Volunteer Force, to counter the guerilla forces in the South Vietnam. Additionally, it had also dispatched around 26,000 volunteer recruits (Aspinall, 2010). The number gradually peaked to 15% of the total Thai regular Army by 1971 (Kislenko, 2004). They got training from the United States Army in the training camps set up close to the borders. The U.S. deployed US 606th Commando squadron to train Thai forces in anti-insurgency operations (Stanton, pp. 278-280). In addition to the ground troops, Thai Air Force crews were also trained and deployed, under the project named “Project Water Pump”, to attack guerrilla hideouts in Laos and neighbouring strongholds (Castle, 1993, pp. 73-74). The exit of Thai troops from South Vietnam completed in April 1972 (Kislenko, 2004).

Photo credit: ood.vdo http://www.facebook.com/ood.vdo

Thai Casualties

Thai troops comprising regular and volunteer men proved more effective and deadly against the guerrillas due to awareness of local geography and culture of the region as compared to the U.S. troops who were alien to the region. However, Thailand’s involvement in the direct conflict was not without cost. As a reaction to Thai aggressive policies, guerilla attacks in its North-eastern borders of Thailand multiplied and their presence increased in thousands – penetrating Laos and Thai soils. In 1967, 138 people including 78 government officials were assassinated by guerrillas in the bordering regions (Kislenko, 2004). These guerrillas were allegedly receiving training and aid from North Vietnam and People’s Republic of China. Moreover, they even received support of various communist groups within Thai soils. A guerilla attack on Udorn air base caused the loss of several US C-141 and F-4D aircraft as well as HU-43 helicopters and wounded 5 service personnel of the US and Thai forces (Administrative History of the United States Information Agency, Volume 1). The insurgents launched several similar attacks at several bordering locations and villages in Thailand and Laos. In total, 351 Thai troops were killed in action while some 1,358 men wounded in the Vietnam W

 

Mvh isan lover

Du läser fel angående trupper och frivilliga i länken. Thailändska regeringstrupperna som skickades till Syd-Vietnam bestod av 12 000 man från stridsförband, vilka inkluderade

Queens Cobras och Black Panther Div.  Thailändska regeringen sände också 26 000 frivilliga rekryter.  Det var dessa 38 000 som Amerikanarna var tvungna att stängsla in

pga av massiv drogförsäljning. 

Så nej det fanns inte 26 000 frivilliga som stred mot betalning.....

För övrigt så bekräftar länken vad jag sagt hela tiden,  Thailands inblandning bestod i att de upplät baser åt jänkarna, dessa skulle så klart skyddas mot guerillan från Laos.

Konfrontationerna med guerillan skedde i Laos och Thailand, inte i Vietnam.

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

 

 

Men dom Thailändare som frivilligt tog värvning hos Amerikanarna och agerade spanare i och bakom fiendens linjer var nog ganska tuffa tror jag, det var nog dessutom helt klart en fördel att känna till alla djungelns ljud, växter och djur, har svårt att tänka mig några som hade klarat detta bättre än ungdomar uppväxta under enkla förhållanden, uta el, rinnande vatten och som var vana att vistas ute i naturen även nattetid.

 

Mvh isan lover

Kom med belägg för dina påståenden att Thailändare tog värvning och agerade spanare  "hos" Amerikanarna. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎15‎/‎2017 at 01:50, skrev Isan Lover:

Hej

Det här med uppgifterna om 12 000 stridande Thailändska soldater i Syd Vietnam, 26 000 "frivilliga" stridande Thailändare, 351 dödade och 1358 skadade Thailändare i Vietnamkriget tog visst bort intresset ifrån experternas sida att diskutera ämnet?

Mvh isan lover

Nej där var inte 26 000 frivilliga stridande,  Thai regeringstrupperna bestod av 26 000 frivilliga rekryter, typ värnpliktiga, plus "elit-trupperna" (12 000)

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tommy:

Du som varit i Thailand några gånger borde väl veta att det finns Miljontals Thailändare som aldrig skulle sätta sin fot i djungeln? Betongbarn alltså...

Min svågers son har nyligen avslutat sin Värnplikt i Thailand och där kan man prata betongbarn på riktigt, född och uppvuxen i BKK och hade max varit på utflykt till "Djungeln" några gånger innan Värnplikten.

 

Frugan är uppväxt på landet i Angthong, norr om huvudstaden, med Mormor och Morfar, eftersom Mamma drev restaurang i Bangkok, trots det skulle hon aldrig käka insekter eller råttor

Du drar alla Thai och Amerikaner över en kam, och du har förstås fel...

 

Sen att det förekom övergrepp i några fall av USAs soldater stämmer, samt att civila och även barn drabbades ibland stämmer, det har jag också sett på film, dokumentärer och sett bildbevis på, men en gång till... Dra inte alla över en kam, det blir bara fel.

 

Att krig är skrämmande är knappast nåt som bara unga Amerikanska soldater tycker, krig är farligt, man kan bli svårt skadad och till och med dödad, människor som inte blir skrämda av krig är på något sätt störda i huvudet.

 

MVH Tommy

 

 

Det förekom nog en hel del övergrepp och säkert mycket onödigt lidande orsakat av Amerikanarna,  men något som verkar ha glömts bort i historien

är Nord-Vietnams och Vietcongs övergrepp på sin egen befolkning, hur de tvingade byar att samarbeta med VC tex, vägrade byborna kunde de hugga handen av ett barn.

 

MVH    

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte glömma att Thailands regering hade allt att vinna på att hålla Kommunisterna ute ur sitt land, med all makt de förfogade över!

Att släppa in USA och låta dem ha baser där var förmodligen en utmärkt idé...

 

Man kan tycka vad som helst om USA och Thailands agerande på den tiden...

Thailändarna klarade sej undan de fruktansvärda brott som många av deras grannländer och deras befolkningar drabbades av i kommunismens namn.

 

Finns det någon som önskar att de röda råttorna skulle fått sprida kommunistpesten i Thailand också, som i Vietnam, Laos, Kambodja, Burma och tidigare i Korea?

Skulle vara Jan Myrdal i så fall... http://www.aftonbladet.se/kultur/huvudartikel/article10789614.ab

 

Eller kanske Birgitta Dahl:

"Alla vet vi ju att mycket, ja kanske det mesta, av det som nu sägs och skrivs om Kambodja är lögn och spekulation.
Det var helt nödvändigt att evakuera Phnom Penh. Det var nödvändigt att snabbt få igång livsmedelsproduktionen och det skulle komma att kräva stora offer av befolkningen.

Men det är ju inte det som nu är vårt problem. Problemet är att vi faktiskt inte har kunskaper, direkta vittnesbörd, för att kunna avvisa alla lögner som sprids av Kambodjas fiender."

 

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev Havet:

Nej där var inte 26 000 frivilliga stridande,  Thai regeringstrupperna bestod av 26 000 frivilliga rekryter, typ värnpliktiga, plus "elit-trupperna" (12 000)

Hej

Du läste väl också att över 300 av dom dog och närmare 1500 skadades i kriget på Amerikanarnas sida, sen var det nog inte mindre farligt att deltaga i strid i Laos och Thailand heller, dom reguljära Thsiländska soldaterna sattes ju dessutom in i strid i Södra Vietnam enligt uppgifter i länken.

Så du får nog ge dig där, bevisligen både stred, dog och sårades Thailändare både i Vietnam, Laos och Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Du läste väl också att över 300 av dom dog och närmare 1500 skadades i kriget på Amerikanarnas sida, sen var det nog inte mindre farligt att deltaga i strid i Laos och Thailand heller, dom reguljära Thsiländska soldaterna sattes ju dessutom in i strid i Södra Vietnam enligt uppgifter i länken.

Så du får nog ge dig där, bevisligen både stred, dog och sårades Thailändare både i Vietnam, Laos och Thailand.

Mvh isan lover

Eller så skadades de och dog på sin egen sida, kämpandes för sitt land?

Trist för vissa att kommunismen inte lyckades fördärva Thailand också?...

 

Det är klart att om man är indoktrinerad på samma sätt som Birgitta Dahl, i Socialistisk anda, så måste väl ett Kommunistiskt nederlag i Thailand (du kan kolla att de försökte där också) kännas lite svårt att svälja.

 

Gåsleverkommunister som utnyttjar fattiga bönder saknas verkligen inte heller!!!

Det finns till och med MPR-medlemmar som utnyttjar svartinvandrad arbetskraft till minimala löner på sina ägor i nordöstra Thailand!!!

Men bara arbetarna smajlar och ser glada ut när de får sej en sup och en slev ris, så är det väl inte så farligt?

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎19‎/‎2017 at 00:21, skrev Isan Lover:

Hej

Du läste väl också att över 300 av dom dog och närmare 1500 skadades i kriget på Amerikanarnas sida, sen var det nog inte mindre farligt att deltaga i strid i Laos och Thailand heller, dom reguljära Thsiländska soldaterna sattes ju dessutom in i strid i Södra Vietnam enligt uppgifter i länken.

Så du får nog ge dig där, bevisligen både stred, dog och sårades Thailändare både i Vietnam, Laos och Thailand.

Mvh isan lover

Inte för att förringa de Thai som strök med men siffran 351 under dessa år säger en hel del om på vilket sätt Thailand var inblandat.

Givetvis var det farligt i Thailand och Laos,  Förutom Patet Lao gerillan så fanns den inhemska Thailändska kommunistgerillan som tog till vapen mot Thai regeringen.

Du kanske känner några av dessa gamla kommunister, de var från dina trakter verkar det som.....

 

Nej de Thailändska trupperna stred inte i Vietnam, Du läser fel igen..... Det står " combat troops" inte troops in combat.  Dessa 12 000 plus de frivilliga rekryterna som var

stationerade i Syd-Vietnam sålde knark och idkade svarta börs handel, blev satta i karantän......oduglingarna.

 

Du verkar tro att det var nån typ av scout-utflykt det handlade om vid fronterna i Vietnam, där den som kunde äta ormar och kryp och växt upp utan el skulle klara sig bäst.

 

Thailändare gick inte i nåt "första led" framför USA:s trupper.......Thailand deltog inte i strider i Vietnam överhuvudtaget, definitivt inte med Amerikanarna.

 

XXX

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Havet:

Inte för att förringa de Thai som strök med men siffran 351 under dessa år säger en hel del om på vilket sätt Thailand var inblandat.

Givetvis var det farligt i Thailand och Laos,  Förutom Patet Lao gerillan så fanns den inhemska Thailändska kommunistgerillan som tog till vapen mot Thai regeringen.

Du kanske känner några av dessa gamla kommunister, de var från dina trakter verkar det som.....

 

Nej de Thailändska trupperna stred inte i Vietnam, Du läser fel igen..... Det står " combat troops" inte troops in combat.  Dessa 12 000 plus de frivilliga rekryterna som var

stationerade i Syd-Vietnam sålde knark och idkade svarta börs handel, blev satta i karantän......oduglingarna.

 

Du verkar tro att det var nån typ av scout-utflykt det handlade om vid fronterna i Vietnam, där den som kunde äta ormar och kryp och växt upp utan el skulle klara sig bäst.

 

Thailändare gick inte i nåt "första led" framför USA:s trupper.......Thailand deltog inte i strider i Vietnam överhuvudtaget, definitivt inte med Amerikanarna.

 

XXX

 

 

 

 

Hej

Tror inte på dig här, tvivlar på att USA skulle använda andra länders elitförband till svartabörshandel och knarkhandel.

För övrigt känner jag både Amerikanska helikopterpiloter och vanliga soldater ifrån Vietnamkriget, liksom Thailändska soldater. 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2‎/‎11‎/‎2017 at 08:18, skrev mooton:

Här kan ni läsa lite om "Thai" folk som hjälpte amerikanerna.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tai_Dam_people

 

Här blev det lite fel kan man säga.....  Tai Dam är inte från Thailand.

 

Tai Dam är en etnisk folkgrupp som härstammar från Vietnam, Dien Ben Phu. 

Under 50-talet flydde detta folk till Laos från kriget i Vietnam.  (Vietnam-Frankrike)

Under 70-talet flydde de till Thailand undan inbördeskriget i Laos.

Denna utsatta grupp tog USA emot som flyktingar, 90 procent av dem, resten i Australien och Frankrike mm.

Tydligen var de inte välkomna i Thailand...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror inte på dig här, tvivlar på att USA skulle använda andra länders elitförband till svartabörshandel och knarkhandel.

För övrigt känner jag både Amerikanska helikopterpiloter och vanliga soldater ifrån Vietnamkriget, liksom Thailändska soldater. 

Mvh isan lover

Knarkhandeln skötte Thailändarna själva, för att minska skadeverkningarna så blev Thailändska trupperna avskilda från övriga koalitionstrupper.

Med tanke på omfattningen så måste det varit förankrat högt upp i Thailändska befälet.

 

Självklart hade de Thailändska knarklangarna kontakter bland både Amerikanare, Syd-Vietnameser mm. Men du antyder att det skulle varit

sanktionerat av USA... isåfall hade det väl fått fortsätta obehindrat?

 

Bra att du känner folk som var där, kom med nåt trovärdigt isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...