Jump to content
IGNORERAD

Kunskaper


Batting

Recommended Posts

23 minuter sedan, skrev Herluf:

Eller taxichaufförerna som skyndar sig att ta på bil bältet om de ser en poliskontroll, sedan skyndar sig att ta av det när de passerat. Jag har slutat försöka prata folk till rätta, de lyssnar ändå inte på en falangs råd.

 

Eller föräldrarna som har sitt 3-4 åriga barn i framsätet MED bilbälte! Bättre än att sitta på flaket på pickuppen....Eller stå mellan mamma och pappa på motorcykeln! Barnbilstol??? Hahaha, du skojar.

Har sett en falang som har sin dotter på samma skola som oss, han har adapterat sig till thaikulturen, hans dotter(4-5år) sitter framför honom på motorcykeln och så swishar de ut i trafiken utan hjälmar. Tror många slappnar av lite väl mycket i Thailand och följer efter beteendet här.

 

 

 

 

 

Finns ju även en forumsmedlem som kör på detta vis, såg det i en tråd för någon månad sedan.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 172
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    19

  • Batting

    18

  • Havet

    14

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minutes ago, stefan5300 said:

 

Finns ju även en forumsmedlem som kör på detta vis, såg det i en tråd för någon månad sedan.

Om en vuxen är korkad nog att köra så är illa, men att ta med sitt barn gör mig illa berörd. Så lätt att de ramlar av och slår i huvudet och dör av blödningen inne i skallen.  En mycket vanlig dödsorsak, sannolikt den vanligaste.

 

Vad gäller thailändarna tror jag att råd som ges utan att någon frågar efter det, uppfattas som en gliring och därmed gör de motsatsen. Många saker är känsliga här, som tex att tuta med bilen, det är ju som att sparka någon i skrevet. Man får blinka med helljuset.

 

För en del saker gäller att ta seden dit man kommer, för vissa saker inte. Sunt förnuft.

 

 

 

 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

 

Varför ta emot upplysning då de redan kan allt, vore väl dumt.


Så är det nog..

Ok 9:e.....jo det är skönt att bara slappa lite.


Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Finns ju även en forumsmedlem som kör på detta vis, såg det i en tråd för någon månad sedan.


Finns nog väldigt många som kört med sina barn på moppe utan hjälm.
Inte för jag försvarar det, men man får nog skilja lite på tillfällen.
Personligen undviker jag moppe/mc i det längsta, onödigt att utsätta sig för det här.
Brukar säga att jag kört tillräckligt mycket mc i Sverige för att förstå hur farligt det är i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Soengsang:


Finns nog väldigt många som kört med sina barn på moppe utan hjälm.
Inte för jag försvarar det, men man får nog skilja lite på tillfällen.
Personligen undviker jag moppe/mc i det längsta, onödigt att utsätta sig för det här.
Brukar säga att jag kört tillräckligt mycket mc i Sverige för att förstå hur farligt det är i Thailand.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Inte kanske utan hjälm eller vad nu ska kalla pottan barnen ofta brukar ha på huvudet men även faranger använder ju sina barn som krockkuddar, små barn har väl inte  på en moped att göra om de inte har en riktig stol att sitta i.

Mycket förstånd verkar att försvinna då man lämnar Sverige för Thailand.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan fundera lite om Nutidsorienteringen. När jag var i Thailand sist så frågade mina vänner vad jag tyckte om Amerikaner? Själva var de tydligen inte speciellt förtjusta i dem, "Men du är Europé så du är okej", sade dom.
Jag fick erkänna att jag inte hade så stor erfarenhet av Amerikaner, men jag deklarerade att jag inte var imponerad av Trump som just blivit vald till USAs president.
Jag fick ingen respons. Dom verkade inte veta vem han var.
Alltså, antingen sänder inte Thailands media politiska nyheter, eller så var mina vänner inte intresserade av sådant, eller så förstod de väl helt enkelt inte vad jag sa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Batting:

Jag kan fundera lite om Nutidsorienteringen. När jag var i Thailand sist så frågade mina vänner vad jag tyckte om Amerikaner? Själva var de tydligen inte speciellt förtjusta i dem, "Men du är Europé så du är okej", sade dom.
Jag fick erkänna att jag inte hade så stor erfarenhet av Amerikaner, men jag deklarerade att jag inte var imponerad av Trump som just blivit vald till USAs president.
Jag fick ingen respons. Dom verkade inte veta vem han var.
Alltså, antingen sänder inte Thailands media politiska nyheter, eller så var mina vänner inte intresserade av sådant, eller så förstod de väl helt enkelt inte vad jag sa.

 

Förstår att mycket av thailändares ogillande bottnar i amerikanernas eskapader under permissionerna i Thailand under Vietnamkrigets dagar.

Dryga, högljudda, skrävlande osv

Upplevde en gång i tiden samma ogillande när det gällde tyskar i t ex det forna Jugoslavien.

Tyskarnas eskapader där under andra världskriget gjorde inte saken bättre.

Vad tycker thailändarna idag om ryssar.......

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Förstår att mycket av thailändares ogillande bottnar i amerikanernas eskapader under permissionerna i Thailand under Vietnamkrigets dagar.

Dryga, högljudda, skrävlande osv

Upplevde en gång i tiden samma ogillande när det gällde tyskar i t ex det forna Jugoslavien.

Tyskarnas eskapader där under andra världskriget gjorde inte saken bättre.

Vad tycker thailändarna idag om ryssar.......

 

Jag vet inte riktigt, men jag pratade en gång med en karl som var föreståndare för ett stort hotell i Pattaya eller vad det nu heter. Vi kom att tala om vilka nationaliteter som var mest frekventa i Pattaya i allmänhet, och på "Hans" hotell i synnerhet. Han räknade upp ett antal Europeiska nationaliteter, Asiatiska, Australiensarna o.s.v. men han verkade glömma Ryssarna. 
Då jag påpekade att Ryssarna verkade vara ganska talrika också så tittade han nästan lite skamset på mig och förklarade, "Yes our shores is of course open to all nationalities". Det lät klart urskuldande så jag antar att han iallafall inte inte gillade dem.

Annars vet jag inte vad Thailändarna i allmänhet tycker, men personligen så tycker jag att de är ohyfsade, nyrika tölpar som går omkring och fotar med surfplattor. Det ser inte klokt ut, och sedan kan de inte stå i kö.  :36:
 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Batting:

Annars vet jag inte vad Thailändarna i allmänhet tycker, men personligen så tycker jag att de är ohyfsade, nyrika tölpar som går omkring och fotar med surfplattor. Det ser inte klokt ut, och sedan kan de inte stå i kö.  :36:

Jag har bott i Pattaya i ungefär 10 år nu och den enda gång jag kan påminna mig om att nån trängt sig före mig i kön var på svenska konsulatet när en dryg sörlänning krävde att få komma före mig i kön. Det misslyckades han med. Huva. :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2017‎-‎01‎-‎31 at 02:58, skrev Herluf:

Men att inte respektera sitt land leder tillsist till undergång, se sverige. Balans.

Jag har för mej att Sverige skall skrivas med ett "stort S", det väl gemene man?

Lite respekt för versaler tack...

 

:look_down: Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här är vi överens, en viss respekt över sitt hemland bör man nog ha, det borde för övrigt gälla Nysvenskar också, samt Svenskar som vistas utomlands t.ex i Thailand, här tycker jag att många brister.

Både utlänningar som vistas i Sverige och Svenskar som vistas i ex.vis Thailand verkar vilja flytta med sig sin egen kultur, traditioner och etik till det nya landet, viljan att lära sig språket i det nya landet är kanske inte alltid heller så stor, med en parabol och internet kan man ju fortsätta se på hemlandets TV och läsa tidningar.

Mvh isan lover

 

Menar du att det går att se alla de svenska kanlerna med parabol i Thailand?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det kan man tycka och en viss förändring i inställningen sker nog trots allt, men det tar lång tid.

 

Kommer ihåg när jag satte in byns första toalett i europeisk stil som man kan sitta på och med en vattenbehållare för spolning, det var för 18 år sedan och folk vallfärdade för att titta på detta märkliga och helt onödiga, men efter något år var det ytterligare någon som satte in en o.s.v, numera har nog ca 50% av husen här en riktig toalett, men det byggs samtidigt nya hus med ståtoalett så förändringen går långsamt.

 

Man blir nästan lite full i skratt när man läser inlägg där falanger ondgör sig över och försöker påverka Thailändarna att inte köra fulla, börja använda hjälm, ta körkort, ha bälte, inte åka på flaket o.s.v, det är lika framgångsrikt som att försöka bogsera ett hangarfartyg med en eka.

 

Ta det här med cykelhjälm för barn, det är två barn av ca 150 som använder det i byn, min son och frugans systers son ifrån Danmark, min son bär dessutom alltid en reflexväst kvällstid när han är ute och cyklar eller springer runt i byn på kvällstid, inte någon annan förälder har några som helst tankar på att skaffa en hjälm till sina barn.

 

Men det verkar som om man har blivit lite seriösare med körkorten här uppe numera, frugans systers man och dotter tog mc och bilkörkort för någon vecka sedan, dom fick gå på körskola i en vecka innan dom fick sina körkort, men det roliga var väl att mannen tog sin pick up till körskolan fast han då saknade körkort, ingen på skolan klagade på detta, lite märkligt kan tyckas.

Dom båda fick sina körkort och förhoppningsvis lärde dom sig något på trafikskolan.

Mvh isan lover

Minns när jag var första gången hos frugan i Bkk...

De hade bara en stå-toa, bara att balansera och göra det bästa av situationen, men jag lärde mej snabbt...

...att på Carrefour, 400 meter bort, fanns det riktiga muggar, bara att planera sina behov lite!

 

På andra våningen i huset, som vi så småningom köpte loss från frugans moster fanns en väldigt stor "Garderob", som var fullproppad av bråte...

När vi köpt kåken och jag ville renovera, bland annat fixa till en farrangtoa, så fick jag veta att det redan fanns en i kåken, fast den var "trasig" (visade sej vara stopp i avloppet...), det var förstås garderoben på våning 2 (det gick faktiskt inte att se vad det var för ett rum, det var knökat)...

Så bra då, då kastar vi allt skräp därinne, fixar till så att vi har 2 toaletter med ordentlig standard (sittmuggar och hyfsade duschar)...

...Inte en chans!

Varför?

"Jo, för jag vill att våra barn lär sej att skita på stå-toa också, det finns inte sittmuggar överallt i Thailand, inte ens i Bangkok", sa min kloka hustru!

 

Så därför har vi en av varje i hemmet i Bkk, hon hade så jävla rätt!

 

4 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Förstår att mycket av thailändares ogillande bottnar i amerikanernas eskapader under permissionerna i Thailand under Vietnamkrigets dagar.

Dryga, högljudda, skrävlande osv

Upplevde en gång i tiden samma ogillande när det gällde tyskar i t ex det forna Jugoslavien.

Tyskarnas eskapader där under andra världskriget gjorde inte saken bättre.

Vad tycker thailändarna idag om ryssar.......

 

Lite som en del svenska turister alltså?

 

 

:big_smile: Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte man behöver vara överlägsen i värsta TV stil utan se dem som jämlikar, frun har ju

sin 16 åriga skolgång (tror jag det var). Så faranger kanske skall dämpa sin "vet bäst stil" i allt och

smälta in i samhället och njuta, de har en massa bra i landet och det är väl därför vi åker dit?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tekkor:

Jag tycker inte man behöver vara överlägsen i värsta TV stil utan se dem som jämlikar, frun har ju

sin 16 åriga skolgång (tror jag det var). Så faranger kanske skall dämpa sin "vet bäst stil" i allt och

smälta in i samhället och njuta, de har en massa bra i landet och det är väl därför vi åker dit?

 

Då vore det jäkligt kul att spela TP med henne för mig som bara har 10,5 årig skola.

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att det går att se alla de svenska kanlerna med parabol i Thailand?

 

Det går via datorn med denna apparat, Minix Neo x6, kostar 3500 Baht på Tucom, vet att man kan se Svt 1, 2, Tv 4 och några andra kanaler men det finns dekodrar upp till 14000 Baht att köpa på Tucom där det finns massor med kanaler att se.

 

Men när man köper dekodern så måste de programera in den.

 

Minix-Neo-X6.jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

On Monday, January 16, 2017 at 02:54, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med om det du skriver, vi Svenskar har nog en liten övertro på vår betydelse, påverkan och kunskaper.

Det skadar nog inte att bli påmind om att Sverige inte är jordens medelpunkt ibland, allt kretsar ju inte runt oss, det finns mycket som vi västerlänningar inte känner till o.s.v.

Mvh Isan lover 

Nä?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Men det är ju ett tydligt bevis på att väldigt många thai inte tänker alls om de nu har något att tänka med.

 

Nä varför skulle en thai sätta en cykelhjälm på deras barns huvud då de inte behöver använda mopedhjälm eller använder barn som krockkuddar.

Hej

Ja den medvetenheten verkar fortfarande avlägsen, hör aldrig någon ens diskutera frågan om hjälm eller ej, fördelar och nackdelar o.s.v.

 

Men en dag för någon vecka sedan var allt annorlunda för några timmar, åkte till Fao Rai och mötte flera poliser med hjälm på, undrade varför eftersom dom normalt aldrig bär hjälm, efter ett tag kom det en karavan med ett tiotal minibussar och poliseskort både före och efter, den passerade Fao Rai utan att stanna, tydligen var polisen informerade och klädde då upp sig, så snart den passerat var allt som vanligt igen, hjälm av.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja den medvetenheten verkar fortfarande avlägsen, hör aldrig någon ens diskutera frågan om hjälm eller ej, fördelar och nackdelar o.s.v.

 

Men en dag för någon vecka sedan var allt annorlunda för några timmar, åkte till Fao Rai och mötte flera poliser med hjälm på, undrade varför eftersom dom normalt aldrig bär hjälm, efter ett tag kom det en karavan med ett tiotal minibussar och poliseskort både före och efter, den passerade Fao Rai utan att stanna, tydligen var polisen informerade och klädde då upp sig, så snart den passerat var allt som vanligt igen, hjälm av.

Mvh isan lover

 

Ja man kan ju undra hur det ska bli ordning och reda i ett land med en laglös poliskår.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Förstår att mycket av thailändares ogillande bottnar i amerikanernas eskapader under permissionerna i Thailand under Vietnamkrigets dagar.

Dryga, högljudda, skrävlande osv

Upplevde en gång i tiden samma ogillande när det gällde tyskar i t ex det forna Jugoslavien.

Tyskarnas eskapader där under andra världskriget gjorde inte saken bättre.

Vad tycker thailändarna idag om ryssar.......

 

Hej

Har också hört en del som ogillar Amerikanare, dom tycker att dom är som stora barn, rädda för allt, vågar inte äta det som serveras, lever på Coca Cola, hamburgare och pizza, verkar helt oförstående till varför inte alla pratar engelska och är oftast inte det minsta intresserade av att lära sig Thai eller Lao.

Men Kineser och Ryssar spelar nog i en egen division när det handlar om impopularitet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Ja man kan ju undra hur det ska bli ordning och reda i ett land med en laglös poliskår.

Hej

Håller med, enligt mig ligger mycket av lösningen på dom problem landet har i att få till ett fungerande rättsväsende, hela vägen ifrån polisen på gatan, till åklagare och domstolar.

Mvh isan lover 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har också hört en del som ogillar Amerikanare, dom tycker att dom är som stora barn, rädda för allt, vågar inte äta det som serveras, lever på Coca Cola, hamburgare och pizza, verkar helt oförstående till varför inte alla pratar engelska och är oftast inte det minsta intresserade av att lära sig Thai eller Lao.

Men Kineser och Ryssar spelar nog i en egen division när det handlar om impopularitet.

Mvh isan lover

O Heregud ?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med, enligt mig ligger mycket av lösningen på dom problem landet har i att få till ett fungerande rättsväsende, hela vägen ifrån polisen på gatan, till åklagare och domstolar.

Mvh isan lover 

Fråga Juntan?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev svampen:

Fråga Juntan?

Hej

Jag tror inte Juntan är intresserade av något fungerande rättsväsende eftersom det även skulle drabba dom själva och deras brottslighet, dom föredrar nog att kunna ställa sina motståndare inför militärdomstolar och själva avgöra vilka fall av ex.vis korruption rättsväsendet ska utreda och bestraffa, Prayuths brors korruptionsaffärer verkar ju inte direkt högprioriterade att utreda enligt juntaledaren.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Har också hört en del som ogillar Amerikanare, dom tycker att dom är som stora barn, rädda för allt, vågar inte äta det som serveras, lever på Coca Cola, hamburgare och pizza, verkar helt oförstående till varför inte alla pratar engelska och är oftast inte det minsta intresserade av att lära sig Thai eller Lao.

Men Kineser och Ryssar spelar nog i en egen division när det handlar om impopularitet.

Mvh isan lover

Tror inte att Jänkarna spelar i en egen division typ Engelsmännen hänger på Pubar med f/c ryssar på rysshotell osv!

Ingen av dessa målgrupper är intress thailänska språket och minst av allt Koreaner & Kineser!

Tror Jag?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror inte Juntan är intresserade av något fungerande rättsväsende eftersom det även skulle drabba dom själva och deras brottslighet, dom föredrar nog att kunna ställa sina motståndare inför militärdomstolar och själva avgöra vilka fall av ex.vis korruption rättsväsendet ska utreda och bestraffa, Prayuths brors korruptionsaffärer verkar ju inte direkt högprioriterade att utreda enligt juntaledaren.

Mvh isan lover

Juntan styr väl Polisen?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...