Jump to content
MPR Nyheter

Jas 39 Gripen kraschar under uppvisning i Hat Yai

Recommended Posts

gst

Har en fd svåger som är flygtekniker i det militära. Han säger att "alla" olyckor beror på pilotfel. Piloten tror mer på sina egna sinnen, än på instrumenten, och fattar därför fel beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
Precis nyss, skrev thomas001:

En enkel resa till månen.....låter ju inte som någon trevlig resa precis....

enkel = simpel, okomplicerad

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
thomas001
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

enkel = simpel, okomplicerad

Enkel resa=lika med one way! Du skrev enkel resa!

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Naam kaeng
17 minuter sedan, skrev gst:

Har en fd svåger som är flygtekniker i det militära. Han säger att "alla" olyckor beror på pilotfel. Piloten tror mer på sina egna sinnen, än på instrumenten, och fattar därför fel beslut.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Jo, brukar man inte säga så att framtidens plan kommer ha en pilot och en hund.

Pilotens uppgift är att göra ...... ingenting. Hundens uppgift är att bita piloten om han gör någonting.

• Tummen upp 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Bibben
6 minuter sedan, skrev thomas001:

Enkel resa=lika med one way! Du skrev enkel resa!

Tror du menar enkelresa.

• Tummen upp 9

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
HuaHindinnge
40 minuter sedan, skrev Bibben:

Tror du menar enkelresa.

Det var en enkel resa till Thailand men resan till Sverige var svår för jag skulle hinna med Rigafärjan.

@broder tuk tuk citat. 

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Sakhon

Jag undrar vad den verkliga orsaken var. Det verkar ju inte vara en särskilt avancerad manöver. Fast det kan ju å andra sidan vara svårt att bedöma från en film.

När JAS gör uppvisningar i bl.a. Sverige brukar manövrarna se betydligt "vassare" ut. Hur som helst verkar han inte hinna att fullborda rollen.

Kan han ha fått fel på G-dräkten och blivit medvetslös?

Verkar svårförståeligt i alla fall.

I den thailändska nyhetsrapporteringen, enligt min sambo, hade piloten meddelat motorfel, hans "kompisar" (flygledningen) hade då ropat till honom att hoppa, men han hade då vägrat detta med hänsyn till de omkringboende. Ja ja, naivt, men kanske lite typiskt thai? Jag tror inte de hann snacka så mycket efter det att piloten fått problem.

Dessutom var ju cockpiten riktad mot marken, när detta eventuella meningsutbyte skulle skett.

Men mycket tråkigt hur som helst, dock som TV skriver första dödsolyckan med JAS. Flygplanstypen har ju varit i luften mer än 25 år nu, beroende lite på hur man räknar. Sett ur den synvinkeln har väl JAS en av de lägsta dödsolycksstatistiken bland alla stridsflygplan i världen numera.

Ändrades av Sakhon
  • Tummen upp 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
1 timme sedan, skrev Naam kaeng:

Jo, brukar man inte säga så att framtidens plan kommer ha en pilot och en hund.

Pilotens uppgift är att göra ...... ingenting. Hundens uppgift är att bita piloten om han gör någonting.

Det gäller helikoptrar. Förr hade man tvåpilotsystem men idag flyger man med en pilot allt och hunden skall bita piloten när han gör fel

I stridsflyg imorgon kommer inga levande varelser kunna överleva de G-krafter dom klarar av

Ändrades av Tallviking
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
14 minuter sedan, skrev Sakhon:

Jag undrar vad den verkliga orsaken var. Det verkar ju inte vara en särskilt avancerad manöver. Fast det kan ju å andra sidan vara svårt att bedöma från en film.

När JAS gör uppvisningar i bl.a. Sverige brukar manövrarna se betydligt "vassare" ut. Hur som helst verkar han inte hinna att fullborda rollen.

Kan han ha fått fel på G-dräkten och blivit medvetslös?

Verkar svårförståeligt i alla fall.

I den thailändska nyhetsrapporteringen, enligt min sambo, hade piloten meddelat motorfel, hans "kompisar" (flygledningen) hade då ropat till honom att hoppa, men han hade då vägrat detta med hänsyn till de omkringboende. Ja ja, naivt, men kanske lite typiskt thai? Jag tror inte de hann snacka så mycket efter det att piloten fått problem.

Dessutom var ju cockpiten riktad mot marken, när detta eventuella meningsutbyte skulle skett.

Men mycket tråkigt hur som helst, dock som TV skriver första dödsolyckan med JAS. Flygplanstypen har ju varit i luften mer än 25 år nu, beroende lite på hur man räknar. Sett ur den synvinkeln har väl JAS en av de lägsta dödsolycksstatistiken bland alla stridsflygplan i världen numera.

Har för mig man kan skjuta ut sig rakt ner och stolen vänder uppåt med sina raketer. Säkerhetsfunktion

Dock finns ju en minimumnivå för att detta skall fungera. Rakt upp skall det fungera från marknivån

Har själv sett det fungera när Ryssarna sköt ut sig meter från marken då en SU-30 kraschade på Le Bourget 1999. Stod i Boeings Chalet och såg alltihop

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
thomas001

JAS= Jag attackera Stockholm! Kunde inte låta bli...............

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Sakhon
13 minuter sedan, skrev Tallviking:

Har för mig man kan skjuta ut sig rakt ner och stolen vänder uppåt med sina raketer. Säkerhetsfunktion

Dock finns ju en minimumnivå för att detta skall fungera. Rakt upp skall det fungera från marknivån

Har själv sett det fungera när Ryssarna sköt ut sig meter från marken då en SU-30 kraschade på Le Bourget 1999. Stod i Boeings Chalet och såg alltihop

Ja, så gjorde de ju där. Fantastiskt vilken sinnesnärvaro vissa uppvisningsförare har!

Om det kan ha någon betydelse så var ju planet vid Le Bourget-olyckan praktiskt taget utan fart i luften.

Dock tror jag inte raketerna styr detta, jag har varken sett eller läst om att stolarna skulle ha styrbara dysor.

Jag gissar att det är inbyggt att raketerna inte kan tända förrän stolen kommit i minst horisontellt läge.

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
31 minuter sedan, skrev Sakhon:

Ja, så gjorde de ju där. Fantastiskt vilken sinnesnärvaro vissa uppvisningsförare har!

Om det kan ha någon betydelse så var ju planet vid Le Bourget-olyckan praktiskt taget utan fart i luften.

Dock tror jag inte raketerna styr detta, jag har varken sett eller läst om att stolarna skulle ha styrbara dysor.

Jag gissar att det är inbyggt att raketerna inte kan tända förrän stolen kommit i minst horisontellt läge.

ACES II-stolen har detta och även ett par ryska

Är osäker dock om JAS har detta i sin stol

Dom har gyron som styr upp stolen om man skjuter ut sig inverterat

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Fritz

Childrens day air show var det visst. Hej och hå, så kan det gå när militären tar på sig arrangemanget av barnens dag firande. Det var väl bara tur att inga fler dog.

Fritz..

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking
4 minuter sedan, skrev Fritz:

Childrens day air show var det visst. Hej och hå, så kan det gå när militären tar på sig arrangemanget av barnens dag firande. Det var väl bara tur att inga fler dog.

Fritz..

Tror det vad avsevärt mer än tur som ledde till att inte fler blev skadade/dog !

• Tummen upp 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll