Jump to content
IGNORERAD

V 75 Tillsammans


svampen

Recommended Posts

  • Svar 936
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • svampen

    271

  • acarls

    139

  • Enis

    103

  • husse

    89

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

 

 

 
 
 
 
 
farjestad-logga.gif
 

 

 

 

Hans G

V75 - HANS G:S KRÖNIKA

2017-01-16, Piraten på V75-kupongen igen gör Färjestads lördag lättare

 

V75 på hemmaplan i Malmö i lördags blev ingen höjdare för min del. Men stort grattis till alla Ni som räknat ut att Obi Wan skulle vinna Gulddivisionen!

Resten var det ju faktiskt inga större problem att lösa varför drygt 60.000 kronor på sju rätt måste anses vara mycket bra betalt. V75 är ett fantastiskt spel, det räcker alltså med EN stjärnsmäll för att värdet skall sticka iväg.

Å andra sidan är Obi Wan såklart jättesvår att hitta, en lika stor överraskning för oss lirare som för tränare Fleming Jensen. Det krävdes nog att man stängde igen loppet (helgarderade) för att få med jätteskrällen. Det var väl helt enkelt en usel Gulddivision.

Ett par av favoriterna galopperade bort sig och veckans stora snackis Anna Mix hade en bedrövlig dag. Anna Mix som såg ut som en tiger i värmningen liknade mest en död fisk i loppet, hon var inte ett dugg sugen på att tävla den här lördagen. Synd om kusken, tränaren och inte minst oss lirare...

Jag träffade Kim Eriksson och Sofia Aronsson före tävlingarna. Kim körde till Malmö enbart för att köra Anna Mix och såg verkligen fram mot uppgiften. Jag kan garantera att både Kim och Sofia var helt inställda på att Anna Mix skulle vinna loppet - även med ett passivt upplägg från Kims sida.

Enda skillnaden på utrustning från senaste starten på Solvalla då Anna Mix vann lätt var att hon tävlade utan sitt norska huvudlag. Och det använde aldrig Erik Adielsson på Solvalla. Nej, det var något annat fel på Anna Mix den där dagen.

Lördagen innehöll ytterligare två felbedömningar från min sida. Jag trodde att lördagens största favorit Aron the Baron skulle gå att besegra och hade grymt fel. Trots att brakfavoriten (som väntat) blev av med ledningen tog kusken sig snabbt ut i andraspår och satt i front redan i första kurvan. Han är skicklig den där Kihlström...

Jag fick en pratstund med Örjan medan han väntade på att köra ut med Red Rose America i den sjunde avdelningen, och fick ett inte oväntat besked. “Bra gjort av Aron the Baron att vinna trots att han inte var som bäst för dagen, det var en helt annan häst jag körde i Örebro starten innan”, sa Kihlström!

Och så klev han ombord på Red Rose America och åkte ut och mosade konkurrenterna i den sjunde avdelningen. Själv trodde jag mycket på Mulligan i det loppet. Thomas Uhrberg tog som väntat hand om ledningen med Mulligan och det var nog flera än undertecknad som tittade på oddsindikatorn i det läget.

Det räckte dock att Uhrberg körde första varvet lite för sakta för att jag skulle få kalla fötter. Den finten gick såklart inte Kihlström på. Han sände direkt fram Red Rose America och tog stryptag om Mulligan redan varvet från mål - och dirigerade sedan loppet som han ville. Han är skicklig den där Kihlström...

Däremot hade Örjan otur i söndags. Han såg verkligen fram mot att få köra Propulsion i Paris i Prix de Belgique på Vincennes och tog flyget till Paris redan i lördags kväll. Nu blev det som bekant ingen start för Propulsion som inte var bra i söndags morse och fick stanna i stallet. Hoppas att Örjan fick en trevlig dag ändå – i ösregnet...

Ingen bra lördag för mig alltså, men det kommer alltid nya chanser. Den här veckan skall vi till Värmland, Karlstad och Färjestad för lördagens V75-omgång.

Det räckte att öppna startlistorna igår kväll för att hitta två hästar som kommer att bli lika hårt betrodda som Aron the Baron i lördags. On Track Piraten är med igen i Guld och trots att han har en lika solklar straffspark den här veckan som senast på Romme får han vara med på kupongen på lördag, V75 avdelning tre.

Även hemmahästen Fossens Bonus har en upplagd chans i Silverdivisionen, V75 avdelning fem. Ett lopp över 2640 meter där Fossens Bonus i stort sett bara möter sig själv eftersom han inte kan bomma ledningen från ett perfekt läge. Johan Untersteiners duo Emmett Brown och Bartender In (innerspår respektive spår tolv) försöker utmana värmlänningen.

Lyckligtvis ser de övriga fem V75-avdelningarna svårlösta ut. De två lurigaste loppen inleder kupongen. Först ett sprinterlopp som startas med bil, sedan lägsta klassen, 2140 meter och voltstart. Varför man valde den loppordningen kan man ju diskutera, men det finns säkert någon god tanke bakom det. 

Båda loppen hursomhelst vidöppna även om jag tycker att 1 Charming Soldier5 Forecast och framförallt 8 Pharaon face sticker ut i den första avdelningen, medan 8 Bowling Triple X trots läget kommer att få många anhängare i den andra avdelningen

Fjärde avdelningen är ett kallblodslopp med 14 hästar på två volter. Jag håller en extra tumme för min kompis Magnus O Jonsson som har fått fram en ny bra häst i 1 Hallsta Vinnex. 20 meter bakom lurar flera bra hästar, bland annat 14 Bellfaks, men loppet är verkligen vidöppet.

Liksom för övrigt avslutningen med en svårlöst Bronsdivision mot ett lopp för ston med 15 hästar på två volter, åtta plus sju hästar. Många kommer här att hålla tummarna för Oskar Svanberg och hans rikshäst 1 Tiller som med lopp i kroppen (fyra på Romme) mycket väl kan leda det här runtom.
Innan lördagen får full uppmärksamhet påminner jag om att det är jackpot både på V64 ikväll på Mantorp och på V86 på onsdag (Solvalla/ Åby). 
Sedan hörs vi igen på torsdag. ha en härlig och lyckosam vecka önskar Er

Hans G.

 

680.jpg

 

 

 
 
 

tranarinverjuer-hd.png

 

 1_FOSSENS_BONUS_DEF_MG.JPG

Inför V75: Toppchans för hemmaidolen

Det har slagit gnistor om Fossens Bonus i vinter.
På lördag blir hemmaidolen svårstoppad i V75 på Färjestadstravet.
- Jag tror aldrig att han har varit bättre, säger hästens tränare Magnus Jakobsson.

V75-kändisen Fossens Bonus har varit bländande fin i sina senaste starter. Hästen som för två år sedan gjorde V75-debut i den lägsta klassen knackar nu på dörren till den högsta. På vinstkontot fattas bara 50 000 kronor till de 1,5 miljoner som utgör gränsen för gulddivisionen. Men Fossens Bonus hinner med en vända till i silverdivisionen, där han i december var omutbar i både försök och final.
- Han har varit fantastisk fin alltså! Egentligen hade jag tänkt ge mig i november redan men jag tyckte att han gick så bra i V75-finalen då att jag bestämde mig för att låta honom göra några starter till. Sedan tycker jag att han har blivit bättre och bättre för varje start han har gjort, säger Magnus Jakobsson och fortsätter.
- Jag tror aldrig att han har varit bättre än han är nu. Han känns fräschare än vad han har gjort tidigare. Förut hade han en tendens att bli ”fladdrig” i travet men det tycker jag har försvunnit helt.
När vintern och skotvånget kom trodde både Magnus Jakobsson och många tipsexperter att det skulle sätta en käpp i hjulet för barfotadansören, men Fossens Bonus har med besked visat att skor inte är något som helst bekymmer.
- Jag var lite skeptisk till att han skulle gå med skor i höstas. Det vill gärna bli negativt för sådana här hästar som brukar tävla barfota, men inte för honom. Han har varit minst lika bra som innan.

”Den största talangen”
Magnus Jakobsson, som har sin gård i Edsvalla strax väste rom Karlstad, har varit travtränare sedan 90-talet och i fjol hade han sitt bästa år hittills. Stallets hästar vann var fjärde start och sprang in 3,4 miljoner kronor. Även som kusk hade han ett toppår med över tio miljoner kronor inkört. 46-åringen har suttit bakom åtskilliga stjärnor genom åren men frågan är om inte Fossens Bonus är den bästa häst han har tränat.
- Han är definitivt den största talangen jag har tränat, det får jag lov att säga. Han är lite extra.
Sju år gammal är Fossens Bonus ganska lugnt tagen. Han har bara gjort 36 starter, av vilka han har vunnit exakt hälften.
- Jag tror att det finns mer i honom om han får vara frisk och hel. Det känns så. Han har inte tävlat ihjäl sig genom åren eftersom det har varit lite struligt mer operationer och både det ena och det andra.
- Det klart att han har en bit kvar till de bästa men i skiktet därunder tror jag att han kan hävda sig bra. Han blir tuffare och tuffare.

Tror på toppchans
Näst senast spurtade Fossens Bonus ner sina konkurrenter från kön. Senast stack han till ledningen och vann i överlägsen stil.
- Han har inte gått några hårdare jobb efter senast men han har tränat på hela tiden och allt känns helt normalt så förberedelserna har varit bra. Det finns ingenting som tyder på att han inte kommer att vara lika bra som tidigare på lördag.
Den här veckan avgörs silverdivisionen över 2 640 meter. De två starter som Fossens Bonus har gjort över distansen har resulterat i en tredjeplats och en seger.
- Första gången hade han vilat innan och han gjorde väl ett okej lopp. Men det var länge sedan. Andra gången han tävlade över lång distans var en av de första gångerna som han gick barfota och då var han fantastiskt fin.
- Så distansen är inget som oroar. Förr när man laddade med honom från start fick man hålla i sig men nu är han mer reglerbar så jag tror inte att det ska vara några problem alls.
Laddning från start kommer det att bli. Fossens Bonus lottades till spår tre och därifrån är siktet inställt på ledningen.
- Spåret är jättebra. Jag vet inte riktigt hur snabba de är invändigt men vi borde vara en bra rygg att få. Vi får köra från början i alla fall så får vi se vad som händer sedan. Jag tror på toppchans.

”Otroligt bra”
Magnus Jakobsson visar inte upp någon mer egentränad häst för V75-publiken men han kör ytterligare två.
- Reiug (V75-4) gjorde ett bra lopp som tvåa senast men han är entaktad och springer och ställer och far och är inte helt rumsren. Om de andra kör sig trötta har han väl chans men innerspåret är inte optimalt och risken är att vi hamnar för långt bak.
- Peder Mykla (V75-6) var otroligt bra när jag körde honom i november. Då blev han rullig och galopperade i första sväng men vann sedan från dödens efter full fart hela vägen. Jag har inte pratat något med tränaren men jag kan säga att Peder Mykla inte är en dålig häst när han fungerar…

 
 
 
 

 

 

 
empty-pixel.gif
 

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev svampen:

1 andel kvar sista minuten!

Ok eftersom ni tjatar hoppar jag väl på då... :)

(Har ansökt på ATG Tillsammans)

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-19 at 09:51, skrev svampen:

Nu är det fullt 20 andelar !

 

 

Skit också... såg detta nu....

 

The future is tomorrow, be sure to be there...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev PeterA:

Bellfaks stryken...

 

Fan, tänkte ju spika Hallsta Vinnex och hoppas på rens. Tur i alla fall att 1 inte är första reserv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens rad

1-2-4-8-9-10

2-3-11

2

1-2-5

2

3-4-5-6-8-11

1-7-8--9-10-11-12-14-15

Lycka till idag

 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev John Khonken:

Dagens rad

1-2-4-8-9-10

2-3-11

2

1-2-5

2

3-4-5-6-8-11

1-7-8--9-10-11-12-14-15

Lycka till idag

 

Är det din Egen rad?

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en kamrat gjorde raden idag. Men vi är åtta stycken. Raden görs av 4 av oss för det mesta. Vi träffas och diskuterar fram raden. Idag spelar vi för vinstpengar

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla skönt att jag la till 12:an i andra med ett grin precis innan jag lämnade in. Var t.o.m tvungen att föra över mer pengar för att kunna lägga till den :) 

 

Tråkigt dock för tillsammans-systemet 

Link to comment
Dela på andra sajter

Dränker förlusten med en 10 kronors fika. Bedrövligt spel i helgen, får hoppas på bättre tur till helgen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ju Jackpott på v86 så gjorde ett litet eget system brukar inte spela v86 men idag kändes det RÄTT??????

 

 

V86-1  
5610
V86-2
46
V86-3
12469
V86-4
359
V86-5
8Kash Brodda
V86-6
11Jaques Noir
V86-7
47
V86-8
1347911

 

 

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • ERIKSSON JÖRGEN SULKY 4.JPG

Inför V75: Förvandlingsnummer mot sjätte raka

Sju galopper och endast en seger på elva starter.
Sedan kom vändningen.
På lördag kan Global Tailwind ta sin sjätte raka seger.
- Han kommer med full form, säger Jörgen S Eriksson som kan ta sin första fullträff som tränare i V75.
”Söka mig framåt”
Nu väntar debut i V75 för Global Tailwind. Från spår fem bakom startbilen går fyraåringen ut över 2 140 meter.
- Vi fick ett helt okej spår. Jag kan inte motståndet exakt men vad jag kunde se fick de värsta motståndarna spår invändigt om oss. Jag har aldrig tryckt av honom bakom bilen men det finns säkert någon som kan svara upp. Jag är inte främmande för att köra i ryggar men dödens (positionen utvändigt om ledaren reds.anm.) vill ingen ha. Som det känns på förhand kommer jag att söka mig framåt från start.
Jörgen S Eriksson har tre kusksegrar i V75 sedan tidigare. På lördag kan första tränarsegern komma.
- Jag är väl medveten om att det är betydligt hårdare motstånd än på slutet men hästen är bra. Det är väl min och kanske två-tre till som kan vinna loppet. Min kommer i alla fall med full form.
Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk på att det är Söndagsomgång ochså öppnad bara att satsa!!!

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp köpt både lördagens och Söndagens omgång

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...