Jump to content
IGNORERAD

Körkort i Pattaya


Nick

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Mankan

    10

  • hakancnx

    4

  • Nick

    4

  • Nemo

    4

Mest aktiva i denna tråd

3 timmar sedan, skrev amatören:

 Hej

 

En ödmjuk fråga, får man skaffa körkort på vanligt tursitvisum ? Om svaret är Ja. Var och hur

skaffar man det?

 

Mvh

 

Amatören

 

Det är möjligt. Men gäller bara 1 år. 

Mer här: http://www.sawatdee.se/forum/index.php?PHPSESSID=vkm5bumu8pqknn55ptcj03qco4&topic=199.0

 

Man ansöker på närmaste Land- och Transportkontor. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som vet vilka papper som behövs ?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:look_down:


För mig var det:

Adressintyg. I Ubon är det turistpolisen som fixar detta. Immigration gör det inte. Ska du ha körkort för både bil och motorcykel behövs två. Fick betala 210 baht för detta, men då ingick kopiering av allt som står om nedan.

Läkarintyg. Fixas på valfri Clinic, kostnad 100 baht. Även här två.

Kopior på pass, visum, inresestämpel, departurecard, svenskt körkort, internationellt körkort. Två kopior av allt

Ska vara allt om jag fattat rätt, visar sig i morgon :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev gst:


För mig var det:

Adressintyg. I Ubon är det turistpolisen som fixar detta. Immigration gör det inte. Ska du ha körkort för både bil och motorcykel behövs två. Fick betala 210 baht för detta, men då ingick kopiering av allt som står om nedan.

Läkarintyg. Fixas på valfri Clinic, kostnad 100 baht. Även här två.

Kopior på pass, visum, inresestämpel, departurecard, svenskt körkort, internationellt körkort. Två kopior av allt

Ska vara allt om jag fattat rätt, visar sig i morgon :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Lycka till :great:

Nästa gång för mig blir i juni 2022

 

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev hakancnx:

Svenskt körkort gäller inte. Thai eller Internationellt ska det vara. 

 

Löjligt enkelt och billigt att ta thailändskt körkort. 

 

Och som sagt, utan giltigt gäller inte försäkringen. 

Nja, det där stämmer ändå inte. Det som kallas "Internationellt körkort" är inget

körkort. Det är översättning av ditt svenska körkort.

Det är ditt svenska körkort som gäller, tillsammans med översättningen som utgörs

av det sk. internationella körkortet.

Sen att polisen nöjer sig med att man bara visar IKK, det är ju en helt annan sak.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-05 at 10:10, skrev Mankan:

Nja detta är en återkommande klyscha. Det finns inga belägg för att man automatiskt inte blir ersatt för sina egna skador om man kört utan körkort. 

 

Har du inget giltigt körkort så ersätter försäkringen inget alls, så utan KK så kommer du dessutom att anses som vållande och kommer att få stå för att ersätta alla skador materiella som personskador helt själv.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är sant, men jag träffade på några snubbar i Patong 2011 som hade behövt körkort. Dock hade dom inte sitt svenska körkort(om dom nu ens hade något) med sig på långsemestern. så uppenbarligen var det någon i Pattaya som gjort ett "falskt" svenskt körkort åt dom som dom lämnade in och det vart inga problem. Det var tydligen någon svensk eller hade svensk anknytning som fixade det?  jag vet inte om det är sant som sagt, men om så är fallet så kontrollerar inte Thailändsk polis om körkorten man visar är äkta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du inget giltigt körkort så ersätter försäkringen inget alls, så utan KK så kommer du dessutom att anses som vållande och kommer att få stå för att ersätta alla skador materiella som personskador helt själv.

Nu är det så att både Länsförsäkringar och Gouda har sagt att körkort eller ej påverkar inte ersättningen för dina egna skador. Hur det är med den Thailändska trafikförsäkringen vet jag inte. En sak vet jag dock, att de är många som tar för givet att försäkringar inte gäller i vissa lägen utan att egentligen veta. Påståenden som inga försäkrings gäller får man ju läsa då och då och jag tvivlar starkt på att de som skriver det ens har koll på en försäkringsgivares villkor. Påståendet gör dock gällande att han har kolla på alla försäkringsvillkor.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mankan:

Nu är det så att både Länsförsäkringar och Gouda har sagt att körkort eller ej påverkar inte ersättningen för dina egna skador. 

 

Jag har försökt att få ett klart besked från LF i frågan men inte lyckats. Var har du dina uppgifter från?

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Esspe:

 

Jag har försökt att få ett klart besked från LF i frågan men inte lyckats. Var har du dina uppgifter från?

Jag har själv varit i kontakt med Länsförsäkringar när jag hade dem och ställt frågan. Jag fick då ett muntligt svar att det inte påverkade ersättningen.

 

Denna fråga har varit uppe många gånger då dom här påståenden att "Inga försäkringar gäller" är populära. Vid ett sån tillfälle var det någon som fixade ett mejl svar som jag sparat. Se nedan

 

"Hej!
 
Har mottagit din fråga från min kollega Sara.
 
Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.
 
Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…
 
Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).
 
Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson
Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland
Tfn/fax: 0155-48 41 79
Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping
www.lfs.se"
 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Mankan:

Jag har själv varit i kontakt med Länsförsäkringar när jag hade dem och ställt frågan. Jag fick då ett muntligt svar att det inte påverkade ersättningen.

 

Denna fråga har varit uppe många gånger då dom här påståenden att "Inga försäkringar gäller" är populära. Vid ett sån tillfälle var det någon som fixade ett mejl svar som jag sparat. Se nedan

 

"Hej!
 
Har mottagit din fråga från min kollega Sara.
 
Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.
 
Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…
 
Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).
 
Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson
Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland
Tfn/fax: 0155-48 41 79
Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping
www.lfs.se"
 

 

Det verkar ju vara klara papper, tack för det.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska köra utan giltigt körkort öht. Kan man inte hantera en motorcykel så ska man inte ge sig på det heller. Det är inga Puch Dakota som gör max 35 otrimmat som dom har här. Har man inte kört mc innan ska man inte börja med det här.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Nu är det så att både Länsförsäkringar och Gouda har sagt att körkort eller ej påverkar inte ersättningen för dina egna skador. Hur det är med den Thailändska trafikförsäkringen vet jag inte. En sak vet jag dock, att de är många som tar för givet att försäkringar inte gäller i vissa lägen utan att egentligen veta. Påståenden som inga försäkrings gäller får man ju läsa då och då och jag tvivlar starkt på att de som skriver det ens har koll på en försäkringsgivares villkor. Påståendet gör dock gällande att han har kolla på alla försäkringsvillkor.

 

Jag menar den Thailändska fordonsförsäkringen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Mankan:

 får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).
 

 

Alltså får du själv stå för den eventuella motpartens kostnader?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-05 at 04:54, skrev apknug:

Man kan tycka det är lite fånigt att vi inte skulle kunna köra dessa "moppar" på vanligt bilkörkort då har man nog bättre utbildning än en ung thai på moppen men ändå, regler är regler.

Böter för att köra utan körkort är låga men man skall ju fasen inte göra det ändå ;-)

Blåskontrollerna där emot..... Här tror jag att det kan hända saker. Böterna får inte sättas av polisen utan du skall till finkan i väntan på att ställas inför skranket efter 1-2 dagar sen kan böterna bli dryga.

Det här är bra, får nog folk att tänka till, själv sätter jag numera likhetstecken mellan Sverige o Thailand när det gäller drink and drive... O det har man nu tyvärr inte "alltid" gjort....


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD

Intressant läsning i denna tråd. Verkar skilja sig rätt mycket med regler och kontroller beroende å var man befinner sig i landet. Men en sak är säker och det är att det blivit mer fokuserat på detta ämne.

Men är det nån som vet vilken promillegräns som gäller för att passera en blåsning utan åtgärd? Är det nollgräns som gäller eller vad?

Med tanke på att det inmundigas åtminstone en Chang vid varje måltid om man ser sig omkring och sen glider dom iväg på motorcykeln...eller bilen.

Och utifrån detta måste ju procenttalet för styr eller rattfylla vara väldigt högt om det är en nollgräns.

Hemma i Sverige törs man ju inte ens titta på en folköl till maten.

Så..återigen...vet nån vilken promillegräns som gäller?

 

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning i denna tråd. Verkar skilja sig rätt mycket med regler och kontroller beroende å var man befinner sig i landet. Men en sak är säker och det är att det blivit mer fokuserat på detta ämne.

Men är det nån som vet vilken promillegräns som gäller för att passera en blåsning utan åtgärd? Är det nollgräns som gäller eller vad?

Med tanke på att det inmundigas åtminstone en Chang vid varje måltid om man ser sig omkring och sen glider dom iväg på motorcykeln...eller bilen.

Och utifrån detta måste ju procenttalet för styr eller rattfylla vara väldigt högt om det är en nollgräns.

Hemma i Sverige törs man ju inte ens titta på en folköl till maten.

Så..återigen...vet nån vilken promillegräns som gäller?

 

?


0,5 promille enligt denna sida:

https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-Thailand/Thailand/

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Alltså får du själv stå för den eventuella motpartens kostnader?

Ja dessa ersätts ju inte av den egna hem/reseförsäkringen i alla fall vad jag vet. Ursprunget i denna frågeställning var ju ett påstående att man inte vart ersatt för sina egna skador. Som jag skev innan vet jag ej under vilka villkor den thailändska trafikförsäkringen gäller eller inte gäller.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja dessa ersätts ju inte av den egna hem/reseförsäkringen i alla fall vad jag vet. Ursprunget i denna frågeställning var ju ett påstående att man inte vart ersatt för sina egna skador. Som jag skev innan vet jag ej under vilka villkor den thailändska trafikförsäkringen gäller eller inte gäller.

 

Ja, tydligen är det då så (om ett email nu är juridiskt bindande) att LF täcker egna skador vid mc-olyckor. Men det betyder ju inte att alla försäkringsbolag (svenska) har samma regler, så det finns nog skäl att kolla upp detta. Kan ju nämna att BUPAs olycksförsäkring i Thailand inte ersätter vid mc-olyckor, körkort eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Ja, tydligen är det då så (om ett email nu är juridiskt bindande) att LF täcker egna skador vid mc-olyckor. Men det betyder ju inte att alla försäkringsbolag (svenska) har samma regler, så det finns nog skäl att kolla upp detta. Kan ju nämna att BUPAs olycksförsäkring i Thailand inte ersätter vid mc-olyckor, körkort eller inte.

Det finns alltid en risk att man kan bli utan ersättning av olika anledningar när det gäller försäkringar och att köra utan körkort är ju naturligtvis ingen fördel. Jag går heller inte i god för LF eller någon annan försäkring. Det jag sätter mig emot är påståenden att "Inga försäkringar gäller om du inte har körkort" eftersom det inte är så enkelt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att reglerna för bil har blivit ganska mycket hårdare nu.
Vid ombyggnad och breddning bla.
Sen så ska det tydligen också vara förbjudet att åka på flacket på pickisar, äntligen. Om det efterföljs återstår väl att se, men vet dom som har blivit stoppad med för breda hjul här i Surin.
Och mycket kontroller på moppar.
Själv har dom bara velat se mitt skattemärke, som är lite svårt att se genom solfilmen.

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Katrider

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

 

Att det är fler kontoller kan jag garantera, blev stoppad dagligen i Pattis.

Varje gång fick jag hala upp en tusing för att slippa blåsa...

 

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev erkki:

Varje gång fick jag hala upp en tusing för att slippa blåsa...

Hade det kostat mer att blåsa då?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-08 at 18:13, skrev Esspe:

 

Det verkar ju vara klara papper, tack för det.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska köra utan giltigt körkort öht. Kan man inte hantera en motorcykel så ska man inte ge sig på det heller. Det är inga Puch Dakota som gör max 35 otrimmat som dom har här. Har man inte kört mc innan ska man inte börja med det här.

 

Vadå Puch Dakota och 35 km....Känner du till ordet trimma?   ?

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Reseförsäkring är ju för turister. 

 

För oss bofasta måste en moppeförsäkring till för att täcka skador på en själv, fordonet och ev motpartens skador. 

 

Jag har en olycksfallsförsäkring där MC-olyckor är undantagna. 

 

Vad jag förstår så finns det olika nivåer för fordonsförsäkringem. Om man hyr en moppe så är det säkerligen den billigaste som ingår. 

 

Och att thailändska bolag skulle godta krav även om man varit bevisat berusad, låter för mig osannolikt. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev uptoyou:

Hade det kostat mer att blåsa då?

Förmodligen, mest rädd för tiden det hade kunnat ta.

 

puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...