Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Herluf hur går det med stoppningen nu när den gamla stoppningen blir ogiltig:sick:.

Är inte många banker som tar emot sedlar, m.a.o. blir svårt att växla till giltiga sedlar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev evert 1:

Herluf hur går det med stoppningen nu när den gamla stoppningen blir ogiltig:sick:.

Är inte många banker som tar emot sedlar, m.a.o. blir svårt att växla till giltiga sedlar.

Har han bara kvitto på uttag, går det nog vägen, vad vet jag har mina 123kr i spargris ;-) 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilken bank kan du växla sedlar, är du kund i Handelsbanken går det med smärre belopp men kommer de med 100tkr eller mer lär det bli värre.

Swedbank eller SEB tar inte emot en sedel. Ica banken kan du sätta in 2 tkr åt gången.

Forex tar säkert emot men då är hela vitsen med att haft pengarna undansmusslade borta.

Thailand går bra men kursen nu är för dålig

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
4 timmar sedan, skrev Herluf:

Det är nu 10 år sedan Lehman, sedan dess har allt bara gått upp upp upp. Jag har iallafall mina pengar i madrassen och väntar på

börskrasch och  fastighetskrasch i såväl sverige som Thailand.

 

Det enda som oroar är valutorna dvs kronan vs baht, vid en global krasch inkl usa och kina, vad händer med kronan?

När du har pengarna i madrassen eller på bankkontot så är det enda som är säkert att värdet på dom sjunker. 

När dom tar fram pengar från s.k tom luft dvs. penningmängden ökar i papperslappar eller 1or och nollor på kontona. Så betyder det att värdet på 

dina kuponger med nummer på sjunker. 

Istället för att fråga vad som händer med papperslapparna med kronor på. Så fråga i stället vad som händer med Silver, guld och Bitcoin då.

Kolla nere på höger sida av www.usdebtclock.com så kan man se dollar till silver ratio.

 

Hel världens BNP är 55 US Trillions. Kolla in alla skulderna med derivitater etc.

derivitate.jpg

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
13 timmar sedan, skrev Mr atm:

När du har pengarna i madrassen eller på bankkontot så är det enda som är säkert att värdet på dom sjunker. 

När dom tar fram pengar från s.k tom luft dvs. penningmängden ökar i papperslappar eller 1or och nollor på kontona. Så betyder det att värdet på 

dina kuponger med nummer på sjunker. 

Istället för att fråga vad som händer med papperslapparna med kronor på. Så fråga i stället vad som händer med Silver, guld och Bitcoin då.

Kolla nere på höger sida av www.usdebtclock.com så kan man se dollar till silver ratio.

 

Hel världens BNP är 55 US Trillions. Kolla in alla skulderna med derivitater etc.

derivitate.jpg

 

 

 

 

Visst har du delvis rätt.

Men vad har dina bitcoins, guld, silver och andra saker för ett egentligt värde.

Värdet på guld har i stort sett varit baserat på fåfänga. Det är först på senare tid man har börjat använda den som råvara.

 

Blir det en ordentlig kris så är det bara mat och tak över huvudet som är värt något.

Skaffa dig en bondgård och lär dig odla din egen mat.

 

Bygg dessutom skyddsrum och köp konserver för de vanliga pengarna som du råkar ha.

 

Domendagen är nära.......och det har den alltid varit.

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minutes ago, andrejsdenruskige said:

 

 

Visst har du delvis rätt.

Men vad har dina bitcoins, guld, silver och andra saker för ett egentligt värde.

Värdet på guld har i stort sett varit baserat på fåfänga. Det är först på senare tid man har börjat använda den som råvara.

 

Blir det en ordentlig kris så är det bara mat och tak över huvudet som är värt något.

Skaffa dig en bondgård och lär dig odla din egen mat.

 

Bygg dessutom skyddsrum och köp konserver för de vanliga pengarna som du råkar ha.

 

Domendagen är nära.......och det har den alltid varit.

Svenskens hårdvaluta är bostaden, "folk måste ju bo någonstans"heter det ju. Thailändarnas hårdvaluta är guldet i byrålådan. Båda dessa investeringar har ju viss substans jämfört med tex kontanter. Cash is king brukar det heta, men det gäller ju när man sålt sina akter i tid och sitter på kontanter och ser på när aktiekursen rasar.

 

Nej, kontanter i sig är ju ingerlunda någon säker investering. Men vid en global ekonomisk kris så finns det  risk att alla typer av investeringar förlorar värde, så frågan  väl snarast, vad är det som kommer att rasa minst i värde? Just nu tror jag iallafall att kontakter är bäst, jag räknar med att aktiemarknaderna och bostadsmarknaderna i sverige och Thailand kommer att kollapsa för eller senare, då går jag in och köper billigt. Ingen vet hur ekonomin ska utveckla sig, det är gambling. Den försiktige köper lite hus, lite guld, lite aktier, lite bitkoins och sprider riskerna. Men om man som jag inte har något större kapital är det gambling som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
55 minuter sedan, skrev Herluf:

Svenskens hårdvaluta är bostaden, "folk måste ju bo någonstans"heter det ju. Thailändarnas hårdvaluta är guldet i byrålådan. Båda dessa investeringar har ju viss substans jämfört med tex kontanter. Cash is king brukar det heta, men det gäller ju när man sålt sina akter i tid och sitter på kontanter och ser på när aktiekursen rasar.

 

Nej, kontanter i sig är ju ingerlunda någon säker investering. Men vid en global ekonomisk kris så finns det  risk att alla typer av investeringar förlorar värde, så frågan  väl snarast, vad är det som kommer att rasa minst i värde? Just nu tror jag iallafall att kontakter är bäst, jag räknar med att aktiemarknaderna och bostadsmarknaderna i sverige och Thailand kommer att kollapsa för eller senare, då går jag in och köper billigt. Ingen vet hur ekonomin ska utveckla sig, det är gambling. Den försiktige köper lite hus, lite guld, lite aktier, lite bitkoins och sprider riskerna. Men om man som jag inte har något större kapital är det gambling som gäller.

 

 

Är svenskens hårdvaluta belånad upp till öronen så kan det bli svårigheter att bo där.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, andrejsdenruskige said:

 

 

Är svenskens hårdvaluta belånad upp till öronen så kan det bli svårigheter att bo där.

Länderna med högst skuldsättning

 

Land Total skuldsättning 2014 (procent av BNP) Japan 393% Sverige 295% Spanien 293% Frankrike 288% Italien 272% Storbritannien 271% Kanada 267% Schweiz 245% USA 239% Kina 235%

 

Hittar inte Thailand, men jag gissar att siffran är stygg.

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Visst har du delvis rätt.

Men vad har dina bitcoins, guld, silver och andra saker för ett egentligt värde.

Värdet på guld har i stort sett varit baserat på fåfänga. Det är först på senare tid man har börjat använda den som råvara.

 

Blir det en ordentlig kris så är det bara mat och tak över huvudet som är värt något.

Skaffa dig en bondgård och lär dig odla din egen mat.

 

Bygg dessutom skyddsrum och köp konserver för de vanliga pengarna som du råkar ha.

 

Domendagen är nära.......och det har den alltid varit.

Jag har aldrig pratat om domedagen.

Jag har propagerat för Silver, Guld, Bitcoins och ryska aktierna .

I kronor mätt så tippar jag att metallerna gick upp med kanske 10%. Mina ryssaktier upp 74% och Bitcoins typ bara 140%.

Vissa har kontanter i madrassen och bara väntar på att investera dom i ett rätt läge, samtidigt som dom blir rånade tack vare den s.k inflationen.

 

Du frågar vad värdet är på Bitcoin och metaller egentligen. Det är en lite korkad fråga, som om jag frågar vad är värdet på en skogaholmslimpa egentligen?

Eller vad är värdet på ett glas vatten för någon som håller på att dö av törst i öknen och han har 1 mille i väskan.

Värdet på guld har varit känt i världen i tusentals år. Däremot så håller jag med om att den inte är så användbar som silver tex. 

Silver används i över 10.000 produkter och ökar hela tiden, men tillgången däremot minskar hela tiden.

 

Historiskt sett har du klarat dig jäkligt bra med guld, silver. Se även nyligen i länder som Zimbabwe, Venezuela, Grekland och många andra.

 

Skaffa mark är aldrig fel som du skriver.

 

Best performing currencies, past 6 yrs:

2011- $BTC +1500%

2012- #Bitcoin +299%

2013-BTC +5400%

2014-BTC +13%

2015-BTC +37%

2016-BTC +130%

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

 

Är svenskens hårdvaluta belånad upp till öronen så kan det bli svårigheter att bo där.

Svensken är den näst skuldsatte i hela världen.

Låna Låna Låna.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Mr atm:

Jag har aldrig pratat om domedagen.

Jag har propagerat för Silver, Guld, Bitcoins och ryska aktierna .

I kronor mätt så tippar jag att metallerna gick upp med kanske 10%. Mina ryssaktier upp 74% och Bitcoins typ bara 140%.

Vissa har kontanter i madrassen och bara väntar på att investera dom i ett rätt läge, samtidigt som dom blir rånade tack vare den s.k inflationen.

 

Du frågar vad värdet är på Bitcoin och metaller egentligen. Det är en lite korkad fråga, som om jag frågar vad är värdet på en skogaholmslimpa egentligen?

Eller vad är värdet på ett glas vatten för någon som håller på att dö av törst i öknen och han har 1 mille i väskan.

Värdet på guld har varit känt i världen i tusentals år. Däremot så håller jag med om att den inte är så användbar som silver tex. 

Silver används i över 10.000 produkter och ökar hela tiden, men tillgången däremot minskar hela tiden.

 

Historiskt sett har du klarat dig jäkligt bra med guld, silver. Se även nyligen i länder som Zimbabwe, Venezuela, Grekland och många andra.

 

Skaffa mark är aldrig fel som du skriver.

 

Best performing currencies, past 6 yrs:

2011- $BTC +1500%

2012- #Bitcoin +299%

2013-BTC +5400%

2014-BTC +13%

2015-BTC +37%

2016-BTC +130%

 

 

 

Vad har du för strategi när det gäller sådan uppgångar ? Tar du hem och säkrar insatsen och lite vinst då och då ? Heller hoppas du på att kunna sälja på topp ? Jag har också satsat lite av mitt kapital på ryska aktier och kommer att fortsätta med det  framöver . Utöver det har har jag  en portfölj med aktier som grund och som jag skulle kunna äga i 20 år framöver . Så när jag satsar på Ryssland så tar jag hem lite av vinsten då och då och ökar på i grundportföljen . Jag återinvesterar 80 % av utdelningarna i portföljen och 20 % satsar jag på kortsikt . Detta har varit en framgångsrik strategi för mig . Dels för att jag då och då hittar en aktie som går som tåget , det är inte ofta . Senaste var det Starbreeze Studios som när jag tog hem vinsten hade jag haft 900 % uppgång på satsat kapital . Men det händer inte ofta att man hittar sådana . Handelsbanken har jag ägt och byggt på i portföljen i 19 år och har varit en fantastiska aktie att äga med utdelning och utvecklingen . Samma har det varit med H&M som jag ägde i 15 år , men som jag valde att sälja allt i början att förra året och istället bygga på mitt innehav i ICA och Skanska . Med facit i hand så var det ett klokt val , men det visste jag inte då . 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-01-01 at 14:22, skrev omarama:

Statens insättningsgaranti funkar väl,visserligen bara upp till 950.000 men som gammal volvotattare klarar man sig med bred marginal :-)

https://www.riksgalden.se/sv/Insattningsgarantin/Om_Insattningsgarantin/

Tur att vi inte gick med i EMU för då hade väl den där "Garantin" snabbt sopats undan för att göda Tyska Banker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tydligen lite olika från Thai till Thai, när frugan kom underfund med hur många rai vi tillsammans ägde bleknade hon. Och ja hon skulle mer än gärna byta bort sitt guld mot mer mark, nu handlar det ändå om Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Herluf:

Svenskens hårdvaluta är bostaden, "folk måste ju bo någonstans"heter det ju. Thailändarnas hårdvaluta är guldet i byrålådan. Båda dessa investeringar har ju viss substans jämfört med tex kontanter. Cash is king brukar det heta, men det gäller ju när man sålt sina akter i tid och sitter på kontanter och ser på när aktiekursen rasar.

 

Nej, kontanter i sig är ju ingerlunda någon säker investering. Men vid en global ekonomisk kris så finns det  risk att alla typer av investeringar förlorar värde, så frågan  väl snarast, vad är det som kommer att rasa minst i värde? Just nu tror jag iallafall att kontakter är bäst, jag räknar med att aktiemarknaderna och bostadsmarknaderna i sverige och Thailand kommer att kollapsa för eller senare, då går jag in och köper billigt. Ingen vet hur ekonomin ska utveckla sig, det är gambling. Den försiktige köper lite hus, lite guld, lite aktier, lite bitkoins och sprider riskerna. Men om man som jag inte har något större kapital är det gambling som gäller.

Härligt att läsa vettiga tankar. Inte bara blaj. Det är vad jag ville diskutera. Hur säkra är vi egentligen vid en bank crash. Hur säkra är svenska folket vid en ränta på ca 5 %

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev AnTove:

 

Vad har du för strategi när det gäller sådan uppgångar ? Tar du hem och säkrar insatsen och lite vinst då och då ? Heller hoppas du på att kunna sälja på topp ? Jag har också satsat lite av mitt kapital på ryska aktier och kommer att fortsätta med det  framöver . Utöver det har har jag  en portfölj med aktier som grund och som jag skulle kunna äga i 20 år framöver . Så när jag satsar på Ryssland så tar jag hem lite av vinsten då och då och ökar på i grundportföljen . Jag återinvesterar 80 % av utdelningarna i portföljen och 20 % satsar jag på kortsikt . Detta har varit en framgångsrik strategi för mig . Dels för att jag då och då hittar en aktie som går som tåget , det är inte ofta . Senaste var det Starbreeze Studios som när jag tog hem vinsten hade jag haft 900 % uppgång på satsat kapital . Men det händer inte ofta att man hittar sådana . Handelsbanken har jag ägt och byggt på i portföljen i 19 år och har varit en fantastiska aktie att äga med utdelning och utvecklingen . Samma har det varit med H&M som jag ägde i 15 år , men som jag valde att sälja allt i början att förra året och istället bygga på mitt innehav i ICA och Skanska . Med facit i hand så var det ett klokt val , men det visste jag inte då . 

Bitcoin så har jag i princip bara köpt på mig mer och mer och inte sålt. Har inte brytt mig om att hoppa in och ut, även om jag nog hade tjänat rätt hyfsat på det

Ett exempel-  För några dagar sedan så skrev jag på Bitcoin-tråden att Bitcoin förmodligen kommer att göra ett dipp vilket den också gjorde, (ner 23%) även om Khonis försökte göra narr av mig. (Betyder nada)

Jag har skrivit några år här på MPR och tipsat om bla.  Bitcoin,  även om jag har fått mycket skit om foliehatt osv. av många lamm här. (Betyder nada)

 

Angående aktier och annat så har jag inte haft någon strategi mer än att jag köper det jag tror på och tycker är undervärderat.

Metallerna är en försäkring och samtidigt så håller dom värdet hyfsat. Jag räknar dom också som pengar, vilket jag inte gör med papperslapparna, utan räknar dom mer som kuponger vilka är uppbackade av våld.

Det var intressant att läsa om din strategi och att du tydligen har lyckats bra i längden. Grattis!

Jag tycker att nuförtiden är det betydligt vanskligare att investera än tidigare. Men jag rekommenderar fortfarande Bitcoin även om inget är säkert.

Har du några metaller eller Bitcoin då AnTove?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Mr atm:

Bitcoin så har jag i princip bara köpt på mig mer och mer och inte sålt. Har inte brytt mig om att hoppa in och ut, även om jag nog hade tjänat rätt hyfsat på det

Ett exempel-  För några dagar sedan så skrev jag på Bitcoin-tråden att Bitcoin förmodligen kommer att göra ett dipp vilket den också gjorde, (ner 23%) även om Khonis försökte göra narr av mig. (Betyder nada)

Jag har skrivit några år här på MPR och tipsat om bla.  Bitcoin,  även om jag har fått mycket skit om foliehatt osv. av många lamm här. (Betyder nada)

 

Angående aktier och annat så har jag inte haft någon strategi mer än att jag köper det jag tror på och tycker är undervärderat.

Metallerna är en försäkring och samtidigt så håller dom värdet hyfsat. Jag räknar dom också som pengar, vilket jag inte gör med papperslapparna, utan räknar dom mer som kuponger vilka är uppbackade av våld.

Det var intressant att läsa om din strategi och att du tydligen har lyckats bra i längden. Grattis!

Jag tycker att nuförtiden är det betydligt vanskligare att investera än tidigare. Men jag rekommenderar fortfarande Bitcoin även om inget är säkert.

Har du några metaller eller Bitcoin då AnTove?

 

 

 

Jag håller med dig om att det är vanskligt att investera nu . Det är lite upp och ner vända världen . Det känns som om att gamla sanningar inte stämmer . Jag läser allt jag kommer över när det gäller Warren Buffett , Jim Rogers , Peter Lynch och George Soros . Alla har skrivit en del om metaller , men jag har låtit bli att investera i dessa för att jag känner mig så osäker . Jag känner mig tryggare med aktier . Jag spenderar säkert 4-5 timmar om dagen med att läsa och lyssna poddar som berör investeringar , politik och teknik . Jag är också väldigt intresserad av politik och det har hjälpt mig en hel del när det gäller investeringar .

 

Jag missar en del investeringar som skulle ha varit framgångsrika pågrund av jag är osäker på teknik , som Fingerprint som jag fortfarande har väldigt blanda känslor inför . Jag var bara inne väldigt kort och tjänade några tusenlappar . Jag undviker också medicin eftersom jag har så svårt att tolka de studier som de går igenom . Jag har funderat mycket på Bitcoin , men har inte köpt några . Anledningen är att jag har så svårt att tolka om det kommer att bli stort och fungera i långa loppet . Det är väldigt blandade åsikter om det . Du ska investera  i detta om du känner dig hemma med och det går bra . Det är bara att säga grattis till dig för att du lyckas . Även till de som har tjäna stora pengar på Fingerprint . Jag går aldrig och grämer mig över missade investeringar , jag försöker bara att förstå varför jag har tagit det beslut som jag har tagit . Jag försöker också att inte bli för girig eller känna att jag inte tar beslut som är genomtänkta för att jag är rädd att missa något . 

 

Övrigt så följer jag allt som Fredrik Lundberg , Rune Andersson , Carl Bennet , Gustav Douglas , Familjen Lundin och Didner & Gerge gör och investerar i . Jag har stor respekt för dem och har lyckats bra med att ta rygg på dessa under åren . 

 

Lycka till med dina investeringar . 

Link to comment
Dela på andra sajter

An Tove

 

Väldigt bra skrivet. Du har en egen strategi. Väldigt smart.

 

Jag ville lyfta osäkerheten som bankerna mörkar. Allt för att vi inte ska ta ut pengar. Skulle vi göra det straffar dom oss. För då kan vi inte sätta in dom igen. Alltså våra egna pengar. Är detta vad vi medborgare måste acceptera. Enligt mig är det vidrigt. Du har sparat till pension. Samma dag du ska njuta av den så snor banken all din pension. Helt lagligt.

 

Ni som tycker detta är OK. Kan väl förklara vad jag missat

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan fråga. Vilken valuta är insättningsgarantin som Alliansen ändrade. Varför ändrades den. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

An Tove

 

Väldigt bra skrivet. Du har en egen strategi. Väldigt smart.

 

Jag ville lyfta osäkerheten som bankerna mörkar. Allt för att vi inte ska ta ut pengar. Skulle vi göra det straffar dom oss. För då kan vi inte sätta in dom igen. Alltså våra egna pengar. Är detta vad vi medborgare måste acceptera. Enligt mig är det vidrigt. Du har sparat till pension. Samma dag du ska njuta av den så snor banken all din pension. Helt lagligt.

 

Ni som tycker detta är OK. Kan väl förklara vad jag missat

 

http://www.fi.se/Regler/Penningtvatt/

 

Anledningen är helt enkelt att större summor kontanter i stort sett alltid är kopplade till brottslighet på ett eller annat sätt. Sen kan man tycka att bankerna ändå borde behandla den handfull ärliga personer som varje år "hamnar i kläm" på ett bättre sätt. Men faktum kvarstår att större mängder kontanter och brottslighet följs åt.

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

En annan fråga. Vilken valuta är insättningsgarantin som Alliansen ändrade. Varför ändrades den. 

 

Den är i kr vilket är fullt naturligt i Sverige. 

 

Jag tror att du oroar dig för mycket :-)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

5 hours ago, frason said:

Vilket datum kickar krisen igång i år?

En bra fråga Frason, det finns många "förståsigpåare" som vet precis när det ska hända, men sanningen är förstås att ingen vet. Det är ju just det oförutsägbara som gör att börserna blir ständigt över och undervärderade. Detta system känns ju som skapat för att vissa ska kunna tjäna massor av pengar, medan de flesta förlorar.

 

Det enda man kan säga är:

När alla tror att krisen ska komma,då kommer den inte. Men det är när ingen tror att den ska komma som den kommer.

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...