Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev LTD:

Vilket lån får du till 1.5% ränta utöver en bostad? 

0,99 på Nordnet på mina aktier och det är väl inget fel på bostadslån.

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

58 minutes ago, Esspe said:

0,99 på Nordnet på mina aktier och det är väl inget fel på bostadslån.

Funkar det bra med dom och lån. Funderade själv på att göra detsamma och sätta in på en traditionellt förvaltad KF i Skandia. De är tidsbegränsade från det man öppnar den men har redan KF som det bara är att föra in i. Genomsnittlig återbäringsränta de sista 15 åren 6%. 

 

De enda lån jag/vi har kvar är 40k i studieskuld, tyckte inte det var någon ide att stressa bort det då räntan i år ligger på 0.05%. Annars finns det ju ett värde i att inte ha lån, ingen kan komma och begära något, en slags frihet för mig.

 

/ SatanG 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev SatanG:

Funkar det bra med dom och lån. Funderade själv på att göra detsamma och sätta in på en traditionellt förvaltad KF i Skandia.

 

De enda lån jag/vi har kvar är 40k i studieskuld, tyckte inte det var någon ide att stressa bort det då räntan i år ligger på 0.05%. Annars finns det ju ett värde i att inte ha lån, ingen kan komma och begära något, en slags frihet för mig.

 

/ SatanG 

Nordnet är nog rätt likt Avanza som jag kör. 0% ränta upp till 50 000 sek, 0,99% upp till 25% belåningsgrad. KF samt ISK utan avgifter samt egna fonder, typ Avanza zero som har noll 0 % förvaltningsavgift.

 

Skandia har en historia av att kunna ta bra betalt.....

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

Funkar det bra med dom och lån. Funderade själv på att göra detsamma och sätta in på en traditionellt förvaltad KF i Skandia. De är tidsbegränsade från det man öppnar den men har redan KF som det bara är att föra in i. Genomsnittlig återbäringsränta de sista 15 åren 6%. 

 

De enda lån jag/vi har kvar är 40k i studieskuld, tyckte inte det var någon ide att stressa bort det då räntan i år ligger på 0.05%. Annars finns det ju ett värde i att inte ha lån, ingen kan komma och begära något, en slags frihet för mig.

 

/ SatanG 

Har inte mitt lilla bolån hos dom. Dom tecknar bara för större städer och tror att dom även har en minigräns på 1m.

 

Belånade aktier styrs räntan av diversifiering i portföljen. Sköter själv allting och kan då reglera räntan om det behövs. Tror att fonder är belånbara till 100%.

 

Sen anser jag att man ska ha ordentligt marginal om man belåna sina aktier så man inte blir tvångssåld. Många som råkat illa ut där.

 

Skandia hade jag absolut undvikit. Tar säkert bra betalt för ingenting. Sätt det i en KF hos NN eller Avanza. Inga begränsningar öht och placerar du i en avgiftsfri indexfond blir det inga avgifter alls. Börsen har gett ett genomsnitt på 13% dom senaste 15 åren.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Esspe:

Har inte mitt lilla bolån hos dom. Dom tecknar bara för större städer och tror att dom även har en minigräns på 1m.

 

Belånade aktier styrs räntan av diversifiering i portföljen. Sköter själv allting och kan då reglera räntan om det behövs. Tror att fonder är belånbara till 100%.

 

Sen anser jag att man ska ha ordentligt marginal om man belåna sina aktier så man inte blir tvångssåld. Många som råkat illa ut där.

 

Skandia hade jag absolut undvikit. Tar säkert bra betalt för ingenting. Sätt det i en KF hos NN eller Avanza. Inga begränsningar öht och placerar du i en avgiftsfri indexfond blir det inga avgifter alls. Börsen har gett ett genomsnitt på 13% dom senaste 15 åren.

Tänk "rådgivare" från bank eller kapitalförsäkring skulle läsa, och förstå, det du skrivit ovan...... 

 

Arbetslöshet och eller självmordsförsök skulle öka betydligt i dessa grupper av parasiter

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Esspe said:

Har inte mitt lilla bolån hos dom. Dom tecknar bara för större städer och tror att dom även har en minigräns på 1m.

 

Belånade aktier styrs räntan av diversifiering i portföljen. Sköter själv allting och kan då reglera räntan om det behövs. Tror att fonder är belånbara till 100%.

 

Sen anser jag att man ska ha ordentligt marginal om man belåna sina aktier så man inte blir tvångssåld. Många som råkat illa ut där.

 

Skandia hade jag absolut undvikit. Tar säkert bra betalt för ingenting. Sätt det i en KF hos NN eller Avanza. Inga begränsningar öht och placerar du i en avgiftsfri indexfond blir det inga avgifter alls. Börsen har gett ett genomsnitt på 13% dom senaste 15 åren.

Gillar Skandia, det är en del av min diversifiering. 

Har redan rätt stor andel i aktier och vill inte gärna öka den, för tillfället iaf, och tänkte att det verkar vara ett hyffsat säkert sätt att få "gratis" pengar till låg risk. Har KF även i andra banker så kan täcka upp lån om räntan stiger.

NN visar på .89% ränta och kan man få några procent utan större ansträngning så varför inte. De har sagt tidigare att de kan föra in pengarna på valfritt konto, behöver alltså inte gå via min KF där.

 

Så undrade mest om din syn på NN för att få lite input från dig och andra.

Har själv haft lite strul med dom nyligen när jag missade att göra KYC i tid för ena grabben så de låste hans KF. Inget skulle lösa sig om jag inte ringde upp deras back-office, när jag gjorde det från Thailand så fick jag sitta i telefon och vänta minst en halvtimme medans de diskuterade men INTE kunde fatta några beslut utan det slutade med att vi kunde kommunicera via email istället, vilket jag redan tidigare försökt få igenom. 

 

Kort sagt, NN verkade mer än lovligt inkompetenta i det fallet, svar via email tog upp till 2 veckor.

Misstänker även att de förde mina uppgifter vidare till skattemyndigheten i Thailand som nu vill ha underlag på att jag skattat på ca en mille från danska Maersk 2020. Detta hände alltså idag, någon månad efter NN fick min sista lönespec från Maersk.

Inget att oroa sig över, har alltid jobbat vitt och har ju en fru som själv jobbar inom finans och kan spelplanen men irriterar mig på att det tar min tid från annat samt måste blanda in min fd arbetsgivare helt i onödan.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Esspe:

0,99 på Nordnet på mina aktier och det är väl inget fel på bostadslån.

Men då måste man ju äga sin bostad och det anser inte alla är bra...

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Men då måste man ju äga sin bostad och det anser inte alla är bra...

En bostadsrätt i Sverige har väl aldrig varit fel. Annan sak i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev SatanG:

Gillar Skandia, det är en del av min diversifiering. 

Har redan rätt stor andel i aktier och vill inte gärna öka den, för tillfället iaf, och tänkte att det verkar vara ett hyffsat säkert sätt att få "gratis" pengar till låg risk. Har KF även i andra banker så kan täcka upp lån om räntan stiger.

NN visar på .89% ränta och kan man få några procent utan större ansträngning så varför inte. De har sagt tidigare att de kan föra in pengarna på valfritt konto, behöver alltså inte gå via min KF där.

 

Så undrade mest om din syn på NN för att få lite input från dig och andra.

Har själv haft lite strul med dom nyligen när jag missade att göra KYC i tid för ena grabben så de låste hans KF. Inget skulle lösa sig om jag inte ringde upp deras back-office, när jag gjorde det från Thailand så fick jag sitta i telefon och vänta minst en halvtimme medans de diskuterade men INTE kunde fatta några beslut utan det slutade med att vi kunde kommunicera via email istället, vilket jag redan tidigare försökt få igenom. 

 

Kort sagt, NN verkade mer än lovligt inkompetenta i det fallet, svar via email tog upp till 2 veckor.

Misstänker även att de förde mina uppgifter vidare till skattemyndigheten i Thailand som nu vill ha underlag på att jag skattat på ca en mille från danska Maersk 2020. Detta hände alltså idag, någon månad efter NN fick min sista lönespec från Maersk.

Inget att oroa sig över, har alltid jobbat vitt och har ju en fru som själv jobbar inom finans och kan spelplanen men irriterar mig på att det tar min tid från annat samt måste blanda in min fd arbetsgivare helt i onödan.

 

/ SatanG

Aldrig haft några problem med dom men har inga avancerade upplägg heller. Brukar sköta det som behövs genom deras meddelandetjänst i depån. Svar på 1-3 dagar.

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

En bostadsrätt i Sverige har väl aldrig varit fel. Annan sak i Thailand.

Jag har fått för mej att @LTD är lite anti till att äga sin bostad i Thailand.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

Jag har fått för mej att @LTD är lite anti till att äga sin bostad i Thailand.

Jo det är han av många orsaker. 

Har du lån på din bostad i Thailand? 

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, skrev LTD:

Jo det är han av många orsaker. 

Har du lån på din bostad i Thailand? 

Nej, jag har ingen bostad i Thailand, jag semestrar endast där och bor, arbetar och lever i Sverige där jag har mer än 5 miljoner i lån på mina fastigheter.

Sambon däremot äger fastighet i Thailand dock utan lån.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Jag har fått för mej att @LTD är lite anti till att äga sin bostad i Thailand.

Som nån på forumet klokt skrev; man äger ingenting i Thailand det är bara en chimär

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror nog att det kan vara en bra affär att äga hus i Thailand om man bara håller sig utanför dom uppblåsta priserna i turistområden. Man kan kanske t.o.m. göra en bra affär i Pattaya nu om man ger det några år. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Som nån på forumet klokt skrev; man äger ingenting i Thailand det är bara en chimär

Skulle vi få för oss att skaffa ett boende någonstans i Thailand så kommer det att ägas av sambon, jag är inte intresserad.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-05 at 02:35, skrev UglyFarang:

Nej, jag har ingen bostad i Thailand, jag semestrar endast där och bor, arbetar och lever i Sverige där jag har mer än 5 miljoner i lån på mina fastigheter.

Sambon däremot äger fastighet i Thailand dock utan lån.

Men du blandar in äga bostad i Thailand med bostadslån. 

Testa som falang att låna på en bostad i Thailand om du inte har workpermit. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-04 at 04:40, skrev Esspe:

0,99 på Nordnet på mina aktier och det är väl inget fel på bostadslån.

 

On 2021-02-04 at 11:25, skrev UglyFarang:

Men då måste man ju äga sin bostad och det anser inte alla är bra...

 

2 timmar sedan, skrev LTD:

Men du blandar in äga bostad i Thailand med bostadslån. 

Testa som falang att låna på en bostad i Thailand om du inte har workpermit. 

Nja, läs begynnelsen på detta en gång till är du snäll.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-05 at 12:15, skrev Esspe:

Tror nog att det kan vara en bra affär att äga hus i Thailand om man bara håller sig utanför dom uppblåsta priserna i turistområden. Man kan kanske t.o.m. göra en bra affär i Pattaya nu om man ger det några år. 

Bra jämfört med att ha pengarna på börsen och hyra? 

Skeptisk men ska man prompt köpa så är det väl ett bra läge nu. 

Ibland skulle jag vilja äga för att kunna göra vad jag vill, men rätt var det är så får jag myror i brallan å vill flytta och då är jag glad att jag bara hyr. 

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Nja, läs begynnelsen på detta en gång till är du snäll.

Du blandade in mig och att jag inte tycker äga bostad i Thailand är bra i en diskussion som handlade om bostadslån och räntor..

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev LTD:

Du blandade in mig och att jag inte tycker äga bostad i Thailand är bra i en diskussion som handlade om bostadslån och räntor. 

Falang kan inte låna till bostad i Thailand så förstår inte kopplingen du gjorde.. 

Det är väl bara du som kopplat bolån till att äga i Thailand.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Esspe:

Det är väl bara du som kopplat bolån till att äga i Thailand.

Jasså, och hur hör min syn på att äga bostad i Thailand hemma i diskussionen då? 

Vi diskuterade bostadslån mm och helt plötsligt kommer UglyFarang med det här. 

 

Screenshot_20210206_180040.jpg

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-04 at 03:07, skrev LTD:

Vilket lån får du till 1.5% ränta utöver en bostad? 

 

On 2021-02-04 at 04:40, skrev Esspe:

0,99 på Nordnet på mina aktier och det är väl inget fel på bostadslån.

 

On 2021-02-04 at 11:25, skrev UglyFarang:

Men då måste man ju äga sin bostad och det anser inte alla är bra...

 

On 2021-02-04 at 18:19, skrev UglyFarang:

Jag har fått för mej att @LTD är lite anti till att äga sin bostad i Thailand.

 

52 minuter sedan, skrev LTD:

Jasså, och hur hör min syn på att äga bostad i Thailand hemma i diskussionen då? 

Vi diskuterade bostadslån mm och helt plötsligt kommer UglyFarang med det här. 

 

Screenshot_20210206_180040.jpg

 

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

 

 

 

Exakt, vi diskuterade räntor och bostadslån, så hur är min syn på att äga bostad i Thailand relevant i den diskussionen? 

Förklara gärna.

Du tror att det handlade om bolån i Thailand eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...