Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

27 minuter sedan, skrev Nicholas:

Lån minskar i värde av inflation. 

 

Läs 70 och 80talet. 

 

Där hade du rätt. Under tiden måste dock människor betala på lånen. Förra veckan talade någon om att från och med i sommar måste folk börja betala av sina lån. Inte bara räntor. När räntorna stiger . Vilket dom måste göra. Så ska människor betala kanske runt 5% ränta. Klara dom det är det inga problem. Men det är väldigt många som inte klarar det och vad händer då. Ni som kan er historia vet att det hänt förut . Idag är det mycket större lån.

Lycka till vad ni än gör. Men kom inte och gnäll när det händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

21 minuter sedan, skrev John Khonken:

Där hade du rätt. Under tiden måste dock människor betala på lånen. Förra veckan talade någon om att från och med i sommar måste folk börja betala av sina lån. Inte bara räntor. När räntorna stiger . Vilket dom måste göra. Så ska människor betala kanske runt 5% ränta. Klara dom det är det inga problem. Men det är väldigt många som inte klarar det och vad händer då. Ni som kan er historia vet att det hänt förut . Idag är det mycket större lån.

Lycka till vad ni än gör. Men kom inte och gnäll när det händer.

Bankerna krävde väl att man skulle klara 7% ränta innan man fick låna till sin bostad eller ? En sådan hög ränta anses inte trolig inom överskådlig framtid.

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev John Khonken:

Där hade du rätt. Under tiden måste dock människor betala på lånen. Förra veckan talade någon om att från och med i sommar måste folk börja betala av sina lån. Inte bara räntor. När räntorna stiger . Vilket dom måste göra. Så ska människor betala kanske runt 5% ränta. Klara dom det är det inga problem. Men det är väldigt många som inte klarar det och vad händer då. Ni som kan er historia vet att det hänt förut . Idag är det mycket större lån.

Lycka till vad ni än gör. Men kom inte och gnäll när det händer.

Du måste i princip alltid amortera på dina lån, finns undantag t.ex om lånet är mycket lägre än säkerheten m.m. 

Sedan förra våren kunde du söka om amoretingsfrihet på bolånen p.g.a. covid-19 under vissa förutsättningar. Det kommer någon gång att upphöra.

Blanco lån har högre ränta. 

När du ansöker om nya bolån räknar bankerna med att du ska klara av mycket högre ränta. 

 

Nuvarande ränte läge är det nya normala. Se bara på Japan hur länge de har haft detta ränte läge.

 

Japan, USA, UK och några europeiska länder har så hög statsskuld att de inte klarar högre ränta. Och alla gör samma sak, De har olika varianter av QE.

 

Räntan och inflationen kommer att vara låg tillsvidare och under lång tid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, John Khonken said:

Där hade du rätt. Under tiden måste dock människor betala på lånen. Förra veckan talade någon om att från och med i sommar måste folk börja betala av sina lån. Inte bara räntor. När räntorna stiger . Vilket dom måste göra. Så ska människor betala kanske runt 5% ränta. Klara dom det är det inga problem. Men det är väldigt många som inte klarar det och vad händer då. Ni som kan er historia vet att det hänt förut . Idag är det mycket större lån.

Lycka till vad ni än gör. Men kom inte och gnäll när det händer.

Lån som är tagna dom sista åren har krav på amortering ifall lånet överstiger x % av köpeskillingen. 

 

Dessutom måste man komma med y% cash.

Tyvärr går det att låna den delen in blanco. 

 

Gamla lån påverkas inte av dessa regler vad jag vet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inflation är hälsosamt. 

Det minskat värdet av alla pengar som pengamoguler samlat i sina lador. 

 

Då måste dom ut och samla nya pengar. 

 

Huslån vaskas bort. 

 

Men pengamoguler tycker inte det är så roligt och dom har ganska stor makt, därför är räntan noll. 

Dessutom finns kopiösa mängder Fiat pengar i omlopp vilket även det gör det omöjligt att höja räntan. 

 

Ekonomiska institut och departement har blivit mycket skickligare på senare år att hantera sina verktyg och instrument för att undvika kris. 

 

Så trycket byggs upp till en större kris istället för fler mindre. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Har du lån på 1 mille så väntar du några år och helt plötsligt så är en mille en ok månadslön och hokus pokus så är lånet bortbetalt. 

Helt rätt. Att betala av sitt bostadsån för att det är det bästa pensionssparandet är helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, apknug said:

Helt rätt. Att betala av sitt bostadsån för att det är det bästa pensionssparandet är helt fel.

Historiskt sätt är 5% ränta normalt och 10% inte ovanligt.

Saker och ting kan ändras fort även om det ser bra ut för låntagaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mr atm:

Historiskt sätt är 5% ränta normalt och 10% inte ovanligt.

Saker och ting kan ändras fort även om det ser bra ut för låntagaren.

I ditt "historiska" exempel var inflationen ännu högre och mitt råd kring pensionssparandet ännu bättre.

 

Tack.

 

(Men för att vara seriös, att vara likvid och kunna slanta av lånet om räntan, mot förmodan, går upp för mycket och alternativ avkastning i reala termer sjunker det ligger i min rekommendation)

Ändrades av apknug
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik

 

Normal ränta är svårt att sätta då det alltid finns en mängd variabler som påverkar.


Köpte mitt första hus i mitten på 80-talet och jag vill minnas att jag fick en ränta på ca 14 %. Huset gick på den svindlande summan 325.000:-. Jag tänkte att jag hade skuldsatt mig för mycket trots att jag hade en bra egen insats. Idag går de husen inte under 4 mkr så där kan man snacka om inflation. Boendekostnaden (räntan i kronor) har då nästan bara fördubblats medan värdet gått upp ca 12 gånger pengarna. 
Min lön har under samma period gått upp 5,5 gånger men då har jag nu ett helt annat jobb som ligger flera löneklasser över det jag hade på 80-talet.

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev apknug:

Helt rätt. Att betala av sitt bostadsån för att det är det bästa pensionssparandet är helt fel.

Nja att betala av sitt bolån är i dagensläge i huvudlaget inget bra pensionssparande och långt ifrån det bästa.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fredman:

https://www.xn--bolnerntor-v5ai.com/historik

 

Normal ränta är svårt att sätta då det alltid finns en mängd variabler som påverkar.

 halvår
Köpte mitt första hus i mitten på 80-talet och jag vill minnas att jag fick en ränta på ca 14 %. Huset gick på den svindlande summan 325.000:-. Jag tänkte att jag hade skuldsatt mig för mycket trots att jag hade en bra egen insats. Idag går de husen inte under 4 mkr så där kan man snacka om inflation. Boende kostnaden (räntan i kronor) har då nästan bara fördubblats medan värdet gått upp ca 12 gånger pengarna. 
Min lön har under samma period gått upp 5,5 gånger men då har jag nu ett helt annat jobb som ligger flera löneklasser över det jag hade på 80-talet.

Ungefär som jag, köpte mitt hus 1980, 300000 kr räntan då var 12% gick upp 2 gånger på ett på ett halvår.

Bytte hus 1991, rörliga räntan var då på över 19%, jag låste min på 12%.

Nu mera så bor man riktigt billigt, har inte råd att flytta.

 

     FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minutes ago, apknug said:

I ditt "historiska" exempel var inflationen ännu högre och mitt råd kring pensionssparandet ännu bättre.

 

Tack.

 

(Men för att vara seriös, att vara likvid och kunna slanta av lånet om räntan, mot förmodan, går upp för mycket och alternativ avkastning sjunker det ligger i min rekommendation)

Styrräntan runt 5% har varit det "normala" innan står jag fast vid.

Sedan så rådde jag ingen med det. Skrev bara att saker och ting kan ändras fort. Men bra om ditt råd var bättre.

Dina investeringar har säkert också gått bättre än mina tidigare.

Men fasta tillgångar kommer nog att sticka iväg uppåt i kr.

 

Tack

 

 

Ändrades av Oregistrerad
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Mr atm:

Styrräntan runt 5% har varit det "normala" innan står jag fast vid.

Sedan så rådde jag ingen med det. Skrev bara att saker och ting kan ändras fort. Men bra om ditt råd var bättre.

Dina investeringar har säkert också gått bättre än mina tidigare.

 

Tack

 

 

Det kan du stå fast vid om du vill. Japan håller nog inte med. I en globaliserad värld utan valuta, investerings kapital etc restriktioner där det finns hur mycket pengar som helst som söker avkastning (pensionsfonder statliga investeringsfonder etc allt) tror jag det är svårt att prata om nån "normalränta" i nominella termer som bygger på historiska data från en tid när världen inte fungerade som nu.

 

Ränta är priset på pengar.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
4 hours ago, Fritz said:

Bankerna krävde väl att man skulle klara 7% ränta innan man fick låna till sin bostad eller ? En sådan hög ränta anses inte trolig inom överskådlig framtid.

Om man blir arbetslös, vilken räntesats klarar man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
2 hours ago, Mr atm said:

Styrräntan runt 5% har varit det "normala" innan står jag fast vid.

Sedan så rådde jag ingen med det. Skrev bara att saker och ting kan ändras fort. Men bra om ditt råd var bättre.

Dina investeringar har säkert också gått bättre än mina tidigare.

Men fasta tillgångar kommer nog att sticka iväg uppåt i kr.

 

Tack

 

 

Nollräntan är endast resultatet av inflationsfusket men det är snart slut med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

Om man blir arbetslös, vilken räntesats klarar man då?

Det beror nog på hur mycket pengar man har. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
9 minutes ago, apknug said:

Det beror nog på hur mycket pengar man har. 

 

 

 

Beror nog mer på hur mycket man har i lån. Många försöker först rädda kåken med sina besparingar men om det inte räcker är det kört.

Det är exakt vad som hände 1992 och det kommer att hända igen, snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev apknug:

Det beror nog på hur mycket pengar man har. 

 

 

 

2 minuter sedan, skrev Captain Morgan:

 

Beror nog mer på hur mycket man har i lån. Många försöker först rädda kåken med sina besparingar men om det inte räcker är det kört.

Det är exakt vad som hände 1992 och det kommer att hända igen, snart.

Kanske, men inte för den som kan räkna och har buffert.  Nu snackar jag inte om överbelånade som inte kan betala från början så att säga. 

 

Du har dock rätt i i att det inte är nån höjdare om man inte kan betala pga att naken kan jaga dig resten av livet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
19 minutes ago, apknug said:

 

Kanske, men inte för den som kan räkna och har buffert.  Nu snackar jag inte om överbelånade som inte kan betala från början så att säga. 

 

Du har dock rätt i i att det inte är nån höjdare om man inte kan betala pga att naken kan jaga dig resten av livet.....

Familjeekonomiska rådgivare på svenska idi*tbanker rekommenderar 3 månaders buffert men jag tror att de flesta MPRare är smartare än så.

Jag tycker nog att 12 månader är ett minimum. Själv har jag 36 månaders buffert för att säkerställa att familjen inte kommer att lida pin, vad som än händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Captain Morgan:

Familjeekonomiska rådgivare på svenska idi*tbanker rekommenderar 3 månaders buffert men jag tror att de flesta MPRare är smartare än så.

Jag tycker nog att 12 månader är ett minimum. Själv har jag 36 månaders buffert för att säkerställa att familjen inte kommer att lida pin, vad som än händer.

En årslön på banken var rätt tänkt av den världsfrånvända politikern som sa det (wibble?) 

 

Nu lånar ju iof ingen bank ut till en bostad om man bara har tre månaders "buffert" med de stress tester som måste passeras vid nya bolån. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Captain Morgan said:

Familjeekonomiska rådgivare på svenska idi*tbanker rekommenderar 3 månaders buffert men jag tror att de flesta MPRare är smartare än så.

Jag tycker nog att 12 månader är ett minimum. Själv har jag 36 månaders buffert för att säkerställa att familjen inte kommer att lida pin, vad som än händer.

MPRare är som vi vet både smartare och rikare än genomsnittssvensken. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, spooncreek said:

MPRare är som vi vet både smartare och rikare än genomsnittssvensken. 

Ja dom flesta på mpr är nog äldre än 30 år.

Det betyder att man har haft lite tid att bygga på sina (rikedomar).

Idag så kostar det lite mer om man ska hänga på och göra bostadskarriär.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-01-31 at 20:46, skrev Captain Morgan:

Om man blir arbetslös, vilken räntesats klarar man då?

Har man inga lån så klarar man en hyfsat hög

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev LTD:

Har man inga lån så klarar man en hyfsat hög

Med det ränteläget vi har idag är det inte smart att inte ha lån.  Tror inte på någon större förändring dom närmaste åren heller. Genomsnittlig avkastning på börsen är ca 13 % dom senaste 30 åren. Med ränta på 1,5 % som dessutom är avdragsgill.

 

Om det är så smart att belåna huset nu för att investera på börsen är väl däremot tveksamt.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-02-02 at 12:30, skrev Esspe:

Med det ränteläget vi har idag är det inte smart att inte ha lån.  Tror inte på någon större förändring dom närmaste åren heller. Genomsnittlig avkastning på börsen är ca 13 % dom senaste 30 åren. Med ränta på 1,5 % som dessutom är avdragsgill.

 

Om det är så smart att belåna huset nu för att investera på börsen är väl däremot tveksamt.

Vilket lån får du till 1.5% ränta utöver en bostad? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...