Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Oavsett vilket....

Företagare gråter över att man tvingas att ta kort, veckan efter så vill dom inte ta annat än kort.

Lite som bönderna och samerna. Regnar det inte för mycket så regnar det för lite, Det är för kalla vintrar för renarna eller så är vintrarna för varma.

 

Du har fortfarande redan lagt på kortavgiften på krubbet.

Du har förstås en del rätt!

 

Och vi förhandlade ner våra kortavgifter i våras med nästan 50% med samma inlösen bolag, bara genom att berätta att vi skulle byta till en som var billigare, och då sänkte de genast, och jag kände mej nöjd, och sen korkad för att jag inte gjort det tidigare...

Men vi sparar flera tusenlappar i månaden nu!

 

Swish ÄR dyrt vid småsummor, men billigare för oss vid ca 150-200SEK.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev Tommy:

Du har förstås en del rätt!

 

Och vi förhandlade ner våra kortavgifter i våras med nästan 50% med samma inlösen bolag, bara genom att berätta att vi skulle byta till en som var billigare, och då sänkte de genast, och jag kände mej nöjd, och sen korkad för att jag inte gjort det tidigare...

Men vi sparar flera tusenlappar i månaden nu!

 

Swish ÄR dyrt vid småsummor, men billigare för oss vid ca 150-200SEK.

 

 

MVH

Skulle ni få in massor av kontanter så hade ni klagar på att det var dyrt med kontanthantering. 
Perfekt nu när du har förhandlat ner priset. 
Jag förmodar att du även sänkte priset på maten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Skulle ni få in massor av kontanter så hade ni klagar på att det var dyrt med kontanthantering. 
Perfekt nu när du har förhandlat ner priset. 
Jag förmodar att du även sänkte priset på maten. 

Hade vi fått in en massa kontanter, så hade vi handlat för dem, hur svårt kan det vara?

 

En del av dem hade eventuellt hamnat i bagaget på nästa Thailandsresa...

 

Jo kontanthantering är lite jobbigt i Sverige idag, men det är så liten del av omsättningen, knappt 10% normalt, att vi inte behöver sätta in nånting, utan köper nya råvaror för dem.

Jag ser kontanthantering som en service för de som föredrar det, av vilken anledning som helst..

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

Skulle ni få in massor av kontanter så hade ni klagar på att det var dyrt med kontanthantering. 
Perfekt nu när du har förhandlat ner priset. 
Jag förmodar att du även sänkte priset på maten. 

Kom på ett par detaljer till...

 

I Danmark och i en del andra länder, så är det helt OK och vanligt att butikerna lägger på ett par procent på priset för de som handlar med kort, detta är av nån anledning inte tillåtet i Sverige, varför vet jag inte?

Men jag gissar att det är för att Skatteverket och våra banker vill styra oss svenskar till spårbara transaktioner, och vi accepterar detta, som de mesproppar vi svenskar blivit formade till.

 

Swish är likadant, det är inte tillåtet att höja priset 2 kronor för kunder som betalar med Swish, eller ge de som betalar kontant 2 kronor rabatt...

För då skulle  fler kunder hellre använda kontanter, och banken missa en massa gratis-2 kronor...

Detta döljs skickligt av bankerna genom att privatpersoner slipper avgiften i transaktioner dem emellan, än så länge (eftersom de är hyfsat få), och de flesta antar att det gäller alla Swish betalningar...

Men många föreningar har en skylt uppsatt, tex:: "Lägsta gräns för Swish är 50 kronor".

 

Vi har inte sänkt våra priser, trots att Pandemin påverkat oss negativt, men vi har inte höjt dem heller!

 

Undrar förresten om det är OK med RSV att lägga på 30% på priset för alla smitare (turister och annat pack) som inte kan visa sitt svenska slutskattebesked (finns ju i mobilen om man vill)?

Nu pratar vi en massa skatteintäkter!

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
53 minuter sedan, skrev Tommy:

Hade vi fått in en massa kontanter, så hade vi handlat för dem, hur svårt kan det vara?

 

En del av dem hade eventuellt hamnat i bagaget på nästa Thailandsresa...

 

Jo kontanthantering är lite jobbigt i Sverige idag, men det är så liten del av omsättningen, knappt 10% normalt, att vi inte behöver sätta in nånting, utan köper nya råvaror för dem.

Jag ser kontanthantering som en service för de som föredrar det, av vilken anledning som helst..

 

MVH

Jag gissar att ni hade betalat ut lönerna på samma sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag gissar att ni hade betalat ut lönerna på samma sätt

Kontant, rätt i fickorna!

 

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som lunchpang som stod med öppen kassalåda när man betalde kontant och man frågade ...

-är det halva priset idag?

Det fattade inte många eller så var man oförskämd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hade ju varit klart rimligt med en bankkris-2017 nu 2020 i coronans svallvågor. 5-10% fall i BNP över hela världen, mängder av företag och privatpersoner som går i konkurs; får nog backa till 1939 för att hitta värre förutsättningar. Och ändå har inte en endaste bank (så vitt jag vet) gått omkull. 

 

För att leka djävulens advokat, och därmed Konkens polare, skulle jag vilja påstå att jag hade känt mig tryggare om åtminstone någon bank i Italien, Spanien eller valfritt semiutvecklat land hade kånkat. Nu känns det som att sedelpressarna går så varma att inga chocker är stora nog att kännas i bankvalven och det kan väl ändå inte vara hälsosamt i längden.

 

Bankkrisen 2021; jag och Konken hand i hand på barrikaderna.  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Det hade ju varit klart rimligt med en bankkris-2017 nu 2020 i coronans svallvågor. 5-10% fall i BNP över hela världen, mängder av företag och privatpersoner som går i konkurs; får nog backa till 1939 för att hitta värre förutsättningar. Och ändå har inte en endaste bank (så vitt jag vet) gått omkull. 

 

För att leka djävulens advokat, och därmed Konkens polare, skulle jag vilja påstå att jag hade känt mig tryggare om åtminstone någon bank i Italien, Spanien eller valfritt semiutvecklat land hade kånkat. Nu känns det som att sedelpressarna går så varma att inga chocker är stora nog att kännas i bankvalven och det kan väl ändå inte vara hälsosamt i längden.

 

Bankkrisen 2021; jag och Konken hand i hand på barrikaderna.  

Undrar varför det inte blev en bankkris när dom blev tvungna att sänka räntan och fortsatte på sina håll ner till minus. Där länderna ökade på sina skulder med biljoner.

Där dom fortsatte med kvantitativa lättnader i oändlighet. Där vissa riksbanker går ut med att dom kan ta fram oändligt med pengar.

Undrar hur bankerna hade klarat sig utan dessa. 

Håller också med Khonken, fast sätter årtalet då ekonomin spårade ur till år 2008 redan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Mr atm said:

Undrar varför det inte blev en bankkris när dom blev tvungna att sänka räntan och fortsatte på sina håll ner till minus. Där länderna ökade på sina skulder med biljoner.

Där dom fortsatte med kvantitativa lättnader i oändlighet. Där vissa riksbanker går ut med att dom kan ta fram oändligt med pengar.

Undrar hur bankerna hade klarat sig utan dessa. 

Håller också med Khonken, fast sätter årtalet då ekonomin spårade ur till år 2008 redan.

Att "ekonomin spårar ur" är dock inte detsamma som en "bankkris". Finanskrisen 2008 (som till stor del var 2007) var resultatet av ett helt avreglerat banksystem i USA som tillät en kollaps som många experter förutsåg men som jag tror få politiker riktigt förstod. Tiden från 2008 fram till nu kan ju ses som hyfsat framgångsrik men i framtiden tror jag nationalekonomer kommer skriva tusentals böcker och avhandlingar med titlar typ "The Big Lie" eller "How Billions of People Fooled Themselves". Det finns ingen bankkris idag och det fanns ingen bankkris 2017. Det finns dock en ekonomisk kris idag och den kan absolut leda till en finanskris (aka Bankkris) 2021. 

 

Skillnaden mellan hur jag och du och JKK ser på situationen är dock att jag inte tror på någon konspiration. Det handlar istället om att politiker, företag och privatpersoner har gett upp tanken på långsiktighet och istället bara sparkar bomben framför sig med en förhoppning om att det på något mirakulöst sätt kommer lösa sig. Varför predika återhållsamhet när man vet att majoriteten inte vill höra det och man blir bortröstad? Varför tänka på sin framtid när man har chansen att göra snabba pengar idag?   

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-10 at 00:37, skrev evert 1:

Jag har gått till banken "några" gånger. I min ungdom var det för att få ett lån, vilket jag fick, dock med borgensmän.

Ränteavgiften som jag erbjöds var hög och jag lyckades snabbt fixa andra som lånade ut nödvändigt kapital och då till DERAS inlåningsränta - ingen liten skillnad.

När jag senare kom på grön kvist och fick funderingar på kapitalplaceringar rådfrågade jag banken, detta var innan datoråldern, fick jag en del "råd".

Ställde mig lite tvivelaktig till bankens placeringar och efter att läst lite i affärsvärlden och den röda tidningen har jag gjort nästan tvärtemot bankens "goda" råd.

Dessa placeringar har gjort oss idag till att vara ekonomiskt oberoende.

Lite off

Aktiefonder i all ära men ska det bli något av det hela är det betydligt mer fördelaktigt att placera i rena aktier.

Om dom sk rådgivarna på banken verkligen hade varit duktiga på det dom utger sig för att kunna så hade dom inte jobbat där. 

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev LTD:

Om dom sk rådgivarna på banken verkligen hade varit duktiga på det dom utger sig för att kunna så hade dom inte jobbat där. 

Klokt sagt, ungefär vad jag sa till "min man" på Nordea.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Atom:

Det hade ju varit klart rimligt med en bankkris-2017 nu 2020 i coronans svallvågor. 5-10% fall i BNP över hela världen, mängder av företag och privatpersoner som går i konkurs; får nog backa till 1939 för att hitta värre förutsättningar. Och ändå har inte en endaste bank (så vitt jag vet) gått omkull. 

 

För att leka djävulens advokat, och därmed Konkens polare, skulle jag vilja påstå att jag hade känt mig tryggare om åtminstone någon bank i Italien, Spanien eller valfritt semiutvecklat land hade kånkat. Nu känns det som att sedelpressarna går så varma att inga chocker är stora nog att kännas i bankvalven och det kan väl ändå inte vara hälsosamt i längden.

 

Bankkrisen 2021; jag och Konken hand i hand på barrikaderna.  

Till slut fattar du poängen. När man blivit upplyst är det betydligt lättare att dra rätt slutsatser inför framtiden. Att sitta på arslet och inte göra något. Då är du garanterat en looser.

Bra Atom . Du är betydligt bättre än mig på att få MPR  folk att lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/13/2020 at 6:20 PM, John Khonken said:

Till slut fattar du poängen. När man blivit upplyst är det betydligt lättare att dra rätt slutsatser inför framtiden. Att sitta på arslet och inte göra något. Då är du garanterat en looser.

Bra Atom . Du är betydligt bättre än mig på att få MPR  folk att lyssna

Jag antar att du vill påskina att jag lyssnat på dig men så det inte. Min kommentar blir liknande den jag skrev till Atm förra veckan; jag tror lika lite på konspirationer som jag gör på religioner och tre äpplen höga smurfar. 

 

Vid finanskrisen 2008 var det bankerna som ställt till det, med god hjälp av (huvudsakligen) amerikanska politiker. Den här gången är det, än så länge, bankerna som räddar oss, till ganska stor del tack vare de regler som världens politiker satte upp efter 2008. Jag tror dock inte det räcker, man kan bara spänna ett gummiband så långt innan det brister.

 

Världens rikaste länder är inte längre industriländer men världens politiker, institutioner och majoriteten av invånarna resonerar och agerar som om så fortfarande vare fallet. Mellan 2009 och 2020 kom aldrig den där riktiga konjunkturuppgången som vi enligt Nationalekonomi A skulle haft efter nedgången 2008. Visst börserna gick upp men den utvecklade delen av världen såg ytterst blygsamma reallöneökningar, förutom bland höginkomsttagare. Nu har vi legat på nästan 0 ränta, 0 inflation och enorma insatser av världens Centralbanker i ett decennium och efter Covid blir det väl ett decennium till. En dag borde någon politiker ta mod till sig och säga "vi är inte i-länder längre, vi är IT-länder; låt oss sluta beskatta arbete och börja beskatta datorkraft istället".  

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du skriver är vad folk kallar foliehatt. Men du har rätt. Tråkigt att du inte förstår att detta är vad folk och våra regeringar absolut inte vill höra. Mörka allt för pöbeln till varje pris

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, John Khonken said:

Det du skriver är vad folk kallar foliehatt. Men du har rätt. Tråkigt att du inte förstår att detta är vad folk och våra regeringar absolut inte vill höra. Mörka allt för pöbeln till varje pris

Det jag skriver är nog något som en klar majoritet av alla hyfsat insatta håller med om. Inga konspirationer och därmed inga foliehattar. 

 

Ser heller inte att det mörkas utan det är en chansning som de flesta är med på då alternativet för de allra flesta väldigt trist med sänkta löner och högre skatter; ingen jävel vinner ett val på att utlova det. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är vi inte alls överens. Atom då bjuder jag dig på krisens kärna. Lyssna och njut av dumskallarna

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev John Khonken:

Där är vi inte alls överens. Atom då bjuder jag dig på krisens kärna. Lyssna och njut av dumskallarna

 

 

Du borde skrivet singularis ”lyssna och njut av dumskallen”. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredman när man skriver som du gör då visar man hur man dum man är själv. Tala istället om vad det är som DU tycker är fel. Det du gör kallas härskarteknik och blockerar samtalet vilket verkar vara ditt syfte. Tråkigt men vanligt av dumskallar

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev John Khonken:

Fredman när man skriver som du gör då visar man hur man dum man är själv. Tala istället om vad det är som DU tycker är fel. Det du gör kallas härskarteknik och blockerar samtalet vilket verkar vara ditt syfte. Tråkigt men vanligt av dumskallar

Att bli kallad för dum av den som startade tråden Bankkrisen 2017 och som fortsätter att skriva i den.... Det tar jag som en komplimang! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Jag tänker försöka för dom som kan tänka själva. Resten behöver inte bry sig

Usa trycker pengar. Vad resulterar det i ?????????

Usa trycker mera pengar. Vad stiger då??????????????????

Usa är världens valuta. Vad händer i resten av världen????????????????

Hur skyddar man sig ????????????????????

Slutsatsen Blir då????????????

Detta händer just nu. En liten tanke bara. Njut nu av söndagen . 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, John Khonken said:

Jag tänker försöka för dom som kan tänka själva. Resten behöver inte bry sig

Usa trycker pengar. Vad resulterar det i ?????????

Usa trycker mera pengar. Vad stiger då??????????????????

Usa är världens valuta. Vad händer i resten av världen????????????????

Hur skyddar man sig ????????????????????

Slutsatsen Blir då????????????

Detta händer just nu. En liten tanke bara. Njut nu av söndagen . 

Inflationen borde dra iväg. 

Men det borde den gjort för länge sedan. 

 

Vi har motsatsförhållandet av pengatryckande och samtidigt låg ränta. 

 

Så länge räntan är låg verkar inflationen inte röra på sig. 

 

Slutsats, ränta driver inflation, inte pengatryckande. 

 

Men visst är det en tryck-kokare som väntar på att locket ska gå. 

 

Enorma spänningar i systemet. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bingo

Alla rätt

Vad händer med våra lån i Sverige som är personliga. Hemsk tanke

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minutes ago, John Khonken said:

Bingo

Alla rätt

Vad händer med våra lån i Sverige som är personliga. Hemsk tanke

Lån minskar i värde av inflation. 

 

Läs 70 och 80talet. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
25 minuter sedan, skrev John Khonken:

Bingo

Alla rätt

Vad händer med våra lån i Sverige som är personliga. Hemsk tanke

Har du lån på 1 mille så väntar du några år och helt plötsligt så är en mille en ok månadslön och hokus pokus så är lånet bortbetalt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...