Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

Banker och andra finansinistitut är djävulens utsända på jorden. Ser ni i dessa tider en bankir med en ansiktsmask på är det dags att lägga benen på ryggen, det är stor möjlighet att det är Lucifer själv. 😉😷

 

På grund av detta förhållande kan jag i viss mån, vilket verkligen tillhör undantagen, hålla med @John Khonken i delar av hans resonemang. Sen är det givetvis också så att en stor del av problematiken ligger i att många bankkunder ser bankerna som en serviceinrättning som är där för att "hjälpa" dem. Därmed blir dessa kunder så ofta besvikna när de inser att så inte är fallet.

 

Insättningsgarantin vid en eventuell kollaps av det finansiella systemet: Jag tror inte någon stat kommer att ha möjlighet att uppfylla den, under sådana omständigheter. Nu har jag förstått att insättningsgarantin finansieras via en avgift som bankerna betalar in kontinuerligt, men var finns dessa pengar? Placerade i det finansiella systemet, eller på ett bankkonto hos de banker som går i konken?

 

Nu var nationalekonomi min sämsta gren under studietiden, och inte har jag begripit bättre efter det. Emotser därmed gärna rättelser av MPRs stenbordsexperter i ämnet nationalekonomi kring hur det verkligen förhåller sig med insättningsgarantin.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige
21 minuter sedan, skrev John Khonken:

Krille

Tack för dina nya synpunkter. Jag vill bemöta varje del. Nu är bankens del borta. Bra. Men läs gärna hela strängen där jag tydlig gör vad banken får och inte. Du klipper och klistrar lite istället för att se helheten

När det gäller riksbankens förslag till E-Krona 2023 är det min tolkning som jag framförde. Varför föreslå en E-krona när vi redan har kontokort att betala med. Vad gör skillnad tror du????

Att jag skrev just i Bankkrisen var för att glädja en person på MPR som hugger på allt jag skriver här. Står också här ovan

 

Ps Använd sedlar  så ofta ni kan

Jag hugger endast på dina fria konspiratioinsteorier och eventuella maskopiupplägg.

Tråkigt nog så kommer det inte så mycket annat från din sida och då blir nog känslan att jag hugger på allt när du endast försöker vara någon ny Nostradamus som förutspår både det ena och det andra på väldigt vaga grunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
6 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag har saknat dig. Du missade med fler minuter

Härligt att känna sig saknad.

Att missa flera minuter är inte bra. Jag håller fullständigt med om det.

Bankkrisen 2017 har du så långt missat med flera år...and still counting...

 

Allt för mycket ropande på varg från din sida. Det kan inte vara hälsosamt alls och då menar jag allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Krille

Tack för dina nya synpunkter. Jag vill bemöta varje del. Nu är bankens del borta. Bra. Men läs gärna hela strängen där jag tydlig gör vad banken får och inte. Du klipper och klistrar lite istället för att se helheten

När det gäller riksbankens förslag till E-Krona 2023 är det min tolkning som jag framförde. Varför föreslå en E-krona när vi redan har kontokort att betala med. Vad gör skillnad tror du????

Att jag skrev just i Bankkrisen var för att glädja en person på MPR som hugger på allt jag skriver här. Står också här ovan

 

Ps Använd sedlar  så ofta ni kan

Nä jag klipper och klistrar inte utan kopierade varenda ord du skrivit i inlägget. Förutom då länken till artikeln i Aftonbladet som jag antar att du nte skrivit.

 

Skönt i alla fall att du inte längre oroar dig för att bankerna kan sno och göra vad de vill med dina pengar.

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

Krille

Tack för dina nya synpunkter. Jag vill bemöta varje del. Nu är bankens del borta. Bra. Men läs gärna hela strängen där jag tydlig gör vad banken får och inte. Du klipper och klistrar lite istället för att se helheten

När det gäller riksbankens förslag till E-Krona 2023 är det min tolkning som jag framförde. Varför föreslå en E-krona när vi redan har kontokort att betala med. Vad gör skillnad tror du????

Att jag skrev just i Bankkrisen var för att glädja en person på MPR som hugger på allt jag skriver här. Står också här ovan

 

Ps Använd sedlar  så ofta ni kan

Enda fördelen jag, som företagare kan se med en E-krona är om transaktionerna kommer att ske HELT avgiftsfritt, för betalningsmottagaren, som vid kontantbetalningar.

Jag menar alltså,utan att Banken snor oss på 2kr för varje köp som en kund betalar med Swish, eller varierande procent på alla kortbetalningar, det skiljer mellan olika kort och banker...

Vi betalade cirka 50.000 kronor förra året för kortinlösen, lite till om man räknar kostnad för kortläsaren...

 

Bankerna skäms inte!

Och för er som tror att bankerna inte redan kör med minusränta, så har ni fel, minusräntan på ert konto kallas tex "Kortavgift", eller nåt liknande.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Enda fördelen jag, som företagare kan se med en E-krona är om transaktionerna kommer att ske HELT avgiftsfritt, för betalningsmottagaren, som vid kontantbetalningar.

Jag menar alltså,utan att Banken snor oss på 2kr för varje köp som en kund betalar med Swish, eller varierande procent på alla kortbetalningar, det skiljer mellan olika kort och banker...

Vi betalade cirka 50.000 kronor förra året för kortinlösen, lite till om man räknar kostnad för kortläsaren...

 

Bankerna skäms inte!

Och för er som tror att bankerna inte redan kör med minusränta, så har ni fel, minusräntan på ert konto kallas tex "Kortavgift", eller nåt liknande.

 

 

MVH

Du kan läsa mer om projektet här

 

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

 

Grunden är att Riksbankens tidigare roll med att ge ut sedlar och garantera deras värde faller när folk inte längre använder sedlar. Därför måste dom ta fram en elektronisk sedel som kan ta de fysiska pengarnas roll

 

Blanda inte ihop e-krona med digitala betalningar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar är nog troligtvis en av världens mest indoktrinerade folk... Vilket inte byrokrater riktikt kan förstå....

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Du kan läsa mer om projektet här

 

https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/e-krona/

 

Grunden är att Riksbankens tidigare roll med att ge ut sedlar och garantera deras värde faller när folk inte längre använder sedlar. Därför måste dom ta fram en elektronisk sedel som kan ta de fysiska pengarnas roll

 

Blanda inte ihop e-krona med digitala betalningar

Jag är inte säker på att du förstod vad jag skrev, eller menade?

 

Jag är inte emot en E-krona om det innebär att de som får betalt, till exempel 20 SEK, faktiskt får 20 SEK, inte 18 SEK om föreningen eller företaget får en "Swish" i det fallet snor bankerna ca 10%, eller nåt liknande om det betalas med kort (priset varierar beroende på vilket avtal företaget/föreningen har, OCH vilket kort som kunden använder).

NÄR någon betalar oss 20 SEK med kontanter, så har vi faktiskt 20 kronor att handla för.

 

Jag har varken lust eller ork att läsa en massa länkar som berör en massa utredningsförslag, jag vill veta om det är avgiftsfria betalningar, eller vilka som kommer att sko sej på våra betalningar med E-kronor.

 

Slutligen undrar jag om det bara är jag som råkat ut för att elektroniska betalningar inte kunnat genomföras på grund av till exempel strömavbrott eller nån avgrävd internetkabel?

Jag har upplevt båda!

 

MVH

 

 

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy

Du har helt rätt. Om E-kronan kommer så kommer det att vara kanon till en börja med tills vi sitter på kroken. Då finns ingen utväg

 

Använd sedlar och mynt och bojkotta affärer som inte tar emot sedlar. Visa din makt som konsument

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

Enda fördelen jag, som företagare kan se med en E-krona är om transaktionerna kommer att ske HELT avgiftsfritt, för betalningsmottagaren, som vid kontantbetalningar.

Jag menar alltså,utan att Banken snor oss på 2kr för varje köp som en kund betalar med Swish, eller varierande procent på alla kortbetalningar, det skiljer mellan olika kort och banker...

Vi betalade cirka 50.000 kronor förra året för kortinlösen, lite till om man räknar kostnad för kortläsaren...

 

Bankerna skäms inte!

Och för er som tror att bankerna inte redan kör med minusränta, så har ni fel, minusräntan på ert konto kallas tex "Kortavgift", eller nåt liknande.

 

 

MVH

50 000 lök? På vilken omsättning och antal transar då? EU har försökt att pressa priserna genom att förbjuda kickback och liknande med det finns ingen prislista på avgifter det är en "förhandling" med banken om vad det kostar. Tar du ex Amex? Vad kan de klämma ur en transaktion idag? 

 

Helt sjukt att de ska vara möjligt och lagligt att ta 2 spänn i avgift för en helt digital modern transaktion som Swish för betalning för luchkaffe för en 10a! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tommy:

Jag är inte säker på att du förstod vad jag skrev, eller menade?

 

Jag är inte emot en E-krona om det innebär att de som får betalt, till exempel 20 SEK, faktiskt får 20 SEK, inte 18 SEK om föreningen eller företaget får en "Swish" i det fallet snor bankerna ca 10%, eller nåt liknande om det betalas med kort (priset varierar beroende på vilket avtal företaget/föreningen har, OCH vilket kort som kunden använder).

NÄR någon betalar oss 20 SEK med kontanter, så har vi faktiskt 20 kronor att handla för.

 

Jag har varken lust eller ork att läsa en massa länkar som berör en massa utredningsförslag, jag vill veta om det är avgiftsfria betalningar, eller vilka som kommer att sko sej på våra betalningar med E-kronor.

 

Slutligen undrar jag om det bara är jag som råkat ut för att elektroniska betalningar inte kunnat genomföras på grund av till exempel strömavbrott eller nån avgrävd internetkabel?

Jag har upplevt båda!

 

MVH

 

 

 

Som sagt. Du blandar ihop elektroniska betalningar med elektroniska pengar. Det är två olika saker

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

Som sagt. Du blandar ihop elektroniska betalningar med elektroniska pengar. Det är två olika saker

Så kanske det är, men för en företagare är det mest intressanta om man kan ta emot de nya elektroniska pengarna utan ohemula avgifter. 

 

Att få en hundring i näven kostar faktiskt inget idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
20 minuter sedan, skrev apknug:

50 000 lök? På vilken omsättning och antal transar då? EU har försökt att pressa priserna genom att förbjuda kickback och liknande med det finns ingen prislista på avgifter det är en "förhandling" med banken om vad det kostar. Tar du ex Amex? Vad kan de klämma ur en transaktion idag? 

 

Helt sjukt att de ska vara möjligt och lagligt att ta 2 spänn i avgift för en helt digital modern transaktion som Swish för betalning för luchkaffe för en 10a! 

2,5 miljoner gissar jag

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gått till banken "några" gånger. I min ungdom var det för att få ett lån, vilket jag fick, dock med borgensmän.

Ränteavgiften som jag erbjöds var hög och jag lyckades snabbt fixa andra som lånade ut nödvändigt kapital och då till DERAS inlåningsränta - ingen liten skillnad.

När jag senare kom på grön kvist och fick funderingar på kapitalplaceringar rådfrågade jag banken, detta var innan datoråldern, fick jag en del "råd".

Ställde mig lite tvivelaktig till bankens placeringar och efter att läst lite i affärsvärlden och den röda tidningen har jag gjort nästan tvärtemot bankens "goda" råd.

Dessa placeringar har gjort oss idag till att vara ekonomiskt oberoende.

Lite off

Aktiefonder i all ära men ska det bli något av det hela är det betydligt mer fördelaktigt att placera i rena aktier.

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev apknug:

Så kanske det är, men för en företagare är det mest intressanta om man kan ta emot de nya elektroniska pengarna utan ohemula avgifter. 

 

Att få en hundring i näven kostar faktiskt inget idag.

Betalningar kommer vara samma oavsett om dom sker med e-kronor eller elektronisk valuta säkrat av ett betalningsbolag i fysiska kronor'

 

E-kronan är helt enkelt en ersättare för de fysiska pengar som alltid finns i "bakgrunden" när elektroniska betalningar görs, Den är valutasäkringen mot riksbanken som byter form från fysiska pengar till e-kronor. De elektroniska betalningarna förändras inte. Inte heller möjligheten att betala med fysiska sedlar i butik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Som sagt. Du blandar ihop elektroniska betalningar med elektroniska pengar. Det är två olika saker

OK, det kan hända.

 

Kan du hjälpa mej att fatta vitsen med E-kronor, och kommer betalningar med dem att vara kostnadsfria för alla parter?

Går det att betala med dem överhuvudtaget? 

Funkar de (planerat) i tex Thailand?

 

Vad är annars vitsen med dem?

Och om du inte kan svara, varför känner du då att  dina (som jag ser det) spydiga svar på mina inlägg är värda någonting?

 

EDIT: såg ditt senaste svar nu, det svarar på nån av mina frågor!

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev apknug:

50 000 lök? På vilken omsättning och antal transar då? EU har försökt att pressa priserna genom att förbjuda kickback och liknande med det finns ingen prislista på avgifter det är en "förhandling" med banken om vad det kostar. Tar du ex Amex? Vad kan de klämma ur en transaktion idag? 

 

Helt sjukt att de ska vara möjligt och lagligt att ta 2 spänn i avgift för en helt digital modern transaktion som Swish för betalning för luchkaffe för en 10a! 

För bankkort för privatpersoner ligger ett hyggligt avtal på 0,20 kr per transaktion + 0,24 %. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tommy:

OK, det kan hända.

 

Kan du hjälpa mej att fatta vitsen med E-kronor, och kommer betalningar med dem att vara kostnadsfria för alla parter?

Går det att betala med dem överhuvudtaget? 

Funkar de (planerat) i tex Thailand?

 

Vad är annars vitsen med dem?

Och om du inte kan svara, varför känner du då att  dina (som jag ser det) spydiga svar på mina inlägg är värda någonting?

 

EDIT: såg ditt senaste svar nu, det svarar på nån av mina frågor!

 

MVH

Det är mest för att riksbanken skall ge ut elektroniska sedlar istället för fysiska sedlar. Det är onödigt komplicerat att trycka en massa fysiska sedlar som sedan transporteras runt mellan olika bankvalv hos banker etc

 

Det är den delen man vill ersätta med e-kronor

 

E-kronor kommer liksom sedlarna ha serienummer, styra valutakurser etc beroende på hur mycket pengar riksbanken "trycker"

 

Elektroniska betalningar kommer vara samma oavsett vad som finns bakom som säkerhet i Bankerna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Det är mest för att riksbanken skall ge ut elektroniska sedlar istället för fysiska sedlar. Det är onödigt komplicerat att trycka en massa fysiska sedlar som sedan transporteras runt mellan olika bankvalv hos banker etc

 

Det är den delen man vill ersätta med e-kronor

 

E-kronor kommer liksom sedlarna ha serienummer, styra valutakurser etc beroende på hur mycket pengar riksbanken "trycker"

 

Elektroniska betalningar kommer vara samma oavsett vad som finns bakom som säkerhet i Bankerna

Tackar!

Litar på att det är ett korrekt svar, du brukar ju alltid hålla dej till sanningen!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev John Khonken:

Tommy

Du har helt rätt. Om E-kronan kommer så kommer det att vara kanon till en börja med tills vi sitter på kroken. Då finns ingen utväg

 

Använd sedlar och mynt och bojkotta affärer som inte tar emot sedlar. Visa din makt som konsument

Var det inte skriverier för ett tag sedan, att alla butiker etc.var skyldiga att ta emot kontanter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänka sig TV har rätt. E-kronan uppgift blir att fasa ut sedlar. Då blir det som jag talat om  hela tiden. Det man kommer att använda för att genomföra detta är för att stoppa kriminaliteten. Gå inte på det.

Använd sedlar

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
15 timmar sedan, skrev Tommy:

Enda fördelen jag, som företagare kan se med en E-krona är om transaktionerna kommer att ske HELT avgiftsfritt, för betalningsmottagaren, som vid kontantbetalningar.

Jag menar alltså,utan att Banken snor oss på 2kr för varje köp som en kund betalar med Swish, eller varierande procent på alla kortbetalningar, det skiljer mellan olika kort och banker...

Vi betalade cirka 50.000 kronor förra året för kortinlösen, lite till om man räknar kostnad för kortläsaren...

 

Bankerna skäms inte!

Och för er som tror att bankerna inte redan kör med minusränta, så har ni fel, minusräntan på ert konto kallas tex "Kortavgift", eller nåt liknande.

 

 

MVH

Oavsett vilket....

Företagare gråter över att man tvingas att ta kort, veckan efter så vill dom inte ta annat än kort.

Lite som bönderna och samerna. Regnar det inte för mycket så regnar det för lite, Det är för kalla vintrar för renarna eller så är vintrarna för varma.

 

Du har fortfarande redan lagt på kortavgiften på krubbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...