Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

Jag lägger artikeln här. För det retar alltid någon. 2023 finns det en utredning om att slopa pengar. Sedlar och mynt. Bara använda digitala pengar. Om ni läser artikeln och lägger ihop . Så kommer jag till en slutsats att banken kan göra precis vad dom vill med mina pengar. Dom kan ta vad som helst i ränta på ditt konto. Utan att du kan göra ett skit. 

Slutsats det räddar banken och du blir en slav. Dom kan sno dina pengar när det passar banken. Allt på banken är bankens. Tänk på det.

Slutsats två. Använd kontanter för att motverka dumheterna .

 

 https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dOoW5o/vice-riksbankschefen-oppnar-for-minusranta-pa-bankkonton

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag lägger artikeln här. För det retar alltid någon. 2023 finns det en utredning om att slopa pengar. Sedlar och mynt. Bara använda digitala pengar. Om ni läser artikeln och lägger ihop . Så kommer jag till en slutsats att banken kan göra precis vad dom vill med mina pengar. Dom kan ta vad som helst i ränta på ditt konto. Utan att du kan göra ett skit. 

Slutsats det räddar banken och du blir en slav. Dom kan sno dina pengar när det passar banken. Allt på banken är bankens. Tänk på det.

Slutsats två. Använd kontanter för att motverka dumheterna .

 

 https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dOoW5o/vice-riksbankschefen-oppnar-for-minusranta-pa-bankkonton

Jag har läst artikeln och förstår inte hur du kommer fram till dina slutsatser. Kan du inte förklara sambanden så jag förstår hur du tänker? Artikeln handlar ju om att storbankerna säger att det inte är aktuellt att införa minusränta för privatkunder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
49 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag lägger artikeln här. För det retar alltid någon. 2023 finns det en utredning om att slopa pengar. Sedlar och mynt. Bara använda digitala pengar. Om ni läser artikeln och lägger ihop . Så kommer jag till en slutsats att banken kan göra precis vad dom vill med mina pengar. Dom kan ta vad som helst i ränta på ditt konto. Utan att du kan göra ett skit. 

Slutsats det räddar banken och du blir en slav. Dom kan sno dina pengar när det passar banken. Allt på banken är bankens. Tänk på det.

Slutsats två. Använd kontanter för att motverka dumheterna .

 

 https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/dOoW5o/vice-riksbankschefen-oppnar-for-minusranta-pa-bankkonton

Jag har också kommit till två slutsatser även om din sista slutsats var mer en uppmaning.

1. Du förstår själv inte vad du läser och skriver.

2. Du skriver för att ”reta någon”.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Reta någon hänger ihop med en skribent här som hade svårt att ta åt sig fakta

Riksbanken har en utredning om digital valuta.  Riksbanken har ett förslag att införa det 2023

Då äger bankerna dina pengar. Var ska du annars ha dom

Ni får gärna precisera vad som är otydligt i detta. Eftersom bankerna sätter sina räntor enligt oligopol kan dom sätta vilka minusräntor dom vill eller?

Försök svar och helst berätta vad som är fel. Och håll er gärna till sakfrågan. Jag vet att ni har STORA problem med fakta men försök 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 minuter sedan, skrev John Khonken:

Reta någon hänger ihop med en skribent här som hade svårt att ta åt sig fakta

Riksbanken har en utredning om digital valuta.  Riksbanken har ett förslag att införa det 2023

Då äger bankerna dina pengar. Var ska du annars ha dom

Ni får gärna precisera vad som är otydligt i detta. Eftersom bankerna sätter sina räntor enligt oligopol kan dom sätta vilka minusräntor dom vill eller?

Försök svar och helst berätta vad som är fel. Och håll er gärna till sakfrågan. Jag vet att ni har STORA problem med fakta men försök 

Jag förstår att du redan har gjort åtgärder genom att investera allt i fysisk aluminiumfolie 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
14 minuter sedan, skrev John Khonken:

Reta någon hänger ihop med en skribent här som hade svårt att ta åt sig fakta

Riksbanken har en utredning om digital valuta.  Riksbanken har ett förslag att införa det 2023

Då äger bankerna dina pengar. Var ska du annars ha dom

Ni får gärna precisera vad som är otydligt i detta. Eftersom bankerna sätter sina räntor enligt oligopol kan dom sätta vilka minusräntor dom vill eller?

Försök svar och helst berätta vad som är fel. Och håll er gärna till sakfrågan. Jag vet att ni har STORA problem med fakta men försök 

Om vi håller oss till de svenska storbankerna så är de alla vinstdrivande aktiebolag. Det finns en del stora ägare som Folksam i Swedbank och Wallenberg i SEB men i samtliga är ”övriga ägare” i majoritet.

Vad skulle de vinna på att sno dina pengar? Finns det ingen vinst i att göra det så varför? Det borde ju även vara olagligt i högsta grad. De skulle dock kunna sätta minusränta i praktiken. För det så skulle de behöva bilda karteller annars skulle kunderna fly från den bank som gjorde det. Även kartellbildning är ju olagligt.

Som tillägg så tycker jag att det är intressant med ett kontantfritt samhälle. Förbjuder de samtidigt anonyma kryptovalutor så blir det svåra tider för svartjobbare, knarkhandlare och annan brottslighet. Till andra vågskål får man lägga in att det blir ett samhälle där ”storebror ser dig”. Med dagens utveckling så börjar jag föredra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredman det hedrar dig att kommer med ett vettig svar. Vi får hoppas att jag har fel och du rätt. Det finns inskrivet att kommer en bank på obestånd är det först och främst aktieägarna som får stå för fiolerna. Efter det är det insättarna. 

 

En bank är som vilket bolag som helst. Det har hänt som du vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev John Khonken:

Fredman det hedrar dig att kommer med ett vettig svar. Vi får hoppas att jag har fel och du rätt. Det finns inskrivet att kommer en bank på obestånd är det först och främst aktieägarna som får stå för fiolerna. Efter det är det insättarna. 

 

En bank är som vilket bolag som helst. Det har hänt som du vet.

Det är ju just därför det finns en insättningsgaranti sedan många år. I dagsläget är väl alla medvetna om att "pengarna på banken" utöver insättningsgarantin kan gå förlorade om banken går i konkurs?

 

/Krille

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
14 minuter sedan, skrev Krille:

Det är ju just därför det finns en insättningsgaranti sedan många år. I dagsläget är väl alla medvetna om att "pengarna på banken" utöver insättningsgarantin kan gå förlorade om banken går i konkurs?

 

/Krille

 

Folk kan gärna spara sina kontanter i madrassen som huxflux blir värdelösa. Jag tror att det kan vara knepigt att betala med en gammal 5kr sedel i dagens läge

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

Det är ju just därför det finns en insättningsgaranti sedan många år. I dagsläget är väl alla medvetna om att "pengarna på banken" utöver insättningsgarantin kan gå förlorade om banken går i konkurs?

 

/Krille

 

Krille

Då har jag en fråga till dig som ingen vad jag känner kan svara på. Du har helt rätt att det finns insättningsgaranti på 100000euro. 

MIn fråga

Om banken tar mina pengar. När får jag mina pengar via insättningsgarantin. Jag är nyfiken på hur lång det tar innan man får mina pengar. Jag har nämligen inte hittat något om det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ersättningen från insättningsgarantin kommer att betalas ut inom 7 arbetsdagar från den dag företaget gått i konkurs, eller Finansinspektionen beslutat att garantin ska tas i anspråk. Då detta inträffar kommer Riksgälden att kontakta dig, du behöver alltså inte själv ansöka om ersättning. Pengarna betalas ut på det sätt som Riksgälden anser är lämpligt, exempelvis genom att öppna ett konto i ditt namn hos en annan bank.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

 

4 timmar sedan, skrev John Khonken:

Krille

Då har jag en fråga till dig som ingen vad jag känner kan svara på. Du har helt rätt att det finns insättningsgaranti på 100000euro. 

MIn fråga

Om banken tar mina pengar. När får jag mina pengar via insättningsgarantin. Jag är nyfiken på hur lång det tar innan man får mina pengar. Jag har nämligen inte hittat något om det. 

Googla din fråga  "När får jag mina pengar via insättningsgarantin" så får du svaret :-) Så varken du eller någon du känner har kunnat googla fram det? 😉

 

/Krille

Ändrades av Krille
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev John Khonken:

Men krille. Jag har fått svaret ovan om du läser

Jag tänkte bara hjälpa dig så att du lär dig googla istället för att be oss andra googla enkla frågor åt dig.

 

Du kan alltså hitta varenda konspirationsteori som finns kring "bankkrisen" på nätet men kan inte googla fram svaret på en enkelt fråga? 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev John Khonken:

Tack Krille för din fina tanke att hjälpa en medmänniska

Ja det är ju lite tråkigt om du oroar dig när dina konspirationsteorier bygger på felaktiga "fakta" som enkelt kan googlas fram. Du kan nog minska oron om du gör som du uppmanar andra "Jag vet att ni har STORA problem med fakta men försök"

 

Ha en bra dag 🙂

 

/Krille

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-07 at 01:41, skrev Krille:

 

 

Googla din fråga  "När får jag mina pengar via insättningsgarantin" så får du svaret :-) Så varken du eller någon du känner har kunnat googla fram det? 😉

 

/Krille

 

Är det inte ganska normalt med frågor på ett forum?

P3 kanske borde ändra inloggningen på MPR så man istället slussas direkt till Google 😙

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Är det inte ganska normalt med frågor på ett forum?

P3 kanske borde ändra inloggningen på MPR så man istället slussas direkt till Google 😙

 

/ SatanG

Viss skillnad mellan att ställa frågor och presentera konspirationsteorier baserade på fakta som man efter några sekunders googling kan konstatera är felaktiga. 😉

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Krille fortfarande har du inte talat om vad som var fel. Om du nu har googlat . Vad är då fel enligt google. För du har väl ingen egen åsikt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev John Khonken:

Krille fortfarande har du inte talat om vad som var fel. Om du nu har googlat . Vad är då fel enligt google. För du har väl ingen egen åsikt. 

Jag har redan skrivit det men du verkar "lite" resistent mot fakta som motbevisar dina konspirationsteorier.

 

Du verkar inte riktigt skilja på åsikt och fakta? Fakta är t ex att banken inte kan göra som de vill med dina pengar, att banken inte kan sno dina pengar då det t ex finns en insättningsgaranti och att det är enkelt att hitta hur snabbt man får sina pengar via insättningsgarantin. 

 

En åsikt är att alla banker är giriga och försöker att lura av småsparare alla deras pengar.

 

Du är fri att ha vilken åsikt du vill men backar du upp den med felaktiga fakta får du nog räkna med lite "jobbiga" svar. 

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack krille för dina påståenden

Tråkig nog har du inte helt rätt. Du har rätt i att bankerna inte kan göra som dom vill. Det har jag aldrig påstått

När det gäller Bankerna så kan dom gå i KK. Då får aktieägarna först ta smällen. Sedan bailli in(förlåt för stavning) där banken tar spararens pengar.

Nu till min fråga till dig

Varför finns insättningsgaranti om inte banken får ta dina pengar vid KK. Då behövs den inte. 

PS Det som var väldigt bra är att mina kamrater här talade om att insättninggarantin går in redan efter sju dagar. Det var en väldigt bra nyhet som jag letat efter

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Tack krille för dina påståenden

Tråkig nog har du inte helt rätt. Du har rätt i att bankerna inte kan göra som dom vill. Det har jag aldrig påstått

När det gäller Bankerna så kan dom gå i KK. Då får aktieägarna först ta smällen. Sedan bailli in(förlåt för stavning) där banken tar spararens pengar.

Nu till min fråga till dig

Varför finns insättningsgaranti om inte banken får ta dina pengar vid KK. Då behövs den inte. 

PS Det som var väldigt bra är att mina kamrater här talade om att insättninggarantin går in redan efter sju dagar. Det var en väldigt bra nyhet som jag letat efter

Det är inte påståenden utan fakta. Bara för några inlägg sedan påstod du just att banker kan göra som dom vill även innan en eventuell konkurs.

 

"Jag lägger artikeln här. För det retar alltid någon. 2023 finns det en utredning om att slopa pengar. Sedlar och mynt. Bara använda digitala pengar. Om ni läser artikeln och lägger ihop . Så kommer jag till en slutsats att banken kan göra precis vad dom vill med mina pengar. Dom kan ta vad som helst i ränta på ditt konto. Utan att du kan göra ett skit. 

Slutsats det räddar banken och du blir en slav. Dom kan sno dina pengar när det passar banken. Allt på banken är bankens. Tänk på det.

Slutsats två. Använd kontanter för att motverka dumheterna ."

 

Om du har en fordran på vilket företag som helst så kommer den också antagligen att "försvinna" eller bli i stort sett värdelös om företaget går i konkurs. Samma sak gäller bankerna men insättningsgarantin säkerställer att du inte förlorar alla dina pengar.

 

Det innebär dock inte att banken före eller efter en "konkurs" kan göra precis vad de vill med dina pengar, sno pengarna när det passar banken eller att allt på banken är bankens. Det finne en hel uppsjö med regler och lagar som ett antal myndigheter ser till att det finansiella systemet fungerar. Finns nog ingen bransch i Sverige som är så hårt reglerad.

 

Bara det att du fortsätter skriva i en diskussion som du döpt till "Bankkrisen 2017" börjar väl nu tyda på att du kanske oroar dig lite i onödan? 🙂

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Krille

Tack för dina nya synpunkter. Jag vill bemöta varje del. Nu är bankens del borta. Bra. Men läs gärna hela strängen där jag tydlig gör vad banken får och inte. Du klipper och klistrar lite istället för att se helheten

När det gäller riksbankens förslag till E-Krona 2023 är det min tolkning som jag framförde. Varför föreslå en E-krona när vi redan har kontokort att betala med. Vad gör skillnad tror du????

Att jag skrev just i Bankkrisen var för att glädja en person på MPR som hugger på allt jag skriver här. Står också här ovan

 

Ps Använd sedlar  så ofta ni kan

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...