Jump to content
IGNORERAD

Bankkrisen 2017


John Khonken

Recommended Posts

  • Svar 472
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    102

  • frason

    27

  • andrejsdenruskige

    26

  • AnTove

    21

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Franson . Visst måste det gå bra för dig. Som håller på med detta. Vad tycker du. Tycker du allt är så bra så är det bara att grattulera dig

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev John Khonken:

Franson . Visst måste det gå bra för dig. Som håller på med detta. Vad tycker du. Tycker du allt är så bra så är det bara att grattulera dig

Frågan är nu om man ska plocka ut allt från banken direkt nu på morronen så man inte förlorar allt i krisen som du förutspått ska inträffa detta år.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledare: 2017 bättre än väntat – urstark ekonomi

Flera ledarsidor börjar blicka tillbaka på året som har gått och minns de stora nyhetshändelserna.
GP:s Aleksandra Boscanin sammanfattar it-skandalen på Transportstyrelsen och betonar allvaret i den. Hon är kritisk till att regeringen inte varit mer transparent kring vad som gick fel och att statsminister Stefan Löfven inte varit mer självkritisk. ”Tvärtom hävdat att han har fortsatt förtroende för de statsråd som undanhållit honom information. Det är skamligt”, skriver hon.
PM Nilsson skriver i Dagens Industri att 2017 blev bättre än vad många väntat sig: Den globala ekonomin växte sig urstark, med tillväxt i alla världsdelar. Även i euroområdet har tillväxten ökat, efter flera års kris. Och även världshandeln slog rekord under året, med en tillväxt på 3,6 procent enligt WTO:s prognos.
”En viktig faktor är att USA:s import har ökat mer än väntat. Protektionisten Donald Trump är den mest importerande presidenten någonsin”, skriver PM Nilsson.
Sydsvenskans ledare skriver om hur Sveriges ekonomi spås fortsätta växa, och att det är ett utmärkt tillfälle för regeringen att satsa på att utrikesfödda kommer in på arbetsmarknaden.
”Hittills har regeringen inte tagit några övertygande initiativ på det området.”

 

http://omni.se/

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev John Khonken:

Franson . Visst måste det gå bra för dig. Som håller på med detta. Vad tycker du. Tycker du allt är så bra så är det bara att grattulera dig

Det var inte svar på min fråga, hur ska vi göra? Nu är det onsdag så inte många dagar att spela på.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Frågan är nu om man ska plocka ut allt från banken direkt nu på morronen så man inte förlorar allt i krisen som du förutspått ska inträffa detta år.

Innan förmögenhetsskatten avskaffades så var det ett inte helt ovanligt beteende inför årsskiftet, samtidigt så steg antalet postväxlar markant.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Icabanken håller 1,59% på 3-månaders ränta på bolån vilket är lite lägre än andra banker så de vill nog ha lite mer av kakan.
Fick 1,39% på tre månaders av SEB nu. Det är många som vill ha ens pengar.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan lägga till några faktorer som gör att Sveriges ekonomi går starkt. En är att Kina och Indien går starkare än vad man hade trott, och det väljer svenska produkter. Skogs och stål industrin har sett nytt ljus och går som tåget. För första gången på 15-20 år kan de ta ut fullt pris för sin produkter och om världen är beredd att betala för kvalitet. Fastighetsbranschen har eldat på ekonomin för tillfället, det har skapat många arbetstillfällen och en del kommer att känna stora pengar på värdeökningen. Sedan har om världen stort förtroende för svenska statspapper, de ser Sverige som stabil och trygg plats att placera sina pengar på i en orolig värld. Men staten är också med och dopar ekonomin genom att köpa egna statspapper för 400 miljarder kronor under den nuvarande regeringens tid. Det egentligen inte så bra, för det blir lite missvisande och det är delvis lånade pengar. 

 

Sedan får vi inte glömma att Sverige hamnar runt 4:e plats i världen på tv-spelmarknaden och sysselsätter runt 10.000 personer idag. Eftersom det är standard inom branschen och dela ut 30 % av vinsten till de anställda för att behålla de största talangerna. Så de skapar miljoner i en rasande fart. Om man bara tar DIce som gör Battlefield, som bara de första två dagarna. En fingervisning är Patrik som är VD, hade en årslön 239 miljoner förra året. Så vi har så mycket att ge som land. Sedan kan vi räkna upp Skype, Spotify, Truecaller och många fler skapelser som kommer att ett gäng nya svenska miljardär. De senaste tre åren så har de ökat i snitt med 10-15 miljardärer och 10.000 miljonärer. Vet om bara i Värmland fem stycken som är på gång upp på miljardärslistan. Så vi underskattar oss själva i detta land. hur mycket kunskap det finns ute i landet inom Bil , skog , stål och tillverkningsindustrin. Det finns många driftiga och duktiga personer i landet. Men vi väljer att fokusera på allt dåligt och negativa i som händer. Och gärna förstärker detta för att visa hur hemskt det är. Tänk om vi fokuserade den energin på det positiva. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev AnTove:

Sedan har om världen stort förtroende för svenska statspapper, de ser Sverige som stabil och trygg plats att placera sina pengar på i en orolig värld

Är det populärt med svenska statspapper nu när Reporäntan är på minus 0,5%? OBS, det ligger ingen kritik i min fråga utan jag är bara nyfiken.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Fritz:

Är det populärt med svenska statspapper nu när Reporäntan är på minus 0,5%? OBS, det ligger ingen kritik i min fråga utan jag är bara nyfiken.

 

Fritz..

Det var lite slarvigt uttryckt. Jag menar en blandning av svenska kronan, svenska aktier och obligationer som utländska intressenter investerar i och ger Sveriges ekonomi en skjuts.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att det finns resonabla människor. Som klacken skriver.  Mina lärjungar. Jag hävdar att vi mörkar  väldigt mycket hur Sverige går. BNP per capita är nära noll och varit så en längre tid.  Det är inte en sund ekonomi. Även den nya pensionsreformen. Hur mycket snor dom den här gången  av pensionärerna. Om ni kommer ihår så snodde fet och dryg 240 miljarder som skulle betalas tillbaka till pensionärerna.  Gå in och lyssna på Hans Jensevik om hur kommunerna nu får ta över alla kostnader för våra nysvenskar.

Sverige är I en högkonjuktur just nu enligt Maggan. Vi får se dagen eftervalet.

Franson vad du gör är upp till dig. Du kan läsa här och bilda dig en egen uppfattning. Gärna berätta vad som du tycker är bra.

Ändrades av John Khonken
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
22 minuter sedan, skrev John Khonken:

Skönt att det finns resonabla människor. Som klacken skriver.  Mina lärjungar. Jag hävdar att vi mörkar  väldigt mycket hur Sverige går. BNP per capita är nära noll och varit så en längre tid.  Det är inte en sund ekonomi. Även den nya pensionsreformen. Hur mycket snor dom den här gången  av pensionärerna. Om ni kommer ihår så snodde fet och dryg 240 miljarder som skulle betalas tillbaka till pensionärerna.  Gå in och lyssna på Hans Jensevik om hur kommunerna nu får ta over alla kostnader för våra nysvenskar.

Sverige är I en högkonjuktur just nu enligt Maggan. Vi får se dagen eftervalet.

Franson vad du gör är upp till dig. Du kan läsa här och bilda dig en egen uppfattning. Gärna berätta vad som du tycker är bra.

Är BNP nära noll? Nu får du skärpa dig Kånken och läsa igenom en gång extra innan du trycker på ”publicera”. 

 

Ändrades av Fredman
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev John Khonken:

BNP per capita är nära noll och varit så en längre tid. 

Nu skojar du väl ändå med oss och det ordentligt.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev John Khonken:

BNP per capita är nära noll och varit så en längre tid.

444000 år 2016, och spås väl bli lite högre i år....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev John Khonken:

Skönt att det finns resonabla människor. Som klacken skriver.  Mina lärjungar. Jag hävdar att vi mörkar  väldigt mycket hur Sverige går. BNP per capita är nära noll och varit så en längre tid.  Det är inte en sund ekonomi. Även den nya pensionsreformen. Hur mycket snor dom den här gången  av pensionärerna. Om ni kommer ihår så snodde fet och dryg 240 miljarder som skulle betalas tillbaka till pensionärerna.  Gå in och lyssna på Hans Jensevik om hur kommunerna nu får ta över alla kostnader för våra nysvenskar.

Sverige är I en högkonjuktur just nu enligt Maggan. Vi får se dagen eftervalet.

Franson vad du gör är upp till dig. Du kan läsa här och bilda dig en egen uppfattning. Gärna berätta vad som du tycker är bra.

Du har inte mycket koll på någonting du. BNP nära noll? Den fete snodde dryg 240 miljarder?

Du "vet" allt detta men kan inte svara på om bankerna kraschar imorgon eller på fredag.

 

Jösses.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bankkris eller inte så ser det hur som helst ut som den svenska kronan gör ett ryck uppåt nu och närmar sig 4 THB. Vår valuta är just nu tom mera värd än den norska på den internationella marknaden. :14:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att det kommer att komma en bankkris år 2018.

Däremot så tror jag att folk har tid fram till ungefär mitten av mars på sig att handla kryptovalutor. Helst på dipparna som kommer på 20-30% 5-6 gånger per år.

Sedan tror jag att Bitcoin kommer att kosta bortåt 100.000 dollar styck mot slutet av året. Men vem vet med säkerhet 555.

Jag antar även att det kommer super smarta kommentarer från Khonis, Frason och kanske Fredman.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Mr atm:

Jag tror inte att det kommer att komma en bankkris år 2018.

Däremot så tror jag att folk har tid fram till ungefär mitten av mars på sig att handla kryptovalutor. Helst på dipparna som kommer på 20-30% 5-6 gånger per år.

Sedan tror jag att Bitcoin kommer att kosta bortåt 100.000 dollar styck mot slutet av året. Men vem vet med säkerhet 555.

Jag antar även att det kommer super smarta kommentarer från Khonis, Frason och kanske Fredman.

 

Inget slår dina folieringar så kör på.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frason:

Inget slår dina folieringar så kör på.

Första antagandet slog in efter hela 3 minuter. Det kommer mera 555.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mr atm:

Jag tror inte att det kommer att komma en bankkris år 2018.

Däremot så tror jag att folk har tid fram till ungefär mitten av mars på sig att handla kryptovalutor. Helst på dipparna som kommer på 20-30% 5-6 gånger per år.

Sedan tror jag att Bitcoin kommer att kosta bortåt 100.000 dollar styck mot slutet av året. Men vem vet med säkerhet 555.

Jag antar även att det kommer super smarta kommentarer från Khonis, Frason och kanske Fredman.

 

Vilka faktorer är det som kommer att göra så att en Bitcoin kommer att stiga så mycket? Skulle det inte vara väldig opraktiskt om den kostade så mycket och det måste bli få områden som den kommer att kunna användas på. Det blir onekligen intressant att se hur det kommer att utvecklas, Som utbildad ekonom  så är det svårt att se värdet i Bitcoinen och att den kommer att få något  större användningsområde. Betalningssystemen och infrastrukturen håller på att förändras och man slåss om makten över dessa. Det är svårt att se att man kommer att släppa in valutan i systemet. Mentaliteten hos de som investerar påminner mycket hos dem som investerade i Fermenta, Fingerprint och de som investerade i Kreuger företagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi bortser från Bitcoin, så går Thailand och stora delar av sydostasien bättre än Sverige. För oss som redan bor här är valutatatappet en realitet. Ni som planerar att pensionera er här bör se över er kommande pension i god tid.
Många yngre, fortfarande idogt arbetande, svenska män som byggt hus i hustruns hemby kommer att sent om sider upptäcka att svensk pension inte räcker att försörja sig på här i Thailand. Utan en livslång ordentlig tjänstepension kommer det skita sig.

Skickat från min K6000 Pro via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2015-03-19 at 00:16, skrev John Khonken:

Läs Andreas Cervenka idag I Svenskan. Läs hela artikeln. För mig stämmer slutet précis vilka feltankar världens centralbanker gör. Troligtvis är riksbanken också en bubbla. För hjärna har dom inte.

 

Riksbankens prognoser för 2017 års tillväxt och sysselsättning var mitt i prick, när bedömningen gjordes i den penningpolitiska rapporten i december 2016. Det skriver DI som korar centralbanken till den mest träffsäkra konjunkturbedömaren.

Utfallet för året var en BNP-tillväxt på 2,5 procent och en arbetslöshet på 6,7 procent – vilket alltså Riksbanken beräknade.

 

https://www.svd.se/di-riksbanken-bast-av-alla-pa-konjunkturprognos

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev AnTove:

Vilka faktorer är det som kommer att göra så att en Bitcoin kommer att stiga så mycket? Skulle det inte vara väldig opraktiskt om den kostade så mycket och det måste bli få områden som den kommer att kunna användas på. Det blir onekligen intressant att se hur det kommer att utvecklas, Som utbildad ekonom  så är det svårt att se värdet i Bitcoinen och att den kommer att få något  större användningsområde. Betalningssystemen och infrastrukturen håller på att förändras och man slåss om makten över dessa. Det är svårt att se att man kommer att släppa in valutan i systemet. Mentaliteten hos de som investerar påminner mycket hos dem som investerade i Fermenta, Fingerprint och de som investerade i Kreuger företagen.

 Jag tror att dom kommer at dra i gång Lightning network och att den kommer att bli lyckosam.

Jag tror att metcalfes law och alla pengar som sugs över och in från andra ställen påverkar värdet . Även den överlägsna tekniken och nyttan.

Man kan inte finansiera krig med krypto som man gör med fiat-valutorna genom att trycka mer och säga att vi MÅSTE ha inflation.

Googla helst för den som är nyfiken men inte vet. Orkar inte förklara olika termer.

Bankerna och regeringarna är inte så förtjusta dock. Det är därför man inte ser från "experterna" - Köp Bitcoin tex. utan bara skit om den.

Nästa år så tror jag att dom verkligen kommer att attackera kryptona för att man vill verkligen inte ge bort sin triljondollarbusiness utan krig.

Man kommer att skylla dom för allt möjligt som vi redan har börjat att se.

Kryptovalutorna är ungefär som när internet kom. Experterna skrev om kriminella, pedofiler, fluga, etc. då också.

Tror att vissa kryptovalutor just nu är övervärderade. Dom steg X 3 på 6 veckor ändå. Men köper man nu och kollar om 1 år så borde man bli gaaaanska nöjd ändå.

Men var och en ansvarar ju själv över sina pengar och investeringar. Lycka till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Vad det gäller Bitcoins så är det väl kriminella utpressare som håller den uppe. De som smittar våra datorer och sedan vill ha pengar för att låsa upp dem vill väl ha betalt i Bitcoins. Själv skulle jag aldrig stödja sådan verksamhet eller annan pyramidspel för den delen.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev Fredman:

Är BNP nära noll? Nu får du skärpa dig Kånken och läsa igenom en gång extra innan du trycker på ”publicera”. 

 

Läs kunnighet mindre bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...