Jump to content
IGNORERAD

Att anlända till Bangkok börjar bli ett gissel. ?


Batting

Recommended Posts

On ‎2017‎-‎01‎-‎01 at 04:35, skrev Esspe:

 

Det där är ju också (tyvärr) en del av den thailändska kulturen liksom att inte tappa ansiktet. Skälla neråt går utmärkt men uppåt står man i givakt. Får fortfarande säga till en del släktingar att dom inte ska böja ner huvudet när dom går förbi mig men det sitter djupt.

 

Jag har personligen problem många gånger att när jag till exempel ska gå med någon av mina anställda att handla eller äta lunch eller något. Så envisas dom med att gå 2 steg bakom mig bara för att jag är chef. Det är jävligt irriterande om man vill prata med dom på vägen. Så allt prat får ske på icke promenader. För att man ska slippa skrika till dom på vägen. Som svensk så känns detta fel. Men jag får dock acceptera att så är fallet. Då det handlar om hyfs och uppfostran på Thailändskt vis, att visa respekt.

 

Dock bör man även tänka sig för 2 gånger som chef i Thailand om man skäller neråt. Då ett tappat ansikte många gånger kan betyda en tappad anställd.

Det finns naturligtvis många seder i Thailand som är verklighetsfrämmande för oss svenskar som kör med du på alla nivåer.

Dock är det nog enklare att anpassa sig till Thailändska seder när man är där, istället för att försöka få thailändarna att bete sig som svenskar i Thailand.

Man har i alla fall då ett problem mindre att fundera på.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    21

  • Soengsang

    10

  • Esspe

    8

  • Boa52

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On ‎2017‎-‎01‎-‎01 at 08:46, skrev Tallviking:

 

Är du så otroligt okunnig om de kulturella skillnaderna mellan svensk och thailändsk kultur som det låter ?

 

http://www.onlychaam.com/dos-and-donts-in-Thailand/

Losing face

The notion of “losing face” in Thailand is not a cliché, it is present in all aspects of the daily life (family, friends, marital life, when conducting business or doing politics). It is very important to preserve face, whatever the means (including blatantly lying, or violently retaliating). That’s why everybody says you should avoid any conflict of any kind with a Thai person (man or woman), because things can get out of hand quickly. If you see Thai people remain stoical in a potentially violent situation, it’s not that they are “zen”, it’s because they know that things do escalate in very extreme ways. Just check the news and you will find plenty of stories of people killing themselves for what appears to be futile motives, but which is indeed about losing face.

 

Nu ser nog många saker i svart och vitt.

Ett losing face kan ju många gånger framkalla just ilska hos Thailändare.

Jag har en anställd som var ute hos en kund som inte ville betala. Det slutade med att kunden slog till min kille så att han fick åka till polisen och anmäla kunden för misshandel.

 

Att man ska försöka hålla humöret nere och undvika konflikt är ju nånting som Thailändare får lära sig från barnsben. Dock är det ju mer än vanligt att Thailändare löser problemet precis tvärtom.

 

Det är väl snarare så att man över hela världen löser problem lättare om man inte blir arg.

Även i Svensk kultur så får vi ju lära oss att vara återhållsamma på samma vis. Dock är det en annan sak många gånger när det är allvar.

Dessutom så är det ju så att många politiska konflikter uppstår på grund av Thailändares återhållsamhet och ovilja att ta i problem när dom uppstår.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Sen verkar det vara så att det drabbar vissa mer än andra. Jag har personligen inte den erfarenheten att det  ges fel väganvisningar ofta, efter alla år (även om det förekommer) . När min fru frågar om vägen så kommer vi oftast dit vi ska utan problem . Väldigt sällan någon som står och fabulerar när min fru eller jag frågar om vägen.

Min teori är att det är en fråga om språkförbistringar många gånger. Tror även att många som ställer frågan många gånger inte riktigt förstår svaret och därav skyller på Thailändaren som gav väghänvisningen för att inte tappa ansiktet, när man inte kommer dit man ska.

Vad gäller TS så framgår det ju ganska tydligt att han ej har lång erfarenhet av Thailändare. Och det kan ju faktiskt vara så att han inte förstod vad dom sa. Dock kan jag hålla med om att man borde ha högre standard än personal som inte klarar engelska på en internationell flygplats.

Nä det är ju mycket möjligt. Jag vet inte vad som räknas som Lång eller Kort Erfarenhet i det här sammanhanget, men jag har erfarenhet av människor. Jag börjar ju bli till åren och så där. Jag funderar lite på detta med att när jag är i Sverige så försöker jag ta hänsyn till andra människors kulturer, och när jag reser till ett annat land så försöker jag att ha förståelse för det landets kultur. När ska någon ha förståelse för mig?

 

Borde det kanske inte vara just där vid den biljettdisken? Dom borde ha lång erfarenhet av utlänningar, och dom jobbar trots allt på en internationell flygplats. Det är deras jobb att förstå folk. TS är bara en burdus turist med ringa erfarenhet av Thailändare.

Link to comment
Dela på andra sajter

57 minuter sedan, skrev janne_h:

 

x trasig citering

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
29 minuter sedan, skrev Batting:

Nä det är ju mycket möjligt. Jag vet inte vad som räknas som Lång eller Kort Erfarenhet i det här sammanhanget, men jag har erfarenhet av människor. Jag börjar ju bli till åren och så där. Jag funderar lite på detta med att när jag är i Sverige så försöker jag ta hänsyn till andra människors kulturer, och när jag reser till ett annat land så försöker jag att ha förståelse för det landets kultur. När ska någon ha förståelse för mig?

 

Borde det kanske inte vara just där vid den biljettdisken? Dom borde ha lång erfarenhet av utlänningar, och dom jobbar trots allt på en internationell flygplats. Det är deras jobb att förstå folk. TS är bara en burdus turist med ringa erfarenhet av Thailändare.

Och där klev han in i fällan! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
10 timmar sedan, skrev stefan5300:

Jag är mycket tacksam för att jag inte talar bättre thai än vad jag gör

Har funderat på det rätt mycket.. förmodligen hade man blivit utskickad redan i passkontrollen?! :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev möljis:

Personalen i Pattaya har blivit bättre dom två sista åren, vad nu det kan bero på...

Men jag såg tidigare hur jävla illa dom bar sig åt mot bl. a. ett franskt äldre par.

Jag har själv inte haft några större problem med dom, men när ett certificate of residence

enligt skylten ska kosta 200 baht, och tjänstemannen säger 400, och jag sa att på skylten står

det ju 200? Han sa bara att jag har bestämt att idag kostar det 400. då är det bara att hålla tyst,

smila och betala, annars får man inget papper. Han kan ju ha varit på dåligt humör just den dan.

Men på immigration ärd et bättre att böja på huvet och hålla käften. Sen i övrigt kan man säga vad

man tycker, det är okay.

Även det verkar vara en klassfråga i Thailand. Dom lägre tjänstemännen (brudarna), på imigration eller dapartement of Labour som granskar papper. Brukar ofta vara väldigt mycket med näsan i vädret för att visa att dom minsann har ett fint statligt jobb och har viss makt över folk. medans så fort man senare har att göra med dom som verkligen tar beslutet. Brukar vara supertrevliga. Även om man inte kan dra alla över en kam här.

Inte ovanligt att dom sitter och kommenterar mig till sina kollegor  fast jag sitter mitt framför dom på ett ganska nedvärderande sätt.

 

Eller som hon på immigration i Bangkok. Som granskade mitt pass. Då man på suvarnaphumi hade gett mig ett 30 dagars visa on arrival istället för 90 dagar då jag har non immigrant. Då man var väldigt snäsig när dom skulle granska passet. Och mycket trevliga när det återlämnades av en annan person.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Batting:

Nä det är ju mycket möjligt. Jag vet inte vad som räknas som Lång eller Kort Erfarenhet i det här sammanhanget, men jag har erfarenhet av människor. Jag börjar ju bli till åren och så där. Jag funderar lite på detta med att när jag är i Sverige så försöker jag ta hänsyn till andra människors kulturer, och när jag reser till ett annat land så försöker jag att ha förståelse för det landets kultur. När ska någon ha förståelse för mig?

 

Borde det kanske inte vara just där vid den biljettdisken? Dom borde ha lång erfarenhet av utlänningar, och dom jobbar trots allt på en internationell flygplats. Det är deras jobb att förstå folk. TS är bara en burdus turist med ringa erfarenhet av Thailändare.

 

Jo man borde förvänta sig det på en internationell flygplats. Tyvärr är det inte alltid så i Thailand att dom pratar engelska så där jätte bra.

Ett tips nästa gång är att ta dig till mochit busstation där bussar till hela Thailand går ifrån. Tror att skytrain går dit.

Om det sen blir billigare i slutänden än att ta en taxi från Suvarnaphumi vet jag inte?

 

Vad jag menade i övrigt var inte riktat mot dig. Utan det är ganska vanligt här på MPR att man gnäller på att folk ger dåliga väghänvisningar i Thailand, för ett påstått tappat ansikte att man inte förstår. jag skulle vilja påstå att det nog är vanligare att damen ifråga många gånger inte förstår instruktionerna. Och sedan skyller på den som gav instruktionerna när det blir fel, för att inte tappa ansiktet. 

Allra helst när man är på ett litet lokalt ställe. Så verkar det väl konstigt om inte lokalbefolkningen känner till orten.

Och det faller sig ännu konstigare varför jag personligen väldigt sällan (även om det förekommer men sällan) råkar ut för det fenomenet som andra beskriver som så vanligt. Har jag mer tur än andra?  Eller kan det vara så att både jag och min fru klarar av att förstå vad dom faktiskt säger?

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...