Jump to content
IGNORERAD

Att anlända till Bangkok börjar bli ett gissel. ?


Batting

Recommended Posts

30 minuter sedan, skrev Batting:

Jag skulle våga påstå att någon är väldigt okunnig om mänskligt beteende här. Du tror alltså att en Thailändare aldrig skulle visa sig arg om han blev upplurad på t.ex. pengar, eller vilseledd?

 

När jag kom hit till mitt hotell så frågade jag i receptionen hur långt det var att gå shoppingcentret Robinson och fick då veta att det var allt för långt att gå. Nej jag skulle enligt dem vara tvungen att ta en tuk-tuk. När jag berättade detta för mina Thaivänner senare på dagen så blev iallafall dom arga och menade på att jag blivit lurad.

 

INGEN TYCKER OM ATT BLI LURAD! Hur fan skulle ett sådant samhälle fungera? Det där måste vara en gammal skrift. Skriven av någon som ville "Göra Sig".

Naturligtvis blir thailändare förbannade. Själv blir jag också förbannad, men jag tror att just för att jag vet om de kulturella skillnaderna i andra länder så håller jag tillbaka väldigt mycket. Första gången jag var ute och jobbade i Indonesien var jag ständigt frustrerad för att i princip inget stämde med det jag var van vid. Vare sig på jobbet eller ute i samhället. Fast det hjälper dåligt att vara bitter inser man till slut och måste göra något positivt av det. 

 

När jag kom från Indonesien till Thailand blev jag riktigt förvirrad för att de baksluga Indonesierna hade förbytts till ett trevligt omtänksamt folkslag som ville dit bästa mest hela tiden. Till slut lär man sig genomskåda masken och tankesättet i den nya kulturen, men innan dess kan man bli frustrerad många ggr om.  

 

Varje dag lär man sig något nytt. Drar nya lärdomar, ett samhälle där man aldrig blir lurad, var finns det? Det gäller att vara så upplyst att man minimerar chansen att bli lurad.  

 

När du tar historien om hur långt det var till Robinsson, drar jag mig till minnes en episod långt tillbaka i Göteborg. Jag åkte ner med ett gäng ungdomar och vi bodde i campingstugor någonstans. När jag bokade stugorna sa dom att det var gångavstånd till centrum. När vi åkte buss in till centrum såg vi att det inte direkt var vad jag kallar gångavstånd. När vi gick tillbaka på natten tog det nog 2 timmar för de flesta att gå tillbaka. En kompis till mig tycker inte att det är någon längre sträcka att gå medans andra tycker att det är vansinnigt långt. Men vad tyckte hon som sa att det låg inom gångavstånd? Vad skulle jag ha gjort? Varit bitter och förstört vistelsen de kvarvarande dagarna. Jag tycker inte att det var värt att bry sig om överhuvudtaget.

 

Det mest extrema var nog när jag betalade 80 baht till en samlor för att inse att hans utgångspris om 400 baht var mycket mycket för högt. Han trampade runt hörnet ca 40m. En av de dyraste resorna per m som jag betalat för. Kunde jag bli förbannad på honom! Nej vi hade ju gjort upp om priset och han drog det längsta strået för han var smartare än mig. I det fallet var han det, för jag var helt enkelt inte påläst. En annan gång hade jag gjort upp ett pris på 10 baht med en samlor i Chaing Mai för en lång sträcka jag visste att det var ett hyfsat pris mitt i natten för den sträckan. När vi kom fram ville han ha 20 baht för att vi var två. Vi hade ett stort gräl tills dess att de kom ut från hotellet och körde iväg honom. Den gången tyckte jag att det var värt att ta strid med honom. Fast jag kan inte gå och vara bitter och älta det någon längre stund, men vi har haft roligt åt den episoden ett flertal ggr. 

 

Räknar man inte med att man kan bli blåst på ett antal 100 baht när man åker till Thailand för att man inte vet bättre, så ska man kanske inte åka till Thailand (eller Göteborg). Fast blir man inte sur och bitter om man ligger hemma och inte åker någonstans överhuvudtaget? 

 

Att thailändarna bara ler när de blivit ertappade med att ljuga är nog en av de saker som stört mig mest under de drygt trettio år jag åkt till Thailand. Frugans grabb har jag gjort många försök att få att sluta flina när han blivit ertappad. Utskällningar, långa samtal om kulturen här i Sverige, inget hjälper! Han var ca 10 år när han kom hit, han har bott i Sverige över 20 år nu. Men han flinar fortfarande när han blir utskälld, ju mer dess större flin. Om jag provat prygla honom skulle jag få honom att bete sig annorlunda då? Hur svårt kan det vara att förändra ett invant beteende? Jag har sedan länge insett att det knappast är värt insatsen! Inser man när det är rimligt att berget ska komma till mig och när det inte är det, så är allt så mycket enklare! 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 132
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Batting

    21

  • Soengsang

    10

  • Esspe

    8

  • Boa52

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

14 minuter sedan, skrev Fritz:

I dag har det hänt ett mirakel. Jag var ute på piren i Pattaya och frågade en uniformerad thailändare om han visste var båten till Hua-Hin går ifrån och fick svaret " sorry I don't know " :ahh: Jag höll på att kolavippa. ;)

 

Fritz..

Undrens tid är inte förbi!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Fritz:

I dag har det hänt ett mirakel. Jag var ute på piren i Pattaya och frågade en uniformerad thailändare om han visste var båten till Hua-Hin går ifrån och fick svaret " sorry I don't know " :ahh: Jag höll på att kolavippa. ;)

 

Fritz..

Såg du inte skylten som var skriven på thai:D

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Wangthong:

Naturligtvis blir thailändare förbannade. Själv blir jag också förbannad, men jag tror att just för att jag vet om de kulturella skillnaderna i andra länder så håller jag tillbaka väldigt mycket. Första gången jag var ute och jobbade i Indonesien var jag ständigt frustrerad för att i princip inget stämde med det jag var van vid. Vare sig på jobbet eller ute i samhället. Fast det hjälper dåligt att vara bitter inser man till slut och måste göra något positivt av det. 

 

När jag kom från Indonesien till Thailand blev jag riktigt förvirrad för att de baksluga Indonesierna hade förbytts till ett trevligt omtänksamt folkslag som ville dit bästa mest hela tiden. Till slut lär man sig genomskåda masken och tankesättet i den nya kulturen, men innan dess kan man bli frustrerad många ggr om.  

 

Varje dag lär man sig något nytt. Drar nya lärdomar, ett samhälle där man aldrig blir lurad, var finns det? Det gäller att vara så upplyst att man minimerar chansen att bli lurad.  

 

När du tar historien om hur långt det var till Robinsson, drar jag mig till minnes en episod långt tillbaka i Göteborg. Jag åkte ner med ett gäng ungdomar och vi bodde i campingstugor någonstans. När jag bokade stugorna sa dom att det var gångavstånd till centrum. När vi åkte buss in till centrum såg vi att det inte direkt var vad jag kallar gångavstånd. När vi gick tillbaka på natten tog det nog 2 timmar för de flesta att gå tillbaka. En kompis till mig tycker inte att det är någon längre sträcka att gå medans andra tycker att det är vansinnigt långt. Men vad tyckte hon som sa att det låg inom gångavstånd? Vad skulle jag ha gjort? Varit bitter och förstört vistelsen de kvarvarande dagarna. Jag tycker inte att det var värt att bry sig om överhuvudtaget.

 

Det mest extrema var nog när jag betalade 80 baht till en samlor för att inse att hans utgångspris om 400 baht var mycket mycket för högt. Han trampade runt hörnet ca 40m. En av de dyraste resorna per m som jag betalat för. Kunde jag bli förbannad på honom! Nej vi hade ju gjort upp om priset och han drog det längsta strået för han var smartare än mig. I det fallet var han det, för jag var helt enkelt inte påläst. En annan gång hade jag gjort upp ett pris på 10 baht med en samlor i Chaing Mai för en lång sträcka jag visste att det var ett hyfsat pris mitt i natten för den sträckan. När vi kom fram ville han ha 20 baht för att vi var två. Vi hade ett stort gräl tills dess att de kom ut från hotellet och körde iväg honom. Den gången tyckte jag att det var värt att ta strid med honom. Fast jag kan inte gå och vara bitter och älta det någon längre stund, men vi har haft roligt åt den episoden ett flertal ggr. 

 

Räknar man inte med att man kan bli blåst på ett antal 100 baht när man åker till Thailand för att man inte vet bättre, så ska man kanske inte åka till Thailand (eller Göteborg). Fast blir man inte sur och bitter om man ligger hemma och inte åker någonstans överhuvudtaget? 

 

Att thailändarna bara ler när de blivit ertappade med att ljuga är nog en av de saker som stört mig mest under de drygt trettio år jag åkt till Thailand. Frugans grabb har jag gjort många försök att få att sluta flina när han blivit ertappad. Utskällningar, långa samtal om kulturen här i Sverige, inget hjälper! Han var ca 10 år när han kom hit, han har bott i Sverige över 20 år nu. Men han flinar fortfarande när han blir utskälld, ju mer dess större flin. Om jag provat prygla honom skulle jag få honom att bete sig annorlunda då? Hur svårt kan det vara att förändra ett invant beteende? Jag har sedan länge insett att det knappast är värt insatsen! Inser man när det är rimligt att berget ska komma till mig och när det inte är det, så är allt så mycket enklare! 

Nej givetvis så ska ingen sitta hemma och vara bitter eller något sådant, jag bara skrev om mina upplevelser. Snälla någon? Jag blev arg, vände på klacken och tog en taxi istället. Sedan fick jag dumt nog sör mig att jag skulle dela med mig av mina upplevelser. Vem har påstått att jag skulle sitta här och vara bitter? Just nu börjar jag iofs känna en viss trötthet. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Fritz:

I dag har det hänt ett mirakel. Jag var ute på piren i Pattaya och frågade en uniformerad thailändare om han visste var båten till Hua-Hin går ifrån och fick svaret " sorry I don't know " :ahh: Jag höll på att kolavippa. ;)

 

Fritz..

Men den ska väl gå här ifrån SriRacha ?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Batting:

Men den ska väl gå här ifrån SriRacha ?

Nja, nog är det linjen Pattaya-Hua Hin jag menade.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Fritz:

Nja, nog är det linjen Pattaya-Hua Hin jag menade.

 

Fritz..

Men det kommer ju knappast gå två linjer, och bygger de för fullt. De har rivit hela piren och håller på att skapa något nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Batting:

Jag skulle våga påstå att någon är väldigt okunnig om mänskligt beteende här. Du tror alltså att en Thailändare aldrig skulle visa sig arg om han blev upplurad på t.ex. pengar, eller vilseledd?

 

När jag kom hit till mitt hotell så frågade jag i receptionen hur långt det var att gå shoppingcentret Robinson och fick då veta att det var allt för långt att gå. Nej jag skulle enligt dem vara tvungen att ta en tuk-tuk. När jag berättade detta för mina Thaivänner senare på dagen så blev iallafall dom arga och menade på att jag blivit lurad.

 

INGEN TYCKER OM ATT BLI LURAD! Hur fan skulle ett sådant samhälle fungera? Det där måste vara en gammal skrift. Skriven av någon som ville "Göra Sig".

 

1 timme sedan, skrev Batting:

Nej givetvis så ska ingen sitta hemma och vara bitter eller något sådant, jag bara skrev om mina upplevelser. Snälla någon? Jag blev arg, vände på klacken och tog en taxi istället. Sedan fick jag dumt nog sör mig att jag skulle dela med mig av mina upplevelser. Vem har påstått att jag skulle sitta här och vara bitter? Just nu börjar jag iofs känna en viss trötthet. ?

 

Jag tycker egentligen att din trådstart var rätt bra! Att det blir på det sätt som du beskriver har nog alla råkat ut för någon gång mer eller mindre. Fast många kanske glömt det eller inte vill kännas vid att de blir frustrerade. Det har också kommit rätt många bra tips på lösningar för att underlätta när man ska ta sig från Suvan. Själv så har jag för det mesta hämtning ordnad så jag har aldrig riktigt irrat runt i taxi köerna på Suvan. Har gjort det en gång, men då skulle jag inte så lång och köerna var obefintliga. 

 

Det är väl när du dömer ut "loose face" begreppet, sedan tar receptionistens svar på att ta tuktuk som exempel på hur de luras och hur arga dina thailändska vänner blir som ett exempel på hur arga thailändarna blir. Med skriket om att "INGEN TYCKER OM ATT BLI LURAD!" förstärker du ilkskan och den får stora proportioner. Då tycker jag att det blir lite fel. 

 

Jag kanske själv överdrev med bitterheten, har en tendens att bli lite övertydlig ibland. Hoppas tröttheten går över. Egentligen är det ganska intressant att analysera hur thailändarna beter sig i olika situationer. Lika intressant hur skribenterna på MPR beter sig. Ett uppslag för en doktorsavhandling kanske. Fast att diskutera det öppet här på forat kan bara resultera i en sak. KATASTROF! 

 

God fortsättning på det nya året!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Batting:

Men det kommer ju knappast gå två linjer, och bygger de för fullt. De har rivit hela piren och håller på att skapa något nytt.

Då tror jag mer på Pattaya speciellt med tanke på de redan kört jungfru färden där. Även om den inte nu gick att fullfölja pga vädret. Gissar också att Pattaya passar bättre marknadsmässigt. 

 

Du kan ju läsa tråden nedan.

 

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog att TS inte alls var ute efter några råd och förslag på hur man kan göra för att undvika vad hen råkade ut för. Jag tror istället att TS varit på östrogenbehandling, och på kvinnligt sätt bara ville prata av sig och få medhåll, inte att nån skulle "lösa problemet".

 

Det är vad jag tror, det.....

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi skulle köpa vårt första hus i Korat för många år sen, skickade jag över pengarna till ett konto i Bangkok Bank i Bangkok. Min fru och jag travade glatt in på deras kontor i Korat för att ta ut pengarna. Vi blev först hänvisade till en kassa för att pengarna skulle överföras till ett konto i Korat. Fick stå i kö en stund och när det blev vår tur räknade först kassörskan upp 400.000 Baht som sedan skulle kontrollräknas av hennes chef. Därefter fick vi pengarna i handen och blev hänvisade till en annan kassa för att sätta in pengarna på ett Koratkonto. Vi överlämnade pengarna till kassörskan som räknade och i sin tur lämnade över till sin chef för kontrollräkning. Därefter blev vi hänvisade till en annan kassa för att kunna ta ut pengarna igen för att betala för huset. Återigen räkning av kassörskan och kontroll av hennes chef. Det var nog det närmaste jag kommit ett utbrott i Thailand pga hur saker o ting fungerar här. Förbannad kan ju bli ibland när folk inte uppför sig som dom ska men det är ju en annan sak.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Esspe:

När vi skulle köpa vårt första hus i Korat för många år sen, skickade jag över pengarna till ett konto i Bangkok Bank i Bangkok. Min fru och jag travade glatt in på deras kontor i Korat för att ta ut pengarna. Vi blev först hänvisade till en kassa för att pengarna skulle överföras till ett konto i Korat. Fick stå i kö en stund och när det blev vår tur räknade först kassörskan upp 400.000 Baht som sedan skulle kontrollräknas av hennes chef. Därefter fick vi pengarna i handen och blev hänvisade till en annan kassa för att sätta in pengarna på ett Koratkonto. Vi överlämnade pengarna till kassörskan som räknade och i sin tur lämnade över till sin chef för kontrollräkning. Därefter blev vi hänvisade till en annan kassa för att kunna ta ut pengarna igen för att betala för huset. Återigen räkning av kassörskan och kontroll av hennes chef. Det var nog det närmaste jag kommit ett utbrott i Thailand pga hur saker o ting fungerar här. Förbannad kan ju bli ibland när folk inte uppför sig som dom ska men det är ju en annan sak.

Varje kassörska skrev inte hon tre kopior med karbon och bad sen en pojke att gå till koppieringsmaskinen för flera kopia,

allt övervakat av en man med en stor revolver

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Varje kassörska skrev inte hon tre kopior med karbon och bad sen en pojke att gå till koppieringsmaskinen för flera kopia,

allt övervakat av en man med en stor revolver

Snälla, kan någon översätta? Det är omöjligt att tyda ormen när han drar igång på norrdunkländska.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev uptoyou:

Snälla, kan någon översätta? Det är omöjligt att tyda ormen när han drar igång på norrdunkländska.

Du har tydligen inte varit inne i en bank i Thai eller då har du firat för mycket i helgen

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai

Det är väl inte för inte att man ta till flaskan varje dag när man är i Thailand. För vem fan orkar och vara förbannad hela tiden på semestern?! :mdr:

 

Men det är väl klart att man inte är förbannad och skriker varenda dag... att det inte skulle hjälpa att höja rösten i Thailand är ju rent ut av sagt rena dumheter. Det vet jag av egen erfarenhet att det går alldeles utmärk. Att accepterar att nån annan inte gör sitt jobb eller av ren lathet skiter i vad man vill är nåt jag aldrig kommer acceptera. Sen får det vara myndigheter eller vad fan som helst. Jag tänker inte börja le och nicka bara för att nån idi*t inte har vett nog att göra sitt jobb eller vad det nu kan vara. Maipenrai ihop med lose face attityden är idi*tisk och kommer så förbli. 

 

Senaste besöket på Ambassaden var ju en fars utan dess like.... det slutade med att vi fick säga till kärringen att vi inte ville prata med henne för hon var totalt jävla inkompetent. Nu blev jag förbannad igen bara jag tänkte på det.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det så går det tänker nog thais när de har med en viting att göra.

Thais har inte sällan samma uppfattning om oss som vi om dem,  de anser nämligen att vi västerlänningar inte är så lite bakom flötet.

Är en självklarhet att det de alltid gör det rätta och att de alltid har det rätta tänket, allt annat är bara dumheter. 

Gäller bara att ta seden dit man kommer och resonera lika bakvänt:559bdc2ee8b8a_yaehamnotdurnk:.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev wUThai:

Det är väl inte för inte att man ta till flaskan varje dag när man är i Thailand. För vem fan orkar och vara förbannad hela tiden på semestern?! :mdr:

 

Men det är väl klart att man inte är förbannad och skriker varenda dag... att det inte skulle hjälpa att höja rösten i Thailand är ju rent ut av sagt rena dumheter. Det vet jag av egen erfarenhet att det går alldeles utmärk. Att accepterar att nån annan inte gör sitt jobb eller av ren lathet skiter i vad man vill är nåt jag aldrig kommer acceptera. Sen får det vara myndigheter eller vad fan som helst. Jag tänker inte börja le och nicka bara för att nån idi*t inte har vett nog att göra sitt jobb eller vad det nu kan vara. Maipenrai ihop med lose face attityden är idi*tisk och kommer så förbli. 

 

Senaste besöket på Ambassaden var ju en fars utan dess like.... det slutade med att vi fick säga till kärringen att vi inte ville prata med henne för hon var totalt jävla inkompetent. Nu blev jag förbannad igen bara jag tänkte på det.

 

 

 

 

 

 

Prova att bli ilsken och höj rösten på immigrationskontoret, får du se om det hjälper.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
3 minuter sedan, skrev möljis:

Prova att bli ilsken och höj rösten på immigrationskontoret, får du se om det hjälper.

 

 

Det hjälper säkert inte där heller eller på många andra ställen där dom vet att dom kan ställa till ett helvete för en. Såklart, det är ju så det funkar. Också en av anledningar till att jag aldrig kommer bosätta mig där. Förmodligen hade jag fått ett bryt och börjat skrika och leva fan då jag helt enkelt inte orkar med idi*ti. Sen har jag inte sagt att det alltid hjälper att höja rösten? Om det nu är det du tror att jag tror? 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev wUThai:

Det hjälper säkert inte där heller eller på många andra ställen där dom vet att dom kan ställa till ett helvete för en. Såklart, det är ju så det funkar. Också en av anledningar till att jag aldrig kommer bosätta mig där. Förmodligen hade jag fått ett bryt och börjat skrika och leva fan då jag helt enkelt inte orkar med idi*ti. Sen har jag inte sagt att det alltid hjälper att höja rösten? Om det nu är det du tror att jag tror? 

Jag har heller inte skrivit att du sagt att det alltid hjälper att höja rösten. Eller hur?

Men du skrev "Sen får det vara myndigheter eller vad fan som helst."

Och nej, jag tror inte att du tror att det alltid och överallt hjälper att höja rösten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det bara 2 lägen här i tråden? De som alltid skriker och gapar och de andra som sitter tyst i ett hörn?

Är det ingen som kanske kan komma på tanken att självklart ska man stå upp för sig själv, men välja sina strider? Nä, antingen gapa eller hålla käft är tydligen det som gäller. Lycka till med det.

Vi andra som är lite "normala" och reagerar olika, maipenrai ibland och lite argare ibland, fortsätter nog på vårat spår.

 

Vad gäller skillnad i mitt uppträdande i Thailand och i Sverige är att jag är betydligt tålmodigare i Thailand. Dels för att det inte är "min kultur", men dessutom för att jag vet utifrån min erfarenhet att det ofta kan löna sig att ha överseende med misstag och missförstånd. Sen är det även (åtminstone i de kretsar jag rör mig) skillnad mellan Sverige och Thailand hur accepterat det är att peka ut vad andra gör för fel. I Sverige är det ju mer kutym att påpeka när andra gör fel, medans det i Thailand (enligt min erfarenhet) kan vara rent kontraproduktivt.

 

Men var och en gör som de vill. Gapa på, håll tyst eller nåt mittemellan. Själv försöker jag välja mina strider varsamt i Thailand, är det verkligen värt att "ha rätt" till varje pris i alla lägen? Inte enligt mig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev frogfish:

Jag tror nog att TS inte alls var ute efter några råd och förslag på hur man kan göra för att undvika vad hen råkade ut för. Jag tror istället att TS varit på östrogenbehandling, och på kvinnligt sätt bara ville prata av sig och få medhåll, inte att nån skulle "lösa problemet".

 

Det är vad jag tror, det.....

Menar du inte kalasbyxan nu? för där är det väl crossdressing eller? Lite förvirrande med alla olika stilar här inne.

 

Tror bara TS vädrade ett litet problem som blev en dålig start på resan, att det skulle ha med hormoner tror jag inte på.

Isåfall det skulle vara så, är det nog många här som gnäller på landet som då också skulle vara hormonknaprande katoyer.

:dribble:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev wUThai:

Det är väl inte för inte att man ta till flaskan varje dag när man är i Thailand. För vem fan orkar och vara förbannad hela tiden på semestern?! :mdr:

 

Men det är väl klart att man inte är förbannad och skriker varenda dag... att det inte skulle hjälpa att höja rösten i Thailand är ju rent ut av sagt rena dumheter. Det vet jag av egen erfarenhet att det går alldeles utmärk. Att accepterar att nån annan inte gör sitt jobb eller av ren lathet skiter i vad man vill är nåt jag aldrig kommer acceptera. Sen får det vara myndigheter eller vad fan som helst. Jag tänker inte börja le och nicka bara för att nån idi*t inte har vett nog att göra sitt jobb eller vad det nu kan vara. Maipenrai ihop med lose face attityden är idi*tisk och kommer så förbli. 

 

Senaste besöket på Ambassaden var ju en fars utan dess like.... det slutade med att vi fick säga till kärringen att vi inte ville prata med henne för hon var totalt jävla inkompetent. Nu blev jag förbannad igen bara jag tänkte på det.

 

 

 

 

 

 

 

I denna fråga håller jag med dig till 100 %l.jpg.

Jag är mycket tacksam för att jag inte talar bättre thai än vad jag gör för då hade jag sagt det jag tyckt och tänkt till myndighetspersoner eller till vem det än må vara, inte som frugan och hennes grabb, stå bocka och buga åt allt och alla med uniformer, glitter på axlarna och en färgkarta på bröstet. 

 

Har förklarat för dem att myndigheter är till för oss, vi är inte till för dem och att de som försöker att trycka ner er är inte värda skiten ni har under naglarna.

 

Och det där med att tappa ansiktet, vilket trams, det finns väl ingen människa i hela världen som vill tappa ansiktet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev möljis:

Prova att bli ilsken och höj rösten på immigrationskontoret, får du se om det hjälper.

 

 

 

Får nog skriva att på immigrationskontoret i Nakhon Phanom så är det de trevligaste myndighetspersonerna jag träffat i Thailand, alltid trevliga, hjälpsamma och glada,

näst senast jag var där så hade jag fyllt i fel blankett, då bad hon bakom skrivbordet om mitt pass och fyllde i rätt blankett.

 

Har även varit på immigrationsverket i Pattaya och att de kan bli vresiga där förvånar mig inte ett dugg med de klientelet av folk som kan komma in där, synd bara att de som sköter sig kan bli drabbade.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Får nog skriva att på immigrationskontoret i Nakhon Phanom så är det de trevligaste myndighetspersonerna jag träffat i Thailand, alltid trevliga, hjälpsamma och glada,

näst senast jag var där så hade jag fyllt i fel blankett, då bad hon bakom skrivbordet om mitt pass och fyllde i rätt blankett.

 

Har även varit på immigrationsverket i Pattaya och att de kan bli vresiga där förvånar mig inte ett dugg med de klientelet av folk som kan komma in där, synd bara att de som sköter sig kan bli drabbade.

Personalen i Pattaya har blivit bättre dom två sista åren, vad nu det kan bero på...

Men jag såg tidigare hur jävla illa dom bar sig åt mot bl. a. ett franskt äldre par.

Jag har själv inte haft några större problem med dom, men när ett certificate of residence

enligt skylten ska kosta 200 baht, och tjänstemannen säger 400, och jag sa att på skylten står

det ju 200? Han sa bara att jag har bestämt att idag kostar det 400. då är det bara att hålla tyst,

smila och betala, annars får man inget papper. Han kan ju ha varit på dåligt humör just den dan.

Men på immigration ärd et bättre att böja på huvet och hålla käften. Sen i övrigt kan man säga vad

man tycker, det är okay.

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎12‎-‎31 at 06:24, skrev Fritz:

Jag var inte helt nykter i går och förutsatte att alla har samma gedigna kunskap som jag om Thailändare nämligen den att dom aldrig svarar att man inte vet på en fråga om var någonting finns. Antingen pekar dom åt det ena hållet eller åt det andra trots att dom inte har en blekaste aning, det anses nog bland Thailändare att förlora ansiktet om man inte har svar på allt.

 

Ta dig en stänkare Nemo så blir du förhoppningsvis på bättre humör.

 

Fritz..

 

Sen verkar det vara så att det drabbar vissa mer än andra. Jag har personligen inte den erfarenheten att det  ges fel väganvisningar ofta, efter alla år (även om det förekommer) . När min fru frågar om vägen så kommer vi oftast dit vi ska utan problem . Väldigt sällan någon som står och fabulerar när min fru eller jag frågar om vägen.

Min teori är att det är en fråga om språkförbistringar många gånger. Tror även att många som ställer frågan många gånger inte riktigt förstår svaret och därav skyller på Thailändaren som gav väghänvisningen för att inte tappa ansiktet, när man inte kommer dit man ska.

Vad gäller TS så framgår det ju ganska tydligt att han ej har lång erfarenhet av Thailändare. Och det kan ju faktiskt vara så att han inte förstod vad dom sa. Dock kan jag hålla med om att man borde ha högre standard än personal som inte klarar engelska på en internationell flygplats.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...