Jump to content
IGNORERAD

Svenskar vs Kineser - vem bränner mest i Thailand?


MaiChai

Recommended Posts

  • Svar 176
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    25

  • Herr Chang

    17

  • andrejsdenruskige

    11

  • Alarik

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Var kommer dessa sifferuppgifter ifrån? Hur har dom räknat ut att Svensken spenderar 4.034:74? Jag har då aldrig fört kassabok under mina resor till Thailand än mindre berättat detaljerat om hur mycket jag gör av med. 

 

Gissningsvis kan det ligga intervjuundersökningar bakom siffrorna men då undrar man vem som gjort dessa undersökningar? Turistmyndighetrna själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev frogfish:

När det gäller människor hävdar jag (och de flesta efter 1960) att vi är en ras. Övriga varelser på jorden kan (och gör) tillhöra flera raser. Vilket kan appliceras på mitt påstående.

Men vem är jag att omkullkasta din rasteori. Vill du tro och föra fram dina teorier om nu levande olika människoraser so be my guest. Jag håller dock inte med dig.

 

Jaså? Då kan du ju lika gärna hävda att det finns inga hundraser. Och inga kattraser?

 

Alla hundar är lika, och alla katter är lika! Riktigt PK!

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Jaså? Då kan du ju lika gärna hävda att det finns inga hundraser. Och inga kattraser?

 

Alla hundar är lika, och alla katter är lika! Riktigt PK!

 

Herr Chang har talat.

Nja, den jämförelsen haltar väl något. En Schäfer kan ju tex vara väldigt olik en annan Schäfer men ändå vara av samma ras. Om man jämför ditt DNA med vilken annan människa som helst så kommer den att stämma med 99,9% och därför är vi extremt lika varandra sett ur genetisk synpunkt även om vi kan se helt olika ut till det yttre.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Fritz:

Nja, den jämförelsen haltar väl något. En Schäfer kan ju tex vara väldigt olik en annan Schäfer men ändå vara av samma ras. Om man jämför ditt DNA med vilken annan människa som helst så kommer den att stämma med 99,9% och därför är vi extremt lika varandra sett ur genetisk synpunkt även om vi kan se helt olika ut till det yttre.

 

Fritz..

Hej

Det har du naturligtvis helt rätt i men sen har evulotionen påverkat den sista tiondelen, vilket hsr fått till följd att eskimåer tål kyla bättre än dom som bor i tropikerna, som i sin tur tål mer värme, mer och mindre sol o.s.v.

Så enligt mig har ni båda rätt, människan är i grunden en ras men miljön där dom vistas har också påverkat dom genetiskt, men det rör sig om väldigt små men ändå viktiga skillnader.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Jaså? Då kan du ju lika gärna hävda att det finns inga hundraser. Och inga kattraser?

 

Alla hundar är lika, och alla katter är lika! Riktigt PK!

 

Herr Chang har talat.

Som jag sa, helt meningslöst att diskutera.

Men istället för att sitta och medvetet misstolkamig så googla på ämnet istället. För oavsett hur du tolkar det jag skriver ändrar det inte grundfrågan om människa och ras.

Och sen kan du även googla vad PK egentligen betyder, det kanske är där problemet egentligen ligger.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det har du naturligtvis helt rätt i men sen har evulotionen påverkat den sista tiondelen, vilket hsr fått till följd att eskimåer tål kyla bättre än dom som bor i tropikerna, som i sin tur tål mer värme, mer och mindre sol o.s.v.

Så enligt mig har ni båda rätt, människan är i grunden en ras men miljön där dom vistas har också påverkat dom genetiskt, men det rör sig om väldigt små men ändå viktiga skillnader.

Mvh isan lover

En tiondels procent är en tusendel.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-21 at 18:42, skrev frason:

Ja alla kinesiska turister beter sig på det sättet. Alla svenska turister i Thailand beter sig som svin också.

 

 

 

202931-350x273-yinyang.jpg

 

Det kanske är tur att det inte fanns mobilkameror när svenskarna åkte på grisfest på Mallis under 60 och 70 talet...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
27 minuter sedan, skrev Fritz:

En tiondels procent är en tusendel.

 

Fritz..

Hej

Tack för rättelsen.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev frogfish:

Som jag sa, helt meningslöst att diskutera.

Men istället för att sitta och medvetet misstolkamig så googla på ämnet istället. För oavsett hur du tolkar det jag skriver ändrar det inte grundfrågan om människa och ras.

Och sen kan du även googla vad PK egentligen betyder, det kanske är där problemet egentligen ligger.

 

Du är med andra ord egentligen svarslös.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Fritz:

En tiondels procent är en tusendel.

 

Fritz..

Det gäller att ha koll på promillen!

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Du är med andra ord egentligen svarslös.

 

Herr Chang har talat.

 

Du älter och älter och älter i det oändliga.

När någon meningsofrände tröttnar på ditt tragglande är du snabb med att kalla vederbörande för svarslös.

För fan karl, ge dig.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Du är med andra ord egentligen svarslös.

 

Herr Chang har talat.

Det är nog du som bör belägga dina rasteorier angående mänskligheten. De känns lite ofräscha för de som gått i skola efter 1939... Att du börjar kalla mig saker ändrar inte på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Det är nog du som bör belägga dina rasteorier angående mänskligheten. De känns lite ofräscha för de som gått i skola efter 1939... Att du börjar kalla mig saker ändrar inte på det.

 

Du har ju fortfarande inget svar på varför det är OK att tala om hundraser och kattraser, men ej PK att ens viska ordet människoraser. Är du en PK-fjant?

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
21 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Du har ju fortfarande inget svar på varför det är OK att tala om hundraser och kattraser, men ej PK att ens viska ordet människoraser. Är du en PK-fjant?

 

Herr Chang har talat.

 

Ja, människan är väl egentligen en art som består av underarter, eller raser om man nu vill kalla det så.

Nu är det ju väldigt små variationer mellan dessa raser och det är absolut inget fel på att tillhöra varesig den ena eller andra rasen (underarten).

 

Att man lägger värdering i detta är rasistiskt, men att mena att det finns olika arter vette fan om det är rasistiskt. 

Usain Bolt är en rasist utan dess like. Han påstår att hans ras är snabbare och starkare än övriga raser då de svaga slavarna fort dog och endast de starka överlevde.

 

Nu är det ju väldigt små skilnader rent DNA-mässigt mellan gris och människa också, vilket kan skådas lite överallt.

 

Som sagt så finns arter och raser. Sedan finns det rasister och artister.

Artisterna måste vara dom värsta, då det bör vara radikalare.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, självklart finns det olika människoraser, inget konstigt med det.

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

Två olika hundraser eller same same but different?

Bildresultat för schäfer bilder Bildresultat för schäfer bilder

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två olika hundraser eller same same but different?

images?q=tbn:ANd9GcSA2nH2aJufor9VpDgO3mR_-31gW2xogjNxukH9DkeedaI5fhCf-g images?q=tbn:ANd9GcSaIU18qSyfnE9ZJhtd_kAZOuO2QOUisEuPNfJ9SLh-p3tuXoc1vw


Diffrent, det skiljer ca en halv procent mellan olika människoraser, vilket kan tyckas vara lite, sammtidigt är skillnaden mellan en chimpans och människan bara ca 1,5 procent.
Vilket innebär att en halv procent kan innebära ganska betydande skillnader och då inte bara visuellt.
Innan (kanske har ändrats nu) så fanns det bara en vit man som sprungit 100 meter under 10 sekunder bland de top 100 bästa.

Men visst, det har väl kanske inget med gener att göra utan är väl kanske bara en tillfällighet. [emoji15]

Skickat från min KIW-L21 via Tapatalk

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Du har ju fortfarande inget svar på varför det är OK att tala om hundraser och kattraser, men ej PK att ens viska ordet människoraser. Är du en PK-fjant?

 

Herr Chang har talat.

Kan du inte skilja på hundar och människor kan jag nog inte hjälpa dig.

Men det vore intressant att få höra hur du kom fram till den "afrikanska" rasen och den "svenska". Urvalen är ju lite olika stora om man säger så.

 

Och jag ser att du anammat järngängets "argumentationsteknik" med att börja diskutera person istället för sak. Så nu är man en fjant... 

 

Vill du dela in nationaliteter i " raser" så ska inte ja vara i vägen. Men jag ser det inte på samma sätt. Så innan du börjar hitta på andra saker du anser jag är, så kanske vi ska nöja oss med att vi har olika åsikt om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Kan du inte skilja på hundar och människor kan jag nog inte hjälpa dig.

Men det vore intressant att få höra hur du kom fram till den "afrikanska" rasen och den "svenska". Urvalen är ju lite olika stora om man säger så.

 

Och jag ser att du anammat järngängets "argumentationsteknik" med att börja diskutera person istället för sak. Så nu är man en fjant... 

 

Vill du dela in nationaliteter i " raser" så ska inte ja vara i vägen. Men jag ser det inte på samma sätt. Så innan du börjar hitta på andra saker du anser jag är, så kanske vi ska nöja oss med att vi har olika åsikt om detta.

 

Jag delar inte in nationaliteter i raser. Det är irrelevant vilken nationalitet man har.

 

Det är ju inte svårt att tänka sig exempelvis två somalier som flyttar till Sverige, blir svenska medborgare och sedan producerar ett barn. Detta barn har en annan uppsättning gener än många andra barn i Sverige.

 

Elementär genetik.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev Herr Chang:

 

Jag delar inte in nationaliteter i raser. Det är irrelevant vilken nationalitet man har.

 

Det är ju inte svårt att tänka sig exempelvis två somalier som flyttar till Sverige, blir svenska medborgare och sedan producerar ett barn. Detta barn har en annan uppsättning gener än många andra barn i Sverige.

 

Elementär genetik.

 

Herr Chang har talat.

Jasså?

 

"Forskningen på människans gener ger inget stöd åt indelningen i raser. De genetiska skillnaderna inom en ras är större än dem som finns mellan raserna. Det konstaterar molekylärbiologer inom Hugo-projektet. "

 

" Dessutom finns det en mycket större variation av genvarianter inom exempelvis gruppen afrikaner, än vad som kan påvisas om man jämför afrikaner och européer. "

http://www.nyteknik.se/innovation/raser-finns-inte-genetiskt-6456215

 

"  Om DNA-texterna hos två obesläktade människors jämförs finner man att de är

99,9 procent identiska oberoende av varifrån personerna kommer. Detta innebär att

i genomsnitt var tusende bokstav i DNA-texterna skiljer sig åt. Trots att vi ser så olika

ut beroende på härkomst är vi sålunda väldigt lika varandra ur genetisk synpunkt. "

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:228735/FULLTEXT01.pdf

 

Elementäre Fritz..

 

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Jasså?

 

"Forskningen på människans gener ger inget stöd åt indelningen i raser. De genetiska skillnaderna inom en ras är större än dem som finns mellan raserna. Det konstaterar molekylärbiologer inom Hugo-projektet. "

 

" Dessutom finns det en mycket större variation av genvarianter inom exempelvis gruppen afrikaner, än vad som kan påvisas om man jämför afrikaner och européer. "

http://www.nyteknik.se/innovation/raser-finns-inte-genetiskt-6456215

 

"  Om DNA-texterna hos två obesläktade människors jämförs finner man att de är

99,9 procent identiska oberoende av varifrån personerna kommer. Detta innebär att

i genomsnitt var tusende bokstav i DNA-texterna skiljer sig åt. Trots att vi ser så olika

ut beroende på härkomst är vi sålunda väldigt lika varandra ur genetisk synpunkt. "

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:228735/FULLTEXT01.pdf

 

Elementäre Fritz..

 




Nu vet jag inte om det är så stor genetisk skillnad mellan en labrador eller en golden retriever heller.

Men jag kan tycka mig påstå att massaier och pygméer är två olika rase........folkslag.

Så "avvikelser" kallar vi folkslag hos människor och raser hos andra arter.
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Fritz:

Två olika hundraser eller same same but different?

Bildresultat för schäfer bilder Bildresultat för schäfer bilder

Jag undrar vilken som är snabbast den vita eller den svarta schäfern :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

 

On ‎2016‎-‎12‎-‎24 at 09:28, skrev Fritz:

En tiondels procent är en tusendel.

 

Fritz..

Eller en promille.

Tillika uttnyttjande av en medel mpr hjärnkapacitet när glöggen träffar rätt;)

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herr Chang:

 

Jag delar inte in nationaliteter i raser. Det är irrelevant vilken nationalitet man har.

 

Det är ju inte svårt att tänka sig exempelvis två somalier som flyttar till Sverige, blir svenska medborgare och sedan producerar ett barn. Detta barn har en annan uppsättning gener än många andra barn i Sverige.

 

Elementär genetik.

 

Herr Chang har talat.

 Stenbordsgenetik skulle jag nog kalla det. Vore intressant att se rasträdet du använder dig av i din "forskning".

 

Men, men. Jag får väl erkänna att jag inte är så bevandrad i just dina rasläror. Har du några referenser så att jag kan bredda mitt vetande? Det verkar ju som om jag sov på lektionerna när schemat för den somaliska och andra människoraser gicks igenom. Bild på rasträdet vore ju toppen för oss ännu ej invigda...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...