Jump to content
IGNORERAD

Åka till Thailand med utgånget Thaipass.


LelleGotland

Recommended Posts

Jag har en lite annorlunda fråga. Min styvdotter, som är svensk och Thailändsk medborgare, ska åka ner i sommar. Hennes Thaipass går ut i April. Frågan är om hon kommer in i Thailand med ett utgånget pass? Hon har giltigt ID-kort, kommer hon in med det? Jag tänker att när hon väl är i Thailand så kan hon förnya det där. Alternativet är att hon åker in på svenskt pass och får sina 30 dagar och att hon åker till Laos, Kambodja och "stämplar" ut sig och sedan åker tillbaka på det nya Thaipasset. Frågan är om det krävs visum att stanna i dessa länder eftersom hon aldrig reser ut därifrån med Svenskt pass. Och vad händer då om hon skulle behöva använda sitt Svenska pass igen där?

Anledningen till frågan är att jag har hört att det skulle räcka med ett giltigt ID- kort för Thailändare att komma igenom tullen. Då skulle alla Thai kunna åka hem och förnya sina pass när dom ändå är hemma.

Det skulle spara en hel del pengar för oss att slippa åka till Stockholm.....

Smaken är som baken....en del har ingen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har gjort det två gånger utan några problem.

En gång fick hon fylla något papper bara

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur länge ska hon stanna? Använd bara det svenska passet, förläng 30 dagar på immigration.

Fixa nytt Thai-pass när hon är där.

 

Strula inte till det i onödan.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var i liknande situation med min äldsta dotter när vi flyttade till Thailand 2011, dumt nog visade hon det svenska passet när hon kom till Thailand, pg av vi trodde att det inte gick med ett utgånget Thailändsk pass.

Har senare fått veta att ett Thailand(även Sverige och troligen de flesta länder) inte kan stoppa en medborgare att komma in i landet, så det hade fungerat med det thailändska.

Hur vi sen redde ut min dotters långa overstay som blev är en annan historia, men fixat nu.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle föreslå endera av dessa alternativ.

 

1. Kolla med ambassaden om det går an att resa in på utgånget pass plus ID kort. Skulle spontant inte tro att det går. Säger dom att det går så begär skriftligt på det! Kolla samtidigt om det går att söka nytt thaipass under dessa förutsättningar, samt hur det skulle funka om hon reser enligt alt 3.

 

2. Sök nytt thaipass på ambassaden i Sverige, det går alldeles utmärkt. Res ut på svenskt pass och in i Thailand på thaipass.

 

3. Res både in och ut som svensk. Sök 30 extra dagar om det behövs. Med detta alternativ tror jag det kan bli svårt att söka nytt thaipass, eftersom hon inte är i Thailand egentligen. Kolla som sagt med ambassaden i Sverige innan avresa.

 

Det ni ABSOLUT INTE ska försöka göra är att resa in och ut ur samma land med olika pass på samma resa. Det kommer garanterat att skita sig! Med olika pass betraktas man i princip som två helt olika personer, en svensk och en thai i detta fall, när man använder respektive pass. Har svensken rest in så ska också svensken resa ut. Annars blir svensken kvar när thailändaren försöker resa ut. Fast det kommer inte att gå, eftersom thailändaren redan befinner sig utomlands och försöker resa ut en gång till. Kanske blev krångligt det där. Kom bara ihåg att varje pass är en separat person så blir det logiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En omvänd fråga,åka till Sverige på sitt thaipass som man kom in på och visa sitt utgångna svenska med stämplar(gäller frugan) om problem släppas ut, och förnya det i Sverige.Vet att man kan förnya på ambassaden i BKK så det svaret behövs inte:big_smile:  

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en lite annorlunda fråga. Min styvdotter, som är svensk och Thailändsk medborgare, ska åka ner i sommar. Hennes Thaipass går ut i April. Frågan är om hon kommer in i Thailand med ett utgånget pass? Hon har giltigt ID-kort, kommer hon in med det? Jag tänker att när hon väl är i Thailand så kan hon förnya det där. Alternativet är att hon åker in på svenskt pass och får sina 30 dagar och att hon åker till Laos, Kambodja och "stämplar" ut sig och sedan åker tillbaka på det nya Thaipasset. Frågan är om det krävs visum att stanna i dessa länder eftersom hon aldrig reser ut därifrån med Svenskt pass. Och vad händer då om hon skulle behöva använda sitt Svenska pass igen där?

Anledningen till frågan är att jag har hört att det skulle räcka med ett giltigt ID- kort för Thailändare att komma igenom tullen. Då skulle alla Thai kunna åka hem och förnya sina pass när dom ändå är hemma.

Det skulle spara en hel del pengar för oss att slippa åka till Stockholm.....


Vi har varit i samma sits. Min fru skaffade få turistvisum, och åkte helt på sitt svenska pass. Fixade nytt pass i Thailand, så nästa resa hade hon giltigt pass.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Celsius:

Jag skulle föreslå endera av dessa alternativ.

 

1. Kolla med ambassaden om det går an att resa in på utgånget pass plus ID kort. Skulle spontant inte tro att det går. Säger dom att det går så begär skriftligt på det! Kolla samtidigt om det går att söka nytt thaipass under dessa förutsättningar, samt hur det skulle funka om hon reser enligt alt 3.

 

2. Sök nytt thaipass på ambassaden i Sverige, det går alldeles utmärkt. Res ut på svenskt pass och in i Thailand på thaipass.

 

3. Res både in och ut som svensk. Sök 30 extra dagar om det behövs. Med detta alternativ tror jag det kan bli svårt att söka nytt thaipass, eftersom hon inte är i Thailand egentligen. Kolla som sagt med ambassaden i Sverige innan avresa.

 

Det ni ABSOLUT INTE ska försöka göra är att resa in och ut ur samma land med olika pass på samma resa. Det kommer garanterat att skita sig! Med olika pass betraktas man i princip som två helt olika personer, en svensk och en thai i detta fall, när man använder respektive pass. Har svensken rest in så ska också svensken resa ut. Annars blir svensken kvar när thailändaren försöker resa ut. Fast det kommer inte att gå, eftersom thailändaren redan befinner sig utomlands och försöker resa ut en gång till. Kanske blev krångligt det där. Kom bara ihåg att varje pass är en separat person så blir det logiskt.

Ja celsius, jag vet att hon kan få nytt pass på ambassaden. Men det var det jag ville slippa, att åka från Göteborg till Stockholm för att förnya det. Kostar en del i både tid och pengar.

Smaken är som baken....en del har ingen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...