Jump to content

ArneMorales

Nya svenska ord

Recommended Posts

ArneMorales

Ännu ett nytt kulturberikande  svenskt ord :  Könsstympningsfest

• Tråkigt 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Tekkor

Istället för att säga "hallå, du där" "eller du kan du..." Så har det blivit du "mannen", undra hur mp och löfven tar det då ingen säger "hen" typ hallå där "hen"...

Mest använder folk från Syrien detta ord men även de från forma Jugoslavien kör detta "mannen" som jag hört.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
AnTove

Tjejen som står framför mig i kassakön har meddelat den som finns i andra ändan av luren de senaste minuter. Att hon är sjukt nöjd typ , sjukt taggad typ och sjukt trött typ. Vad är det med människors överanvändande av orden, typ, sjukt, trevligt,  fantastiskt och spännande. En kille sa förut att han var tvungen att gå på toaletten och möttes av orden trevligt och spännande av sin två kompisar. Jag tror att jag håller på att bli gubbgrining och känner allt starkare en lust att gå och hyscha och rätta folk. 

• Ge karma 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz

Jag gillar det nya svenska ordet "killgissa" med vilket menas att man påstår något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar. Ett ganska vanligt fenomen på MPR enligt min ringa mening. :crazy:

Fritz..

Ändrades av Fritz
  • Ge karma 3
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
frogfish
47 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag gillar det nya svenska ordet "killgissa" med vilket menas att man påstår något på ett sätt som gör att det verkar som om man vet vad man pratar om fast man egentligen bara gissar. Ett ganska vanligt fenomen på MPR enligt min ringa mening. :crazy:

Fritz..

Det ohederliga i uttrycket är väl att det insinuerar att det bara är killar som "gissar".

Dessutom tror jag att jag skulle bedöma många saker som feminister kallar "killgissa" som bedömningar av en situation. Ibland måste man ta ett beslut från den infon man har, bristfällig eller inte.

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai
On 2017-05-03 at 23:48, skrev Enis:

eljest.... används allt för sällan nu för tiden

/Enis

Ehuru står det envar fritt att använda språk från fordom.

• Ge karma 1
  • Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
MaiChai
On 2017-12-20 at 14:26, skrev Tekkor:

Istället för att säga "hallå, du där" "eller du kan du..." Så har det blivit du "mannen", undra hur mp och löfven tar det då ingen säger "hen" typ hallå där "hen"...

Mest använder folk från Syrien detta ord men även de från forma Jugoslavien kör detta "mannen" som jag hört.

Synonym till detta ord är "kompis" och om du träffat snubben någon gång tidigare så böjs det till "bruschan"

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Fritz
14 timmar sedan, skrev Fritz:

Fritz..

14 timmar sedan, skrev frogfish:

Det ohederliga i uttrycket är väl att det insinuerar att det bara är killar som "gissar".

Dessutom tror jag att jag skulle bedöma många saker som feminister kallar "killgissa" som bedömningar av en situation. Ibland måste man ta ett beslut från den infon man har, bristfällig eller inte.

Naturligtvis finns det även unga tjejer som killgissar men jag tror att unga killar gör det oftare. Jag tror vidare att det beror på att vi av manligt kön har ett större behov av att visa oss på styva linan än dom av kvinnligt och som unga tar vi gärna till fulknep för att hålla ställningarna. Vanligtvis så växer det beteendet bort med åldern och vi blir mer ödmjuka, men tyvärr inte alltid. Att man ibland måste fatta beslut på bristfällig info tycker jag inte har med ordet killgissa att göra.

Fritz..

• Ge karma 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll

Viktig information

Vi har placerat kakor i din apparat för att göra MPR bättre. Du kan justera din kakinställningar eller så anser du att det är ok att fortsätta surfa på MPR.