Jump to content
IGNORERAD

"Motor stopp" i Thailands ekonomi, export o.s.v.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Precis nyss, skrev turisten:

Kan du vara vänlig att förklara för mig var i mitt inlägg det står att militärkupper och juntor är bra?

 

I mitt tycke andas i princip alla dina inlägg i trådarna här om thailändsk politik  ett försvar för militärkuppen, och för den styrande juntan. Jag vågar även påstå att jag är långtifrån ensam om den åsikten, vilket du kanske också borde ha förstått av den respons du får från fler av mig avseende det du skriver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 168
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    28

  • Tallviking

    23

  • Chan2014

    8

  • spooncreek

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev spooncreek:

 

I mitt tycke andas i princip alla dina inlägg i trådarna här om thailändsk politik  ett försvar för militärkuppen, och för den styrande juntan. Jag vågar även påstå att jag är långtifrån ensam om den åsikten, vilket du kanske också borde ha förstått av den respons du får från fler av mig avseende det du skriver.

Och därför anser du att du skall dela ut öknamn?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev turisten:

Tycker faktiskt du går lite väl långt i ditt hat mot alla som inte hyser samma åsikter som du själv. Du, Hobbe, Boa52, Frogfish och på sin tid Carpenter är praktexempel på personer som inte är det minsta intresserade av att hålla en vettig diskussion baserat på fakta eller någon form av logik. Istället skall oliktänkande personer dränkas i invektiv och förolämpningar så fort dom lägger fram något som inte passar in i den egna världsbilden. Varför  överhuvudtaget ägna sig åt att delta i ett diskussionsforum om man inte klarar av att hantera andra åsikter?

 

Nä. Jag hatar inte, Turisten. Jag uttrycker en åsikt om innehållet i dina inlägg. Men ja, jag kan upprepa liknelsen med "Baghdad Bob" för att vara tydlig. Jag tycker du har landat väldigt nära den nivån.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

I mitt tycke andas i princip alla dina inlägg i trådarna här om thailändsk politik  ett försvar för militärkuppen, och för den styrande juntan. Jag vågar även påstå att jag är långtifrån ensam om den åsikten, vilket du kanske också borde ha förstått av den respons du får från fler av mig avseende det du skriver.

Jag har vid ett stort antal tillfällen klargjort att jag inte är för vare sig militärjuntor eller militärkupper. Vill man så kan man läsa mina inlägg om detta och ta till sig innehållet. Vill man inte så kan man själv ägna sig åt att hitta på vilka åsikter andra personer har. Det är inte speciellt trevligt, men för somliga verkar det vara någon sorts sätt att vinna billiga poäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Nä. Jag hatar inte, Turisten. Jag uttrycker en åsikt om innehållet i dina inlägg. Men ja, jag kan upprepa liknelsen med "Baghdad Bob" för att vara tydlig. Jag tycker du har landat väldigt nära den nivån.

Hm, när jag lägger fram rena fakta angåeende den thailändska tillväxten med länkar som referens så argumenterar jag alltså på en "låg nivå"? När du själv hittar på öknamn på folk så sker det givetvis på en väldigt kulturell och mångfacetterad nivå?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hur ekonomin, exporten och tillväxten hade sett ut med en civil regering och demokrati kan vi ju bsra gissa och spekulera om.

 

Faktum är ju dock att just dessa parametrar brukar gå ned vid kupper och perioder av diktatur, så skedde på 90-talet och vid kuppen 2006, nu ser samma sak ut att upprepa sig igen, militären är kanske inte så bra på just ekonomi.

 

Sen spelar väl den demokratiska omvärldens ovilja att investera i en diktatur, oviljan att göra affärer med en diktatur och omvärldens isolationistiska politik mot mot juntan och diktaturen också in.

Mvh isan lover

 

Är det någonting som mäts och förs detaljerad statistik om så är det just ekonomi i olika länder och i all den stastistik som jag har tillgång till kan man inte sen något som helst klart samband mellan ekonomisk nergång och perioder då Thailand styrs av en militärregering så det skulle vara intressant att veta var du har fått dina siffror ifrån?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Är det någonting som mäts och förs detaljerad statistik om så är det just ekonomi i olika länder och i all den stastistik som jag har tillgång till kan man inte sen något som helst klart samband mellan ekonomisk nergång och perioder då Thailand styrs av en militärregering så det skulle vara intressant att veta var du har fått dina siffror ifrån?

 

Han spår i hummermagar !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, skrev ArneMorales:

 Motor stopp?    Thailand exporterar ca 1,25 miljoner bilar i år. Inte illa.

 

Hur många exporteras från Sverige, som ju också är ett exportberoende land?

 

Hur många tillverkas per år i Thailand vs Sverige.

 

Sverige har Volvo

Thailand har många flera märkan att sälja.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev koppar55:

Intressanr diskussion om hur skakig ekonomin är just nu.

Mitt företag (delägare) har vissa barometers som indikerar hur ekonomin mår.

Vi ser att bilindustrin är på väg upp ur nedgången genom att orderingången ökar från underleverantörer.

Vi levererar även verktyg till Toyota och med deras "Kaizen" system, får vi information om när och hur mycket vi ska leverera de närmsta 6 månaderna.

Också här ser vi en uppgång utan att gå in på hur många procent.

 

Bara ett exempel på att vi tror (ser) att ekonomin repar sig 2017.

 

 

Jag har bidragit med att Isuzu fått sälja en D-Max Hi-Lander 2017

Beställt lika bilden men den har manuel låda  vi ska ha Auto därav får vi vänta lite.

thumbnail_20161128_131049.jpg

 

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Fast omvärlden bedriver ju faktiskt ingen isolationistisk politik mot Thailand, eller vad har jag missat? Och de stora västerländska demokratierna har väl aldrig haft en ovilja att investera i diktaturer som princip? Kina är väl det bästa exemplet på senare årtionden. Vietnam ett annat.

 

Militären är inte bra på ekonomi, visst, jag kan hålla med om det. Jag kan hålla med om mycket som är fel med juntan som du vet. Men i konsekvensens namn var väl inte Thaksin nån direkt kung på det heller i så fall, trots att han var demomkratiskt vald. Samma ekonomiska politik eller hur? Det har vi ju gått igenom till leda här på MPR, nu på sistone avseende alltifrån risstöd, till bylån, till OTOP, till tågbyggen. Same shit, different name.

Hej

Det är den bilden som juntan ger men flera länder som Japan, Canada,Australien och USA m.fl deklarerade tidigt att dom skulle dra ned på investeringarna och samarbetet med Thailand, även EU gjorde såna utfästelser.

Nu har ju mindre nogräknade länder som Kina, Ryssland och Nord-Korea som själva är diktaturer gått rakt motsatt väg och ökat både investeringar och samarbetet med juntan i Thailand på flera plan.

Mycket tyder nog tyvärr på att historien upprepar sig än en gång när det gäller ekonomi, export och tillväxt under militärt styre i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev koppar55:

Intressanr diskussion om hur skakig ekonomin är just nu.

Mitt företag (delägare) har vissa barometers som indikerar hur ekonomin mår.

Vi ser att bilindustrin är på väg upp ur nedgången genom att orderingången ökar från underleverantörer.

Vi levererar även verktyg till Toyota och med deras "Kaizen" system, får vi information om när och hur mycket vi ska leverera de närmsta 6 månaderna.

Också här ser vi en uppgång utan att gå in på hur många procent.

 

Bara ett exempel på att vi tror (ser) att ekonomin repar sig 2017.

 

Hej

Att ekonomi, tillväxt och export repar sig 2017 är ju fullt möjligt, men det återstår att se, bi går hoppas att du får rätt.

Men 2016 ser fortsatt skakigt ut enligt ekonomisk ststistik och prognoseriös om man ska tro på media.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Är det någonting som mäts och förs detaljerad statistik om så är det just ekonomi i olika länder och i all den stastistik som jag har tillgång till kan man inte sen något som helst klart samband mellan ekonomisk nergång och perioder då Thailand styrs av en militärregering så det skulle vara intressant att veta var du har fått dina siffror ifrån?

Hej

Det skiljer uppenbarligen en del på den ststistik du får ta del av jämfört med den ekonomiska experter och media hsr tillgång till, men du kanske köper juntans egna optimistiska prognoser utan att ta hänsyn till den ekonomiska verklighet som Blomberg och andra rapporterar om.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det skiljer uppenbarligen en del på den ststistik du får ta del av jämfört med den ekonomiska experter och media hsr tillgång till, men du kanske köper juntans egna optimistiska prognoser utan att ta hänsyn till den ekonomiska verklighet som Blomberg och andra rapporterar om.

Mvh isan lover

Då kan väl du som har kontakt med världens regeringars ekonomiska budgetar ge oss en länk på detta.Och en riktig nu,inte nån "röd rappakalja"

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-06 at 05:27, skrev Isan Lover:

Hej

Just ekonomin, exporten och tillväxten brukar sjunka vid varje kupp, så det är inte på något sätt oväntat för oss som har varit med ett tag.

Mvh isan lover

 

19 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Är det någonting som mäts och förs detaljerad statistik om så är det just ekonomi i olika länder och i all den stastistik som jag har tillgång till kan man inte sen något som helst klart samband mellan ekonomisk nergång och perioder då Thailand styrs av en militärregering så det skulle vara intressant att veta var du har fått dina siffror ifrån?

 

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det skiljer uppenbarligen en del på den ststistik du får ta del av jämfört med den ekonomiska experter och media hsr tillgång till, men du kanske köper juntans egna optimistiska prognoser utan att ta hänsyn till den ekonomiska verklighet som Blomberg och andra rapporterar om.

Mvh isan lover

 

Hur Thailands ekonomi har utvecklat sig under tidigare perioder av militärstyre är inte prognoser, det är verifierad fakta som alla har tillgång till - även du. En del av den har redan presenterats här i tråden och den motsäger din profetia om att ekonomin, exporten och tillväxten brukar sjunka vid varje kupp då siffrorna snarare visar på det motsatta.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
21 timmar sedan, skrev måne:

Då kan väl du som har kontakt med världens regeringars ekonomiska budgetar ge oss en länk på detta.Och en riktig nu,inte nån "röd rappakalja"

Hej

Visst kan jag det, men jag förvånas över att en del av er tydligen inte är kapabla till detta själva, det är ju ändå 2016 och både datorer och internet har ju funnits ganska länge.

 

http://www.businesstimes.com.sg/government-economy/thai-oct-exports-unexpectedly-fall-42-y-o-y-imports-up

 

https://www.yahoo.com/news/thai-growth-slows-third-quarter-kings-death-043534445.html

 

http://asia.nikkei.com/Politics-Economy/Economy/Low-growth-Thai-economy-flirts-with-stagnation

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/1153325/potential-slowdown-stirs-fears

 

http://www.nationmultimedia.com/news/business/30300516

 

Mbh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hm, och vilken av dessa länkar visar, enligt dig, att ekonomin går neråt efter kupper? Kupper förekom 2006 och 2014. Länkar som visade ekonomisk utveckling runt dessa årtal torde väl vara betydligt mer intressanta än länkar som visar t.ex inverkan av valet av Trump på världsekonomin? Vad har detta val med kupperna att göra?

Nog fanns det väl datorer och internet redan 2006 och 2014?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev turisten:

Hm, och vilken av dessa länkar visar, enligt dig, att ekonomin går neråt efter kupper? Kupper förekom 2006 och 2014. Länkar som visade ekonomisk utveckling runt dessa årtal torde väl vara betydligt mer intressanta än länkar som visar t.ex inverkan av valet av Trump på världsekonomin? Vad har detta val med kupperna att göra?

Nog fanns det väl datorer och internet redan 2006 och 2014?

Han famlar efter allt för att baktala en ickeröd regering.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev väldigt tyst om det där med ekonomiska nedgångar efter kupper. Det verkar som vi är tvungna att nöja oss med världsbankens siffror, även om dom tydligen inte visar "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
On 2016-12-08 at 06:15, skrev turisten:

Hm, och vilken av dessa länkar visar, enligt dig, att ekonomin går neråt efter kupper? Kupper förekom 2006 och 2014. Länkar som visade ekonomisk utveckling runt dessa årtal torde väl vara betydligt mer intressanta än länkar som visar t.ex inverkan av valet av Trump på världsekonomin? Vad har detta val med kupperna att göra?

Nog fanns det väl datorer och internet redan 2006 och 2014?

Hej

Det som har sagts ifrån trådstarten är detta ifrån Bangkok Post, du kan naturligtvis välja att blunda för fakta, det är upp till dig, men enligt ekonomiska experter och uppgifter ifrån olika nyhhetsbolag så är utvecklingen just nu negativ på flera områden, Bangkok Post rapporterade om detta och jag finner inget i deras artikel som verkar direkt felaktigt, statistiken dom hänvisar till är det väl statliga myndigheter som tillhandahåller?

 

"I dagens Bangkok Post kan man läsa att läget har försämrats på en rad områden nu, rubriken är "Motor stopp", landets industriproduktion har 0% tillväxt, landets export minskade med 4.2% i oktober och med 1% på dom senaste 10 månaderna, det allmänna spenderandes sjönk med 5.5% i oktober vilket är den lägsta siffran sen översvämningarna för 5 år sedan, konsumenternas skuldsättning ökar, konsumentförtroendet minskar,  Detaljhandelns omsättning, upp 4,3% 2015, ökade med 3,2% i år. Även bränslepriserna gick upp, industriproduktionen sjönk med 0.6% när experterna trodde att den skulle gå upp 0.75%, o.s.v."

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Navelskådande, men har tex PIGS åxå haft en junta? Ryssarna? Jag tror inte dom ekonomiernas siffror pekar uppåt heller.

 

Vi i Sverige på företaget jag arbetade åt då drog ner till 80% bemanning, dvs uppsägningar, permittering och 4 dagarsveckor (men samma pyssel för mig i alla fall som tog upp 100% av 5 dagar).

 

Allt för att minska utgifterna, minskade lagret och när isläget förändrades till det värre så hade vi plötsligt brist på råvara. Höll på att bli en dyr besparing just detta genidrag - då denna utrustning går sönder om man inte kör den i konstant temperatur. De som visste hur man "tar ner den" kontrollerat hade ju fått gå i förtidig pension dessutom. Inte alla vet hur tegel skall hanteras, och definitivt inte några forskare med 5år på nacken från nåt fint universitet.

 

Det är nog inte bara Thailand som upplever en svacka, det är och var hela världsekonomin som fick "motorstopp" tror jag.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ännu en artikel om stagnationen i den Thailändska ekonomin, den här gången ifrån South East Globe som pekar ut flera olika anledningar till att Thailands ekonomi utvecklas sämre än i dom omgivande länderna.

T.ex oförmåga till omställning till mer kvalitativ och avancerad tillverkning, det dåliga utbildningssystemet och politisk oro som har bidragit till att Thailand har förlorat tillverkningsjobb till länder som Vietnam.fl.

 

http://sea-globe.com/Thailand-attempts-revive-weakening-economy/

 

 AFFAIRS

Thailand attempts to revive weakening economy

By: Logan Connor - POSTED ON: December 9, 2016

The military junta is spending $5.3 billion to appease the rural population and boost the country’s economic fortunes

 

A picture made available 02 December shows cargo ships in the Chao Phraya River in Bangkok, Thailand A picture made available 02 December shows cargo ships in the Chao Phraya River in Bangkok, Thailand, 30 November 2016. Photo: EPA/DIEGO AZUBEL

Thailand’s government plans to allocate an additional $5.3 billion this fiscal year to investment projects in provincial areas, in what appears to be a major effort to appeal to the rural population and kickstart economic growth after several years of stagnation.

High household debt, dropping foreign investment since the 2014 military takeover, low consumer confidence and shaky exports have slowed growth in what for many years was the region’s leading economy.

Thailand’s budget deficit will increase to $16.3 billion from $11 billion for the fiscal year beginning October 2016. And Thailand’s National Economic and Social Development Board announced that the economy grew 3.2% on-year in July-September. This missed estimates and was down from the previous quarter’s growth of 3.5%.

Joshua Kurlantzick, a senior fellow for Southeast Asia at the Council on Foreign Relations, said that underlying weaknesses in the Thai economy have kept the country from getting back on its feet.

“Look at Thailand’s economic performance going back over five years, and compare it to other regional economies,” he said. “It’s weak, and the structural factors are there: inability to transition to higher-value exports, not great education system, political instability, losing important manufacturing jobs to Vietnam and other places, etcetera.”

 

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Isan Lover:

<klipp>

“Look at Thailand’s economic performance going back over five years, and compare it to other regional economies,” he said. “It’s weak, and the structural factors are there: inability to transition to higher-value exports, not great education system, political instability, losing important manufacturing jobs to Vietnam and other places, etcetera.”

 

Mvh isan lover

Som man sår får man skörda. Satsar man på ris och jordbruksprodukter så kan man väl förvänta sig att det kommer att gå åt h-vete när alla närliggande länder gör detsamma.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Som man sår får man skörda. Satsar man på ris och jordbruksprodukter så kan man väl förvänta sig att det kommer att gå åt h-vete när alla närliggande länder gör detsamma.

Hej

Nu stod det ju i.o.f.s inget om just ris och jordbruksprodukter i artikeln, så det kan ju gälla annan industriproduktion.

Men rent principiellt håller jag med dig om att dom delar av landet som hittills har varit inriktade på jordbruk borde få hjälp med omställning till annan prodkuktion.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

 

Nu lägger sig även Yingluck i Thailands fallande ekonomi och föreslår långsiktiga åtgärder, detta kan man läsa om i dagens Bangkok Post.

 

http://www.bangkokpost.com/news/politics/1155577/yingluck-long-term-measures-needed-to-boost-economy

 

Mvh isan lover

 

Hahahahahaha. Yingluck ger ekonomiråd, nu är det nog många som flabbar sig harmynta :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...