Jump to content
IGNORERAD

Vart tog kineserna vägen ?


Fritz

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

Enligt uppgift i dagens Bangkok Post kommer det nu 18 000 mindre Kineser per dag till Thailand, därav paniken och gratis visum för stt försöka rädda upp situationen .

Men att Thailand inte tjänade mycket på det som nu kallas "Zero dollar tourism" var ju jag och några till inne på redan tidigare, själv märkte jag detta vid besök i Chiang Mai 2014-2015 och i Pattaya vintern 2015-2016, allt var styrt och Kineserna vallades runt nästan helt utan möjlighet att spendera något på egen hand.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • turisten

    7

  • leifen

    5

  • HuaHindinnge

    5

  • spooncreek

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt uppgift infagens Bangkok Post kommer det nu 18 000 mindre Kineser per dag till Thailand, därav paniken och gratis visum för stt försöka rädda upp situationen .

Men att Thailand inte tjänade mycket på det som nu kallas "Zero dollar tourism" var ju jag och några till inne på redan tidigare, själv märkte jag detta vid besök i Chiang Mai 2014-2015 och i Pattaya vintern 2015-2016, allt var styrt och Kineserna vallades runt nästan helt utan möjlighet att spendera något på egen hand.

Mvh isan lover

Bara antalet hotellnätter, guider, mat och busscharter och flygbiljetter måste vara enorma belopp med ett tapp på 18.000 personer.

Nu räddar väl inte gratis turistvisum (60 dagar) denna kategori turister som tillbringar i snitt 8 dagar i Thailand.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt uppgift infagens Bangkok Post kommer det nu 18 000 mindre Kineser per dag till Thailand, därav paniken och gratis visum för stt försöka rädda upp situationen .

Men att Thailand inte tjänade mycket på det som nu kallas "Zero dollar tourism" var ju jag och några till inne på redan tidigare, själv märkte jag detta vid besök i Chiang Mai 2014-2015 och i Pattaya vintern 2015-2016, allt var styrt och Kineserna vallades runt nästan helt utan möjlighet att spendera något på egen hand.

Mvh isan lover

 

Skulle tro att Thailand faktiskt tjänade mer på saken än dom annars skulle gjort. Det hela handlade naturligtvis om att tjäna mer pengar, inte mindre. Anledningen till att man från thailändsk sida vill stänga ner verksamheten är att man är rädda om Thailands fortsatta rykte som turistland.

 

"But once in Thailand, they are often pressured into buying overpriced food, accommodation and gifts, said industry experts."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev turisten:

 

Skulle tro att Thailand faktiskt tjänade mer på saken än dom annars skulle gjort. Det hela handlade naturligtvis om att tjäna mer pengar, inte mindre. Anledningen till att man från thailändsk sida vill stänga ner verksamheten är att man är rädda om Thailands fortsatta rykte som turistland.

 

"But once in Thailand, they are often pressured into buying overpriced food, accommodation and gifts, said industry experts."

Det här har diskuterats tidigare på MPR. 

 

Visst blir det en del pengar till Thailand.

 

Men jag tror att det mesta hittar tillbaka till Kina. Turisterna handlar och bor på inrättningar ägda av kineser / thai kineser. Och de betalar för att turisterna ska vallas dit och en del skickar säkert pengar hem till Kina.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev turisten:

 

Skulle tro att Thailand faktiskt tjänade mer på saken än dom annars skulle gjort. Det hela handlade naturligtvis om att tjäna mer pengar, inte mindre. Anledningen till att man från thailändsk sida vill stänga ner verksamheten är att man är rädda om Thailands fortsatta rykte som turistland.

 

"But once in Thailand, they are often pressured into buying overpriced food, accommodation and gifts, said industry experts."

Påminner om hur det är när man åker långfärdsbuss i Thailand, bussarna stannar på vissa utvalda ställen för mat i 30 minuter och där allt är 100% dyrare.

Ställen som ligger utanför städer och samhällen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det här har diskuterats tidigare på MPR. 

 

Visst blir det en del pengar till Thailand.

 

Men jag tror att det mesta hittar tillbaka till Kina. Turisterna handlar och bor på inrättningar ägda av kineser / thai kineser. Och de betalar för att turisterna ska vallas dit och en del skickar säkert pengar hem till Kina.

Varför skicka pengar till Kina om man bor i Thailand?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev turisten:

Varför skicka pengar till Kina om man bor i Thailand?

Många Thai som bor i Sverige skickar pengar till Thailand 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev HuaHindinnge:

Många Thai som bor i Sverige skickar pengar till Thailand 

Fast nu gällde det ju kineser i Thailand. Thailändare i Sverige är oftast damer som kommer helt utan familj till Sverige för att gifta sig eller bo ihop med en svensk. Kineser i Thailand har väl oftast bott där i flera generationer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev turisten:

Fast nu gällde det ju kineser i Thailand. Thailändare i Sverige är oftast damer som kommer helt utan familj till Sverige för att gifta sig eller bo ihop med en svensk. Kineser i Thailand har väl oftast bott där i flera generationer?

Ja det finna alla varianter. Jag citerar mitt inlägg

 

Turisterna handlar och bor på inrättningar ägda av kineser / thai kineser. Och de betalar för att turisterna ska vallas dit och en del skickar säkert pengar hem till Kina.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 minuter sedan, skrev turisten:

Varför skicka pengar till Kina om man bor i Thailand?

Hej

Kineser är duktiga affärsmän och dom gör inget som dom förlorar på, kanske äger Kineserna även helt eller delvis dom företag som dom anlitar i Thailand?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

+10% av Thailands befolkning har sina rötter i Kina och står för/kontrollerar kanske 50% eller mer av Thailands näringsliv, men dom är thailändska medborgare och inte kinesiska.

Som affärsmän är dom överlägsna övriga i landet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker Thailand gjort helt rätt som stoppat Zero Dollar turismen, något som Hong Kong, Japan och Sydkorea redan gjort.

 

Dessa turister genererar väldigt lite inkomster för Thailand och man ska inte lura sig själv genom att säga att en liten inkomst alltid är bättre än ingen inkomst. Varje turist medför en direkt kostnad i form av utnyttjande av infrastruktur etc men också en alternativkostnad då en del "bättre" turister uteblir pga extra trafikstockningar, överfyllda sevärdheter etc.

 

De flesta Zero Dollar turister är också kineser som precis har börjar tjäna pengar och gör sin första utlandsresa. Fortsätter Kinas ekonomi att tuffa på kommer de göra fler resor och då är det ju dumt om de fått ett dåligt intryck av Thailand som turistland.

 

Slutligen så påstås det från officiellt håll, och jag har även hört det från folk inom turistindustrin, att många av operatörerna inom Zero Dollar industrin är ytterst ljusskygga personer och att de flesta företagen i realiteten ägdes av kineser via nominees i Thailand.  Skatter och avgifter var inget som direkt prioriterades.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev leifen:

+10% av Thailands befolkning har sina rötter i Kina och står för/kontrollerar kanske 50% eller mer av Thailands näringsliv, men dom är thailändska medborgare och inte kinesiska.

Som affärsmän är dom överlägsna övriga i landet.

Hej

Troligen kontrollerar och innehar dessa 10% Kineser ca 80-90% av tillgångarna i landet, dom utgör dessutom normalt ca 85% av medlemmarna i Parlamentet, i juntan är väl 100% Kineser, så deras inflytande är mycket större än det egentligen borde vara sett till hur många dom är, det är säkert en av orsakerna till många av problemen i dagens Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Atom:

Jag tycker Thailand gjort helt rätt som stoppat Zero Dollar turismen, något som Hong Kong, Japan och Sydkorea redan gjort.

 

Dessa turister genererar väldigt lite inkomster för Thailand och man ska inte lura sig själv genom att säga att en liten inkomst alltid är bättre än ingen inkomst. Varje turist medför en direkt kostnad i form av utnyttjande av infrastruktur etc men också en alternativkostnad då en del "bättre" turister uteblir pga extra trafikstockningar, överfyllda sevärdheter etc.

 

De flesta Zero Dollar turister är också kineser som precis har börjar tjäna pengar och gör sin första utlandsresa. Fortsätter Kinas ekonomi att tuffa på kommer de göra fler resor och då är det ju dumt om de fått ett dåligt intryck av Thailand som turistland.

 

Slutligen så påstås det från officiellt håll, och jag har även hört det från folk inom turistindustrin, att många av operatörerna inom Zero Dollar industrin är ytterst ljusskygga personer och att de flesta företagen i realiteten ägdes av kineser via nominees i Thailand.  Skatter och avgifter var inget som direkt prioriterades.

Hej

Håller med helt, det tog inte lång tid för mig att konstatera detta efter besök i Chiang Mai och Pattaya, men när jag redan för ett år sedan framförde mina teorier om detta mötte jag hårt motstånd här på forumet av dom medlemmar som bara ser till antalet Kineser som kommer, inte till hur mycket dom spenderar, var dom spenderar och vart pengarna tar vägen.

Allt var ju organiserat och uträknat in i minsta detalj av arrangörerna, inte många baht spillde nog över på restauranger och verksamheter utanför deras kontroll.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Isan Lover said:

Hej

Håller med helt, det tog inte lång tid för mig att konstatera detta efter besök i Chiang Mai och Pattaya, men när jag redan för ett år sedan framförde mina teorier om detta mötte jag hårt motstånd här på forumet av dom medlemmar som bara ser till antalet Kineser som kommer, inte till hur mycket dom spenderar, var dom spenderar och vart pengarna tar vägen.

Allt var ju organiserat och uträknat in i minsta detalj av arrangörerna, inte många baht spillde nog över på restauranger och verksamheter utanför deras kontroll.

Mvh isan lover

 

Men även utan Zero Dollar turister så är nog kineser den viktigaste målgruppen och "riktiga" kinesiska turister spenderar nog betydligt många fler Baht per dag än vad en genomsnittlig svensk turist gör.

 

Även "riktiga" kinesiska turister spenderar dock en väldigt stor del av sin resa på bussar mellan olika utflyktsmål och kinesiska restauranger så även där blir nog mindre hotell och restauranger utan inkomster men det får man nog leva med; man kan ju trots allt inte tvinga dem att äta somtam eller köttbullar och potatis på små trevliga restauranger.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Troligen kontrollerar och innehar dessa 10% Kineser ca 80-90% av tillgångarna i landet, dom utgör dessutom normalt ca 85% av medlemmarna i Parlamentet, i juntan är väl 100% Kineser, så deras inflytande är mycket större än det egentligen borde vara sett till hur många dom är, det är säkert en av orsakerna till många av problemen i dagens Thailand.

Mvh isan lover

 

Flera länder i Sydostasien har som du vet en minoritet av kineser som står för mycket ekonomisk makt. I Singapore, ett ekonomiskt framgångsrikt land som bekant, är de väl i klar majoritet. 

 

I Vietnam, som ett annat exempel,  gjorde man ju processen kort med de etniska kineserna i samband med att kommunisterna tog makten och konfiskerade det mesta av deras tillgångar och gav dem en enkel biljett ur landet, oftast som båtflyktingar. Gick väl sådär för Vietnam efter det kan man milt uttryckt säga. När man öppnade upp landet igen på 90-talet började så småningom vietnameserna med kinesiskt ursprung återvända, med nya pengar de tjänat i länder såsom USA, Kanada, Frankrike och Sverige.  Nu är de återigen en starkt bidragande orsak till att Vietnam går så bra. En paradox tokskallarna i Viet Cong knappast förutsåg eller önskade.

 

I Thailand har väl integrationen av etniska kineser gått bättre än i många andra länder. Visst sitter de på mycket ekonomisk och politisk makt och är därmed både orsak till Thailands relativt bra ekonomiska tillväxt, liksom till oroligheter och ekonomiska ojämlikheter eftersom de utgör en stor del av eliten.  Men det blir måhända  lite förenklande att skuldbelägga etniska kineser för de problem som finns i Thailand och andra länder i Sydostasien, nu och genom historien.

 

För övrigt är jag tveksam till din uppgift om att 100 % av juntan skulle vara etniska kineser. Tror det är tvärtom, att de flesta är etniskt thai. Prayuth, Prawit och Prem inkluderade. Värre ställt på motståndarsidan där Thaksin och många kring honom ju är etniska kineser. Vill också minnas att jag läst någonstans att just militären är mer thaidominerad än både affärslivet och politiken. Rättas gärna om jag skulle ha fel i detta.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Håller med helt, det tog inte lång tid för mig att konstatera detta efter besök i Chiang Mai och Pattaya, men när jag redan för ett år sedan framförde mina teorier om detta mötte jag hårt motstånd här på forumet av dom medlemmar som bara ser till antalet Kineser som kommer, inte till hur mycket dom spenderar, var dom spenderar och vart pengarna tar vägen.

Allt var ju organiserat och uträknat in i minsta detalj av arrangörerna, inte många baht spillde nog över på restauranger och verksamheter utanför deras kontroll.

Mvh isan lover

Kommer just från Koh Pha Ngan och Koh Tao, rätt mycket rika kineser som turistar där så tro inte att alla är charterturister i grupp.

Även många ryska barnfamiljer på hotellet som inte stör någon.

Dock säger Thailands turistmyndighet att kineserna i snitt spenderar mer än de Europeiska turisterna.

Att dom bor på hotell ägda av kinesättlingar, äter på restauranger till överpriser ägda av kinesättlingar, köper souvenirer i kinesättlingars butiker och åker med bussar ägda av kinesättlingar tillför ändå Thailand inkomster.

 

Lite säger väl detta om den oförmåga övriga thailändska näringsidkare har att tjäna pengar på invasionen från Kina.
 

Koh Nang Yang verkar var en kassako av stora mått för de mer besuttna kineserna, chartrade katamaraner med mer än 300 kineser som betalar 200b i inträde för tre timmar för att fota och en förbeställd buffé till okänt pris.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Troligen kontrollerar och innehar dessa 10% Kineser ca 80-90% av tillgångarna i landet, dom utgör dessutom normalt ca 85% av medlemmarna i Parlamentet, i juntan är väl 100% Kineser, så deras inflytande är mycket större än det egentligen borde vara sett till hur många dom är, det är säkert en av orsakerna till många av problemen i dagens Thailand.

Mvh isan lover

Då överdrev jag inte enligt dig om de smarta kineserna, en var ju dessutom privat regeringsägare i många år.

Driftiga människor som lyckats.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Atom:

 

Men även utan Zero Dollar turister så är nog kineser den viktigaste målgruppen och "riktiga" kinesiska turister spenderar nog betydligt många fler Baht per dag än vad en genomsnittlig svensk turist gör.

 

Även "riktiga" kinesiska turister spenderar dock en väldigt stor del av sin resa på bussar mellan olika utflyktsmål och kinesiska restauranger så även där blir nog mindre hotell och restauranger utan inkomster men det får man nog leva med; man kan ju trots allt inte tvinga dem att äta somtam eller köttbullar och potatis på små trevliga restauranger.

Det är nog inget fel på "paketresor" i sig. Problemet är väl dessa "Zero Dollar Resor". När allt är betalt till kineser i Kina redan innan resan är påbörjad, blir det inte mycket över till Thailand och thailändare.

Dock är ju självklart (eller borde iaf vara) Kina med sin enorma befolkning kanske den största målgruppen för turismen. Det gäller bara att få in kineserna över gränsen innan de börjar lätta på lädret.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev turisten:

Fast nu gällde det ju kineser i Thailand. Thailändare i Sverige är oftast damer som kommer helt utan familj till Sverige för att gifta sig eller bo ihop med en svensk. Kineser i Thailand har väl oftast bott där i flera generationer?

Nu har du nog lite fel,thaidamer som kommer till Sverige har ofta barn kvar i Thailand och de tillhör väl kategorin familj.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-12-02 at 19:57, skrev Fritz:

Ja just det, det är frågan, vart tog dom vägen och varför ? Dom turistande kineserna har i alla fall i stort sett försvunnit från mina kvarter och jag har fått indikationer på att det är inte bara i mina kvarter detta skett.

 

Fritz..

 

Du som är morgonpigg får väl utöka dina efterforskningar och  ta dig ner till Beach Road en tidig morgon och spana in läget? Eller så får @lk2 göra det :-). Sist jag tog mig dit en morgon för ett par månader sedan var beachen full med indier och kineser på väg mot Koh Larn eller till aktiviteter typ para-gliding eller liknande. Kanske har det minskat också.

Som nattsuddare kan jag däremot meddela att jag tycker mig se alltfler kineser inne på både vanliga barer och a-go-gos. Ingalunda i majoritet än, men snart så.....

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Flera länder i Sydostasien har som du vet en minoritet av kineser som står för mycket ekonomisk makt. I Singapore, ett ekonomiskt framgångsrikt land som bekant, är de väl i klar majoritet. 

 

I Vietnam, som ett annat exempel,  gjorde man ju processen kort med de etniska kineserna i samband med att kommunisterna tog makten och konfiskerade det mesta av deras tillgångar och gav dem en enkel biljett ur landet, oftast som båtflyktingar. Gick väl sådär för Vietnam efter det kan man milt uttryckt säga. När man öppnade upp landet igen på 90-talet började så småningom vietnameserna med kinesiskt ursprung återvända, med nya pengar de tjänat i länder såsom USA, Kanada, Frankrike och Sverige.  Nu är de återigen en starkt bidragande orsak till att Vietnam går så bra. En paradox tokskallarna i Viet Cong knappast förutsåg eller önskade.

 

I Thailand har väl integrationen av etniska kineser gått bättre än i många andra länder. Visst sitter de på mycket ekonomisk och politisk makt och är därmed både orsak till Thailands relativt bra ekonomiska tillväxt, liksom till oroligheter och ekonomiska ojämlikheter eftersom de utgör en stor del av eliten.  Men det blir måhända  lite förenklande att skuldbelägga etniska kineser för de problem som finns i Thailand och andra länder i Sydostasien, nu och genom historien.

 

För övrigt är jag tveksam till din uppgift om att 100 % av juntan skulle vara etniska kineser. Tror det är tvärtom, att de flesta är etniskt thai. Prayuth, Prawit och Prem inkluderade. Värre ställt på motståndarsidan där Thaksin och många kring honom ju är etniska kineser. Vill också minnas att jag läst någonstans att just militären är mer thaidominerad än både affärslivet och politiken. Rättas gärna om jag skulle ha fel i detta.

Även i Sverige har vi sett många framgångsrika vietnameskineser, som du redan varit inne på. En hel del livsmedelsaffärer och kinesrestauranger, ja även thairestauranger ägs fortfarande eller har byggts upp av vietnameser med kinesbakgrund.

 

Ett annat land där kineser byggt upp en hel del av affärslivet är Indonesien. På 80-talet när jag jobbade där såg man, till skillnad från andra länder i SEA inte hur mycket kineserna hade brett ut sig i landet. Hela kvarter kunde vara ägda av kineser fast till skillnad mot de andra länderna i området syntes inte ett spår av att det var ägt av kineser. Kinarestauranger med endast maten som avslöjade att det var en kinarestaurang. De flesta datorbutikerna i landet var nog ägda av kineser. Åtminstone var det så på Java och Sumatra där jag var.

 

Förklaringen till detta fick man redan när man landade i landet och fick bagaget genomsökt i tullen. De letade igenom allt, speciellt böcker bläddrade igenom på ett sätt som man aldrig stöt på tidigare. Det de letade mest efter var tydligen kinestecken. Det var förbjudet med kinesiska tecken i hela landet. Trots att många kinesättlingar precis som i Thailand var framgångsrika affärsmän och mäktiga makthavare var kommunistskräcken enormt stor. Chinatown helt utan kinestecken. Enda spåren man kunde se var av undangömda kinestempel och kinesiska begravningsplatser. 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Du som är morgonpigg får väl utöka dina efterforskningar och  ta dig ner till Beach Road en tidig morgon och spana in läget? Eller så får @lk2 göra det :-). Sist jag tog mig dit en morgon för ett par månader sedan var beachen full med indier och kineser på väg mot Koh Larn eller till aktiviteter typ para-gliding eller liknande. Kanske har det minskat också.

Som nattsuddare kan jag däremot meddela att jag tycker mig se alltfler kineser inne på både vanliga barer och a-go-gos. Ingalunda i majoritet än, men snart så.....

Sist jag tog min morgonpromenad på Beach Road blev jag " attackerad " av en storvuxen mörkhyad man som ville att jag skulle följa med till hans rum på lite rajtan-tajtan. Han var både närgången och envis så det blev ganska obehagligt och därför håller jag mig helst ovanför Second Road på mina promenader. Även där får man sina erbjudanden men det är långt ifrån lika aggressivt som nere på beachen.

 

Jag går för det mesta förbi baksidan av hotellet Golden Sea på Soi Buakhao på mina promenader och där brukade det vara mer eller mindre fullsatt med kineser som åt frukost men dom tycks ha försvunnit nästan helt. Enligt en av damerna som jobbar där har beläggningen sjunkit från i runda tal 400 gäster/natt för ett tag sen och nu är man nere på ca:100

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Atom:

 

Men även utan Zero Dollar turister så är nog kineser den viktigaste målgruppen och "riktiga" kinesiska turister spenderar nog betydligt många fler Baht per dag än vad en genomsnittlig svensk turist gör.

 

Även "riktiga" kinesiska turister spenderar dock en väldigt stor del av sin resa på bussar mellan olika utflyktsmål och kinesiska restauranger så även där blir nog mindre hotell och restauranger utan inkomster men det får man nog leva med; man kan ju trots allt inte tvinga dem att äta somtam eller köttbullar och potatis på små trevliga restauranger.

Hej

Så är det säkert, det finns ju många riktigt rika Kineser och dom reser nog inte på dessa gruppresor och dom spenderar nog mer per dag än dom flesta här på MPR.

Men det jag reagerade på och fattade misstankar emot var just företeelsen med dessa gruppresenärer ifrån Kina son man numera kallar "Zero dollar tourists", här insåg man snabbt att det inte första hand var Thailändarna som tjänade pengar.

Brukar inte vara så positiv till det juntan hittar på, men när det gäller detta problem så bedömde dom nog situationen rätt, men frågan är om resultstet blev så lyckat.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev spooncreek:

 

Flera länder i Sydostasien har som du vet en minoritet av kineser som står för mycket ekonomisk makt. I Singapore, ett ekonomiskt framgångsrikt land som bekant, är de väl i klar majoritet. 

 

I Vietnam, som ett annat exempel,  gjorde man ju processen kort med de etniska kineserna i samband med att kommunisterna tog makten och konfiskerade det mesta av deras tillgångar och gav dem en enkel biljett ur landet, oftast som båtflyktingar. Gick väl sådär för Vietnam efter det kan man milt uttryckt säga. När man öppnade upp landet igen på 90-talet började så småningom vietnameserna med kinesiskt ursprung återvända, med nya pengar de tjänat i länder såsom USA, Kanada, Frankrike och Sverige.  Nu är de återigen en starkt bidragande orsak till att Vietnam går så bra. En paradox tokskallarna i Viet Cong knappast förutsåg eller önskade.

 

I Thailand har väl integrationen av etniska kineser gått bättre än i många andra länder. Visst sitter de på mycket ekonomisk och politisk makt och är därmed både orsak till Thailands relativt bra ekonomiska tillväxt, liksom till oroligheter och ekonomiska ojämlikheter eftersom de utgör en stor del av eliten.  Men det blir måhända  lite förenklande att skuldbelägga etniska kineser för de problem som finns i Thailand och andra länder i Sydostasien, nu och genom historien.

 

För övrigt är jag tveksam till din uppgift om att 100 % av juntan skulle vara etniska kineser. Tror det är tvärtom, att de flesta är etniskt thai. Prayuth, Prawit och Prem inkluderade. Värre ställt på motståndarsidan där Thaksin och många kring honom ju är etniska kineser. Vill också minnas att jag läst någonstans att just militären är mer thaidominerad än både affärslivet och politiken. Rättas gärna om jag skulle ha fel i detta.

Hej

Håller med om det mesta och jag får erkänna att jag inte har någon länk att styrka påståendet om att näst intill 100% av juntan utgörs av Kineser, läste detta i något sammanhang men kommer inte ihåg var, springer jag på det igen så ska jag återkomma.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...