Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag bortförklarar inget, talar bara om hur det fungerar på vissa platser, samt att jag själv anpassar mig till dom värderingar, normer och kultur som råder på plats och väljer att ta seden dit jag kommer.

Mvh isan lover

Du vill ju förändra vissa delar(om du får bidrag)Varför inte föregå med gott exempel och propagera för större säkerhet i trafiken för dina kompisar i byn,är du rädd att de ska skratta åt dig.Varför ska inte ni i byn följa föreskrifter som finns.Och din syn på bältestvånget gör att många med samma åsikt dör i trafiken varje år världen över.Varför tror du den lagen finns?Kan det vara för att minska dödsfallen i trafiken?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Anser man att man har en träskalle som il så behövs väl ingen hjälm sågspån är ju bara att sopa upp från gatan.Annars kör med hjälm 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev måne:

Du vill ju förändra vissa delar(om du får bidrag)Varför inte föregå med gott exempel och propagera för större säkerhet i trafiken för dina kompisar i byn,är du rädd att de ska skratta åt dig.Varför ska inte ni i byn följa föreskrifter som finns.Och din syn på bältestvånget gör att många med samma åsikt dör i trafiken varje år världen över.Varför tror du den lagen finns?Kan det vara för att minska dödsfallen i trafiken?

Hej

Lagar finns naturligtvis för att styra upp, reglera, skydda samhället och medborgarna, men alla lagar får inte full genomslagskraft och accepteraras inte överallt, det finns både bra, dåliga och märkliga lagar och regler t.ex gällande böjen på bananer, jordgubbar storlek o.s.v, en del av dessa är jättebra och andra hade vi nog klarat oss utan.

 

Det jag vill ha sagt är att det verkar skilja ganska mycket mellan stad och landsbygd i vad som är ok eller ej, det verkar vara så både i Thailand och Sverige.

 

Det går att minska dödsfallen inom samtliga områden t.ex genom att förbjuda rökning, förbjuda sprit, förbjuda socker, förbjuda fet mat, förbjuda cykling, förbjuda folk att gå ut utan hjälm, knäskydd och armbågsskydd, förbjuda fotboll, förbjuda boxning, förbjuda stress o.s.v, det går säkert att motivera samtliga dessa saker och många fler om man räknar på dom skador och kostnader olika företeelser medför samhället.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag bortförklarar inget, talar bara om hur det fungerar på vissa platser, samt att jag själv anpassar mig till dom värderingar, normer och kultur som råder på plats och väljer att ta seden dit jag kommer.

Mvh isan lover

 

Är det så lätt för dig att stänga av hjärnan helt när du kommer till byn ?

 

Uppenbart verkar det svårt att få igång den igen när du lämnar byn !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-30 at 17:48, skrev wUThai:

Kan problemet bottna i att det inte finns något annat sätt för barnen att ta sig till skolorna? Hur har dom tänkt lösa det isf? Bra initiativ om man samtidigt löser det med att alla ska ha rätt till skolskjuts till skolan.

 

Gå eller cykla som man gjorde när jag gick i skolan på 70-talet?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lagar finns naturligtvis för att styra upp, reglera, skydda samhället och medborgarna, men alla lagar får inte full genomslagskraft och accepteraras inte överallt, det finns både bra, dåliga och märkliga lagar och regler t.ex gällande böjen på bananer, jordgubbar storlek o.s.v, en del av dessa är jättebra och andra hade vi nog klarat oss utan.

 

Det jag vill ha sagt är att det verkar skilja ganska mycket mellan stad och landsbygd i vad som är ok eller ej, det verkar vara så både i Thailand och Sverige.

 

Det går att minska dödsfallen inom samtliga områden t.ex genom att förbjuda rökning, förbjuda sprit, förbjuda socker, förbjuda fet mat, förbjuda cykling, förbjuda folk att gå ut utan hjälm, knäskydd och armbågsskydd, förbjuda fotboll, förbjuda boxning, förbjuda stress o.s.v, det går säkert att motivera samtliga dessa saker och många fler om man räknar på dom skador och kostnader olika företeelser medför samhället.

Mvh isan lover

Helt rätt,förbjud fotboll och boxning så upphör trafikolyckorna.Du är ju helt inne på att folket ska bestämma(instämmer) dessa lagar är väl demokratiskt beslutade av majoritetsrepresentar,ska man ignorera dem då?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Är det så lätt för dig att stänga av hjärnan helt när du kommer till byn ?

 

Uppenbart verkar det svårt att få igång den igen när du lämnar byn !

Hej

Ja det är nog ingen tillfällighet att jag både trivs och har lätt för att anpassa mig i olika kulturer utan att försöka påtvinga dess innevånare vår västerländska kultur, regler och tänkande.

Säger bara att det är tur att inte en del av er träffade er flickvän i Indien eller Pakistan, där är ju det mesta som tas upp och klagas på i Thailand bara en piss i Nilen jämfört förhållandena i trafiken där.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev måne:

Helt rätt,förbjud fotboll och boxning så upphör trafikolyckorna.Du är ju helt inne på att folket ska bestämma(instämmer) dessa lagar är väl demokratiskt beslutade av majoritetsrepresentar,ska man ignorera dem då?

Hej

Det förekommer mängder av skador och även dödsfall även i dessa sammanhang och andra.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det förekommer mängder av skador och även dödsfall även i dessa sammanhang och andra.

Mvh isan lover

Jämfört med i trafiken?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja det är nog ingen tillfällighet att jag både trivs och har lätt för att anpassa mig i olika kulturer utan att försöka påtvinga dess innevånare vår västerländska kultur, regler och tänkande.

Säger bara att det är tur att inte en del av er träffade er flickvän i Indien eller Pakistan, där är ju det mesta som tas upp och klagas på i Thailand bara en piss i Nilen jämfört förhållandena i trafiken där.

Mvh isan lover

 

Du menar man måste vara ännu dummare än du för att överleva i Indien och Pakistan ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående ämnet.

En tös släkting till gumman hade problem med motorbiken då den dog vid tomgång när jag kände på den.

Sa till gumman att  man måste gasa lite annars dör den.

Måste ha blivit fel på översättningen då tösen kanske 11-12 år drog på för fullt när hon skulle iväg och missade gångbron över ån.

Hon flög över ån och kraschade på motsatta flodbädden och ner i plurret.

Vi fick alla hoppa i efter henne och det var ett bök och få upp motorbiken.

Förlorade en sandal i gyttjan men vi fick upp allt.

Tösen klarade sig givetvis då hon är en Thai och de klarar sådant;).

Åldern för att man skall köra motorbike är väl att man skall nå för att köra!

 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Galten:

Angående ämnet.

En tös släkting till gumman hade problem med motorbiken då den dog vid tomgång när jag kände på den.

Sa till gumman att  man måste gasa lite annars dör den.

Måste ha blivit fel på översättningen då tösen kanske 11-12 år drog på för fullt när hon skulle iväg och missade gångbron över ån.

Hon flög över ån och kraschade på motsatta flodbädden och ner i plurret.

Vi fick alla hoppa i efter henne och det var ett bök och få upp motorbiken.

Förlorade en sandal i gyttjan men vi fick upp allt.

Tösen klarade sig givetvis då hon är en Thai och de klarar sådant;).

Åldern för att man skall köra motorbike är väl att man skall nå för att köra!

 

Utgår från att du fick en utskällning efter det......:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Du är välkommen att spekulera vilt. Kan tyvärr inte hindra dig

 

Erkänn nu att du skrev fel. Stefan har ju uppfattat det helt rätt, jag läste det likadant (några veckor, 6 månader).

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att denna där TV gömmer sej så man kan inte svara hans korkade inlägg men så är militärer fega krakar gömmer sej alltid bakom nått

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev burrabus:

Anser man att man har en träskalle som il så behövs väl ingen hjälm sågspån är ju bara att sopa upp från gatan.Annars kör med hjälm 

I hans fall är det en kudde på arslet lämpligare, man ska skydda det som är värt att skydda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte vara någon besserwisser, räcker med att gå till sig själv. Lärde mig köra mopedscooter INNAN jag var 10 år (min moster hade en som jag fick träna på).

I samma ålder var jag när jag började köra traktor och bil var något år senare (svårare att nå ned till pedalerna).

När jag var gammal nog för moppe (15 år) hade jag redan trimmat upp min Zundapp till att göra över 80 km/tim och med denna körde jag till skolan, hade för övrigt gjort så i nästan 1 år.

Inte ens prästen tyckte det var något konstigt med att vi tog våra "mopeder" till kyrkan när vi gick och läste.

För övrigt var jag inget undantag, det gick bara till så i den landsänden vi bodde. T.o.m idag går det till på ett liknade sätt, nu handlar det om begagnade endurohojar som ungdomar härjar runt med, dock används hjälm kontinuerligt, mycket kanske för att polisen INTE ska kunna känna igen den som kör:D.

För övrigt är polisen lika tandlös ( eller lyser med sin frånvaro) som i Thailand, klarar inte ens av att stoppa knarkarnas härjningar i sina avställda bilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

 

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Du menar man måste vara ännu dummare än du för att överleva i Indien och Pakistan ?

Hej

Kanske snarare för att stå ut med hur omgivningen resonerar, beter och agerar i olika sammanhang t.ex när det gäller trafik och säkerhet, men även i fråga om traditioner, kultur, värderingar och normer som råder där.

 

Allt är inte precis som i Sverige och det kan man uppmärksamma och ha åsikter om men knappast påverka.

 

Sen säger ju även jag att det är både förståligt och bra att man informerar och bedriver kampanjer för förändring av människors beteende, det jag tvivlar på är mer hur stor effekt dessa får långt ifrån Bangkok och ute i byarna.

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev evert 1:

Kan inte vara någon besserwisser, räcker med att gå till sig själv. Lärde mig köra mopedscooter INNAN jag var 10 år (min moster hade en som jag fick träna på).

I samma ålder var jag när jag började köra traktor och bil var något år senare (svårare att nå ned till pedalerna).

När jag var gammal nog för moppe (15 år) hade jag redan trimmat upp min Zundapp till att göra över 80 km/tim och med denna körde jag till skolan, hade för övrigt gjort så i nästan 1 år.

Inte ens prästen tyckte det var något konstigt med att vi tog våra "mopeder" till kyrkan när vi gick och läste.

För övrigt var jag inget undantag, det gick bara till så i den landsänden vi bodde. T.o.m idag går det till på ett liknade sätt, nu handlar det om begagnade endurohojar som ungdomar härjar runt med, dock används hjälm kontinuerligt, mycket kanske för att polisen INTE ska kunna känna igen den som kör:D.

För övrigt är polisen lika tandlös ( eller lyser med sin frånvaro) som i Thailand, klarar inte ens av att stoppa knarkarnas härjningar i sina avställda bilar.

Hej

Samma hos oss, men jag var nog närmare 12 när jag började köra moppe, min lillebror var också med och han var bara 10 år då, han nådde inte ner om han satt på sadeln så det blev till att sitta på ramen för honom.

 

Vi trimmade också våra moppar och polisen jagade oss utan någon större framgång, vi kände ju till varenda genväg och minsta stig i området, ofta slutade det med att polisen inte kom längre med sin bil p.g.a hinder och då var jakten slut för deras del.

 

Själv lade nog flera av oss här grunden till vårt intresse av att meka, skruva isär och laga saker som vi sedan kom att jobba med som vuxna, så det var nog inte bara av ondo.

 

Känner igen mycket av detta i dagens Thailand, ungdomarna börjar köra tidigt, trimmar och mekar med sina moppar som dom dessutom förser med blinkande lampor, effektljudämpare och ibland även med högtalare.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev evert 1:

Kan inte vara någon besserwisser, räcker med att gå till sig själv. Lärde mig köra mopedscooter INNAN jag var 10 år (min moster hade en som jag fick träna på).

I samma ålder var jag när jag började köra traktor och bil var något år senare (svårare att nå ned till pedalerna).

När jag var gammal nog för moppe (15 år) hade jag redan trimmat upp min Zundapp till att göra över 80 km/tim och med denna körde jag till skolan, hade för övrigt gjort så i nästan 1 år.

Inte ens prästen tyckte det var något konstigt med att vi tog våra "mopeder" till kyrkan när vi gick och läste.

För övrigt var jag inget undantag, det gick bara till så i den landsänden vi bodde. T.o.m idag går det till på ett liknade sätt, nu handlar det om begagnade endurohojar som ungdomar härjar runt med, dock används hjälm kontinuerligt, mycket kanske för att polisen INTE ska kunna känna igen den som kör:D.

För övrigt är polisen lika tandlös ( eller lyser med sin frånvaro) som i Thailand, klarar inte ens av att stoppa knarkarnas härjningar i sina avställda bilar.

Hahaha!!!!

Gör inte livet alltför svårt för "änglarna" här i tråden. Om jag ska vara ärlig så tror jag de får svårt att hitta kvastskaft som är tillräckligt långa:big_smile:

 

Det du beskriver var inte ovanligt där jag växte upp heller, så man undrar ju var alla dessa som aldrig brutit mot lagar och förordningar växt upp? För de har väl inte sån dubbelmoral att de kräver mer av andra än sig själva.......

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev frogfish:

Hahaha!!!!

Gör inte livet alltför svårt för "änglarna" här i tråden. Om jag ska vara ärlig så tror jag de får svårt att hitta kvastskaft som är tillräckligt långa:big_smile:

 

Det du beskriver var inte ovanligt där jag växte upp heller, så man undrar ju var alla dessa som aldrig brutit mot lagar och förordningar växt upp? För de har väl inte sån dubbelmoral att de kräver mer av andra än sig själva.......

 

Jag har också gjort tokigheter utanför lagens gränser i mitt liv (många) men det är inget som jag försvarar med att det skulle vara seder eller bruk.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag smet iväg hemifrån och lyckades få igång farsans Grålle ( en liten traktor ) och puttra runt på en åker när jag var 6 år. Han blev lite förvånad när han fick ett telefonsamtal från någon som på långt håll observerat att hans traktor körde runt runt på åkern utan pilot. Ja jäklar, det var tider det men inget som jag därför rekommenderar. :dance1:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev frogfish:

Hahaha!!!!

Gör inte livet alltför svårt för "änglarna" här i tråden. Om jag ska vara ärlig så tror jag de får svårt att hitta kvastskaft som är tillräckligt långa:big_smile:

 

Det du beskriver var inte ovanligt där jag växte upp heller, så man undrar ju var alla dessa som aldrig brutit mot lagar och förordningar växt upp? För de har väl inte sån dubbelmoral att de kräver mer av andra än sig själva.......

Tycker man kan ställa högre krav på en vuxen

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Jag har också gjort tokigheter utanför lagens gränser i mitt liv (många) men det är inget som jag försvarar med att det skulle vara seder eller bruk.

Var har jag försvarat?

 

Sen spelar det väl ingen roll vad man försvarar det med? "Seder och bruk" är väl inte sämre än "dum i huvet"?

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Tycker man kan ställa högre krav på en vuxen

Högre än vadå?

 

Tycker mig ha läst en del som är helt oförstående till att nån ens har sett en moppe innan 50 års ålder här. Man skulle kunna tro att de var uppväxta hos alverna i "Sagan om ringen". Men jag förstår att vi är olika här, och det är helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Högre än vadå?

 

Tycker mig ha läst en del som är helt oförstående till att nån ens har sett en moppe innan 50 års ålder här. Man skulle kunna tro att de var uppväxta hos alverna i "Sagan om ringen". Men jag förstår att vi är olika här, och det är helt ok.

Så du tycker inte att man kan ställa högre krav på en vuxen som fyllkör än barn som buskör ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...