Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Tragiskt. Hur kommer det sig att hans föräldrar tillät honom köra motorcykel vid 12 års ålder?

Hej

Förmodligen p.g.a att alla hans kompisar också kör.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Broskan:

 

Så du menar att dom som har "råkat" köra på ett barn har haft planer till det hmmm hopas du inte menar det du skriver där eller formulerat dig fel

Sen det där med att köra på fyllan utan hjälm för att alla andra i din by gör det kan du väl verkligen inte mena.

Nu är det väl inte böter som är största faran men du som har fått utbildning om trafikregler som du propagerar så mycket för

följer inte det trafikvett som du blivit lärd glömmer den när du landar i LOS men tror att om thailändare får den utbildninge skulle ta till sig den.

 

//Broskan

Hej

Jo jag är faktiskt en sån som tar seden dit jag kommer och anpassar mig, hade alla andra i byn använt hjälm, om man hade förväntats göra detta och t.o.m riskerat böter om man inte gjorde det så hade jag också gjort det.

 

Som det är nu skrattar ju byborna om det kommer en utlänning vinglande med benen i gruset och med en hjälm på huvudet i värmen, dom flesta tycker ju att det är fullt tillräckligt varmt utan, en annan klassiker är väl att tjejen kör moppen utan hjälm och den dubbelt så store utlänningen sitter bakpå med hjälm och ett krampaktigt tag i sadeln.

 

För egen del är det nog precis som för många Svenskar och Thailändare för sent stt tänka om, men min son ska lära sig att använda hjälm, så ett litet framsteg har det väl blivit även för mig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Min läsförståelse kanske är helt kass eller också är jag jäkligt morgontrött men jag får inte ihop det här.

 

Olyckan hände för några veckor sedan men efter mycket läkarvård så har livet börjat att komma tillbaka efter 6 månader????

 

Nej

 

Efter operationerna och monteringen av den ställning hon skall ha i 6 månader framåt börjar livet återvända

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite letande hittade jag detta foto som jag tog utanför grannbyn för nästan 2 år sedan.

 

Jag blev jäkligt glad när jag såg att det finns de som bryr sig om barnen att jag stoppade dem och bad om att få ta ett foto och förklarade med min knaggliga thai, pekande och gester varför jag stoppade dem.

 

Kanske inte den bästa hjälm som finns men dock en hjälm som hjälper något om huvudet skulle slå i någonstans och att de tänkt till, hjälmen satt även riktigt fastspänd med hakremmen, och han som körde osade inte alkohol heller, nästan ett praktekipage om gubben också burit hjälm.

 

001.JPG



Ofta ser man barn åka utan hjälm medan den som kör har hjälm. Vilket är helt vansinnigt och idi*tiskt. Men det är väl så att det som kör måste ha hjälm.. Är det inte hjälmtvång på även dom som åker med? Logiskt sett borde det ju vara det. Om fallet är så att alla som färdas på moppen måste ha hjälm enligt lagen så funderar man ju hur funtade föräldra är som inte första hand se till att barnet ha hjälm på sig. Oavsett, så ser man till att skydda sitt barn i första hand.



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev wUThai:

 


Ofta ser man barn åka utan hjälm medan den som kör har hjälm. Vilket är helt vansinnigt och idi*tiskt. Men det är väl så att det som kör måste ha hjälm.. Är det inte hjälmtvång på även dom som åker med? Logiskt sett borde det ju vara det. Om fallet är så att alla som färdas på moppen måste ha hjälm enligt lagen så funderar man ju hur funtade föräldra är som inte första hand se till att barnet ha hjälm på sig. Oavsett, så ser man till att skydda sitt barn i första hand.



Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

 

 

I BKK måste man ju ha hjälm när man sitter bakpå enligt lagen.

Gäller det inte hela landet tycker jag det är fel för olyckor händer överallt.

 

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jo jag är faktiskt en sån som tar seden dit jag kommer och anpassar mig, hade alla andra i byn använt hjälm, om man hade förväntats göra detta och t.o.m riskerat böter om man inte gjorde det så hade jag också gjort det.

 

Som det är nu skrattar ju byborna om det kommer en utlänning vinglande med benen i gruset och med en hjälm på huvudet i värmen, dom flesta tycker ju att det är fullt tillräckligt varmt utan, en annan klassiker är väl att tjejen kör moppen utan hjälm och den dubbelt så store utlänningen sitter bakpå med hjälm och ett krampaktigt tag i sadeln.

 

För egen del är det nog precis som för många Svenskar och Thailändare för sent stt tänka om, men min son ska lära sig att använda hjälm, så ett litet framsteg har det väl blivit även för mig.

Mvh isan lover

 

Verkar att var dåligt med att du anpassar dig och tar seden dit du kommer, du gnäller ju dagarna i ända på militärjuntan och korruptionen för det verkar ju vara en sed och mer en regel mer än undantag i Thailand.

 

Hoppas verkligen att de som skrattar åt utlänningen med hjälm på huvudet gör en riktig vägsyn med pannbenet först.

 

Måste man tänka för att sätta en hjälm på huvudet när man sätter sig på mopeden. Hur mycket tänker och funderar du innan du får på dig bilbältet när du är i Sverige, det tar väl ett tag innan du kommer iväg eller du kanske inte har något körkort.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Nej

 

Efter operationerna och monteringen av den ställning hon skall ha i 6 månader framåt börjar livet återvända

 

Kan man väl inte veta, det kanske tar 6 månader innan hon börjar att repa sig, 6 år, hon kanske aldrig blir frisk eller kanske till och med dör

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Verkar att var dåligt med att du anpassar dig och tar seden dit du kommer, du gnäller ju dagarna i ända på militärjuntan och korruptionen för det verkar ju vara en sed och mer en regel mer än undantag i Thailand.

 

Hoppas verkligen att de som skrattar åt utlänningen med hjälm på huvudet gör en riktig vägsyn med pannbenet först.

 

Måste man tänka för att sätta en hjälm på huvudet när man sätter sig på mopeden. Hur mycket tänker och funderar du innan du får på dig bilbältet när du är i Sverige, det tar väl ett tag innan du kommer iväg eller du kanske inte har något körkort.

Hej

Använder bara bilbälte på större vägar där man riskerar att möta poliser både i Sverige och Thailand, där är tempot högre, avstånden kortare och mängden fordon större.

 

På landet har denna reform inte slagit igenom fullt ut ännu, detta beror väl förmodligen på att det är mindre (ibland ingen annan) trafik, går långsammare och att man kanske stannar oftare än på långfärder.

 

Ute på västkusten öar använder man dagligen flakmoppar för transport av både människor och varor, nästan ingen av vare sig förarna eller passagerarna använder hjälm om inte ryktet har gått att en polispatrull är på tillfälligt besök på ön.

 

Jag är medveten om att detta är kontroversiellt men svarar ändå sanningsenligt.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Använder bara bilbälte på större vägar där man riskerar att möta poliser både i Sverige och Thailand, där är tempot högre, avstånden kortare och mängden fordon större.

 

På landet har denna reform inte slagit igenom fullt ut ännu, detta beror väl förmodligen på att det är mindre (ibland ingen annan) trafik, går långsammare och att man kanske stannar oftare än på långfärder.

 

Ute på västkusten öar använder man dagligen flakmoppar för transport av både människor och varor, nästan ingen av vare sig förarna eller passagerarna använder hjälm om inte ryktet har gått att en polispatrull är på tillfälligt besök på ön.

 

Jag är medveten om att detta är kontroversiellt men svarar ändå sanningsenligt.

Mvh isan lover

 

Orkar knappt att svara på det du skriver.

Har du aldrig funderat på att det är bra med bälte oavsett hur du kör, det finns ju andra idi*ter man kan möta i trafiken.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Glömde svara på varför Thailändare ibland skrattat åt och driver med utlänningar som bör hjälm, den allmänna uppfattningen verkar vara att utlänningarna är sämre förare, har dålig balans, är fegare och är rädda för böter eftersom dom inte känner polisen.

 

Själv är jag kanske till viss del beredda att hålla med dom, det verkar nog som om ganska många utlänningar som besöker landet, lånar eller hyr en moppe eller mc kanske inte kör så ofta hemma, man ser ju många exempel på detta när man besöker turistorter, jag har själv sett många turister ramla, krocka eller köra på stillastående bilar och vägräcken.

 

Enligt mig gör nog många utlänningar rätt som sätter sig bakpå och låter frugan sköta körningen, det är ju dessutom vänstertrafik och näst intill total avsaknad av respekt för trafikregler och skyltning.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag har inga som helst planer på att köra på något levande, vare sig djur, människor och allra minst barn.

Känner man sig osäker i trafiken är det nog bättre att åka med sin fru på moppen, hon klarar säkert detta bättre och kanske t.o.m efter en öl.

Mvh isan lover

 

Kan du inte tala om för alla andra att de inte skall ha sådana planer. Vips så har alla olyckor försvunnit. 

 

Det blir nog nobelpris för den :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Orkar knappt att svara på det du skriver.

Har du aldrig funderat på att det är bra med bälte oavsett hur du kör, det finns ju andra idi*ter man kan möta i trafiken.

Hej

Förstår som sagt att det är kontroversiellt men står för det.

Är precis som du mer rädd för dom jag möter än för mitt eget agerande.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Khonis:

 

Kan du inte tala om för alla andra att de inte skall ha sådana planer. Vips så har alla olyckor försvunnit. 

 

Det blir nog nobelpris för den :haha:

Hej

Det bästa är nog att köra försiktigt, hålla avstånd och försöka förutse hur andra kommer att agera, men tyvärr kör inte alla så.

En del kör fort, ligger nära och chansar en hel del och då ökar förstås riskerna, enligt mig är nog denna grupp överrepresenterad i olycksstatistiken och det är dom jag är rädd för att möta när jag är ute och kör.

Mvh isan lover.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL blev lite nyfiken på folket i din by som inte bryr sig om lagar och förordningar utan gör som dom vill.

Är det dom du brukar snacka politik med?  När du skriver att i min by tycker dom si och så?

 

//Broskan

 

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Kan man väl inte veta, det kanske tar 6 månader innan hon börjar att repa sig, 6 år, hon kanske aldrig blir frisk eller kanske till och med dör

 

Du är välkommen att spekulera vilt. Kan tyvärr inte hindra dig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Broskan:

IL blev lite nyfiken på folket i din by som inte bryr sig om lagar och förordningar utan gör som dom vill.

Är det dom du brukar snacka politik med?  När du skriver att i min by tycker dom si och så?

 

//Broskan

 

Hej

När jag uttalar mig så är det hur den stora majoriteten tycker, tänker och agerar som jag oftast relaterar till, men jag träffar och umgås även med människor som har andra ekonomiska förutsättningar, åsikter och lever andra liv än majoriteten.

Själv uppfattar jag i första hand inte byborna som lagbrytare utan ser det mer som om dom ibland har en annan syn på vad som är ok, rätt eller fel grundat på deras tradition, kultur och erfarenheter, den stämmer inte alltid överens med vad som beslutas i Bangkok.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

När jag uttalar mig så är det hur den stora majoriteten tycker, tänker och agerar som jag oftast relaterar till, men jag träffar och umgås även med människor som har andra ekonomiska förutsättningar, åsikter och lever andra liv än majoriteten.

Själv uppfattar jag i första hand inte byborna som lagbrytare utan ser det mer som om dom ibland har en annan syn på vad som är ok, rätt eller fel grundat på deras tradition, kultur och erfarenheter, den stämmer inte alltid överens med vad som beslutas i Bangkok.

Mvh isan lover

 

Det pekar ju på din mycket udda syn på det mesta

 

Lagar, regler säkerhet, samhällsystemet, demokrati, etc etc är ju sådant du har en något "udda" syn på rent allmänt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

När jag uttalar mig så är det hur den stora majoriteten tycker, tänker och agerar som jag oftast relaterar till, men jag träffar och umgås även med människor som har andra ekonomiska förutsättningar, åsikter och lever andra liv än majoriteten.

Själv uppfattar jag i första hand inte byborna som lagbrytare utan ser det mer som om dom ibland har en annan syn på vad som är ok, rätt eller fel grundat på deras tradition, kultur och erfarenheter, den stämmer inte alltid överens med vad som beslutas i Bangkok.

Mvh isan lover

 

En lag är till för att följas oavsett vad man tycker om den.

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får lite "Den sista färden" vibbar ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Kenneth4618:

Man får lite "Den sista färden" vibbar ;)

 

IL kanske är en rackare på Banjo !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick det sin förklaring varför IL har den livssyn han har,i hans by,är det där "Sista färden" spelades in?Att han överhuvudtaget försöker bortförklara självklara saker är chockerande nog.Man tar sig för pannan.Förklara för en förälder varför den som körde ihjäl deras barn med moppen var full och skulle bara hem.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Tallviking:

 

Det pekar ju på din mycket udda syn på det mesta

 

Lagar, regler säkerhet, samhällsystemet, demokrati, etc etc är ju sådant du har en något "udda" syn på rent allmänt

Hej

Det underlättar nog helt klart om man har en lite flexibel syn på det mesta om man reser runt i världen och tillbringar ganska mycket tid i andra kulturer än den man själv är född och uppväxt i, förstår att vissa får näst intill hjärtinfarkt när allt inte stämmer längre och folk runt omkring har andra värderingar och normer än dom själva.

 

Vad det gäller saker som demokrati, rättvisa, jämlikhet och mänskliga rättigheter så är det nog snarare du som har en avvikande och udda uppfattning än mig.

Mvh isan lover

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det underlättar nog helt klart om man har en lite flexibel syn på det mesta om man reser runt i världen och tillbringar ganska mycket tid i andra kulturer än den man själv är född och uppväxt i, förstår att vissa får näst intill hjärtinfarkt när allt inte stämmer längre och folk runt omkring har andra värderingar och normer än dom själva.

 

Vad det gäller saker som demokrati, rättvisa, jämlikhet och mänskliga rättigheter så är det nog snarare du som har en avvikande och udda uppfattning än mig.

Mvh isan lover

 

 

Fan trot

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev måne:

Nu fick det sin förklaring varför IL har den livssyn han har,i hans by,är det där "Sista färden" spelades in?Att han överhuvudtaget försöker bortförklara självklara saker är chockerande nog.Man tar sig för pannan.Förklara för en förälder varför den som körde ihjäl deras barn med moppen var full och skulle bara hem.

Hej

Jag bortförklarar inget, talar bara om hur det fungerar på vissa platser, samt att jag själv anpassar mig till dom värderingar, normer och kultur som råder på plats och väljer att ta seden dit jag kommer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev måne:

Nu fick det sin förklaring varför IL har den livssyn han har,i hans by,är det där "Sista färden" spelades in?Att han överhuvudtaget försöker bortförklara självklara saker är chockerande nog.Man tar sig för pannan.Förklara för en förälder varför den som körde ihjäl deras barn med moppen var full och skulle bara hem.

Håller med, man blir fan mörkrädd när man läser IL´s inlägg i denna tråden.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...