Jump to content
IGNORERAD

Kampanj mot motorcykelkörande barn i Thailand


MPR Nyheter

Recommended Posts

49 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Han behagar inte svara heller, så man är väl med i det nu så populära "filtret".   :D

Ja det ska man änna vara lite stolt över!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 269
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    19

  • Boa52

    19

  • Tallviking

    17

  • Kenneth4618

    17

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev Boa52:

Det gäller väl bara yngre elever. från vår by när dom ska gå i Udon får dom betala eller åka moppe. 14-15 år

Hej

Tror också det, dom elever som pendlar ifrån vår by betalar för tranport eller kör dit på egen moppe, dom flesta väljer då egen moppe ovh jag har ännu aldrig sett någon av dom med hjälm.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror också det, dom elever som pendlar ifrån vår by betalar för tranport eller kör dit på egen moppe, dom flesta väljer då egen moppe ovh jag har ännu aldrig sett någon av dom med hjälm.

Mvh isan lover

 

Gratis sjukvård i byn har jag hört. :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jag kan ju förstå att ängsliga tonårsbarn idag är oroliga för att de inte passar in och faller för någon sorts grupptryck att göra något som de egentligen inte vill eller vet är fel, men vad har en vuxen välutbildad svensk man för ursäkt?

 

Trodde faktiskt att han hade mer stake än så men tydligen så anpassar han sig till vilka dumheter som helst sig för att inte bli utskrattad av de lokala byfånarna. Patetiskt....  

Hej

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är nog snarare att jag precis som byborna är uppväxta med att köra moppe och mc utan hjälm sedan barnsben.

Sen vad det gäller din ofta återkommande nedlåtande beskrivning av bybor som dumma, mindre vetande, lata, röstboskap, efterblivna och nu "byfånar" så tror jag inte det hade hjälpt dig vare sig om du bar hjälm eller ej, i bybornas ögon är och förblir du nog bara en hjälplös, bortskämd vit patetisk pojkvasker, med en överlägsen attityd som ser ned på sämre lottade människor på ett sätt som gällde under kolonialtiden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
9 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Snick-snack, det har funnits hjälmar i närmare 100 år i sverige!

Hej

Stämmer åtminstone inte med min uppväxt i väst Sverige, det fanns väl något som liknade en hjälm på 40-50 talet av masonit, men mig veterligen slog väl användandet av dessa aldrig igenom, själv gick jag ju i skolan och åkte moppe på tidigt 70-tal och vad jag kommer ihåg fanns det ingen på hela skolan som körde med hjälm.

Detta gällde även dom äldre som åkte moppe till jobbet o.s.v, keps eller mössa var nog det som användes om det var kyligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Gratis sjukvård i byn har jag hört. :D

Hej

Ja det har dom ju som tur är, det blir mycket plockande av sten och grus samt behandling av skrapsår.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev MaiChai:

Jag kan ju förstå att ängsliga tonårsbarn idag är oroliga för att de inte passar in och faller för någon sorts grupptryck att göra något som de egentligen inte vill eller vet är fel, men vad har en vuxen välutbildad svensk man för ursäkt?

 

Trodde faktiskt att han hade mer stake än så men tydligen så anpassar han sig till vilka dumheter som helst sig för att inte bli utskrattad av de lokala byfånarna. Patetiskt....  

Kan du vänligen utveckla uttrycket byfånar. En specifik grupp eller alla bybor......

 

Från en boendes bland bybor.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Gratis sjukvård i byn har jag hört. :D

 

Är väl dags att ta bort den fria vården för skallskador som blir när man är så dum och kör moped eller motorcykel utan hjälm, skulle sparas mycket pengar som kunde satsas på annan vård.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stämmer åtminstone inte med min uppväxt i väst Sverige, det fanns väl något som liknade en hjälm på 40-50 talet av masonit, men mig veterligen slog väl användandet av dessa aldrig igenom, själv gick jag ju i skolan och åkte moppe på tidigt 70-tal och vad jag kommer ihåg fanns det ingen på hela skolan som körde med hjälm.

Detta gällde även dom äldre som åkte moppe till jobbet o.s.v, keps eller mössa var nog det som användes om det var kyligt.

Mvh isan lover

 

Om jag minns rätt så kom det en lag om hjälm för moped i sverige -77 eller-78, så det var nog där skon klämde, att det inte krävdes någon hjälm definitivt inte att det inte fanns några.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Den främste ambassadören att få befolkningen i nordost att framstå som dumma är den som i tråd efter tråd vittnar om att det inte är lönt att stifta lagar om trafiksäkerhet för dom förstår inte innebörden av det och skiter i det för traditioner går före.

 

Det är en kulturell rättighet med fyllkörningar och 12 åringar på moppar för det är en livsstil som inte går att ändra på trots förlusten av människoliv och tragedier. 

Berusade poliser hjälper till med försäkringsbedrägeri då de flesta är oförsäkrade.

 

Men ändå lyder dom minsta vink från generalen att sjunga vid uppställningar i skolan och rabbla generalens budord flera år före skolorna i övriga landet.

 

Farangerna vill inte ses som avvikande utan jobbar manuellt på risfälten och använder inte hjälm heller för att smälta in bättre i miljön

 

Inte framställs dom som smarta i alla fall.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stämmer åtminstone inte med min uppväxt i väst Sverige, det fanns väl något som liknade en hjälm på 40-50 talet av masonit, men mig veterligen slog väl användandet av dessa aldrig igenom, själv gick jag ju i skolan och åkte moppe på tidigt 70-tal och vad jag kommer ihåg fanns det ingen på hela skolan som körde med hjälm.

Detta gällde även dom äldre som åkte moppe till jobbet o.s.v, keps eller mössa var nog det som användes om det var kyligt.

Mvh isan lover

Hjälmlagen för Mc kom till Sverige 1975 och för moped 1978. Så före 1978 var det väldigt få om inte ingen som använde hjälm till moped där jag växte upp.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tror också det, dom elever som pendlar ifrån vår by betalar för tranport eller kör dit på egen moppe, dom flesta väljer då egen moppe ovh jag har ännu aldrig sett någon av dom med hjälm.

Mvh isan lover

Konstigt i byn som annars framstår som himlen på jorden eller skall vi säga paradiset för alla arbetsskygga alkoholister

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är nog snarare att jag precis som byborna är uppväxta med att köra moppe och mc utan hjälm sedan barnsben.

Sen vad det gäller din ofta återkommande nedlåtande beskrivning av bybor som dumma, mindre vetande, lata, röstboskap, efterblivna och nu "byfånar" så tror jag inte det hade hjälpt dig vare sig om du bar hjälm eller ej, i bybornas ögon är och förblir du nog bara en hjälplös, bortskämd vit patetisk pojkvasker, med en överlägsen attityd som ser ned på sämre lottade människor på ett sätt som gällde under kolonialtiden.

Mvh isan lover

hmm, och vad jobbigt att bli mobbad av ett gäng som ligger under huset o dricker LaoKao hela dagarna utom 3 dar på ett år när dom kastar ut, skär och säljer riset.

1 timme sedan, skrev thomas001:

Kan du vänligen utveckla uttrycket byfånar. En specifik grupp eller alla bybor......

 

Från en boendes bland bybor.

jag finns  också i den gruppen o har faktiskt polare här bland dom som jobbar o har ideer utover laokao och ris 5555.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Boa52:

Har han fått 120000 nåt arv eller vinst han super upp, 120000 är väl små pengar så what

Jo jag ärvde dem efter L64

:big_smile:

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Stämmer åtminstone inte med min uppväxt i väst Sverige, det fanns väl något som liknade en hjälm på 40-50 talet av masonit, men mig veterligen slog väl användandet av dessa aldrig igenom, själv gick jag ju i skolan och åkte moppe på tidigt 70-tal och vad jag kommer ihåg fanns det ingen på hela skolan som körde med hjälm.

Detta gällde även dom äldre som åkte moppe till jobbet o.s.v, keps eller mössa var nog det som användes om det var kyligt.

Mvh isan lover

Min ex svärfar och svärmor köpte en ny NSU 350 -53 dom hade en läder " hjälm " när dom åkte MC. Jag har både MC n och läder hjälmarna kvar

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Om jag minns rätt så kom det en lag om hjälm för moped i sverige -77 eller-78, så det var nog där skon klämde, att det inte krävdes någon hjälm definitivt inte att det inte fanns några.

Hej

Så kan det ju naturligtvis också hänga ihop och eftersom det inte fanns någon marknad för hjälmar så var det väl inte så många handlare som tog hem sådana.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
19 minuter sedan, skrev Boa52:

Min ex svärfar och svärmor köpte en ny NSU 350 -53 dom hade en läder " hjälm " när dom åkte MC. Jag har både MC n och läder hjälmarna kvar

Hej

Dom är ju en raritet nu, ofta hade man svarta motorcykelhandskar i samma stil som skinnhuvan också.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev leifen:

Den främste ambassadören att få befolkningen i nordost att framstå som dumma är den som i tråd efter tråd vittnar om att det inte är lönt att stifta lagar om trafiksäkerhet för dom förstår inte innebörden av det och skiter i det för traditioner går före.

 

Det är en kulturell rättighet med fyllkörningar och 12 åringar på moppar för det är en livsstil som inte går att ändra på trots förlusten av människoliv och tragedier. 

Berusade poliser hjälper till med försäkringsbedrägeri då de flesta är oförsäkrade.

 

Men ändå lyder dom minsta vink från generalen att sjunga vid uppställningar i skolan och rabbla generalens budord flera år före skolorna i övriga landet.

 

Farangerna vill inte ses som avvikande utan jobbar manuellt på risfälten och använder inte hjälm heller för att smälta in bättre i miljön

 

Inte framställs dom som smarta i alla fall.

Hej

Vi har ju ofta konstaterat att man i Thailand ligger ungefär 50år efter Sverige på många sätt, detta gäller naturligtvis även i trafiken och i säkehets tänkandet.

 

Som ett kvitto på detta har ju flera medlemmar på forumet låtit oss ta del av hur dom för ca 50 år sedan började köra moppe i 12 års åldern,  inte använde hjälm, körde traktor och bil och utan körkort o.s.v.

 

Skillnaderna i dåtidens Sverige mot dagens Thailand är uppenbarligen inte så stora som en del vill göra gällande, ge Thailändarna lite bättre utbildning i skolan, demokrati och den tid vi själva behövde för att nå dit där vi befinner oss idag så blir skillnaderna nog inte så stora.

Mvh isan lover 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbx till trådstarten. Jag ger inte ett skit for dessa kampanjer....tyvärr.  Vad jag har forstått så ska det gå 1 snut på varje femhundrade Thai. Vet inte om det är så fortfarande...

Enda sättet att få ordning på detta är att sparka snutarna i arslet,ut med dom i byarna,på vägarna m.m

Stoppa och botfäll varenda ungjävel som inte har korkort/är underårig. Ta gärna deras moppar i beslag.

En av våra storsta skolor ligger utmed A1 och där står snuten varje morgon och eftermiddag och lugnar ner trafiken på HighWay. Men inte fan bryr dom sig om alla minderåriga ungar som tar moppen till skolan.

Dom flesta dessutom utan hjälm.

 

Alla dessa kampanjer är enl. mig bara ett spel for galleriet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Vi har ju ofta konstaterat att man i Thailand ligger ungefär 50år efter Sverige på många sätt, detta gäller naturligtvis även i trafiken och i säkehets tänkandet.

 

Som ett kvitto på detta har ju flera medlemmar på forumet låtit oss ta del av hur dom för ca 50 år sedan började köra moppe i 12 års åldern,  inte använde hjälm, körde traktor och bil och utan körkort o.s.v.

 

Skillnaderna i dåtidens Sverige mot dagens Thailand är uppenbarligen inte så stora som en del vill göra gällande, ge Thailändarna lite bättre utbildning i skolan, demokrati och den tid vi själva behövde för att nå dit där vi befinner oss idag så blir skillnaderna nog inte så stora.

Mvh isan lover 

 

 

 

Frågan är varför du som utbildad svensk ligger 50 år efter övriga Sverige

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Dom är ju en raritet nu, ofta hade man svarta motorcykelhandskar i samma stil som skinnhuvan också.

Mvh isan lover

Även breda njurbälten i läder, dom har jag okså kvar. Du kan ju svara Tv ge han på skallen från oss all den fegskiten

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev Tallviking:

 

Frågan är varför du som utbildad svensk ligger 50 år efter övriga Sverige

Hej

Som jag har sagt många gånger så trivdes jag i och saknar det gamla Sverige som fanns en gång, nostalgi javisst.

Men har man växt upp med utedass, handmjölkade kor, gröna och blommande ängar där kor och kalvar betade, åkt på hölssset, hämtat ved till vinterns brasor i skogen, odlat potatis och grönsaker som barn, plockat ägg ifrån frigående höns, handlat i dom små lanthandlarna, åkt traktor redan som barn, kört moppe som barn åkt ut ensam på havet som barn o.s.v så saknar man detta och ser stora likheter med Thailands mest eftersatta och minst utvecklade regioner, känner med och förstår människorna där.

 

Man känner sig både lite som hemma och välkommen i en jordbruksbygd som Isaan, jag upprörs inte av hur dom lever, agerar eller tänker och jag har väldigt lätt för att passa in där, jag stortrivs med stt resa i tiden till det som jag upplevde i min barndom.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Som jag har sagt många gånger så trivdes jag i och saknar det gamla Sverige som fanns en gång, nostalgi javisst.

Men har man växt upp med utedass, handmjölkade kor, gröna och blommande ängar där kor och kalvar betade, åkt på hölssset, hämtat ved till vinterns brasor i skogen, odlat potatis och grönsaker som barn, plockat ägg ifrån frigående höns, handlat i dom små lanthandlarna, åkt traktor redan som barn, kört moppe som barn åkt ut ensam på havet som barn o.s.v så saknar man detta och ser stora likheter med Thailands mest eftersatta och minst utvecklade regioner, känner med och förstår människorna där.

 

Man känner sig både lite som hemma och välkommen i en jordbruksbygd som Isaan, jag upprörs inte av hur dom lever, agerar eller tänker och jag har väldigt lätt för att passa in där, jag stortrivs med stt resa i tiden till det som jag upplevde i min barndom.

Mvh isan lover

 

Du är nog väldigt udda och unik. Kanske ett "museiföremål"

 

50 års utveckling och förbättringar inom säkerhet, komfort, trygghet, välfärd bortser du helt ifrån och tycker det är bättre att du backar tillbaka vad gäller allt sådant istället för att försöka hjälpa alla andra du delar ditt liv med att få det bättre, säkrare, bekvämare etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev thomas001:

Kan du vänligen utveckla uttrycket byfånar. En specifik grupp eller alla bybor......

 

Från en boendes bland bybor.

 

Syftar på de byfårnar i Shangri-la byn som IL likt en liten fnittrig tonåring försöker imponera på genom att kasta all vett och sans överbord i sin desperata kamp för att passa in och inte vara "annorlunda"

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är nog snarare att jag precis som byborna är uppväxta med att köra moppe och mc utan hjälm sedan barnsben.

Sen vad det gäller din ofta återkommande nedlåtande beskrivning av bybor som dumma, mindre vetande, lata, röstboskap, efterblivna och nu "byfånar" så tror jag inte det hade hjälpt dig vare sig om du bar hjälm eller ej, i bybornas ögon är och förblir du nog bara en hjälplös, bortskämd vit patetisk pojkvasker, med en överlägsen attityd som ser ned på sämre lottade människor på ett sätt som gällde under kolonialtiden.

Mvh isan lover

 

Samma bybor du påstår att jag ser ner på föraktar du ju, du vill ju inte att de ska får ta del av utvecklingen i den moderna världen, de ska ju inte få den lagstadgade lönen utan hålla tillgodo med lite mat, lao kao och gammal avlagd lump när de jobbar åt dig. Samma sak med trafiksäkerheten, du vill inte att de ska få ta del av den utveckling som har skett i Sverige de senaste 50 åren på den fronten, som hjälm vid moppe och MC körning, säkerhetsbälten, och det faktum att det inte är socialt accepterat att köra omkring rattfull längre.

 

1970 dog det 1300 människor i trafiken i Sverige, sedan dess har både bältes och hjälmlagen tillkommit plus att  det har gjorts en massa andra framsteg på trafiksäkerhetsfronten så 2015 dog endast 260 personer i trafiken, trots att antalet bilar i trafik 1970 var drygt 2 miljoner och 2013 var 4,5 miljoner.

 

Du skulle kunna dela med dig av all den kunskap vi har samlat på oss i dessa frågor till thailändarna i din by men det är du för feg för att göra, du är så jävla rädd för att inte passa in så istället för att dela med dig av dina kunskaper så tiger du.

 

Brutna ben och rejäla skrapasår läker sinom tid men hjärnsubstans spridd över vägen är det värre med

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Skillnaden mellan dig och mig i det här fallet är nog snarare att jag precis som byborna är uppväxta med att köra moppe och mc utan hjälm sedan barnsben.

Sen vad det gäller din ofta återkommande nedlåtande beskrivning av bybor som dumma, mindre vetande, lata, röstboskap, efterblivna och nu "byfånar" så tror jag inte det hade hjälpt dig vare sig om du bar hjälm eller ej, i bybornas ögon är och förblir du nog bara en hjälplös, bortskämd vit patetisk pojkvasker, med en överlägsen attityd som ser ned på sämre lottade människor på ett sätt som gällde under kolonialtiden.

Mvh isan lover

Hm, du framställer ju själv rätt ofta dessa bybor som tämligen efterblivna idi*ter. Du som är expert på livet i dessa små byar borde väl vara den rätte att inhämta denna sorts kunskaper ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...