Jump to content
IGNORERAD

Hotelpool i Pattaya inkräktar på havet


MPR Nyheter

Recommended Posts

Guest Isan Lover
3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Jo, men dessa är ju ganska korrupta själva så det verkar som det behövs lite vapenskrammel för att få något gjort åt det. Håller med dig om att det borde ägnas större resurser på skolan och utbildningsnivån.

Hej

Bra att vi är överens om att det finns andra områden som det behövs satsas på också.

Sen vore det roligt att få reda på hur dom resonerar som ser militärkupper, diktatur och juntastyre som en lösning på korruption och kriminalitet, vem kontrollerar ex.vis militärens egen korruption och kriminalitet när det ordinarie rättssystemet är satt ur spel, domstolar och alla kontrollorgan står under militär kontroll?

Enligt kritiker till diktatur och juntastyre är det ju oftast så att om både regeringsmakten, rättssystem och kontrollorgan står under militär kontroll så ökar normalt risken för att kuppmakare, junta och militär ser om ditt eget hus, ökar militärbudgeten, ökar sin egen korruption, berikar sig själva och ger anhöriga fördelar o.s.v, dessa risker verkar det som om en del av dom som nu är positiva till diktaturen bortser ifrån helt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 216
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    24

  • turisten

    16

  • spooncreek

    15

  • Soengsang

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag tycker det är helt rätt att de river poolen och förhoppningsvis river de dessutom hotellet då ägaren under många år varit fullt medveten om att hela verksamheten är illegal och han förmodligen inte betalat en satang i skatt eller andra avgifter. Att säga att det finns värre brott håller inte, i så fall borde ju ingen heller gripa simpla mördare då massmördare är värre.

 

Samtidigt ska man inte lyfta juntan till skyarna för deras punktinsatser mot korruption och annan olaglig verksamhet då deras goda insatser ofta är väldigt riktade åt ett håll. Hotellet i fråga sägs tillhöra någon nära anhörig till Pattayas/Chonburis maffiafamilj Khunpluem och det är givetvis aldrig fel att sätta dit en erkänd maffiafamilj. Som så många andra gånger juntan agerar, helt enligt lagen, så är det dock mot personer och familjer som stödjer Thaksin politiskt och/eller ekonomiskt. Det är nog så att oförsvarligt många maffiosos står på Thaksin sida men givetvis finns horder av kriminella affärsmän också på den "andra sidan" men väldigt få av dem har åkt dit, åtminstone än så länge.

 

Det är först när några Thaksinmotståndare också börjar åka dit som man kan hylla juntan urskillningslöst för deras insatser mot organiserad brottslighet, än så länge känns det minst lika mycket som ett lagligt sätt att vingklippa Thaksins finansiärer.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, nu uppfattar jag det som att han åter igen påvisar att man kan fuska o mygla lite, så som korruptionskramarna gillar.

Han har ju tidigare försvarat avrättningar utan rättegång.

 

Hela han agenda går ut på att misskreditera Thailand och dess styre, oavsett!

Vilka är dessa korruptionskramare som benämns här? Vore intressant att veta vilka som menas. Gärna namn så att dessa kan gå i svaromål på anklagelsen, för jag hoppas att uttrycket är belagt med substans.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En sak som många med mig tycker att juntan borde ägna lite mer tid och resurser på är nog skolan och den låga nivån på utbildningen som en stor del av befolkningen är utelämnade till.

 

Sen tycker jag nog att det borde vara polis och åklagares uppgift att bekämpa brottslighet och korruption och inte militärens.

Mvh isan lovet

 

Juntan är landets regering och militären är ett förband som sysslar med andra saker

 

Juntan består av 8 personer

 

Om dessutom polisen är del av de korrumperade får juntan vända sig till militären för att agera i polisens uppgifter. Eller vill du polisen skall agera mot polisens korruption ?

 

Och kan man inte både agera mot korruption och satsa på skolorna ? Det är helt olika myndigheter och departement och dom är alla fullt bemannade oavsett vilken regering som sitter vid makten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev frogfish:

Vilka är dessa korruptionskramare som benämns här? Vore intressant att veta vilka som menas. Gärna namn så att dessa kan gå i svaromål på anklagelsen, för jag hoppas att uttrycket är belagt med substans.

 

Substansen i korruptionskramare är på samma nivå som det utryck bla IL brukar använda, "juntaälskarna" 

 

Så vilka det är är upp till dig att fundera på.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Substansen i korruptionskramare är på samma nivå som det utryck bla IL brukar använda, "juntaälskarna" 

 

Så vilka det är är upp till dig att fundera på.

Trist att du inte kunde svara på en enkel fråga. Jag trodde inte du slängde dig med tillmälen utan att veta vad du menar. Men jag får leva i ovisshet, har ju funkat hittills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Trist att du inte kunde svara på en enkel fråga. Jag trodde inte du slängde dig med tillmälen utan att veta vad du menar. Men jag får leva i ovisshet, har ju funkat hittills.

 

Tja, du har väl en egen uppfattning om vilka som brukar hylla tidigare den sk demokratiska regeringen, samt försvara korruption.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
14 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Juntan är landets regering och militären är ett förband som sysslar med andra saker

 

Juntan består av 8 personer

 

Om dessutom polisen är del av de korrumperade får juntan vända sig till militären för att agera i polisens uppgifter. Eller vill du polisen skall agera mot polisens korruption ?

 

Och kan man inte både agera mot korruption och satsa på skolorna ? Det är helt olika myndigheter och departement och dom är alla fullt bemannade oavsett vilken regering som sitter vid makten

Hej

Nästan rätt, kuppmakarna var ett gäng generaler som efter kuppen kastade av sig sina uniformer och utsåg sig själva till "regering" men för dom flesta räcker inte detta för att anses vara en rumsren regering, militärjunta eller militärregim är nog mer passande benämningar på en grupp generaler som styr ett land med hjälp av Artikel 44 och landets väpnade styrkor.

 

Jag vill att ett land ska både styras och skötas inom dom demokratiskt fastlagda ramar som skiljer en rättsstat ifrån en militärstat, du säger att juntan vänder sig till militären och ber om hjälp, det är ju snarare så att juntan utgörs av landets militära ledarskikt och militären är deras ordinarie och naturliga redskap.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Jag vill att ett land ska både styras och skötas inom dom demokratiskt fastlagda ramar

 

Som gäller alla eller?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Tja, du har väl en egen uppfattning om vilka som brukar hylla tidigare den sk demokratiska regeringen, samt försvara korruption.

Jo, men det var ju inte vilka jag tror har åsikter jag frågade om, det har väl inget med min fråga att göra. Vill du inte svara så säg det istället.

Uttrycket används ju en del av bla dig, vad är problemet med att säga vilka som avses med  namn?

Men återiģen, VILL du inte svara mig säg det istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tycker det är helt rätt att de river poolen och förhoppningsvis river de dessutom hotellet då ägaren under många år varit fullt medveten om att hela verksamheten är illegal och han förmodligen inte betalat en satang i skatt eller andra avgifter. Att säga att det finns värre brott håller inte, i så fall borde ju ingen heller gripa simpla mördare då massmördare är värre.

 

Samtidigt ska man inte lyfta juntan till skyarna för deras punktinsatser mot korruption och annan olaglig verksamhet då deras goda insatser ofta är väldigt riktade åt ett håll. Hotellet i fråga sägs tillhöra någon nära anhörig till Pattayas/Chonburis maffiafamilj Khunpluem och det är givetvis aldrig fel att sätta dit en erkänd maffiafamilj. Som så många andra gånger juntan agerar, helt enligt lagen, så är det dock mot personer och familjer som stödjer Thaksin politiskt och/eller ekonomiskt. Det är nog så att oförsvarligt många maffiosos står på Thaksin sida men givetvis finns horder av kriminella affärsmän också på den "andra sidan" men väldigt få av dem har åkt dit, åtminstone än så länge.

 

Det är först när några Thaksinmotståndare också börjar åka dit som man kan hylla juntan urskillningslöst för deras insatser mot organiserad brottslighet, än så länge känns det minst lika mycket som ett lagligt sätt att vingklippa Thaksins finansiärer.

Hej

Håller med dig här, rent juridiskt är det väl inget att protestera emot att en olaglig pool rivs o.s.v, men det handlar med största sannolikhet precis som du säger mer om politik än verklig vilja till korruptions och brottsbekämpning, väntar också på något tecken som skulle tyda på att juntan vore ute efter att bekämpa korruptionen generellt och inte bara använda detta som en ursäkt för att angripa politiska motståndare.

Men ännu så länge syns inga tecken på detta, det har hittills nästan uteslutande handlat om att försvaga motståndarna och flytta fram sina egna positioner, både ekonomiskt och politiskt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Viket är bäst en korrupt demokratisk regering eller en korrupt militärregering.

När en militärregering har hållit på tillräckligt länge och djävlats med folket reser sig dessa MANGRANT och gör uppror.

En "demokratisk" regering hur korrupt den än är har alltid ungefär hälften av folket med sig.

Som i Thailand, ibland är det den röda röran och ibland den gula röran = lika stora kålsupare när de väl kommit till grötfatet (makten):big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Nästan rätt, kuppmakarna var ett gäng generaler som efter kuppen kastade av sig sina uniformer och utsåg sig själva till "regering" men för dom flesta räcker inte detta för att anses vara en rumsren regering, militärjunta eller militärregim är nog mer passande benämningar på en grupp generaler som styr ett land med hjälp av Artikel 44 och landets väpnade styrkor.

 

Jag vill att ett land ska både styras och skötas inom dom demokratiskt fastlagda ramar som skiljer en rättsstat ifrån en militärstat, du säger att juntan vänder sig till militären och ber om hjälp, det är ju snarare så att juntan utgörs av landets militära ledarskikt och militären är deras ordinarie och naturliga redskap.

Mvh isan lover

 

Det vill nog alla. Frågan är när detta kommer kunna inträffa i det genomkorrumperade och maktmissbrukande thailändska politikernas värld

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det vill nog alla. Frågan är när detta kommer kunna inträffa i det genomkorrumperade och maktmissbrukande thailändska politikernas värld

 

Antagligen med hjälp av genomkorrumperade och maktmissbrukande för detta militärer som utnämnt sig själva till styrande politiker.

 

:preved: :ironi:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev spooncreek:

 

Antagligen med hjälp av genomkorrumperade och maktmissbrukande för detta militärer som utnämnt sig själva till styrande politiker.

 

:preved: :ironi:

 

Ser du något annat alternativ i realiteten ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Soengsang:

 

Dina tankar om demokrati/lag och ordning är synnerligen flexibla.

Du glömde selektiva. "flexibla och selektiva"

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ser du något annat alternativ i realiteten ?

 

Flera. Men som  du redan vet kan vi aldrig mötas i en sådan diskussion. Vi har haft den förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev spooncreek:

 

Flera. Men som  du redan vet kan vi aldrig mötas i en sådan diskussion. Vi har haft den förr.

 

Fegis

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-22 at 18:25, skrev MaiChai:

Men, men tänk på alla som blir arbetslösa nu på hotellet....

 

Men, men det har ju funnits där länge nu....

 

Men, men Suthep då...

 

Men, men Militärens statypark då..

 

Tänkte samla ursäkterna redan nu från de som föredrar thailands gamla korrupta system!

Han kanske kunde börja med ett bra exempel och att ge sin bror en reprimand när han snyltade i burken innan han ge sig på andra? Men det var väl inte aktuellt? Ni är för sköna, detta hat mot Thaksin har gjort er helt förblindade och ni är fan klassen värre än sektmedlemmarna bland apple-barnen! 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev wUThai:

Han kanske kunde börja med ett bra exempel och att ge sin bror en reprimand när han snyltade i burken innan han ge sig på andra? Men det var väl inte aktuellt? Ni är för sköna, detta hat mot Thaksin har gjort er helt förblindade och ni är fan klassen värre än sektmedlemmarna bland apple-barnen! 

Men se på fan!Välkommen tebax Wuttan.:)

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Ser du något annat alternativ i realiteten ?

Man gör som du igonera saker som sker och bara tycker som man tycker, skiter i andra, Svara nån så han kan läsa dumgubben

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev evert 1:

Viket är bäst en korrupt demokratisk regering eller en korrupt militärregering.

När en militärregering har hållit på tillräckligt länge och djävlats med folket reser sig dessa MANGRANT och gör uppror.

En "demokratisk" regering hur korrupt den än är har alltid ungefär hälften av folket med sig.

Som i Thailand, ibland är det den röda röran och ibland den gula röran = lika stora kålsupare när de väl kommit till grötfatet (makten):big_smile:

Hej

Ja och nu har vi grönklädda militärer vid grötfaten, vi får se hur det går, men jag är inte så optimistisk eftersom dom redan har tagit makten via tidigare militärkupper minst 12 gånger, resultatet av dessa är ju inte så positiva.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev spooncreek:

 

Antagligen med hjälp av genomkorrumperade och maktmissbrukande för detta militärer som utnämnt sig själva till styrande politiker.

 

:preved: :ironi:

Hej

Låter som en väl genomtänkt lösning på problemet, men så har vi ju det här med att militären redan har fått chansen så många gånger förr vid dom 12 tidigare kupperna utan att lyckas vare sig avskaffa korruptionen eller demokratisera landet.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

En sak som många med mig tycker att juntan borde ägna lite mer tid och resurser på är nog skolan och den låga nivån på utbildningen som en stor del av befolkningen är utelämnade till.

 

Sen tycker jag nog att det borde vara polis och åklagares uppgift att bekämpa brottslighet och korruption och inte militärens.

Mvh isan lovet

Fast om polis och åklagare hade haft ambitionen att bekämpa någon korruption så hade väl detta hotell varit nerstängt för länge sedan?

Enligt den inledande artikeln skulle ju detta pågått i över 10 år. Var har dessa poliser och åklagare hållit till under den tiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...