Jump to content
IGNORERAD

Minskat intresse för husköp i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

Det är ju så billigt att hyra dessutom! Bara i den condo vi bor i Bangkok finns 20-30 lägenheter konstant ute för uthyrning och lika många till försäljning. Ändå ploppar det upp nya 40 vårnings skrapor som svampar överalllt och festen forsätter med rot-benz och shoppingmalls.

 

Jag forsätter gärna hyra![emoji3]


Nja, billigt att hyra, det beror väl på vad och var man hyr.
Skulle jag hyra ett motsvarande hus låg månadshyran på ca 25-30 tusen baht per månad. Jag har tjänat in kostnaden på vårt hus för länge sen.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Chan2014

    13

  • Benjamas

    12

  • Nemo

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

47 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Inte alls. Hyresvärden kan mycket väl få för sig att dennes barn eller barnbarn ska få bo i huset, eller kanske har fått ett bra anbud för att sälja huset mm.

Tyvärr är det inte så enkelt som du påstår. Det är en jävla massa jobb att vräka hyresgäster i Thailand. Ägaren av huset måste först gå till landoffice,visa upp pappren på att ett avtal har skrivits. Tyvärr ofta efter att flera månadshyror inte betalts. Landoffice bekr. att hyran inte betalts. Som ägare av huset åker du till hyresgästen och säger, du måste flytta.

Han eller hon skiter fullständigt i dig och dina papper.  Nästa steg är kontakt med lokala polisen. Har du tur så är inte dina gäster vänner med polisen. 

Tyvärr kan det ta flera månader,år innan du får ut hyresgästen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många bygger idag för att priset på stål och betong är lågt.  

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Många verkar tycka att köpa mark och hus är krav för att flytta utomlands. Jag skulle inte vilja köpa varken i spanien som har en jäkla byråkrati, skatter mm och kallt väder på vintern eller i Thailand med en av planetens trögaste bomarknader för begagnat även om det vore fritt fram att äga. Mycket smartare att investera i nåt som ger lite vinst istället för problem och hyra bostad istället. Fast det argumentet går väl inte hem hos Thai fruarna.. [emoji28] [emoji28]


Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
1 minut sedan, skrev Benjamas:

Många verkar tycka att köpa mark och hus är krav för att flytta utomlands, jag skulle inte vilja köpa varken i spanien som har en jäkla byråkrati, skatter mm och kallt väder på vintern eller i Thailand med en av planetens trögaste bomarknad för begagnat även om det vore fritt fram att äga. Mycket smartare att investera i nåt som ger lite vinst istället för problem och hyra bostad istället. Fast det argumenter går väl inte hem hos Thai fruarna.. emoji28.pngemoji28.png

Hej

Jag tror att det ligger i människans natur att vilja äga och ha kontroll över sitt eget boende, dessutom är nu investeringar i just boende ofta lönsamma.

 

Jag kan ju bara tala för mig själv men hos oss var det jag och inte frugan som ville ha ett boende i byn, frugan trodde absolut inte stt jag skulle trivas i byn och själv hade hon efter mångåriga studier och boende i Udon Thani fått lite smak på stadslivet.

 

Men jag var ju van med lantlivet ifrån mitt tidigare förhållande i Petchabun och visste hur stor betydelse familjen har, skulle vi ha byggt på någon annan plats hade vi ändå tvingats åka fram och tillbaka, sen är det ju tryggt och bra att vara omgiven av släkt och familj.

 

Så vi byggde i byn och frugan var efter några år riktigt nöjd med att vi gjorde detta, hon fick tid med föräldrarna som nu är döda båda två, hon kan umgås med syskon, morbröder med familjer och inte minst mormor som lever än, hon håller nu med om att det hade varit näst intill omöjligt att inte bo med släkten när vi är i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev SatanG:

 

Personligen kändes det rätt för oss att köpa hus. Inte bara för våran skull utan för att ha en bra, fast punkt för kidsen som senare kommer få ta över. I vårt fall var det frugan som tog lån och därmed risken, ville jag kunde jag bara dragit när som helst. Vad andra väljer att göra är naturligtvis upp till dom, själv tycker jag fortfarande det var rätt gjort.

 

/ SatanG

 

För mig så kändes det också helt rätt. Inte för att jag hade någon talan, men ändå. Frugan har byggt på den mark hon ärvt. Hon har själv bekostat alltsammans. Hon tjänade bra med pengar när hon hade restaurang. Bygget är en bra affär, skulle hon sälja tjänar hon bra med pengar. Jag trivs bra uppe i byn, liksom dottern, så det blir knappast någon försäljning.

 

Att någon annan ska bestämma hur vi ska göra med våra pengar tror jag inte på. Goda råd kan man ta emot sedan är det upp till var och en att ta beslut. Vi brukar samråda inom familjen, men att andra ska ta besluten finns inte på skalan.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

 

 

Jag kan nämna en visning av BRF jag var på i Stockholm nyss, där det var ganska iskallt på visningen och sedan ringde mäklaren  och sa att "någon" lagt bud på utgångspriset

 

sedan ringde han och sa att "fejk-budet" kanske inte hade pengar.

sedan ringde han och prutade 200K under budet.

han fick köra en omvisning, och inget händer.

 

För 6år sedan hade den riskerat att  vara såld innan visningen.

 

vad jag förstått i svedala så är fritishus på väg ner och bilförsäljningen likaså.

 

ser skakigt ut, men kan gå åt båda håll.

 

 

33:e månaden i rad med ökande bilregistreringar

3 oktober 2016

- Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar, slaget bara av september 1974 då det var köprusch inför en momshöjning, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

 

Sen kan du förslagsvis googla på prisutveckling för fritidshus och bostadsrätter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev oberg:

 

33:e månaden i rad med ökande bilregistreringar

3 oktober 2016

- Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar, slaget bara av september 1974 då det var köprusch inför en momshöjning, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

 

Sen kan du förslagsvis googla på prisutveckling för fritidshus och bostadsrätter.

 

Eller kan man ju delge personliga erfarenheter som Nicholas, men för all del, finns ju de som googlar sig halva världen runt också.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Eller kan man ju delge personliga erfarenheter som Nicholas, men för all del, finns ju de som googlar sig halva världen runt också.

Då gäller det att ha några erfarenheter också. :D

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det väl bra att hyra ett hus eller lägenhet men då vill jag ju ha någorlunda comfort med bland annat riktig toa/dusch, riktigt kök, air-con och det ska ju även finnas något att hyra.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev frason:

Då gäller det att ha några erfarenheter också. :D

 

Jag vet att jag inte bidrar med så mkt på forumet. Men vad bidrar du med? Tycker mig bara se att du skriver en massa skit.

Ändrades av kalasbullen
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev thomas001:

Tyvärr är det inte så enkelt som du påstår. Det är en jävla massa jobb att vräka hyresgäster i Thailand. Ägaren av huset måste först gå till landoffice,visa upp pappren på att ett avtal har skrivits. Tyvärr ofta efter att flera månadshyror inte betalts. Landoffice bekr. att hyran inte betalts. Som ägare av huset åker du till hyresgästen och säger, du måste flytta.

Han eller hon skiter fullständigt i dig och dina papper.  Nästa steg är kontakt med lokala polisen. Har du tur så är inte dina gäster vänner med polisen. 

Tyvärr kan det ta flera månader,år innan du får ut hyresgästen.

 

 

Nja, i regel så har man ju ett hyreskontrakt som brukar gälla ett år i taget. Hyresvärden behöver ju inte förlänga det  om han inte vill, men du kanske har erfarenhet av andra typer av kontrakt. Det finns ju naturligtvis en uppsägningstid (3 månader tror jag) som gäller både hyresvärd och hyrestagare, man kan alltså inte huxflux bli utkastad likaväl kan man inte bara lämna huset utan att betala hyra för resterande hyrestid.

Link to comment
Dela på andra sajter

En orsak till minskat intresse är kanske dom hiskelige priserna ? Även ute i bushen där jag bor

kör dom med fantasipriser på land o hus. På turistorterna börjar det likna stockholmspriser

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev oberg:

 

33:e månaden i rad med ökande bilregistreringar

3 oktober 2016

- Högtrycket på fordonsmarknaden fortsatte i september. Registreringarna av nya personbilar ökade med nio procent, vilket är den trettiotredje månaden i rad med ökade registreringar. Årets september är den näst bästa septembermånaden någonsin för personbilar, slaget bara av september 1974 då det var köprusch inför en momshöjning, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

 

Sen kan du förslagsvis googla på prisutveckling för fritidshus och bostadsrätter.

 

Svalare marknad för begagnade bilar

http://www.di.se/bil/svalare-marknad-for-begagnade-bilar/

 

Ovanligt få vill sälja – bopriser står nästan stilla

http://www.svd.se/ovanligt-fa-vill-salja-bopriser-star-nastan-stilla

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror kriminella skulle gilla detta med att köpa mark osv! Hur tänkte jag då? Jo svarta pengar skulle bli vita!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!⚓

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev frason:

Seriöst bolag som ligger bakom mässan som tråden och "artikeln" som länkas handlar om.

http://www.allabolag.se/5566562053/Fair_Media_International_AB

 

Räntan är låg, köp!

http://www.fairmedia.se/events/goteborg/

 

Den här länken hittar jag på företagets hemsida. En riktigt bra länk tycker jag.

 

http://www.gp.se/livsstil/bostad/billigt-att-bosätta-sig-utomlands-1.516340

 

Daterad 2013 så den var inte så aktuell som jag trodde.

 

 

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror att det ligger i människans natur att vilja äga och ha kontroll över sitt eget boende, dessutom är nu investeringar i just boende ofta lönsamma.

 

Jag kan ju bara tala för mig själv men hos oss var det jag och inte frugan som ville ha ett boende i byn, frugan trodde absolut inte stt jag skulle trivas i byn och själv hade hon efter mångåriga studier och boende i Udon Thani fått lite smak på stadslivet.

 

Men jag var ju van med lantlivet ifrån mitt tidigare förhållande i Petchabun och visste hur stor betydelse familjen har, skulle vi ha byggt på någon annan plats hade vi ändå tvingats åka fram och tillbaka, sen är det ju tryggt och bra att vara omgiven av släkt och familj.

 

Så vi byggde i byn och frugan var efter några år riktigt nöjd med att vi gjorde detta, hon fick tid med föräldrarna som nu är döda båda två, hon kan umgås med syskon, morbröder med familjer och inte minst mormor som lever än, hon håller nu med om att det hade varit näst intill omöjligt att inte bo med släkten när vi är i Thailand.

Mvh isan lover


När du säger att investering i boende är lönsamt, med vilka övriga investeringar har du jämfört då och vilken marknad tänker du på?
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
42 minuter sedan, skrev Benjamas:


När du säger att investering i boende är lönsamt, med vilka övriga investeringar har du jämfört då och vilken marknad tänker du på?

Hej

För dom allra flesta är nog en satsning på boende en av dom bästa investeringar man gör under en livstid, många ser det t.o.m dom en pensionsförsäkring, mitt eget boende i Sverige köpte jag en gång i tiden för drygt en halv miljon och nu kanske jag skulle få sex-sju miljoner eller mer.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

För dom allra flesta är nog en satsning på boende en av dom bästa investeringar man gör under en livstid, många ser det t.o.m dom en pensionsförsäkring, mitt eget boende i Sverige köpte jag en gång i tiden för drygt en halv miljon och nu kanske jag skulle få sex-sju miljoner eller mer.

Mvh isan lover


Nu gällde väl inte tråden boende i Sverige?...
Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Benjamas:


När du säger att investering i boende är lönsamt, med vilka övriga investeringar har du jämfört då och vilken marknad tänker du på?

Nu vet jag ju att du är väldigt anti att köpa fastighet i Thailand, jag är nu inne på min andra fastighet här i Thailand, ser inga som helst farhågor i detta, om man nu tänker sig att bosätta sig i Thailand eller vistas här merparten av sin tid, har man guldet är det väl inga problem och allt man gör behöver väl inte vara så förbannat lönsamt, på tal om lönsamt, om man hyr stör man ju pärlorna till ett annat svin ............eller, och vad är det för lönsamt med det, man investerar ju i trivsel och livskvalitet med ett eget betalt boende.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

För dom allra flesta är nog en satsning på boende en av dom bästa investeringar man gör under en livstid, många ser det t.o.m dom en pensionsförsäkring, mitt eget boende i Sverige köpte jag en gång i tiden för drygt en halv miljon och nu kanske jag skulle få sex-sju miljoner eller mer.

Mvh isan lover

 

Sälj, då klarar ni ju er livet ut i Thailand. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Chan2014:

Nu vet jag ju att du är väldigt anti att köpa fastighet i Thailand, jag är nu inne på min andra fastighet här i Thailand, ser inga som helst farhågor i detta, om man nu tänker sig att bosätta sig i Thailand eller vistas här merparten av sin tid, har man guldet är det väl inga problem och allt man gör behöver väl inte vara så förbannat lönsamt, på tal om lönsamt, om man hyr stör man ju pärlorna till ett annat svin ............eller, och vad är det för lönsamt med det, man investerar ju i trivsel och livskvalitet med ett eget betalt boende.

 

Chan2014

Att hyra kan bli helt gratis om man har vett på att investera pengarna rätt istället för att satsa dom på ett boende som kan bli skit svårt att sälja den dan man så önskar.

För mig är frihet betydligt högre livskvalitet än att äga tjafset med grannen men alla e vi olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Sälj, då klarar ni ju er livet ut i Thailand. :)

Kunde han ju gjort om han inte lånat upp på huset under åren..

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Benjamas:

Kunde han ju gjort om han inte lånat upp på huset under åren..

 

Jag förutsatte att han var skuldfri. Värdelöst att ha skulder hela livet, då kan man ju aldrig kliva av det berömda hjulet.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...