Jump to content
IGNORERAD

Minskat intresse för husköp i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Chan2014

    13

  • Benjamas

    12

  • Nemo

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

7 minuter sedan, skrev evert 1:

dubbelt - ursäkta

Ok, låt gå för denna gången....

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev evert 1:

Ganska logiskt att alla länder mer eller mindre subventionerar sitt jordbruk. Har en gång i tiden varit själva basen för allt och vi alla är i grund och botten en avkomma därifrån

Sverige för exempel missgynnar sina bönder så pass mycket att vi idag importerar massor av livsmedel.

I stället för att odla får bönderna ersättning för att lägga mark i träda - Horribelt.

Sådan är marknadsekonomin, sedan får var och en tycka vad de vill.

Dock är det EU som ligger bakom utslagning av många bönder. Bidragen som utbetalas missgynnar de små och de som verkar lite avsides.

Vill folket ha det så även i Thailand - eller?

Lär väl inte påverka hur intresserade svenskar är av att köpa hus utomlands på en mässa i Göteborg? ;)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Många intressanta synpunkter men det blir bara en sak som jag är säker på och det är att Evert är full som en kastrull! 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Fredman:

Många intressanta synpunkter men det blir bara en sak som jag är säker på och det är att Evert är full som en kastrull! 

Boa har väl slocknat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Man kan inte kalla en verksamhet för lönsam om det krävs stora statliga subventioner för att det ska gå runt.

 

Att många länder - inklusive Sverige - ändå subventionerar visst jordbruk är bland annat för att det finns ett viktigt egenvärde i att hålla sitt land självförsörjande på jordbruksproduker i händelse av ett krisläge.

 

I Thailand är 38% av befolkningen sysselsatt inom jordbruksnäringen år 2013, motsvarande siffra i Sverige var 3,2% år 2000. Men istället för att modernisera jordbruket i Thailand på samma sätt som har skett i de flesta I-länder i Världen så väljer en regering i Thailand att ge ut huvudlösa subventioner där till och med antalet sysselsatta inom jordbruket ökade istället för att inleda den omställning som du innerst inne vet men vägrar att inse är nödvändig för att lyfta bönderna ur sin fattigdom.

 

 

Hej

Ja tror inte alls att Thailands bönder är emot en omställning och det är inte jag heller, men dom förväntar sig nog precis som sina kollegor i Sverige, EU och USA bidrag, stöd och subventioner

för att klara detta.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
2 timmar sedan, skrev Benjamas:


55555.
Så du gjorde en Thai och räknade baklänges att 20 baht till 120 blir 500% upp och då måste 120 till 20 bli 500% också?
Tror du ska låta frun sköta buisinessen..

Hej

Det gör jag gärna, bor man ihop med en Civilekonom behöver man nog inte vara så bra i matte själv.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Boa har väl slocknat.

Somnade tydligen i dunken. Sanslöst.

 

17 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det gör jag gärna, bor man ihop med en Civilekonom behöver man nog inte vara så bra i matte själv.

Mvh isan lover

 

5555, det var lite roligt faktiskt.

Kul ursäkt för att inte kunna sånt en 12-åring lär sig i skolan.

 

Misströsta icke; http://www.komvuxutbildningar.se/skola/hermods-vux/grundlaggande-matematik-1-442069

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska logiskt att alla länder mer eller mindre subventionerar sitt jordbruk. Har en gång i tiden varit själva basen för allt och vi alla är i grund och botten en avkomma därifrån

Sverige för exempel missgynnar sina bönder så pass mycket att vi idag importerar massor av livsmedel.

I stället för att odla får bönderna ersättning för att lägga mark i träda - Horribelt.

Sådan är marknadsekonomin, sedan får var och en tycka vad de vill.

Dock är det EU som ligger bakom utslagning av många bönder. Bidragen som utbetalas missgynnar de små och de som verkar lite avsides.

Vill folket ha det så även i Thailand - eller?



Du tror inte Arlas krav på att mjölkbönder ska ha minst x antal liter (kg) mjölk per leverans för att dom ska idas åka dit med mjölkbilen har någon inverkan?

Ägs visst av bönderna själva säger dom.
Storbönderna plågar småbönder.

För övrigt var det skog innan vi fick öppet landskap och övergödning i vattnet.

Det var inget onaturligt med skog.
Tvärtom faktiskt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Minns redan på 70 talet att kooperativen körde över bönderna.

Inget nytt under solen.

Gillar öppna landskap dock.

Mindre mygg.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Pingislover:

Det där ser ut som husen som ligger på Pattaya Tai soi 7 ungefär,

när jag hade restaurangen på Soi 9 så åkte jag in där av misstag.

Och har för mig att området såg ut som där du sitter? Men kanske

detta område ser lite bättre skött ut än som jag minns det :) 

Nja, det är semesterbilder tagna ca: 15 mil norr om Khon Kaen.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja tror inte alls att Thailands bönder är emot en omställning och det är inte jag heller, men dom förväntar sig nog precis som sina kollegor i Sverige, EU och USA bidrag, stöd och subventioner

för att klara detta.

Mvh isan lover

 

PTP verkade inte vara för en omställning iallafall eftersom antalet sysselsatta inom jordbruket ÖKADE från 36 till 38 procent under deras tid med sitt vansinninga risstödsprogram. Men för dem var det ett sätt att hålla bönderna kvar i ett redan olönsamt jordbruk och därmed cementera deras fattigdom.

 

I min hembygd i NV skåne finns det mycket jordbruksmark men jag tor att totalt finns här bara max 5 bönder som lever på jordbruket. 1 möjlkbonde finns kvar. Totalt sett sysselsätts kanske 50 personer av kommunens 25 000 invånare inom jordbruket. Men det produceras minst lika mycket jordbruksprodukter här idag som det gjordes under 50-talet när kanske hälften av kommunens invånare sysselsattes inom jordbruksnäringen.

 

Den vägen måste Thailand också gå för att lyfta landet och jordbrukarnas ekonomier. Oavsett vad vi tycker om det.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎11‎-‎13 at 11:32, skrev Scandinaviancorner:

Varför i hela världen skall man köpa hus i Thailand, kärringarna övertalningsförmåga är stark.

Hyr hus så slipper ni problem och kan flytta när ni vill

Vårt hem i Bangkok har tredubblat sitt värde sen vi köpte det, om vi säljer nu har vi och svärmor som fortfarande bor där bott gratis i 6 respektive 11 år inkl el och vatten osv (vi flyttade till Sverige 2011), och dessutom får vi pengar över.

Det där var bara ett exempel, hur mycket har en hyrestagare kvar efter 11års inbetald hyra, inte en spänn och inget till insats om hen vill köpa bostad...

Men hen kunde ju flyttat när hen ville, wow! en sån förmån!

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Tommy:

Vårt hem i Bangkok har tredubblat sitt värde sen vi köpte det, om vi säljer nu har vi och svärmor som fortfarande bor där bott gratis i 6 respektive 11 år inkl el och vatten osv (vi flyttade till Sverige 2011), och dessutom får vi pengar över.

Det där var bara ett exempel, hur mycket har en hyrestagare kvar efter 11års inbetald hyra, inte en spänn och inget till insats om hen vill köpa bostad...

Men hen kunde ju flyttat när hen ville, wow! en sån förmån!

 

MVH Tommy

Men om du säljer och köper nytt så är det nya också dyrare än det var för 6 respektive 11 år sedan. Blir det några pengar över då?

Ändrades av HuaHindinnge
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Men om du säljer och köper nytt så är det nya också dyrare än det var för 6 respektive 11 år sedan. Blir det några pengar över då?

Flyttar du till en hyresrätt så sitter du med en rejäl sedelbunt som din granne som haft hyresrätt hela tiden inte har:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Flyttar du till en hyresrätt så sitter du med en rejäl sedelbunt som din granne som haft hyresrätt hela tiden inte har:look_down:

Det är så jag vill ha det om 10 år i Svedala. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Det är så jag vill ha det om 10 år i Svedala. 

Köpte min lägenhet i Sthlms innerstad på 90-talet. Den tänker jag leva gott på om några år:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Köpte min lägenhet i Sthlms innerstad på 90-talet. Den tänker jag leva gott på om några år:big_smile:

Ja. Bättre att flytta till TH med pengar på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Ja. Bättre att flytta till TH med pengar på banken.

Hehe. Jo, det sägs ju att det bästa sättet att göra sig en liten förmögenhet i Thailand är att börja med en stor.

Men det lämnar jag till de som har de förutsättningarna.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du säljer och köper nytt så är det nya också dyrare än det var för 6 respektive 11 år sedan. Blir det några pengar över då?


Beror på vart vi i så fall flyttar, de pengar vi skulle få för vårt townhouse skulle räcka till en hyfsad villa på frugans obyggda tomt i Talingchan, tvärs över floden från Grand Palace i Bkk.
Till exempel...

Mvh

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tommy:


Beror på vart vi i så fall flyttar, de pengar vi skulle få för vårt townhouse skulle räcka till en hyfsad villa på frugans obyggda tomt i Talingchan, tvärs över floden från Grand Palace i Bkk.
Till exempel...

Mvh

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 

Öhhh!!!! Typ Södermalm i Stockholm i sämsta fall. Helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
20 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

PTP verkade inte vara för en omställning iallafall eftersom antalet sysselsatta inom jordbruket ÖKADE från 36 till 38 procent under deras tid med sitt vansinninga risstödsprogram. Men för dem var det ett sätt att hålla bönderna kvar i ett redan olönsamt jordbruk och därmed cementera deras fattigdom.

 

I min hembygd i NV skåne finns det mycket jordbruksmark men jag tor att totalt finns här bara max 5 bönder som lever på jordbruket. 1 möjlkbonde finns kvar. Totalt sett sysselsätts kanske 50 personer av kommunens 25 000 invånare inom jordbruket. Men det produceras minst lika mycket jordbruksprodukter här idag som det gjordes under 50-talet när kanske hälften av kommunens invånare sysselsattes inom jordbruksnäringen.

 

Den vägen måste Thailand också gå för att lyfta landet och jordbrukarnas ekonomier. Oavsett vad vi tycker om det.

Hej

Att antalet sysselsatta ökade inom jordbruket är väl inte så konstigt om dom fick bra betalt för det dom odlade, var inte just att skapa fler jobb, ge familjer möjlighet att bo kvar på landet, öka inkomsterna, förbättra livet och utveckla landsbygden själva meningen med risstödet?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-18 at 09:37, skrev måne:

Suduko är min last.

Jag tycker åxå att det är roligare att hålla reda på siffror än bokstäver så jag kopplar av med SUDOKU :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

PTP verkade inte vara för en omställning iallafall eftersom antalet sysselsatta inom jordbruket ÖKADE från 36 till 38 procent under deras tid med sitt vansinninga risstödsprogram. Men för dem var det ett sätt att hålla bönderna kvar i ett redan olönsamt jordbruk och därmed cementera deras fattigdom.

 

I min hembygd i NV skåne finns det mycket jordbruksmark men jag tor att totalt finns här bara max 5 bönder som lever på jordbruket. 1 möjlkbonde finns kvar. Totalt sett sysselsätts kanske 50 personer av kommunens 25 000 invånare inom jordbruket. Men det produceras minst lika mycket jordbruksprodukter här idag som det gjordes under 50-talet när kanske hälften av kommunens invånare sysselsattes inom jordbruksnäringen.

 

Den vägen måste Thailand också gå för att lyfta landet och jordbrukarnas ekonomier. Oavsett vad vi tycker om det.

Tror inte på dina siffror som du har här.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SWED THAI:

Tror inte på dina siffror som du har här.

 

Mvh. SWED THAI

 

Kan du specificera vilka siffror du inte tror på?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...