Jump to content
IGNORERAD

Minskat intresse för husköp i Thailand.


Guest Isan Lover

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev M33:

Jag tror du övervärderar detta pm något. De flesta medlemmarna på mpr skiter gissningsvis fullständigt i vem som hade rätt i denna historia som du ältar när tillfälle ges.

 

 

Detta pm, har du läst alla dessa pm, tror också att en del medlemmat skiter i vem som har rätt eller fel i denna historia, andra inte, en del gillar väl lögnare andra inte. Är väl andra gången jag tagit upp detta, är det att älta?

Hur många bilder med flaskor eller glas med alkohol har du lagt in på forumet, är inte det att älta och vem bryr sig om det.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    15

  • Chan2014

    13

  • Benjamas

    12

  • Nemo

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

11 timmar sedan, skrev Chan2014:

55555

Nu plötsligt har man blivit någon VIP i dina ögon, tror forumets medlemmar skiter högaktningsfullt i mej och mina förehavanden, jag bryr mej inte för fem öre vad folk tycker, har du inte märkt det tidigare så är det dax du börjar tänka till, du var ju en av dom bidragande orsakerna till att Maitan tröttnade, mej får du inte bort lika lätt, bättre du fokuserar på dina trevliga mat inlägg.

Vad det gäller din s.k vin beställning har jag förklarat hur det låg till, därefter började du bli otrevlig så varför i helvete ska jag skicka vin till en krångel Pelle, eftersom du tydligen inte har fattat så förklarar jag en gång till, posten accepterade inte vätskor så det gick inte att skicka till dej, vidare ville du ha smakprov på samtliga sorter förpackat i pet-flaskor, vi har tyvärr inte den lösningen samt att jag tycker inte det låter så trevligt, i dag har vi helt annan logistik, har förpackning och använder oss av Nim express titta gärna in på fruns Facebook som är öppen (Gulve fruit wine) där finns bilder, billig och snabb frakt dörr till dörr, nu är det tyvärr för sent för din del, så det är bara att glömma och gå vidare, misstaget från min sida var väl att jag var för lat att informera dej eller möjligen glömde bort, blir lätt så när man är lite halv senil.

 

 

Chan2014

 

 

För att jag frågade 4-5 frågor om kräftodlingen, ska jag inte fråga om jag inte vet?

Eller var det bilden på kanelbullarna, det var ju han själv som tog upp det där med kanelbullsbak. 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Benjamas:

Antal månader utan avbrott 55555

Du tror verkligen att du e nåt lr hur?

Vad jag sett är du bara en av dom otrevligaste jvlarna på forumet som alltid bråkar med nån men du är välkommen till HH så kan vi snacka karl för sin hatt mellan 4 ögon.

Det var ju lite lustigt skrivet, ja jag har bekanta i HH så jag är där imellan åt, men inte fan åker jag till HH för att träffa övervintrade svenskar på mpr.

 

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev SatanG:

 

För oss/mig handlade det inte om att det skulle löna sig ekonomiskt även om jag tror att det gör det. Vi bor i gated community "The Centro", sukhumvit 113 och betalar knappt 20k/år för all service och huset är på 162 m2 vill jag minnas. Sophämtning, 7 vakter, garden team som sköter om allt, klubbhus, pool etc. Endast en infart. Vi kollade runt en hel del innan vi hittade detta och tyckte båda det var även ett perfekt/tryggt ställe att ha barn på. Huset ligger långt in på området så där är tyst, kan sova med öppna fönster utan att bli störd av trafik eller annan skit om man nu vill det och det var ju ett lyft från tidigare boende i condos i olika stadsdelar. 

2020 beräknas skytrain vara klar på båda sidor om sukhumvit 113 samt en nyöppnad mall direkt när man kommer ut på Srinakarin rd. Kommer nog bli trevliga köer innan skytrain är klar men det ordnar sig nog till slut :-) Har varit med frugan i 9 år och nyckfull skulle jag knappast kalla henne, jag pallar inte med drama så det går bort direkt.

 

/ SatanG

 

Det där med nyckfull thaipartner skrev jag mest för att de finns ju de som tappar allt vett och sans och investerar miljonbelopp i en markplätt i Nakhon Nowhere med en farangkåk på bara för de träffat en tjej i en bar tre veckor tidigare...

 

Jag kör ju solo utan kottar men hade jag varit i din sits hade jag förmodligen suttit i någon liknande community längs med Sukken. Provade ju på ett liknande boende ett par månader på The Connect ute vid Soi Bearing men trivdes inte där - inte med sambon heller...

 

Allting är ju individuellt. Skulle jag köpa en condo så skulle det nog vara en med 10-15 år på nacken som man kan helrenovera från början.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Det där med nyckfull thaipartner skrev jag mest för att de finns ju de som tappar allt vett och sans och investerar miljonbelopp i en markplätt i Nakhon Nowhere med en farangkåk på bara för de träffat en tjej i en bar tre veckor tidigare...

 

Jag kör ju solo utan kottar men hade jag varit i din sits hade jag förmodligen suttit i någon liknande community längs med Sukken. Provade ju på ett liknande boende ett par månader på The Connect ute vid Soi Bearing men trivdes inte där - inte med sambon heller...

 

Allting är ju individuellt. Skulle jag köpa en condo så skulle det nog vara en med 10-15 år på nacken som man kan helrenovera från början.

 

Hahahaha ja jag vet/förstår att du menade det, vilket även jag tror stämmer i alltför många fall. Även att många behöver ett wake-up call ibland, men en del av oss tror jag har situationen under kontroll. Det är ju inte bara jag som betalat huset och den summan jag lagt kan jag klara mig utan om det är så, det kommer som sagt en dag förhoppningsvis gå till kidsen ändå.

Hade jag kört solo hade jag antagligen bott i en condo vid Chao praya någonstans, kanske t.o.m. hyrt denna ;-) eller flyttat till något annat land kanske.

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det känns inte som något större vågspel att vara ihop och leva med en Thailändska än en Svenska, den stora skillnaden är väl främst att hon har släkten långt bort och kommer ifrån en annan kultur.

 

Men vad det gäller boende, delad ekonomi, gemensamma investeringar och dom ev. riskerna med detta så är dom nog snarare till fördel än nackdel om man gifter sig med och lever ihop med en Thailändska.

 

Går man runt och är orolig, misstänksam, rädd och tveksam till att leva tillsammans med sin partner är det kanske bättre om man lever ensam och fortsätter med ungkarlslivet, att gå in i ett förhållande och starta ett liv tillsammans med såna tankar i huvudet är nog nästan dömt att misslyckas och det oavsett nationalitet på partnern.

Mvh isan lover

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-16 at 11:40, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig är nog just fastigheter och markaffärer det bästa och enklaste sättet att tjäna pengar på i Thailand, köpa billigt och sälja dyrare hur skulle man kunna förlora på det?

Är det lite trögt något eller några år så,är det bara att vänta och ha is o magen , det vänder igen.

Just jordbruksmark kan man ju dessutom höja värdet rejält på genom att dra fram bättre väg, borra efter vatten, dra fram ström eller plantera träd o.s.v, sen kan man ju dessutom bruka jorden medans man väntar på rätt tillfälle att sälja.

Mvh isan lover

Ditt minne är kort, för just du skrev att priser på hus och mark halverades efter juntan tog över.

 

Det är väl att förlora pengar om något. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-11-16 at 11:40, skrev Isan Lover:

Hej

Enligt mig är nog just fastigheter och markaffärer det bästa och enklaste sättet att tjäna pengar på i Thailand, köpa billigt och sälja dyrare hur skulle man kunna förlora på det?

Är det lite trögt något eller några år så,är det bara att vänta och ha is o magen , det vänder igen.

Just jordbruksmark kan man ju dessutom höja värdet rejält på genom att dra fram bättre väg, borra efter vatten, dra fram ström eller plantera träd o.s.v, sen kan man ju dessutom bruka jorden medans man väntar på rätt tillfälle att sälja.

Mvh isan lover

Ditt minne är kort, för just du skrev att priser på hus och mark halverades efter juntan tog över.

 

Det är väl att förlora pengar om något. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev leifen:

Ditt minne är kort, för just du skrev att priser på hus och mark halverades efter juntan tog över.

 

Det är väl att förlora pengar om något. 

Hej

Ja förstår varför du inte sysslar med fastighets och markaffärer, en kraftig nedgång innebär ovanligt förmånliga köpmöjligheter.

Det är ungefär som på börsen man ska köpa när det är lågt värderat och sälja när det är högt värderat.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja förstår varför du inte sysslar med fastighets och markaffärer, en kraftig nedgång innebär ovanligt förmånliga köpmöjligheter.

Det är ungefär som på börsen man ska köpa när det är lågt värderat och sälja när det är högt värderat.

Mvh isan lover


Bra grej på börsen är också att köpa en aktie med lite omsättning så det finns köpare när man vill sälja....
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ja förstår varför du inte sysslar med fastighets och markaffärer, en kraftig nedgång innebär ovanligt förmånliga köpmöjligheter.

Det är ungefär som på börsen man ska köpa när det är lågt värderat och sälja när det är högt värderat.

Mvh isan lover

Bra att du insåg de fantastiska köplägen som uppstod när juntan tog över, hur mycket köpte ni?

 

Lite hårt att du inte har sympati med de fattiga som förlorade på det usla läget att sälja.

 

Men det uppstod väl aldrig något prisfall efter kuppen?   En vit lögn som glömts bort i vanlig ordning.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
5 timmar sedan, skrev leifen:

Bra att du insåg de fantastiska köplägen som uppstod när juntan tog över, hur mycket köpte ni?

 

Lite hårt att du inte har sympati med de fattiga som förlorade på det usla läget att sälja.

 

Men det uppstod väl aldrig något prisfall efter kuppen?   En vit lögn som glömts bort i vanlig ordning.

Hej

Att plötsliga och kraftiga prisfall ofta innebär vissa möjligheter är väl knappast någon nyhet, det ger upphov till spekulations och vinst möjligheter, men all spekulation innebär också en viss risk så man får ta det lite försiktigt, men rätt objekt kan absolut vara en bra affär efter kraftiga ras.

 

Än en gång, jag kan inte som Svensk vare sig köpa eller äga något i Thailand, sen hjälper det nog inte om en familj som har drivits i konkurs p.g.a en militärkupp tvingas sälja till min fru eller någon annan, resultstet blir det samma.

 

Du kan fortsätta leva i din militära bubbla som innebär att inget negativt alls har inträffat efter kuppen och att allt negativt som media delger oss av dagligen bara är lögn och propaganda ifrån kuppmotståndarna.

 

Fattar du inte att priser på jordbruksmark har gått ned kraftigt när gummipriset hsr rast ifrån 120 baht per kg till ca 20 baht per kg, priset på ris har sjunkit dramatiskt och mer än halverats samtidigt som stödet ifrån staten tillfälligt låg på mycket lägre nivå än tidigare, men nu på senare tid har stödet höjts något, men intervalls tillräckligt för att få nya bönder att vilja satsa pengar på köp av ny mark så är det nog omöjligt attdiskutera frågor som dessa med dig.

 

Vad skulle enligt dig vara skälet till att priset på jordbruksmark inte skulle påverkas av prisfall på grödorna med mellan 50-500% ?

Mvh isan lover

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Vad skulle enligt dig vara skälet till att priset på jordbruksmark inte skulle påverkas av prisfall på grödorna med mellan 50-500% ?

Inte ens den dummaste av alla dumma militärjuntor kan orsaka ett prisfall på mer än 100%. :crazy:

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att plötsliga och kraftiga prisfall ofta innebär vissa möjligheter är väl knappast någon nyhet, det ger upphov till spekulations och vinst möjligheter, men all spekulation innebär också en viss risk så man får ta det lite försiktigt, men rätt objekt kan absolut vara en bra affär efter kraftiga ras.

 

Än en gång, jag kan inte som Svensk vare sig köpa eller äga något i Thailand, sen hjälper det nog inte om en familj som har drivits i konkurs p.g.a en militärkupp tvingas sälja till min fru eller någon annan, resultstet blir det samma.

 

Du kan fortsätta leva i din militära bubbla som innebär att inget negativt alls har inträffat efter kuppen och att allt negativt som media delger oss av dagligen bara är lögn och propaganda ifrån kuppmotståndarna.

 

Fattar du inte att priser på jordbruksmark har gått ned kraftigt när gummipriset hsr rast ifrån 120 baht per kg till ca 20 baht per kg, priset på ris har sjunkit dramatiskt och mer än halverats samtidigt som stödet ifrån staten tillfälligt låg på mycket lägre nivå än tidigare, men nu på senare tid har stödet höjts något, men intervalls tillräckligt för att få nya bönder att vilja satsa pengar på köp av ny mark så är det nog omöjligt attdiskutera frågor som dessa med dig.

 

Vad skulle enligt dig vara skälet till att priset på jordbruksmark inte skulle påverkas av prisfall på grödorna med mellan 50-500% ?

Mvh isan lover

 

Det är sällan jag kommenterar dina inlägg! Men vad fan svammlar du om nu. Priset på odlingsbar mark har väl inte sjunkit??? Fortfarande är det stor brist på odlingsbar mark i Thailand....oavsett s.k världsmarknadspris på olika produkter. Tvärtom....priserna går upp varje år på mark.

 

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 minuter sedan, skrev Fritz:

Inte ens den dummaste av alla dumma militärjuntor kan orsaka ett prisfall på mer än 100%. :crazy:

 

Fritz..

Hej

Hur många % blir det om det som i gummits fall har sjunkit ifrån 120 baht per kg till 20 baht per kg ?

Du är säkert bättre än mig på matte som var mitt sämsta ämne.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Hur många % blir det om det som i gummits fall har sjunkit ifrån 120 baht per kg till 20 baht per kg ?

Du är säkert bättre än mig på matte som var mitt sämsta ämne.

Mvh isan lover

Då har priset sjunkit med 100 bht och 100/120 blir 83,333 % enligt mina beräkningar.

 

Fritz..

 

 

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Att plötsliga och kraftiga prisfall ofta innebär vissa möjligheter är väl knappast någon nyhet, det ger upphov till spekulations och vinst möjligheter, men all spekulation innebär också en viss risk så man får ta det lite försiktigt, men rätt objekt kan absolut vara en bra affär efter kraftiga ras.

 

Än en gång, jag kan inte som Svensk vare sig köpa eller äga något i Thailand, sen hjälper det nog inte om en familj som har drivits i konkurs p.g.a en militärkupp tvingas sälja till min fru eller någon annan, resultstet blir det samma.

 

Du kan fortsätta leva i din militära bubbla som innebär att inget negativt alls har inträffat efter kuppen och att allt negativt som media delger oss av dagligen bara är lögn och propaganda ifrån kuppmotståndarna.

 

Fattar du inte att priser på jordbruksmark har gått ned kraftigt när gummipriset hsr rast ifrån 120 baht per kg till ca 20 baht per kg, priset på ris har sjunkit dramatiskt och mer än halverats samtidigt som stödet ifrån staten tillfälligt låg på mycket lägre nivå än tidigare, men nu på senare tid har stödet höjts något, men intervalls tillräckligt för att få nya bönder att vilja satsa pengar på köp av ny mark så är det nog omöjligt attdiskutera frågor som dessa med dig.

 

Vad skulle enligt dig vara skälet till att priset på jordbruksmark inte skulle påverkas av prisfall på grödorna med mellan 50-500% ?

Mvh isan lover

 

Mera lögner från din sida, vilka familjer har drivits i kk på grund av militärkuppen? 

 

Att världsmarknadspriset på många jordbruksprodukter sätts av juntan har du nog fått om bakfoten helt. Din tilltro till juntans makt är överdriven.

Men som du ser är du ensam om bedömningen att priser på mark och fastigheter gått ned alls. 

 

Ännu mindre på grund av juntan.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
26 minuter sedan, skrev Fritz:

Då har priset sjunkit med 100 bht och 100/120 blir 83,333 % enligt mina beräkningar.

 

Fritz..

 

 

Hej

Ok, du är garanterat bättre på matte än mig.

Jag tänkte mer på att redan 20 baht med en fördubbling till 40 baht var en ökning med 100% o.s.v.

Men din siffra låter mer korrekt, men även vid priser som är 50% och 83% lägre än tidigare inser nog dom allra flesta att detta påverkar både böndernas inkomster, möjlighet att bo kvar, vilja att odla och därmed även priset på jordbruksmarken, eller hur.

 

Hade inkomsterna fortsatt ligga på den högre nivån hade både risfält och gummiodlingar fortsatt vara både lönsamma och attraktiva näringar, men så är tyvärr inte fallet längre, vilket ger vissa möjligheter till att köpa "billigt".

Mvh isan lovet

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon här som köpt eller såld hus/condo de senaste åren? Skulle vara intressant att veta på vilken prisnivå affärer görs i förhållande till mäklarnas priser.
För att klargöra min fråga, hur mycket kan man pruta på de begärda utropspriset?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
46 minuter sedan, skrev thomas001:

Det är sällan jag kommenterar dina inlägg! Men vad fan svammlar du om nu. Priset på odlingsbar mark har väl inte sjunkit??? Fortfarande är det stor brist på odlingsbar mark i Thailand....oavsett s.k världsmarknadspris på olika produkter. Tvärtom....priserna går upp varje år på mark.

 

Hej

I vårt område har både priset på risfält och gummifarmer sjunkit med ca 50%, denna nedgång på mark för risodling har pågått enda sedan Yingluvks risstöd togs bort, priset på gummifarmer började sjunka redan före kuppen p.g.a fallande priser.

 

En gummifarm kostade år 2010-2013 ca 100 000 - 150 000 baht per rai hos oss, nu har det funnits folk som har sålt gummifarmer för 40 000 till 60 000 baht per rai vilket ganska exakt är en nedgång på 50%.

 

Det förekommer numera att folk sågar ned sina gummiträd och planterar sockerrör och annat istället, en del går i konkurs och säljer, flyttar till stan o.s,v, det är minst sagt köpläge om marken ligger på rätt ställe och är fin.

 

Även risfälten har drabbats av nedgång men inte lika mycket som gummiodlingarna, här är det främst det borttagna (numera delvis återinförda) risstödet och halveringen av priset på ris per ton dom påverkar bönderna ekonomiskt, även här ger en del upp, lägger mark i träda, väljer att flytta till stan, sälja av marken o.s.v.

 

Men det är köparnas marknad och priserna är mycket lägre än för bara 3-5 år sedan, folk står inte direkt i kö för att köpa olönsamma jordbruk och vi har definitivt inga Bangkokbor som driver upp priserna på jordbruksmark uppe hos oss längre.

 

Den enda mark dom inte hsr påverkats nämnvärt eller inte alls är stadsnära och annan mark som kan komma att användas till annat än jordbruk.

 

Så är det någon på forumet som hsr en fru som är intresserad av att förvärva jordbruksmark så är det köpläge.

Mvh isan lovet 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Burken:

Finns det någon här som köpt eller såld hus/condo de senaste åren? Skulle vara intressant att veta på vilken prisnivå affärer görs i förhållande till mäklarnas priser.
För att klargöra min fråga, hur mycket kan man pruta på de begärda utropspriset?


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Det enda jag noterat på lägenheterna där jag bor (Totalt 1414 finns det i området) är att det begärda priserna har sjunkit jämfört med för ett par år sedan. Sen vad de till syvende och sist säljs för har jag ingen aning om. Skulle vilja hävda att det begärda priset sjunkit 10-20 procent över hela spektrat.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Ok, du är garanterat bättre på matte än mig.

Jag tänkte mer på att redan 20 baht med en fördubbling till 40 baht var en ökning med 100% o.s.v.

Men din siffra låter mer korrekt, men även vid priser som är 50% och 83% lägre än tidigare inser nog dom allra flesta att detta påverkar både böndernas inkomster, möjlighet att bo kvar, vilja att odla och därmed även priset på jordbruksmarken, eller hur.

 

Hade inkomsterna fortsatt ligga på den högre nivån hade både risfält och gummiodlingar fortsatt vara både lönsamma och attraktiva näringar, men så är tyvärr inte fallet längre, vilket ger vissa möjligheter till att köpa "billigt".

Mvh isan lovet

 

Risfälten var aldrig lönsamma näringar utan subventionerades något enormt av en regering vars främsta mål var att sko sig själva och fjättra bönderna vid ett redan olönsamt jordbruk.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

I vårt område har både priset på risfält och gummifarmer sjunkit med ca 50%, denna nedgång på mark för risodling har pågått enda sedan Yingluvks risstöd togs bort, priset på gummifarmer började sjunka redan före kuppen p.g.a fallande priser.

 

En gummifarm kostade år 2010-2013 ca 100 000 - 150 000 baht per rai hos oss, nu har det funnits folk som har sålt gummifarmer för 40 000 till 60 000 baht per rai vilket ganska exakt är en nedgång på 50%.

 

Det förekommer numera att folk sågar ned sina gummiträd och planterar sockerrör och annat istället, en del går i konkurs och säljer, flyttar till stan o.s,v, det är minst sagt köpläge om marken ligger på rätt ställe och är fin.

 

Även risfälten har drabbats av nedgång men inte lika mycket som gummiodlingarna, här är det främst det borttagna (numera delvis återinförda) risstödet och halveringen av priset på ris per ton dom påverkar bönderna ekonomiskt, även här ger en del upp, lägger mark i träda, väljer att flytta till stan, sälja av marken o.s.v.

 

Men det är köparnas marknad och priserna är mycket lägre än för bara 3-5 år sedan, folk står inte direkt i kö för att köpa olönsamma jordbruk och vi har definitivt inga Bangkokbor som driver upp priserna på jordbruksmark uppe hos oss längre.

 

Den enda mark dom inte hsr påverkats nämnvärt eller inte alls är stadsnära och annan mark som kan komma att användas till annat än jordbruk.

 

Så är det någon på forumet som hsr en fru som är intresserad av att förvärva jordbruksmark så är det köpläge.

Mvh isan lovet 



Fenomenet kallas "urbanisering" och pågår runt om i hela världen och är på inget sätt något nytt

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
17 minuter sedan, skrev leifen:

Mera lögner från din sida, vilka familjer har drivits i kk på grund av militärkuppen? 

 

Att världsmarknadspriset på många jordbruksprodukter sätts av juntan har du nog fått om bakfoten helt. Din tilltro till juntans makt är överdriven.

Men som du ser är du ensam om bedömningen att priser på mark och fastigheter gått ned alls. 

 

Ännu mindre på grund av juntan.

Hej

Nu ljuger du igen, du vet mycket väl att i både Thailand, Sverige, EU ovh USA är det inte alls bara världsmarknadspriset som avgör böndernas ekonomi och möjligheter att överleva.

 

Det är även saker som stöd av olika slag ex.vis arealstöd, stöd för enskilda grödor, stöd för omställning, o.s.v,

sen tillkommer ju olika subventioner som billigare bränsle, avdragsrätt för maskiner, möjlighet till avskrivningar och skattelättnader, o.s.v.

sen finns det ju olika bidrag att söka för miljöförbättringsr, naturskydd, säkerhet och hälsobefrämjande investeringar o.s.v.

sen har ju länder och regioner även delvis skyddat sig med tullar och avgifter för att hålla uppe priset inom sin egen marknad o.s.v, så du gör det nog lite väl enkelt för dig när du bara ser till världsmarknadspriset när det handlar om böndernas villkor och ekonomi i ett land.

 

Det är mängder av saker som regeringar, parlament, myndigheter och andra instanser kan göra för att underlätta och göra livet bättre för sina bönder på och inte mindt påverka deras ekonomi.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

I vårt område har både priset på risfält och gummifarmer sjunkit med ca 50%, denna nedgång på mark för risodling har pågått enda sedan Yingluvks risstöd togs bort, priset på gummifarmer började sjunka redan före kuppen p.g.a fallande priser.

 

En gummifarm kostade år 2010-2013 ca 100 000 - 150 000 baht per rai hos oss, nu har det funnits folk som har sålt gummifarmer för 40 000 till 60 000 baht per rai vilket ganska exakt är en nedgång på 50%.

 

Det förekommer numera att folk sågar ned sina gummiträd och planterar sockerrör och annat istället, en del går i konkurs och säljer, flyttar till stan o.s,v, det är minst sagt köpläge om marken ligger på rätt ställe och är fin.

 

Även risfälten har drabbats av nedgång men inte lika mycket som gummiodlingarna, här är det främst det borttagna (numera delvis återinförda) risstödet och halveringen av priset på ris per ton dom påverkar bönderna ekonomiskt, även här ger en del upp, lägger mark i träda, väljer att flytta till stan, sälja av marken o.s.v.

 

Men det är köparnas marknad och priserna är mycket lägre än för bara 3-5 år sedan, folk står inte direkt i kö för att köpa olönsamma jordbruk och vi har definitivt inga Bangkokbor som driver upp priserna på jordbruksmark uppe hos oss längre.

 

Den enda mark dom inte hsr påverkats nämnvärt eller inte alls är stadsnära och annan mark som kan komma att användas till annat än jordbruk.

 

Så är det någon på forumet som hsr en fru som är intresserad av att förvärva jordbruksmark så är det köpläge.

Mvh isan lovet 

Märkligt! Verkligheten är att det alltid finns kopare till mark oavsett om det är odlingsbar eller stadsnära mark. Antingen kops marken av andra odlare med nya ideer eller helt enkelt av folk som alltid har pengar och ser det som en lite längre investering. Det kanske är annorlunda hos er.....men här stiger markpriserna på odlingsbar mark ute på landet varje år.

Jag och frugan har ca 50 rai varav ca 40 rai utarrenderas till odlare. Minst en två ggr om året blir vi kontaktade av folk som vill kopa vår mark.

Och det till priser som  t.o.m skulle glädja Joakim Von Anka.

Trots dåliga priser på ris m.m

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...