Jump to content
IGNORERAD

Thailändska lärare ska kunskapstestas


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Här är listan och hur den enligt Prayuth ska användas i landets skolor dagligen, det är inte något frivilligt som någon lärare eller skola kan välja bort, även om en del medlemmar tror eller snarare önskar att det vore så.

 

Thai students required to recite Prayuth’s 12 core values daily

by Bangkok Pundit | 22nd September 2014  | @bangkokpundit

rsz_prayuthchanochamay26-621x343

facebook-f.pngshare-twitter.pngshare-pinterest.png

 

BP has already blogged the the junta’s 12 core values. BP has outlined them below as per Prayuth’s speech in July 11 (PDF):

The persisting problems in Thailand that need to be solved urgently require inclusive cooperation from people of all levels, gender and age. I suggest that we firstly define clear core values of Thai people so that we can build a strong nation. The people must first be strong. Therefore the people should possess the following attributes:

1. Upholding the nation, the religions and the Monarchy, which is the key institution
2. Being honest, sacrificial and patient with positive attitude for the common good of the public
3. Being grateful to the parents, guardians and teachers
4. Seeking knowledge and education directly and indirectly
5. Treasuring the precious Thai tradition
6. Maintaining moral, integrity, well-wishes upon others as well as being generous and sharing
7. Understanding, learning the true essence of democratic ideals with His Majesty the King as the Head of State
8. Maintaining discipline, respectful of laws and the elderly and seniority
9. Being conscious and mindful of action in line with His Majesty’s the King’s statements
10. Practicing the philosophy of Sufficiency Economy of His Majesty the King. Saving money for time of need. Being moderate with surplus used for sharing or expansion of business while having good immunity
11. Maintaining both physical and mental health and unyielding to the dark force or desires, having sense of shame over guilt and sins in accordance with the religious principles
12. Putting the public and national interest before personal interest.

These are the 12 core values of the Thai people that I have compiled.

BP: BP wants to be clear. These are values that Prayuth has personally compiled. It is the values that he thinks that Thais should have.  The Nation reports:

From this year’s second semester onwards, students at all levels will be required to recite the “12 core values of the Thai people”, either as part of their daily flag-raising ceremony or in class, Kamol Rodklai, chief of the Office of the Basic Education Commission (Obec) said yesterday.

He added that his office would forward the verse to all educational-service area offices to ensure students from Prathom 1 to Mathayom 6 recite it every day. The “12 core values” will also be turned into a song so it’s easier to remember, and Obec will also ask academics to seek more effective ways to imbibe these values in young ones.

….

Karun Sakulpradit, chief of the Office of Non-formal and Informal Education, said his agency would also add this list of core values to the curriculum so students can learn them by heart and implement them in daily life. All non-formal and informal facilities would also put these core values up on a signboard so everybody can read them.

BP: Effective ways to imbibe these values in young ones? Well, that is one way of putting it. This requirement to recite Prayuth’s core values, together with the merit passport, is education reform you can believe in….

Btw, for students who refuse to recite Prayuth’s core values, will they be sent for attitude adjustment?

 

Mvh isan lover

Citerat från Bangkok Pundit

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 86
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    14

  • SatanG

    6

  • apknug

    5

  • Herluf

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev måne:

Citerat från Bangkok Pundit

Hej

BP citerar även ifrån The Nation och Prayuths egna tal i ämnet.

Mvh isan lover

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Isan Lover:

Hej

BP citerar även ifrån The Nation.

Mvh isan lover

 

Nu var det ju Bangkok Pundit som citerade,med tillägg

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Fanns inget när jag klickade på länken till The Nation.

 

Listan med 12 punkter betvivlar ingen för det har varit välkänt länge, bara inte att den redan införts i förtid

 

Ändrades av leifen

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leifen:

Fanns inget när jag klickade på länken till The Nation.

 

Listan med 12 punkter betvivlar ingen för det har varit välkänt länge, bara att den redan införts i förtid

 

Vissa får informationen före alla andra

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev leifen:

Fanns inget när jag klickade på länken till The Nation.

 

Listan med 12 punkter betvivlar ingen för det har varit välkänt länge, bara att den redan införts i förtid

 

Hej

Då ska jag hjälpa dig.

 

Students to recite '12 core values' of the nation daily

September 18, 2014 01:00 
By Supinda na Mahachai 
The Nation

From this year's second semester onwards, students at all levels will be required to recite the "12 core values of the Thai people", either as part of their daily flag-raising ceremony or in class, Kamol Rodklai, chief of the Office of the Basic Education

He added that his office would forward the verse to all educational-service area offices to ensure students from Prathom 1 to Mathayom 6 recite it every day. The “12 core values” will also be turned into a song so it’s easier to remember, and Obec will also ask academics to seek more effective ways to imbibe these values in young ones.
This is in accordance with Prime Minister General Prayuth Chan-ocha’s policy for all agencies to promote the 12 national core values.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Vet inte vad ni har för konstiga kontakter i Thailands skolor, detta infördes redan på skolorna under 2014.

Man kan läsa om det i mängder av artiklar på nätet och inte minst juntans (regeringens) egna sidor.

Enligt mig är det märkligt hur någon anställd på en skola eller med god inblick i skolan skulle ha kunnat missa detta.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Är det någon som fortfarande tvivlar på dom 12 punkterna och Prayuths avsikt med dom i skolan så kan jag lägga in fler länkar till denne?

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Är det någon som fortfarande tvivlar på dom 12 punkterna och Prayuths avsikt med dom i skolan så kan jag lägga in fler länkar till denne?

Mvh isan lover

Dom 12 punkterna är rätt, men förslaget fick så hård kritik så det sjösattes inte som artiklarna från 2014 skriver.

Ska försöka leta rätt på något färskare i ämnet på nätet, varför det sköts på framtiden.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tror att det kan bero på hur man ställer frågan, det är ju ställt utom all tvivel att juntan har tagit fram den 12 punkters lista som media har rapporterat om och som juntaledaren själv har pratat om i direktsänd TV många gånger, juntaledaren har ju även påtalat om hur stora effekter hans lista har fått på elevernas moral i landet, Bangkok Post hade en artikel om detta för något år sedan.

Jag tror mer på Bangkok Post, juntaledaren,  mina egna ögon och öron än dig i detta fallet.

Mvh isan lover

Jag har inte ställt någon Fråga!!,vilka 12 punkters lista menar du?.Lyssnar du på juntans tal i direktsändning varje dag i Sverige?.

Jag själv tror mer på mina Ögon,Öron, Bangkok post, (Samma som aftonbladet).

Jag själv och folket tycker att Thailand är bättre nu,när Juntan tog över.Känns lite mer säkrare nu för dom flesta,ett ex när det var poliskontroll förr var alla poliser vid samma kontroll typ 103 st.

Nu vid samma kontroll är det max 10,resterande poliser vaktar varuhus,banker,marknader,är synliga och det gillar folket.

 

Ha de gott

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns en tråd i ämnet sen tidigare ”Mer om juntans hårt kritiserade skolreform"

 

Där kan de orkar läsa den,  att IL själv skriver om skolreformen 2017.

 

Massor av vittnesmål av medlemmar med barn i skolåldern om avsaknaden av de 12 nya punkterna förra året 2015, året efter införandet.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är en artikel ifrån The Guardian i ämnet, den publicerades den 22 mars 2015 och även här tar man upp att alla skolbarn dagligen måste repetera dessa 12 punkter, så det tog uppenbarligen inte slut redan 2014 när juntan tog fram och införde dessa i skolan.

Här handlar det om 2015 och inte saknas dessa 12 punkter i undervisningen här inte.

 

https://www.theguardian.com/world/2015/mar/22/Bangkok-big-brother-politics-ruling-party-democracy

 

The event is ostensibly to promote tourism, but it’s also thudding domestic propaganda. The theme is based on the “12 core values of the Thai people” that coup leader and now prime minister General Prayuth Chan-ocha compiled after seizing power. The values include: “Love for the nation, religion and the monarchy”; “Preserving Thai customs and traditions” and “Discipline and respect for elders and the rule of law”. All Thai school-children are required to recite the 12 sayings daily and, to prove that feudal values can also be fun, the junta has issued downloadable stickers for Thai messaging apps.

 

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Här är en artikel till om Prayuth och hans 12 punkters lista för skolorna, samt info om en PR-film om dessa 12 punkter beställd av juntan som ska visas på landets samtliga TV-kanaler och biografer, här tas även den patriotiska sång upp om dom 12 punkterna som senare presenterades av Prayuth själv.

 

http://www.khaosodenglish.com/politics/2014/11/18/1416297130/

 

THAI JUNTA'S '12 VALUES' FILM TO LAUNCH ON 6 DEC

By Khaosod English - 
November 18, 2014 2:02 pm
   
14162971301416299811l.jpg Gen. Prayuth Chan-ocha at a campaign to stop violence against women at the Government House in Bangkok, 17 November 2014.

Bangkok — A film depicting Prime Minister Prayuth Chan-ocha’s moral teachings will premier across Thailand this December, officials say.

Panadda Diskul, Permanent Secretary of the Office of Prime Minister, announced yesterday that the film will be shown on all state-owned TV channels and screened in 73 cinemas owned by Major Cineplex across the country for free on 6 December.

The film, called "Thai Niyom (Thai Pride)," is also intended as a tribute to the 87th birthday of His Majesty the King, which falls on 5 December, a public holiday in Thailand, Panadda said. 

The film is based on the "Twelve Values" that Thai junta leader and Prime Minister Prayuth penned soon after leading the 22 May coup. 

GET KHAOSOD ENGLISH BY EMAIL. BINGE-READ WHEN YOU WANT.

"This is our first effort to comply with Gen. Prayuth's policy that called for a production of a film that promotes national identity," said Panadda when he announced the start of the filming on 9 October. 

According to Panadda, the  film consists of twelve separate 10-minute shorts, each of them dedicated to illustrating one of the values. The short movies were directed by twelve different directors, Panadda said. 

"The presentation of each film is different, but it's all based on the principle of encouraging children and young people, and all Thais, to uphold good morality," Panadda explained at the press conference yesterday.

\
An example of the Twelve Values banners public schools are required to hang in classrooms.

In July, Gen. Prayuth said in a public address that he wants every Thai to adhere to the following principles:

1. Loyalty to the Nation, the Religion, and the Monarchy
2. Honesty, sacrifice, endurance, and noble ideology for the greater good
3. Gratitude for parents, guardians, and teachers
4. Diligence in acquiring knowledge, via school studies and other methods
5. Preserving the Thai customs and tradition
6. Morality and good will for others
7. Correct understanding of democracy with the King as Head of State
8. Discipline, respect for law, and obedience to the older citizens
9. Constant consciousness to practice good deeds all the time, as taught by His Majesty the King
10. Practice of Self-Sufficient Economy in accordance with the teaching of His Majesty the King
11. Physical and mental strength. Refusal to surrender to religious sins.
12. Uphold the interest of the nation over oneself.

In addition to the upcoming film, Ministry of Education has already unveiled a poem and pop song based on the Twelve Values.

To ensure that all Thais will take the Twelve Values to heart, authorities have also instructed public schools and state agencies to hang a banner listing Gen. Prayuth’s teachings on their premises. 

Gen. Prayuth, who is wielding a near-absolute power as Prime Minister and junta leader, is frequently extolled as a champion of the Thai people by state media.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

I tråden Mer om juntans hårt kritiserade skolreform på sidorna 12-och framåt finns massor av vittnesmål från medlemmar om att det då inte införts några förändringar alls.

 

Inget ramlande av några 12 nya punkter, ingen ny sång som införts.

 

Några vittnen tar jag ur minnet som Drivern, Fiskaren, Soengsang, P3, mig själv, Tamdai, Andersbangkok, Khun Ken, Baa, Sakaeo, samtliga känns trovärdiga.

 

Nu har väl flera kanske slutat läsa på MPR, men någon kanske kan vittna om hur det ser ut nu på vinterterminen 2016 är i gång.

 

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Då ska jag hjälpa dig.

 

Students to recite '12 core values' of the nation daily

September 18, 2014 01:00 
By Supinda na Mahachai 
The Nation

From this year's second semester onwards, students at all levels will be required to recite the "12 core values of the Thai people", either as part of their daily flag-raising ceremony or in class, Kamol Rodklai, chief of the Office of the Basic Education

He added that his office would forward the verse to all educational-service area offices to ensure students from Prathom 1 to Mathayom 6 recite it every day. The “12 core values” will also be turned into a song so it’s easier to remember, and Obec will also ask academics to seek more effective ways to imbibe these values in young ones.
This is in accordance with Prime Minister General Prayuth Chan-ocha’s policy for all agencies to promote the 12 national core values.

Mvh isan lover

 

Själv minns jag att jag fick genomlida övning i blockflöjt på mellanstadiet. Usch vad surt det kändes men ibland får man helt enkelt göra småsaker som ändå inte gör till eller ifrån i längden. Jag tror inte eleverna kommer få några bestående men av en eventuell uppläsning av att försöka rabbla saker som kan upphöja den personliga moralen.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Själv minns jag att jag fick genomlida övning i blockflöjt på mellanstadiet. Usch vad surt det kändes men ibland får man helt enkelt göra småsaker som ändå inte gör till eller ifrån i längden. Jag tror inte eleverna kommer få några bestående men av en eventuell uppläsning av att försöka rabbla saker som kan upphöja den personliga moralen.

 

/ SatanG

 

Ja den där jäkla blockflöjten fick man genomlida, vilka men det satt i själen!

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Själv minns jag att jag fick genomlida övning i blockflöjt på mellanstadiet. Usch vad surt det kändes men ibland får man helt enkelt göra småsaker som ändå inte gör till eller ifrån i längden. Jag tror inte eleverna kommer få några bestående men av en eventuell uppläsning av att försöka rabbla saker som kan upphöja den personliga moralen.

 

/ SatanG

 

Ja denna eländiga blockflöjt i 2an slutade jag på omedelbart. Den var hemsk. Vi hade en kvinnlig lärare och jag satt längst fram. Hon hade en ful ovana at sätta upp sina fötter som fullständigt stank fotsvett sittande på katedern på min bänk mitt framför ansiktet på mig. Vem ville uthärda något sådant? Inte jag, jag slutade att gå dit helt enkelt.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev janne_h:

 

Ja denna eländiga blockflöjt i 2an slutade jag på omedelbart. Den var hemsk. Vi hade en kvinnlig lärare och jag satt längst fram. Hon hade en ful ovana at sätta upp sina fötter som fullständigt stank fotsvett sittande på katedern på min bänk mitt framför ansiktet på mig. Vem ville uthärda något sådant? Inte jag, jag slutade att gå dit helt enkelt.

Så med andra ord är du inte duktig på blockflöjt:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Så med andra ord är du inte duktig på blockflöjt:sure:

Äntligen!

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frason:

Äntligen!

Tog en stund men kom på det själv, tränar man inte blir man inte duktig, enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Boa52:

Så med andra ord är du inte duktig på blockflöjt:sure:

Nej det är inte riktigt min grej. Men ibland blir man förundrad och imponerad över ditt skarpsinne. Hur kunde du veta det? Det skrev jag ju aldrig. :) 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi fick välja mellan blockflöjt och mandolin

Gissa vad det blev ?:look_down:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Vi fick välja mellan blockflöjt och mandolin

Gissa vad det blev ?:look_down:

Pilsner blev väl det till slut

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Pilsner blev väl det till slut

 

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Pilsner blev väl det till slut

Blev inte några pilsner före högstadiet :drinks:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...