Jump to content
IGNORERAD

Hur firar ni jul i Thailand?

Guest Isan Lover

Recommended Posts

Guest Isan Lover

Hej

För egen del har det blivit många jular i Thailand dom senaste 30 åren och det har varit många olika varianter på jul, allt ifrån inget firande alls till stora julfester

Dom första åren var det väl bara i Pattayas barer och stora varuhus som man julpyntade och klädde ut sig i tomteluvor och liknande, några Svenskställen serverade redan på 80-talet lite julmat som skinka och sill i Pattaya.

Jag minns speciellt en julafton i Pattaya, då var vi ca 20-25 Svenskar som firade jul tillsammans, vi började 09.30 på Jomtiems strand, vi satte ut solstolarna i vattenbrynet så att vi kunde ha fötterna i vattnet, vi var iklädda tomteluvor och solglasögon, vi groggade, bytte julklappar med varandra och spelade Svensk julmusik (snön faller, mer jul, min julskinka har rymt o.s.v) i en s.k bergsprängare, det var en jul man minns, sen fortsatte firandet i Pattayas barer.

Sen blev det många jular i Isaan oftast utan något riktigt julfirande, träffades vi några Svenskar så kunde det bli lite medhavd glögg och lite julklappar till barnen o.s.v, men inte så mycket mer.

Vi ordnade en julfest med grillad gris hemma i byn en gång med ett flertal ditresta Svenskar ifrån både Isaan och Pattaya, riktigt lyckat det också.

Sen kom den första Annandagsfesten i Udon Thani, men den hölls faktiskt i Nong Khai första gången och jag minns att Baa och jag själv var dom första på plats, vi hann snacka lite över en öl innan resten av gänget dök upp, det blev lyckat och även en del av fruarna var med och även några barn som också trivdes.

Efter detta blev det alltså Annandagsträffar i Udon Thani, dom har växt rejält sedan dess och blivit riktigt populära, själv har jag varit med två gånger i Udon Thani, det skulle ha blivit en tredje gång men då blev jag sjuk och tillbringade julhelgen på hotellrummet nedbäddad.

Dom två senaste åren har jag och familjen firat jul i Phonphisai tillsammans med 20-30 andra utlänningar och deras familjer, det är en samling bestående av Svenskar, Danskar, Schweizare, Belgare, Amerikanare, Engelsmän, Tyskar, Österrikare, Australiensare, Fransmän o.s.v, dom allra flesta bor på heltid eller vistas som jag delar av året i Isaan, dom anordnar en årlig fisketävling och har en Dart tävling en gång i veckan på en bar i Phonphisai.

Vore roligt att få höra hur ni firar jul i Thailand.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

• Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Scandinaviancorner

18

• Persistant

11

• Alarik

9

• frogfish

8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Senaste julen firade vi på Chaweng beach, inget märkvärdigt för oss men andra firade "lite" mer. 

Vi kanske äter något annorlunda dock ingen traditionell julmat. Den tiden är förbi när vi firade jul utomlands, firar för övrigt ingen märkvärdig jul hemma i Sverige heller.

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frason:

Firar ingen jul, varken i Sverige eller Thailand.

En nakendans med Guran i dödskallegrottan är nog inte att förakta.

Dela på andra sajter

Ingen av oss i familjen är troende kristna så jul är inget för oss

Vi firar nyåret istället

Being nice is overrated - Garfield

Dela på andra sajter

Jag åker ifrån Sverige för att slippa julen.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Christer/Arunee/Tawan

Dela på andra sajter

Hos oss tar vi varje tillfälle i akt för att fira med familj och (andra) vänner. I början var jul nåt helt nytt hos min thaifamilj, men det gick snabbt att ta till sig traditioner, ffa det med julklappar:big_smile:

Dela på andra sajter

Inget julfirande här heller förutom maten då. Men poolpartyt på juldagen och annandagsträffen missar vi inte om vi är i Thailand

Men lite god julmat fixar man till även i LOS

DSC07295.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Är väl det att sitta med nära och kära hemma hos mamma i Sverige under julafton, äta och dricka gott som jag kan sakna och att ha en hej dundrande fest med kompisar på juldagen med bästa kompisarna, annars bryr jag mig inte så mycket om julen.

Firade en julafton på Hasses Soft Rock Café i Pattaya en gång i tiden, föresten firade och firade, minns bara första timmenfull.jpg

Den framlidne snusBörje var förövrigt tomte.

post-3132-0-73018300-1349926158.jpg

Firar annars inte så mycket jul i Thailand mer än att jag lagar lite god mat.

mat.JPG

Kan ju skryta med att jag vann en tomtetävling i programmet Vaken i P3  (tror jag det var) 2015, då skulle det skickas in en tomtebild och det gjorde jag, en bild på mig från obygden tillsammans med vårt julträd.

10609426_974376269254347_4906231802044155002_n.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Vi har som vanligt ett stort julbord på Scandinavian Corner i Khao Lak

Någon som är intresserad så hör av er

Dela på andra sajter

Vi åker upp till Udon den 23:e och tillbaka den 28:e, någon sillbit och en svensk snaps blir det nog.

Tippar det blir som tidigare år där uppe :D 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det verkar som om ganska många struntar i julen, medans andra gör som vi och firar den på något sätt om inte annat lite julmat och julklappar till barnen.

IMG_2269.JPGIMG_2320.JPG

Här är några bilder ifrån julfirandet i Phonphisai.

Mvh isan lover

Dela på andra sajter

Förra året blev det en lugn dag på stranden, var sugen på julmat men regeringen ville inte. Har jag lite tur i år så kanske jag bokar in mig på nåt jullbord och hon får följa med eller inte. Upp till henne.

ทีรัก

Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev kitungmakmak:

Har jag lite tur i år så kanske jag bokar in mig på nåt jullbord

Hmmm, varför måste du ha tur för det, är väl bara o göra om du känner för det?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
59 minuter sedan, skrev Soengsang:

Hmmm, varför måste du ha tur för det, är väl bara o göra om du känner för det?

han är en velande liten lappjävel som är rädd för sin  thai kärring

Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Vi har som vanligt ett stort julbord på Scandinavian Corner i Khao Lak

Någon som är intresserad så hör av er

Inte omöjligt att vi kommer upp på julafton,är i Phuket fram till juldagen.

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev stefan5300:

Är väl det att sitta med nära och kära hemma hos mamma i Sverige under julafton, äta och dricka gott som jag kan sakna och att ha en hej dundrande fest med kompisar på juldagen med bästa kompisarna, annars bryr jag mig inte så mycket om julen.

Firade en julafton på Hasses Soft Rock Café i Pattaya en gång i tiden, föresten firade och firade, minns bara första timmenfull.jpg

Den framlidne snusBörje var förövrigt tomte.

post-3132-0-73018300-1349926158.jpg

Firar annars inte så mycket jul i Thailand mer än att jag lagar lite god mat.

mat.JPG

Kan ju skryta med att jag vann en tomtetävling i programmet Vaken i P3  (tror jag det var) 2015, då skulle det skickas in en tomtebild och det gjorde jag, en bild på mig från obygden tillsammans med vårt julträd.

10609426_974376269254347_4906231802044155002_n.jpg

Jag bevistade oxå Hasses en jul(tror det var -95 men julen i Thailand är ju inte som hemma,utan en väg mot en ny fylla.Förövrigt har jag slutat fira Jul,bäde i Sverige och i Thailand

Måne

Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
8 timmar sedan, skrev kenneth073:

Inte omöjligt att vi kommer upp på julafton,är i Phuket fram till juldagen.

Ja det är en mycket bra ide  bara varsko i god tid i förväg

Dela på andra sajter

Det blir nog att fira jul på Akvavit i år..

Mest för dotterns skull, kanske inte för maten skull, mest för lite julstämning och julklappar..

Bästa julbordet i Thailand har enligt mitt tycke då, El Dorado på Lamai 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Sangwal:

Det blir nog att fira jul på Akvavit i år..

Mest för dotterns skull, kanske inte för maten skull, mest för lite julstämning och julklappar..

Bästa julbordet i Thailand har enligt mitt tycke då, El Dorado på Lamai 

Rock on!

Patriks mat är outstanding :haha:

Måne

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ja det är en mycket bra ide  bara varsko i god tid i förväg

Det ska vi göra 

Dela på andra sajter

Frugan är katolik. Så när vi är i Thailand så brukar vi vara på julfesten i katolska kyrkan efter sukhomit road i Pattaya. Det är ett stort kalas med en massa roliga aktiviteter. Lite snålt med öl bara :-) kanske kan vara något för den som behöver bättring ;-) 

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...