Jump to content
IGNORERAD

När börja plocka ut pensionen


Boa52

Recommended Posts

 

Finns det inte en lag som säger att man har rätt att jobba till 67?

Vi hade en på mitt senaste jobb som gjorde så men han fick inte fortsätta efter 67.


Ja, man har rätt att jobba till 67. Arbetsgivaren kan inte neka detta.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    28

  • samet

    20

  • Boa52

    17

  • SatanG

    13

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 minuter sedan, skrev måne:

Själv tror jag att jag ska börja jobba efter 65

Säkrast att du börjar med semester då så att du inte går in i väggen! :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev gst:


Ja, man har rätt att jobba till 67. Arbetsgivaren kan inte neka detta.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Ska man jobba till 67 kan arbetsgivaren ha krav att man jobbar heltid, tror inte man har rätt enl. lag att kräva en halvtid och samtidigt börja ta ut full pension vid 65.

 

Vi har haft någon som provat den lösningen men blev nekad, fulltid gällde vid fortsättningen till 67 och senarelagt uttag av pension.

Facket brukar också ha koll.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man jobba till 67 kan arbetsgivaren ha krav att man jobbar heltid, tror inte man har rätt enl. lag att kräva en halvtid och samtidigt börja ta ut full pension vid 65.

 

Vi har haft någon som provat den lösningen men blev nekad, fulltid gällde vid fortsättningen till 67 och senarelagt uttag av pension.

Facket brukar också ha koll.


Helt rätt, man har inte rätt till deltid.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man kolla vad som gäller på sitt tjänsteställe om att kunna ta ut sin tjänstepension före 65. 

Den allmänna kan man börja ta ut vid 61 men tjänstepensioner kan variera från 55 till 65 år beroende på avtalsområden. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev leifen:

Sen ska man kolla vad som gäller på sitt tjänsteställe om att kunna ta ut sin tjänstepension före 65. 

Den allmänna kan man börja ta ut vid 61 men tjänstepensioner kan variera från 55 till 65 år beroende på avtalsområden. 

 

14 minuter sedan, skrev leifen:

Sen ska man kolla vad som gäller på sitt tjänsteställe om att kunna ta ut sin tjänstepension före 65. 

Den allmänna kan man börja ta ut vid 61 men tjänstepensioner kan variera från 55 till 65 år beroende på avtalsområden. 

Inte lätt när man skulle börja jobba men tusan så mycke svårare att avsluta sin arbetskarriär

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

 

Inte lätt när man skulle börja jobba men tusan så mycke svårare att avsluta sin arbetskarriär

Nej, enkelt

anmäl bara att du tar pension från 65 år så sköter pensionsutbetalaren allt åt dig. Vela inte med detta.... bjud kollegorna på kaffe och tårta.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

 

Inte lätt när man skulle börja jobba men tusan så mycke svårare att avsluta sin arbetskarriär

 

21 minuter sedan, skrev leifen:

Nej, enkelt

anmäl bara att du tar pension från 65 år så sköter pensionsutbetalaren allt åt dig. Vela inte med detta.... bjud kollegorna på kaffe och tårta.

 

@Boa52

Alltså endast kaffe och tårta. Dunken kan du bjuda på privat. :big_smile:

 

Nä, vela inte om ekonomin tillåter. Ta pension och njut av livet.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev BanBoLo:

Jag har varit statligt anställd och kunde därför ta ut min tjänstepension nu vid fyllda 60. Kravet för att få ut den var att avsluta anställningen, sagt och gjort. 

Nu plockar jag ut mitt privata pensionssparande plus tjänstepensionen under 5 år, sen vid 65 tar jag ut den allmänna pensionen. 

Känns som ett bra beslut, nu kan vi vara här i Thailand 6 mån. och i Sverige 6 mån. Hemma i Sverige finns ju även möjligheten till extrajobb om

tristessen kryper på. Hantverkare efterfrågas ju alltid./Kent

Ja det låter inte så tokigt men då blir det bara den allmänna pensionen från 65 år. Blir inte det knapert då? Antar att Allmänna pensionen inte heller gagnas av att du inte jobbar de sista 5 åren innan du tar ut den. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Mankan:

Ja det låter inte så tokigt men då blir det bara den allmänna pensionen från 65 år. Blir inte det knapert då? Antar att Allmänna pensionen inte heller gagnas av att du inte jobbar de sista 5 åren innan du tar ut den. 

Nja, nu har jag ju ett par till tjänstepensioner att ta ut, t.ex SAF/LO och Kåpan pensioner. 27 år i statlig tjänst verkar betala sig slut.

Nu vet jag inte vad som gäller om min beskattningsbara pension både den privata och statliga, gagnar den allmänna pensionen.

Kanske nån här på forumet vet bättre. /Kent   

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, enkelt

anmäl bara att du tar pension från 65 år så sköter pensionsutbetalaren allt åt dig. Vela inte med detta.... bjud kollegorna på kaffe och tårta.


Vet inte om det är enkelt om man följer alla pensionsålder, men om man gör som mig är det inte enkelt :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Om man väljer att ta ut den allmänna pensionen vid 65 år istället för 61 år

så är det först vid omkring 77-78 år som man börjar göra en vinst i kronor räknat.

Allt enligt min revisor.

 

Så har man möjlighet att pensionera sig tidigt så är det ingen tvekan,

allmänna pensionen vid 61.

Ändrades av oberg
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev gst:


Vet inte om det är enkelt om man följer alla pensionsålder, men om man gör som mig är det inte enkelt :(

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Själva proceduren är enkel, bara en anmälan och andra sköter all formalia åt dig. Både arbetsgivare och pensionsmyndigheter är mycket hjälpsamma.

 

Svårt är det väl bara för dom som har svårt att bestämma sig för leva livet eller leva för pengarna ;) 

 

Själv får jag vänta med att ta ut mina pensioner till 65, enl. mitt avtal med företaget när jag fick 5 års betald semester vid 60.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

On ‎2016‎-‎10‎-‎31 at 07:44, skrev apknug:

 

 


Men Polackerna är ju tillfälligt utstationerade i Sverige. Med andra ord så betalar de till det Polska försäkrings systemet och får framtida pension därifrån.

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Ja och tyvärr slår det mot svenska chaffisar som blir utkonkurrerade och likadant med bygg och anläggnings arbetare sen behöver de ju inte betala väg slitage avgift heller så det är nog tusentals svenska arbetare som inte kan betala in skatt och pensions belopp Men det är ju eu skit medlemskapets fel

för och inte tänka på medlems avgiften varje år mm mm 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev clion:

Ja och tyvärr slår det mot svenska chaffisar som blir utkonkurrerade och likadant med bygg och anläggnings arbetare sen behöver de ju inte betala väg slitage avgift heller så det är nog tusentals svenska arbetare som inte kan betala in skatt och pensions belopp Men det är ju eu skit medlemskapets fel

för och inte tänka på medlems avgiften varje år mm mm 

Och när kan dom plocka ut pension som tråden handlade om, dom utländska chaffiserna

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva proceduren är enkel, bara en anmälan och andra sköter all formalia åt dig. Både arbetsgivare och pensionsmyndigheter är mycket hjälpsamma.

 

Svårt är det väl bara för dom som har svårt att bestämma sig för leva livet eller leva för pengarna [emoji6] 

 

Själv får jag vänta med att ta ut mina pensioner till 65, enl. mitt avtal med företaget när jag fick 5 års betald semester vid 60.


Inte bara en anmälan, kanske om man får all pension från ett ställe, men om man som jag varit kollektivanställda, privat tjänstemän och ståtlig tjänstemän får man pension från många olika ställen. Hur och när man vill ta ut pension måste anmälas till varje ställe.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Boa52:

Och när kan dom plocka ut pension som tråden handlade om, dom utländska chaffiserna

Vad jag menar är inte deras pension utan om de som blir arbetslösa och får en skitdålig pension (svenska arbetare) blir utan jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev gst:


Inte bara en anmälan, kanske om man får all pension från ett ställe, men om man som jag varit kollektivanställda, privat tjänstemän och ståtlig tjänstemän får man pension från många olika ställen. Hur och när man vill ta ut pension måste anmälas till varje ställe.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Du får en bra sammanställning av pensionsmyndigheten samt att kanske till och med dom sköter det åt dig.

Annars har jag samma dilemma med pensionen från både LO och PTK sektorn och flera arbetsgivare dessutom. 

Har haft många ”klent begåvade” på vår arbetsplats med liknande som inte haft några problem då vår ekonomiavdelning varit föredömlig och hjälpt till tillsammans med Pensionsmyndigheten.

Tidigare har andra som Alecta, SPP och någon till som varit pensionsutbetalare ordnat detta åt sina kunder.

 

Gör man inget aktivt så betalas alltid tjänstepension från 65, man riskerar inte att förlora något.

 

Det är väl bara den som går tidigare i pension och jobbar kvar på deltid som det blir krångligare för.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev clion:

Vad jag menar är inte deras pension utan om de som blir arbetslösa och får en skitdålig pension (svenska arbetare) blir utan jobb

Nu är de flesta som blir arbetslösa tillbaka i full sysselsättning inom något år och det tär inte så mycket på pensionen då även a-kassa ger viss pension.

 

Blir du arbetslös och inte har yrkesbehörigheter som +60 så påverkar det inte pensionen så mycket. 

 

Alla år behöver inte räknas i ens yrkesliv för pensionen utan de som går nu eller tidigare har fått kvitta bort sina sämsta pensionsår.  Värre kan det bli för de unga....

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det bestämt i alla fall, tackade nej till erbjudandet.

Så det kommer bli lite ströjobb när andan faller på.

Sen ta mera tid barnbarnen, laga mat lite oftare.

IMG_0204.JPG

 

IMG_0211.JPG

 

IMG_0213.JPG

 

IMG_0170.JPG

 

    FF

www.easi.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev FF:

Nu är det bestämt i alla fall, tackade nej till erbjudandet.

Så det kommer bli lite ströjobb när andan faller på.

Sen ta mera tid barnbarnen, laga mat lite oftare.

IMG_0204.JPG

 

IMG_0211.JPG

 

IMG_0213.JPG

 

IMG_0170.JPG

 

    FF

Tror det var ett riktigt bra  beslut :great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har min Statliga tjänstepension placerad i en Traditionell försäkring med en viss garanterad pension. Funderar på att byta till en fondförsäkring för att ha möjlighet till en högre avkastning, men där finns ju inte heller några garanterade pengar. 

 

Har ca 17 år kvar till 65 års dagen.

 

Några tips? Ska man ta en större risk för att få pengarna att växa mer?

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har min Statliga tjänstepension placerad i en Traditionell försäkring med en viss garanterad pension. Funderar på att byta till en fondförsäkring för att ha möjlighet till en högre avkastning, men där finns ju inte heller några garanterade pengar. 

 

Har ca 17 år kvar till 65 års dagen.

 

Några tips? Ska man ta en större risk för att få pengarna att växa mer?



Vet inte vad en traditionell försäkring / fondförsäkring är.

Jag har mina tjänstepensioner hos SEB och avanza.

Delen hos SEB går inte att flytta därifrån och SEB tar hela tiden förvaltningsavgift.
Man får köpa olika fonder där som dom har valt ut.
Dom pengarna önskar jag att jag kunde bara låta stå på konto oplacerade men det har jag inte lyckats med.


Avanza pengarna är mycket roligare för där kan man köpa enskilda aktier om man vill.

Där har jag ökat med 70% på sista året genom att ta risker.

Jag funderar på hur jag ska göra nu rent praktiskt för jag har ju rätt att ta ut dom nu efter 55år.
Månaden efter man fyller 55år.
Dvs nu i december för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nicholas:

 


Vet inte vad en traditionell försäkring / fondförsäkring är.

Jag har mina tjänstepensioner hos SEB och avanza.

Delen hos SEB går inte att flytta därifrån och SEB tar hela tiden förvaltningsavgift.
Man får köpa olika fonder där som dom har valt ut.
Dom pengarna önskar jag att jag kunde bara låta stå på konto oplacerade men det har jag inte lyckats med.


Avanza pengarna är mycket roligare för där kan man köpa enskilda aktier om man vill.

Där har jag ökat med 70% på sista året genom att ta risker.

Jag funderar på hur jag ska göra nu rent praktiskt för jag har ju rätt att ta ut dom nu efter 55år.
Månaden efter man fyller 55år.
Dvs nu i december för mig.
 

 

Det ser ut så här i första läget där man först skall välja vilket typ av försäkring man vill ha.

SPV.PNG

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...